Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST SEAT Exeo 1.8T 20V – Audi Emoción

Ondřej Láník
Nový SEAT se vydává po stopách prvních dvou generací Toleda s německou technikou. Jak se sportovní image popasuje s nesportovním uspořádáním pohonu? Co přináší vysloužilá technika Audi do cenově dostupné střední třídy?

Ukončením výroby minulé generace SEATu Toledo se zastavil klasický transfer odrostlých zákazníků k větším a prestižnějším modelům španělské značky. Kdo chtěl klasicky tříprostorové Toledo, vystavěné na základě Golfu IV, vyměnit za stejný nebo větší automobil se značkou SEAT, se zlou se potázal.

Na svět místo takového modelu přišly 3 rodinné vozy řad Altea/Altea XL/Toledo. Příliš odlišné ve srovnání s tím, co se na sedanově zaměřených trzích na jihu Evropy dobře prodává a přitom příliš stejné na to, aby mohly zaujmout 3x více zákazníků než jeden konzervativně nastavený sedan.

Ještě před několika lety silné jméno Toledo pomalu upadá v zapomnění. Emocemi nasáklá značka ale má nástupce. Je jím nové Exeo.

(Skoro)střední třída

Historka o přesunu výrobní technologie z Ingolstadtu do Martorellu už v médiích za poslední měsíce zdomácněla, ale my tu před námi konečně máme skutečné Exeo, které nezastírá své kořeny v Audi A4 a přitom hrdě nese na své nové masce logo SEATu. Jaké tedy je?

Zvenku přiměřeně velké. Rozhodně to není přerostlá nižší střední třída, kterou dnes reprezentuje Octavia nebo nový Chevrolet Cruze. Není to ale ani plnohodnotná moderní střední třída, která ve věku Mondeí a Insignií dospěla do mamutích rozměrů, rovných vyšší střední až luxusní kategorii. Jistá kompaktnost Exea je dobrým předpokladem pro navázání na zlatý věk Toleda a návrat zákazníků, kteří kdysi tříprostorové SEATy sedlali.

seat testy strednitrida seat testy strednitrida  

Zvenku na testovaném voze ve fleetové tmavě modré barvě překvapuje velká výška pontonu, snad ještě zvýrazněná nízkoprofilovými pneumatikami na 18palcových kolech, které opticky zvětšují světlost karoserie do takřka neestetické úrovně. Snad i mezery mezi blatníky a koly měly výchozí Audi menší než má dnes Exeo s výbavou Sport. Jednoduchý vzor subtilních kol naštěstí leccos zachrání, a tak z některých pohledů působí Exeo jako více než důstojný reprezentant své značky.

Interiér od Audi

Vnitřní architekturou se Exeo drží výchozího modelu velmi těsně. V podstatě sedíte v Audi za výrazně méně peněz. Ne upravený exteriér, ale právě toto je místo, se kterým budete neustále v kontaktu, a které vás bude provázet na cestách. Věříme tomu, že interiér v tomto provedení bude nejen u nás silným prodejním argumentem. Tady transfer zafungoval dokonale…

SEATy mají být auta pro řidiče a Exeo jím minimálně z hlediska polohy a komfortu sezení je. Ve výbavě Sport dostáváte automaticky špičková sportovní sedadla s výrazným bočním vedením v sedací i opěrné části. Materiál potahu je robustní a tělo po něm neklouže. Jen vystupování je díky vysokým bokům sedáků trochu náročnější úkol i pro dobře pohyblivého jedince. Rozsahy seřízení volantu (podélně i výškově) a sedadla jsou v pořádku, zájemci o sezení nízko nad zemí nebudou mít potíže, ti druzí zase dostanou po vypumpování sedáku do výšin slušný rozhled přes mohutnou hradbu kvalitních plastů přístrojové desky.

Kontakt s autem má řidič dobrý, mluvou sportovních nadšenců jste v interiéru autem důkladně obklopeni. Co to ale znamená, když se podíváte okem pragmatika? Jednoduše to, že nadbytkem místa trpět v Exeu prostě nebudete.

seat testy strednitrida seat testy strednitrida Přísně sportovní a soustředěný posaz za volantem s nataženýma nohama na pedálech nepohodlí nepůsobí, ale jakmile zapnete tempomat a máte se v přísně tvarovaném sedadle uvelebit v relaxační poloze, začne vaší pravé noze vadit silná středová konzola, která už do Exea dorazila jako tuhý plastový výlisek.

S místem vzadu to není velká sláva. Přesednutí z Mondea i Insignie to odhalí nejlépe, ale i srovnání s Octávií by možná nebylo úplně mimo, ačkoliv hierarchicky jí má být Exeo na hony vzdáleno. Průměrný dospělý muž (výška 178 cm) se zde ještě usadí, místo těm vyšším bude chybět do výšky, do délky i do šířky. Naměřené míry na zadních sedadlech ani v jednom rozměru nepřekonávají o třídu menší Leon!

