Test Auto.cz

Škoda Superb 2.0 TDI (103 kW) – Stále má čím zaujmout

21.11. 2014
Verdikt
 

Škoda Superb druhé generace již netrpělivě vyhlíží nástupce. Než se tak stane, prověřili jsme současnou verzi se zřejmě nejlepším motorem nabídky – čtyřválcem 2.0 TDI o výkonu 103 kW.

Do příchodu nové Škody Superb mnoho času nezbývá, premiéru bude mít na jaře v Ženevě. Podle zákulisních informací již z montážní linky závodu v Kvasinách sjíždějí prototypy nulté série a ostrý provoz má odstartovat na konci března příštího roku. Dnešní test stávajícího vydání mladoboleslavské vlajkové lodi proto berme jako symbolické rozloučení, pro které jsme vybrali patrně nejlepší pohonnou jednotku z hlediska pořizovací ceny, dynamiky a hospodárnosti provozu.

Ani blížící se očekávání novinky však zájemce o střední třídu nepřimělo k tomu, aby na současnou Škodu Superb zanevřeli. Vždyť jenom loni se pro tento vůz celosvětově rozhodlo více než 94.000 zákazníků, a pokud se zaměříme na letošní prodejní výsledky v Česku, nemá model se 3704 prodanými exempláři ve své třídě přemožitele (loni 3975 kusů a rovněž 1. místo).

Dám si nohu přes nohu…

Již první generace Škody Superb šokovala podélným prostorem na zadních sedadlech a současné vydání na tom není jinak. Samotné sedáky jsou na náš vkus ukotveny poměrně nízko a mohly by být delší, množství místa vás však doslova pohltí a dokonce i dvoumetroví dlouháni mají vzadu spoustu prostoru před koleny. Vzhledem k naměřené šířce 1460 milimetrů v oblasti loktů však tento parametr vyhoví pouze dvěma dospělým, což ale pro většinu majitelů Superbu nebude překážkou.

Škoda Superb TDI 4x4 – Prezidentský facelift

Dvacetimilimetrový bonus ve prospěch šířky na předních sedadlech se počítá, v praxi je ale takřka zanedbatelný, a na delších cestách vám coby řidiči bude vadit kontakt levého lokte s poměrně tvrdou opěrkou. Nicméně v podélném směru si opět stěžovat nebudete a výhrady nemáme ani k pozici za volantem či výhledu z kabiny.

Přístrojová deska, některé ukazatele a tlačítka již mají svá nejlepší léta za sebou, což ostatně platí také o uživatelském prostředí navigačního systému Columbus. Jeho výhodou však je, že díky TV tuneru nebudete ochuzeni o vaše oblíbené pořady ani na cestách, byť musíte z bezpečnostních důvodů vždycky zastavit a digitální příjem signálu nebývá úplně dokonalý.

obrázek [600 x 402]  

Roky na trhu každopádně nehrají sebemenší roli v nabídce standardních výbavových prvků. Jmenujme například bezklíčový vstup a startování tlačítkem, samočinnou klimatizaci, automatický parkovací asistent, bixenonové světlomety či zadní svítilny s diodovou technikou, za které u linie Elegance nezaplatíte ani korunu. Velmi lákavě vypadá i doplňková výbava – třeba zmíněná navigace Columbus s televizním tunerem (46.400 Kč), nezávislé topení s dálkovým ovládáním (23.800 Kč) nebo střešní okno se solárními články, které napájí ventilátor klimatizace i při delším stání s vypnutým motorem.

Skvělý motor vs. europřevodovka

Zkoušený turbodiesel 2.0 TDI o výkonu 103 kW ve 4200 min-1 aktuálně pořídíte od 604.900 Kč, což je o 60.000 korun více, než kolik zaplatíte za základní čtrnáctistovku TSI (92 kW) s výbavou Active. Pokud se však začnete technickými údaji pohonných jednotek prokousávat podrobněji, zjistíte, že kromě nejúspornější verze 1.6 TDI GreenLine (77 kW) je „náš“ čtyřválec druhým nejšetrnějším k životnímu prostředí (vypustí jen 119 gramů CO2 na kilometr) a v těsném závěsu za ním se nachází nejsilnější agregát vůbec – tentýž vznětový dvoulitr s výkonem 125 kW (120 gramů CO2/km).

