Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Superb 2.0 TDI (103 kW) – Stále má čím zaujmout

Škoda Superb
Škoda Superb
Škoda Superb
Škoda Superb
34 Fotogalerie
Jan Mička
Škoda Superb druhé generace již netrpělivě vyhlíží nástupce. Než se tak stane, prověřili jsme současnou verzi se zřejmě nejlepším motorem nabídky – čtyřválcem 2.0 TDI o výkonu 103 kW.

Do příchodu nové Škody Superb mnoho času nezbývá, premiéru bude mít na jaře v Ženevě. Podle zákulisních informací již z montážní linky závodu v Kvasinách sjíždějí prototypy nulté série a ostrý provoz má odstartovat na konci března příštího roku. Dnešní test stávajícího vydání mladoboleslavské vlajkové lodi proto berme jako symbolické rozloučení, pro které jsme vybrali patrně nejlepší pohonnou jednotku z hlediska pořizovací ceny, dynamiky a hospodárnosti provozu.

Ani blížící se očekávání novinky však zájemce o střední třídu nepřimělo k tomu, aby na současnou Škodu Superb zanevřeli. Vždyť jenom loni se pro tento vůz celosvětově rozhodlo více než 94.000 zákazníků, a pokud se zaměříme na letošní prodejní výsledky v Česku, nemá model se 3704 prodanými exempláři ve své třídě přemožitele (loni 3975 kusů a rovněž 1. místo).

Dám si nohu přes nohu…

Již první generace Škody Superb šokovala podélným prostorem na zadních sedadlech a současné vydání na tom není jinak. Samotné sedáky jsou na náš vkus ukotveny poměrně nízko a mohly by být delší, množství místa vás však doslova pohltí a dokonce i dvoumetroví dlouháni mají vzadu spoustu prostoru před koleny. Vzhledem k naměřené šířce 1460 milimetrů v oblasti loktů však tento parametr vyhoví pouze dvěma dospělým, což ale pro většinu majitelů Superbu nebude překážkou.

Dvacetimilimetrový bonus ve prospěch šířky na předních sedadlech se počítá, v praxi je ale takřka zanedbatelný, a na delších cestách vám coby řidiči bude vadit kontakt levého lokte s poměrně tvrdou opěrkou. Nicméně v podélném směru si opět stěžovat nebudete a výhrady nemáme ani k pozici za volantem či výhledu z kabiny.

Přístrojová deska, některé ukazatele a tlačítka již mají svá nejlepší léta za sebou, což ostatně platí také o uživatelském prostředí navigačního systému Columbus. Jeho výhodou však je, že díky TV tuneru nebudete ochuzeni o vaše oblíbené pořady ani na cestách, byť musíte z bezpečnostních důvodů vždycky zastavit a digitální příjem signálu nebývá úplně dokonalý.

skoda superb testy strednitridaskoda superb testy strednitrida | Zdroj: acz 

Roky na trhu každopádně nehrají sebemenší roli v nabídce standardních výbavových prvků. Jmenujme například bezklíčový vstup a startování tlačítkem, samočinnou klimatizaci, automatický parkovací asistent, bixenonové světlomety či zadní svítilny s diodovou technikou, za které u linie Elegance nezaplatíte ani korunu. Velmi lákavě vypadá i doplňková výbava – třeba zmíněná navigace Columbus s televizním tunerem (46.400 Kč), nezávislé topení s dálkovým ovládáním (23.800 Kč) nebo střešní okno se solárními články, které napájí ventilátor klimatizace i při delším stání s vypnutým motorem.

Skvělý motor vs. europřevodovka

Zkoušený turbodiesel 2.0 TDI o výkonu 103 kW ve 4200 min-1 aktuálně pořídíte od 604.900 Kč, což je o 60.000 korun více, než kolik zaplatíte za základní čtrnáctistovku TSI (92 kW) s výbavou Active. Pokud se však začnete technickými údaji pohonných jednotek prokousávat podrobněji, zjistíte, že kromě nejúspornější verze 1.6 TDI GreenLine (77 kW) je „náš“ čtyřválec druhým nejšetrnějším k životnímu prostředí (vypustí jen 119 gramů CO2 na kilometr) a v těsném závěsu za ním se nachází nejsilnější agregát vůbec – tentýž vznětový dvoulitr s výkonem 125 kW (120 gramů CO2/km).