Kvalita materiálů je špičková, ve zpracování jsme objevili drobnější nedostatky, konkrétně ve slícování horního dílu přístrojové desky (např. vlevo od volantu je mezi horním a spodním dílem rozšiřující se mezera). Za jízdy se jeví karoserie i interiér jako jeden celek, s tuhostí ani nečekanými pazvuky tento SEAT problémy nemá.

S turbem ale bez přímého vstřikování

Letitý 20ventilový čtyřválec 1781 cm3 se vrací jako první důstojná zážehová motorizace pro SEAT mířící do střední třídy. Výkonové maximum 110 kW v 5500 min-1 není tak důležitá hodnota jako 220 Nm, které jsou k dispozici od 1800 min-1. Jenže vzhledem k hmotnosti kolem 1400 kg to není žádný velký sportovec. Na druhou stranu zvládá všechny jízdní režimy s přehledem a přiměřenou spotřebou. Konkrétně jsme na dálnici odečetli z palubního počítače na testovacím úseku (s délkou 150 km) spotřebu 7,9 l/100 km. Motor při konstantní jízdě rychlostí 130 km/h pracuje na 6. rychlostní stupeň s 3100 min-1 a v takovém režimu je stále ještě velmi tichý a prostý vibrací, které by posádku v interiéru rušily. Vůbec odhlučnění kabiny Exea je dobré a patří k silným stránkám benzinové motorizace.

seat testy strednitrida seat testy strednitrida  

Když opustíte dálnici, padá spotřeba spolu s otáčkami k sedmi litrům i s dobrým rychlostním průměrem (100 km/h), předpokladem je ale udržování otáček pod 2000 min-1. Motor neprotestuje ani těsně nad 1000 min-1, nástup turbodmychadla je plynulý, turboefekt je sice postřehnutelný, ale regulace plnicího tlaku je v tomto případě vyřešena dobře.

Ale co sportovní jízda?

Zatáčky, které Leon zbožňuje a Ibiza zvládá s radostí, projíždí Exeo s rozvahou a znatelnou neochotou ke změně směru. Ta přichází s určitým zpožděním za otočením volantu. Motor vystrčený před nápravu nemůže z principu předvést příliš velká kouzla, ale naštěstí v tomto případě nejde o tu nejtěžší motorizaci, takže dobře znatelná nedotáčivost nabývá snesitelných mezí. Ani vyspělá konstrukce podvozku od Audi na tom mnoho nezmění. Pomohlo by quattro, které ale zůstává SEATu zapovězeno. Na současné podvozky Fordu nebo Mazdy tento SEAT v agilitě ztrácí, větší obavy přesto máme o vlastnosti těžších naftových motorizací, které na přední kola posílají 320 až 350 Nm.

Příjemným překvapením byl tuhý posilovač řízení s optimální odezvou, právě takovou, jakou od sportovního sedanu očekáváte. Řazení také nemá chybu, je přesně vymezené a chod řadičky je hladký, bez výraznějších mechanických odporů. Ze skříně je jen občas slyšet složitost mechanismu, kterým se pohyby páky převádí na vidličky. S brzdami se sžijete snadno, jejich ovládání ve městě nevyžaduje mnoho soustředění, mimo město mají v případě potřeby odpovídající účinek.

Neochota k náhlým změnám směru se na dálnici projevuje dobrou směrovou stabilitou. Exeo se zde cítí jako doma. Polykání velkých kilometrických dávek během jediného dne mu dělá radost a posádku neunavuje. Jízdní komfort je i s extrémními pneumatikami 235/45 R18 stále ještě na úrovni, kterou většina lidí považuje za rozumnou. Prémiový nádech má mimořádná kultura překonávání malých nerovností, které dělají problém většině neurozených konkurentů.

seat testy strednitrida seat testy strednitrida  

Z předpisových 130 km/h se k zakázaným rychlostním metám začínajícím dvojkou dostanete (i na šestku) velmi snadno a auto zde zůstává stoicky klidné. Dynamičtější řidiči si budou při akceleraci užívat svist zabírajícího turbodmychadla, který ze současných přeplňovaných motorů postupně mizí. Variabilní časování ventilů přináší mírné oživení v pásmu 3000 až 4000 min-1, zátah nad ním už není tak výrazný a kolem 5500 min-1 (otáčky výkonového maxima) už žádná odměna nepřichází. Modernější 1.8 TSI (118 kW) zabírá ještě plynuleji než 1.8T 20V (110 kW), takže se bez přímého srovnání může pocitově jevit starší motor jako dynamičtější, ale jde jen o iluzi. Už bylo naznačeno, že výkonový vrchol není příliš výrazný. Ovlivňuje to zřejmě charakteristika přeplňování zaměřená na komfort ovládání v nízkých a středních otáčkách, který je vskutku ukázkový.