Škoda Superb 2.0 TDI 103 kW - srovnání s konkurencí
ModelŠkoda SuperbHyundai i40Mazda 6Honda Accord
Motor2.0 TDI1.7 CRDi2.2 Skyactiv-D2.2 i-DTEC
Zdvihový objem [cm3]1968168521912199
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]103/4200100/4000110/4500110/4000
Točivý moment [N.m/min]320/1750-2500330/2000-2500380/1800-2600350/2000-2750
Převodovka6M6M6M6M
Maximální rychlost [km/h]212201211212
Zrychlení 0-100 km/h [s]10.010.39.09.1
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]4.64.73.95.1
Základní cena [Kč]604.900659.900624.900664.900

Šetrnost k životnímu prostředí je jedna věc, nic ale není zadarmo. Turbodiesel starší koncernové řady EA188 je totiž spárován s dlouze odstupňovanou manuální šestistupňovou převodovkou, která v příměstském provozu dovolí zařadit nejvyšší stupeň jenom málokdy. Mezi trojkou a čtyřkou je navíc poměrně velký přeskok (skoro 500 min-1), ve městě se tedy nezřídka setkáte s tlumeným „duněním“ v pásmu pod 2000 min-1. Problém by se dal vyřešit pořízením silnější verze s výkonem 125 kW a kratšími převody, ta je však o 35.000 korun dražší (stojí 639.900 Kč).

Škoda Superb 2.0 TDI CR 4x4 – Všemi čtyřmi

obrázek [600 x 330]  

I přes drobné omezení kvůli delším převodům nelze turbodieselu upřít elán, s jakým dokáže ve středním pásmu otáček rozpohybovat automobil s pohotovostní hmotností 1532 kilogramů. Síla začíná razantněji narůstat přibližně od 1800 otáček za minutu, aby následně uvadala skoro až u omezovače. Při dynamickém stylu jízdy se sice motor nebrání odběru přes 7 l na 100 km, kombinovaně se však ve většině případů přiblížíte snovým pěti litrům a na dálnici, kde naopak přichází dlouhé zpřevodování vhod, budete jezdit za 5,1 l na 100 km (motor při 130 km/h točí pouhých 2100 otáček).

Sedmnáctky vedou

Kombinace standardně dodávaných osmnáctipalcových kol (v našem případě model Trinity) a šedé metalízy je podle našeho názoru esteticky nejzdařilejší. Pravdou ale zůstává, že velké disky komfortu cestování příliš neprospívají. Mnohem lepší je zůstat při zemi a zvolit bezpříplatkové sedmnáctky. Vyhnete se nervóznějšímu chování zadní nápravy na příčných nerovnostech a zároveň nepřijdete o překvapivě přesné vedení přídě nebo příkladnou směrovou stabilitu danou dlouhým rozvorem náprav.

Situace by mohla být lepší, kdyby automobilka v souvislosti s faceliftem dopřála Superbu adaptivní podvozek, který například Volkswagenu Passat minulé generace nechyběl. Ani tento systém však není samospásný, a kdo ví, zda jej koncernové vedení příštímu Superbu nakonec dopřeje. Tlumiče s regulovatelným průtokem kapaliny by se totiž v nabídce Škodovky objevily vůbec poprvé.

obrázek [600 x 350]  

Závěr

Druhá generace Škody Superb je i po více než šesti letech na trhu stále ambiciózním a velmi kvalitním vozem, který si zaslouží naši pozornost. Kombinaci slabšího ze dvou nabízených dvoulitrových turbodieselů a manuální šestistupňové převodovky berme jako ideální volbu pro řidiče, kteří většinu ročního proběhu absolvují na dálnici. Šestý stupeň totiž naplno využijete až při rychlostech nad 110 km/h.

Vozu hraje do karet loňský facelift, který jej obohatil o dnes již prakticky nutnou diodovou techniku a komfortní prvky výbavy. Zároveň platí, že se díky výklopnému víku zavazadelníku se systémem TwinDoor jedná o nejpraktičtějšího zástupce mainstreamové střední třídy. Škoda jen, že majestátnost vnějšího vzhledu plně neodpovídá jízdnímu komfortu, který je vinou osmnáctipalcových kol dosti omezený.

