TEST Škoda Superb 2.0 TDI (103 kW) – Stále má čím zaujmout
Do příchodu nové Škody Superb mnoho času nezbývá, premiéru bude mít na jaře v Ženevě. Podle zákulisních informací již z montážní linky závodu v Kvasinách sjíždějí prototypy nulté série a ostrý provoz má odstartovat na konci března příštího roku. Dnešní test stávajícího vydání mladoboleslavské vlajkové lodi proto berme jako symbolické rozloučení, pro které jsme vybrali patrně nejlepší pohonnou jednotku z hlediska pořizovací ceny, dynamiky a hospodárnosti provozu.
Ani blížící se očekávání novinky však zájemce o střední třídu nepřimělo k tomu, aby na současnou Škodu Superb zanevřeli. Vždyť jenom loni se pro tento vůz celosvětově rozhodlo více než 94.000 zákazníků, a pokud se zaměříme na letošní prodejní výsledky v Česku, nemá model se 3704 prodanými exempláři ve své třídě přemožitele (loni 3975 kusů a rovněž 1. místo).
Dám si nohu přes nohu…
Již první generace Škody Superb šokovala podélným prostorem na zadních sedadlech a současné vydání na tom není jinak. Samotné sedáky jsou na náš vkus ukotveny poměrně nízko a mohly by být delší, množství místa vás však doslova pohltí a dokonce i dvoumetroví dlouháni mají vzadu spoustu prostoru před koleny. Vzhledem k naměřené šířce 1460 milimetrů v oblasti loktů však tento parametr vyhoví pouze dvěma dospělým, což ale pro většinu majitelů Superbu nebude překážkou.
Dvacetimilimetrový bonus ve prospěch šířky na předních sedadlech se počítá, v praxi je ale takřka zanedbatelný, a na delších cestách vám coby řidiči bude vadit kontakt levého lokte s poměrně tvrdou opěrkou. Nicméně v podélném směru si opět stěžovat nebudete a výhrady nemáme ani k pozici za volantem či výhledu z kabiny.
Přístrojová deska, některé ukazatele a tlačítka již mají svá nejlepší léta za sebou, což ostatně platí také o uživatelském prostředí navigačního systému Columbus. Jeho výhodou však je, že díky TV tuneru nebudete ochuzeni o vaše oblíbené pořady ani na cestách, byť musíte z bezpečnostních důvodů vždycky zastavit a digitální příjem signálu nebývá úplně dokonalý.
skoda superb testy strednitrida
Roky na trhu každopádně nehrají sebemenší roli v nabídce standardních výbavových prvků. Jmenujme například bezklíčový vstup a startování tlačítkem, samočinnou klimatizaci, automatický parkovací asistent, bixenonové světlomety či zadní svítilny s diodovou technikou, za které u linie Elegance nezaplatíte ani korunu. Velmi lákavě vypadá i doplňková výbava – třeba zmíněná navigace Columbus s televizním tunerem (46.400 Kč), nezávislé topení s dálkovým ovládáním (23.800 Kč) nebo střešní okno se solárními články, které napájí ventilátor klimatizace i při delším stání s vypnutým motorem.
Skvělý motor vs. europřevodovka
Zkoušený turbodiesel 2.0 TDI o výkonu 103 kW ve 4200 min-1 aktuálně pořídíte od 604.900 Kč, což je o 60.000 korun více, než kolik zaplatíte za základní čtrnáctistovku TSI (92 kW) s výbavou Active. Pokud se však začnete technickými údaji pohonných jednotek prokousávat podrobněji, zjistíte, že kromě nejúspornější verze 1.6 TDI GreenLine (77 kW) je „náš“ čtyřválec druhým nejšetrnějším k životnímu prostředí (vypustí jen 119 gramů CO2 na kilometr) a v těsném závěsu za ním se nachází nejsilnější agregát vůbec – tentýž vznětový dvoulitr s výkonem 125 kW (120 gramů CO2/km).