Škoda Superb 2.0 TDI 103 kW - srovnání s konkurencí
ModelŠkoda SuperbHyundai i40Mazda 6Honda Accord
Motor2.0 TDI1.7 CRDi2.2 Skyactiv-D2.2 i-DTEC
Zdvihový objem [cm3]1968168521912199
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]103/4200100/4000110/4500110/4000
Točivý moment [N.m/min]320/1750-2500330/2000-2500380/1800-2600350/2000-2750
Převodovka6M6M6M6M
Maximální rychlost [km/h]212201211212
Zrychlení 0-100 km/h [s]10.010.39.09.1
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]4.64.73.95.1
Základní cena [Kč]604.900659.900624.900664.900

Šetrnost k životnímu prostředí je jedna věc, nic ale není zadarmo. Turbodiesel starší koncernové řady EA188 je totiž spárován s dlouze odstupňovanou manuální šestistupňovou převodovkou, která v příměstském provozu dovolí zařadit nejvyšší stupeň jenom málokdy. Mezi trojkou a čtyřkou je navíc poměrně velký přeskok (skoro 500 min-1), ve městě se tedy nezřídka setkáte s tlumeným „duněním“ v pásmu pod 2000 min-1. Problém by se dal vyřešit pořízením silnější verze s výkonem 125 kW a kratšími převody, ta je však o 35.000 korun dražší (stojí 639.900 Kč).

skoda superb testy strednitridaskoda superb testy strednitrida | Zdroj: acz 

I přes drobné omezení kvůli delším převodům nelze turbodieselu upřít elán, s jakým dokáže ve středním pásmu otáček rozpohybovat automobil s pohotovostní hmotností 1532 kilogramů. Síla začíná razantněji narůstat přibližně od 1800 otáček za minutu, aby následně uvadala skoro až u omezovače. Při dynamickém stylu jízdy se sice motor nebrání odběru přes 7 l na 100 km, kombinovaně se však ve většině případů přiblížíte snovým pěti litrům a na dálnici, kde naopak přichází dlouhé zpřevodování vhod, budete jezdit za 5,1 l na 100 km (motor při 130 km/h točí pouhých 2100 otáček).

Sedmnáctky vedou

Kombinace standardně dodávaných osmnáctipalcových kol (v našem případě model Trinity) a šedé metalízy je podle našeho názoru esteticky nejzdařilejší. Pravdou ale zůstává, že velké disky komfortu cestování příliš neprospívají. Mnohem lepší je zůstat při zemi a zvolit bezpříplatkové sedmnáctky. Vyhnete se nervóznějšímu chování zadní nápravy na příčných nerovnostech a zároveň nepřijdete o překvapivě přesné vedení přídě nebo příkladnou směrovou stabilitu danou dlouhým rozvorem náprav.

Situace by mohla být lepší, kdyby automobilka v souvislosti s faceliftem dopřála Superbu adaptivní podvozek, který například Volkswagenu Passat minulé generace nechyběl. Ani tento systém však není samospásný, a kdo ví, zda jej koncernové vedení příštímu Superbu nakonec dopřeje. Tlumiče s regulovatelným průtokem kapaliny by se totiž v nabídce Škodovky objevily vůbec poprvé.

skoda superb testy strednitridaskoda superb testy strednitrida | Zdroj: acz 

Závěr

Druhá generace Škody Superb je i po více než šesti letech na trhu stále ambiciózním a velmi kvalitním vozem, který si zaslouží naši pozornost. Kombinaci slabšího ze dvou nabízených dvoulitrových turbodieselů a manuální šestistupňové převodovky berme jako ideální volbu pro řidiče, kteří většinu ročního proběhu absolvují na dálnici. Šestý stupeň totiž naplno využijete až při rychlostech nad 110 km/h.

Vozu hraje do karet loňský facelift, který jej obohatil o dnes již prakticky nutnou diodovou techniku a komfortní prvky výbavy. Zároveň platí, že se díky výklopnému víku zavazadelníku se systémem TwinDoor jedná o nejpraktičtějšího zástupce mainstreamové střední třídy. Škoda jen, že majestátnost vnějšího vzhledu plně neodpovídá jízdnímu komfortu, který je vinou osmnáctipalcových kol dosti omezený.

Nejlevnější verze modelu544.900 Kč (1.4 TSI 92 kW/Active)
Základ s testovaným motorem604.900 Kč (2.0 TDI 103 kW/Active)
Testovaný vůz s výbavou881.600 Kč (2.0 TDI 103 kW/Elegance)

Plusy

  • Nízká spotřeba paliva
  • Nadprůměrný podélný vnitřní prostor
  • Obrovský zavazadelník
  • I po letech majestátní design karoserie
  • Bohatá sériová výbava
  • Vysoká praktičnost díky zadnímu víku TwinDoor

Minusy

  • Dlouhé přeskoky mezi rychlostními stupni
  • Tvrdší loketní opěrka dveří řidiče
  • Nízko ukotvené zadní sedáky
  • Snížený komfort jízdy na 18“ kolech

Foto: Petr Homolka