Nejlevnější verze modelu544.900 Kč (1.4 TSI 92 kW/Active)
Základ s testovaným motorem604.900 Kč (2.0 TDI 103 kW/Active)
Testovaný vůz s výbavou881.600 Kč (2.0 TDI 103 kW/Elegance)

Plusy

  • Nízká spotřeba paliva
  • Nadprůměrný podélný vnitřní prostor
  • Obrovský zavazadelník
  • I po letech majestátní design karoserie
  • Bohatá sériová výbava
  • Vysoká praktičnost díky zadnímu víku TwinDoor

Minusy

  • Dlouhé přeskoky mezi rychlostními stupni
  • Tvrdší loketní opěrka dveří řidiče
  • Nízko ukotvené zadní sedáky
  • Snížený komfort jízdy na 18“ kolech
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Superb 2.0 TDI (103 kW]

Cena v základní výbavě: 604 900 Kč Cena v testované výbavě: 881 600 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, úchyty dětských sedaček Isofix vzadu, sada na opravu pneumatik, přední mlhovky s natáčecí funkcí, diodové zadní svítilny, bixenonové světlomety s funkcí AFS, chromované boční ochranné lišty, vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, dekor interiéru ve stylu hliníku, vyhřívání předních i zadních sedadel, zadní loketní opěra s průvlakem na lyže, palubní počítač Maxi DOT, elektricky ovládaná okna, dvouzónonová klimatizace, automatický parkovací asistent, tempomat, elektrické dovírání pátých dveří, odkládací schránka na deštník včetně deštníku, vkládané tkané koberce, bezklíčové odemykání a startování, metalíza, litá 18“ kola a další.

Výbava testovaného vozu:Paket Elegance Plus – čalounění Emory (kůže/umělá kůže/Alcantara), SunSet, audiosystém s deseti reproduktory, vyhřívané čelní sklo, plechová rezerva, stínící rolety pro zadní skla, sada na výměnu kola, držák nápojů v loketní opěrce (+20.000 Kč), asistent rozjezdu do kopce (+2.100 Kč), asistent rozpoznání únavy řidiče (+900 Kč), elektricky ovládané střešní okno se solárními panely (+26.500 Kč), malý kožený paket pro tříramenný volant (+6.200 Kč), dvojitá sluneční clona (+800 Kč), nezávislé topení s dálkovým ovládáním (+23.800 Kč), navigace Columbus s TV tunerem (+46.400 Kč).

Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační

Federální soud v Honolulu dnes zablokoval zářijový…

Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5 Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5

Šéf britské tajné služby MI5 Andrew Parker dnes řekl, že…

Jak zdokonalují řízení policisté v Británii? Hrají závodní hry Jak zdokonalují řízení policisté v Británii? Hrají závodní hry

Strážníci z jednoho britského hrabství mají opravdu…

Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD

Pokud by se Británie odvrátila od plánovaného odchodu z…

 
Technické údaje
Motor Škoda Superb 2.0 TDI (103 kW]
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 212
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 4 / 4.6
Emise CO2:119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 565 / 1670
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1532 / 638
Rozměr pneu:224/40 R 18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4833
b) šířka (mm): 1817
c) výška (mm): 1462
d) rozvor (mm): 2761
e) rozchod vpředu (mm): 1545
f) rozchod vzadu (mm): 1518
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 810 / 990
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Superb 2.0 TDI (103 kW) – Stále má…

Jan Mička (Auto.cz)Jan Mička (Auto.cz)
moderoval 21.11.2014 tuto diskuzi







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 






 
Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Včera

Japonští zákazníci si v první polovině 90. let mohli pořídit zvláštní maličké kupé od Mazdy a Suzuki s křídlovými dveřmi. Dnes jde o skutečnou raritu...




Blesk.cz

Sexy pilotka dobyla internet: Chlapi z ní mají hlavu v oblacích!

Sexy pilotka dobyla internet: Chlapi z ní mají hlavu…

Je krásná, neuvěřitelně talentovaná a chlapi z ní mají hlavu v oblacích. Nizozemská pilotka Lindy Mariëlle Kats…

Zajatkyně ISIS popsala umírání žen v garáži i kruté znásilnění dívek

Zajatkyně ISIS popsala umírání žen v garáži i kruté…

Oběťmi brutálních perzekucí ze strany takzvaného Islámského státu se stali také Turkmeni jako jedna z etnických…

 

iSport.cz

Litvínovský Gerhát zničil lídra

Litvínovský Gerhát zničil lídra "forsbergem":…

Napadlo ho to prý hned, jak zjistil, že rozhodčí nařídili trestné střílení. Ovšem provést něco takového…

Strýcová se zlobí! Podraz, popsala přestup kouče Krupy k Plíškové

Strýcová se zlobí! Podraz, popsala přestup kouče…

Barbora Strýcová třímala trofej pro vítězku turnaje v Linci a měla knedlík v krku. To když děkovala svému kouči…

 

Reflex.cz

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Je málo profesí, jejichž služeb užívám opakovaně a dlouhá léta. Na prvním z míst asi — kromě řidičů tramvají —…

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Papua-Nová Guinea patří k zemím, kterým se turisté vyhýbají. Ale kdo se nebojí, bude mít výjimečný zážitek. Tak…