Škoda Superb 2.0 TDI 103 kW - srovnání s konkurencí | ||||
Model | Škoda Superb | Hyundai i40 | Mazda 6 | Honda Accord |
Motor | 2.0 TDI | 1.7 CRDi | 2.2 Skyactiv-D | 2.2 i-DTEC |
Zdvihový objem [cm3] | 1968 | 1685 | 2191 | 2199 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 103/4200 | 100/4000 | 110/4500 | 110/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 320/1750-2500 | 330/2000-2500 | 380/1800-2600 | 350/2000-2750 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M |
Maximální rychlost [km/h] | 212 | 201 | 211 | 212 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10.0 | 10.3 | 9.0 | 9.1 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 4.6 | 4.7 | 3.9 | 5.1 |
Základní cena [Kč] | 604.900 | 659.900 | 624.900 | 664.900 |
Šetrnost k životnímu prostředí je jedna věc, nic ale není zadarmo. Turbodiesel starší koncernové řady EA188 je totiž spárován s dlouze odstupňovanou manuální šestistupňovou převodovkou, která v příměstském provozu dovolí zařadit nejvyšší stupeň jenom málokdy. Mezi trojkou a čtyřkou je navíc poměrně velký přeskok (skoro 500 min-1), ve městě se tedy nezřídka setkáte s tlumeným „duněním“ v pásmu pod 2000 min-1. Problém by se dal vyřešit pořízením silnější verze s výkonem 125 kW a kratšími převody, ta je však o 35.000 korun dražší (stojí 639.900 Kč).
skoda superb testy strednitrida
I přes drobné omezení kvůli delším převodům nelze turbodieselu upřít elán, s jakým dokáže ve středním pásmu otáček rozpohybovat automobil s pohotovostní hmotností 1532 kilogramů. Síla začíná razantněji narůstat přibližně od 1800 otáček za minutu, aby následně uvadala skoro až u omezovače. Při dynamickém stylu jízdy se sice motor nebrání odběru přes 7 l na 100 km, kombinovaně se však ve většině případů přiblížíte snovým pěti litrům a na dálnici, kde naopak přichází dlouhé zpřevodování vhod, budete jezdit za 5,1 l na 100 km (motor při 130 km/h točí pouhých 2100 otáček).
Sedmnáctky vedou
Kombinace standardně dodávaných osmnáctipalcových kol (v našem případě model Trinity) a šedé metalízy je podle našeho názoru esteticky nejzdařilejší. Pravdou ale zůstává, že velké disky komfortu cestování příliš neprospívají. Mnohem lepší je zůstat při zemi a zvolit bezpříplatkové sedmnáctky. Vyhnete se nervóznějšímu chování zadní nápravy na příčných nerovnostech a zároveň nepřijdete o překvapivě přesné vedení přídě nebo příkladnou směrovou stabilitu danou dlouhým rozvorem náprav.
Situace by mohla být lepší, kdyby automobilka v souvislosti s faceliftem dopřála Superbu adaptivní podvozek, který například Volkswagenu Passat minulé generace nechyběl. Ani tento systém však není samospásný, a kdo ví, zda jej koncernové vedení příštímu Superbu nakonec dopřeje. Tlumiče s regulovatelným průtokem kapaliny by se totiž v nabídce Škodovky objevily vůbec poprvé.
skoda superb testy strednitrida
Závěr
Druhá generace Škody Superb je i po více než šesti letech na trhu stále ambiciózním a velmi kvalitním vozem, který si zaslouží naši pozornost. Kombinaci slabšího ze dvou nabízených dvoulitrových turbodieselů a manuální šestistupňové převodovky berme jako ideální volbu pro řidiče, kteří většinu ročního proběhu absolvují na dálnici. Šestý stupeň totiž naplno využijete až při rychlostech nad 110 km/h.
Vozu hraje do karet loňský facelift, který jej obohatil o dnes již prakticky nutnou diodovou techniku a komfortní prvky výbavy. Zároveň platí, že se díky výklopnému víku zavazadelníku se systémem TwinDoor jedná o nejpraktičtějšího zástupce mainstreamové střední třídy. Škoda jen, že majestátnost vnějšího vzhledu plně neodpovídá jízdnímu komfortu, který je vinou osmnáctipalcových kol dosti omezený.
Nejlevnější verze modelu | 544.900 Kč (1.4 TSI 92 kW/Active) |
Základ s testovaným motorem | 604.900 Kč (2.0 TDI 103 kW/Active) |
Testovaný vůz s výbavou | 881.600 Kč (2.0 TDI 103 kW/Elegance) |
Plusy
- Nízká spotřeba paliva
- Nadprůměrný podélný vnitřní prostor
- Obrovský zavazadelník
- I po letech majestátní design karoserie
- Bohatá sériová výbava
- Vysoká praktičnost díky zadnímu víku TwinDoor
Minusy
- Dlouhé přeskoky mezi rychlostními stupni
- Tvrdší loketní opěrka dveří řidiče
- Nízko ukotvené zadní sedáky
- Snížený komfort jízdy na 18“ kolech
Foto: Petr Homolka