Tedy, Exeo je dobrý manažerský sedan se zajímavou cenou, který dobře splní službu hlavně na dlouhých cestách ve vyšších rychlostech. Jeho tužší podvozek dává řidiči dost jistoty při kontrole nad autem, držení stopy v rychle projížděných zatáčkách je dobré, ale náhlé změny směru nebo dynamičtější jízda po okreskách mu až tak nesedí. Zvládá je, ale zase tak velká zábava to není.

Závěr

S koupí Exea dostanete velký kus Audi za cenu mírně nad základními modely současné střední třídy. Na základní půlmilionovou cenovku raději rovnou zapomeňte. Kdo chce dnes cenově dostupnější střední třídu, musí v této hladině pro atmosférické dvoulitry k Renaultu nebo Kii. SEAT si věří, když za půlmilion nabízí pouze stokoňovou jedna-šestku.

První normálně použitelnou motorizací je ta naše se 110 kW. Má ve třídě obvyklou dynamiku, přiměřenou spotřebu, slušný jízdní a akustický komfort optimální na dlouhé dálniční etapy, a taky noblesně zařízený interiér, v němž si připadáte, jakoby měl stát o pár set tisíc víc. Bude to stačit? Musí, protože sportovní lehkost podvozku menšího Leonu, konkurenční Mazdy 6 nebo Fordu Mondeo u tohoto SEATu nenajdete. Že je to málo? Ani bychom neřekli. SEAT snadno přišel k špičkové technice, která možná nevyplňuje dokonale emoční stránku poslání značky, ale na trhu může velmi dobře fungovat několik let. Ceny nejsou podbízivé, ale proti moderním konkurentům evropského a japonského původu rozhodně nižší.

seat testy strednitrida seat testy strednitrida  

První cena vozu 499.900,- Kč (Reference, 1.6 75 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 574.900,- Kč (Reference, 1,8 T 20V 110 kW)
Základní cena testovaného vozu 629.900,- Kč (Sport, 1,8T 20V 110 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 678.600,- Kč (Sport, 1,8T 20V 110 kW)

Plusy

  • Luxusní interiér
  • Špičková sportovní sedadla
  • Poloha za volantem
  • Optimální zážehová motorizace s dostatkem síly v nízkých otáčkách
  • Jízdní a zvukový komfort za jízdy
  • Tlumení krátkých nerovností
  • Zpětná vazba ve volantu, brzdovém pedálu
  • Přesné a snadné řazení
  • Velká palivová nádrž (70 l)
  • Přiměřená spotřeba

Minusy

  • Omezený prostor v interiéru (vpředu i vzadu)
  • Nedotáčivost, neochota ke změnám směru
  • Průměrný objem zavazadlového prostoru
  • Široká středová konzole omezující komfort pravé řidičovy nohy
  • Drobné nedostatky v dílenském zpracování interiéru
  • Nedostupnost pohonu všech kol
Ondřej Láník
SEAT Exeo 1.8T 20V
Cena základní sestavy 629 900 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce (deaktivovatelný), kolenní airbag řidiče, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy průběžné, ABS, TCS, ESP, EBA, systém kontroly tlaku v pneu, posilovač řízení, klimatizace Climatronic, palubní počítač, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, bederní opěrka v předním sedadle, výškově a podélně nastavitelný volant, dělená zadní sedadla (1/3 - 2/3), tónovaná skla, světlomety s dvojitou optikou, dvojitá koncovka výfuku, integrované přední mlhovky, kola z lehkých slitin - 17" (pneu 225/45), kliky dveří v barvě vozu, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka v barvě vozu, kožený multifunkční volant, řadicí páka v kůži, loketní opěrka vpředu, elektrické ovládání oken předních a zadních dveří, elektronický imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 12V zásuvka v interiéru, rádio s CD/MP3 přehrávačem a 8 reproduktory, vstup pro externí přehrávač AUX-in, tempomat, automatické rozsvěcení světel Kč
Cena testované sestavy 678 600 Kč
Výbava testované sestavy Sada Sport plus obsahující 18" ráfky z lehkých slitin+(adaptivní bi-xenonové světlomety)+parkovací senzory vzadu+dešťový senzor+funkce Coming home+Bluetooth handsfree (+34.900,-Kč), vyhřívaná přední sedadla + vyhřívané ostřikovače světlometů (+7.900,-Kč), tmavá okna od B-sloupku dozadu (+5.900,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 5
Zdvihový objem (ccm): 1781
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 220 / 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 217
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.9 / 6.1 / 7.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 0
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1400 / 560
Rozměr pneu: 235/45 R18
SEAT Exeo 1.8T 20V
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4661
b) šířka (mm): 1772
c) výška (mm): 1430
d) rozvor (mm): 2642
e) rozchod vpředu (mm): 1522
f) rozchod vzadu (mm): 1523
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano