TEST Toyota RAV4 2,0 Valvematic Multidrive S – Zrající Japonka bez spojky
Toyota RAV4 by v případě srovnání s rostlinou mohla představovat perfektní příklad trvalky. Třetí generace se představila na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 2005. V letech 2009 a 2010, vždy na začátku roku, absolvovala nejprve mírný a potom rozsáhlejší facelift.
Model, který byl ve své první generaci jedním ze zakladatelů kategorie kompaktních SUV a v té druhé patřil k nejprodávanějším SUV na českém trhu, předvádí i v pokročilém věku poměrně stabilní prodejní výsledky. V roce 2010 čeští prodejci předali 424 a v loňském roce 363 vozů. Podle těchto výsledků má tedy nejmenší SUV od Toyoty svým zákazníkům na českém trhu stále co nabídnout.
Hlavně nenápadně
Již při premiéře v roce 2010 nepůsobila modernizovaná Toyota RAV4 nijak extravagantně a nástupem stále mladších konkurentů se z ní stává model, který přiláká především zájemce o SUV s konzervativním designem. To nemusí být rozhodně na škodu, protože i dnes si řada zákazníků ráda pořídí SUV, které vypadá jako skutečný off-road a ne jako hatchback čekající na vysokou vodu.
Interiér stejně jako exteriér nenabízí žádné designérské experimenty. Jen palubní deska rozdělená jakoby do dvou pater může působit na pohled poněkud nezvykle. Rozmístění ovládacích prvků na středové konzole je přehledné a k ovládnutí audio systému nebo klimatizace není třeba rovnou sahat po manuálu.
Příznivci měkčených plastů sice tvrdě narazí, ale na druhou stranu povrch a slícování plastů působí trvanlivě, i když například na palubní desce zůstávají stopy po nechtěných vrypech a pohybech, které by u jiných vozů prošly bez trvalých následků.
Dlouháni mají problém
Mnohem větší nedostatek může představovat hledání ideální polohy za volantem u řidičů s výškou nad 185 cm. Vysoká pozice sedáku a nízko posazený volant se mohou postarat o několikaminutové posouvání sedadla a nastavování volantu a výsledek stejně nebude představovat optimální pozici za volantem. Dlouhonozí jedinci navíc s největší pravděpodobností důvěrně seznámí své pravé koleno se spodní částí palubní desky.
Podobně jako přední sedadla i ta zadní uspokojí především subtilnější postavy, i když jsou posuvná a mají stavitelný sklon opěradel. Poměrně krátký a nepříliš vysoko umístěný sedák naštěstí vyvažuje rovný strop a dostatek prostoru pro hlavu.
Japonský původ a téměř evropský objem
Zavazadlový prostor přístupný pátými dveřmi otevíranými do strany vám při podélném parkování u chodníku důrazně připomene, ze které země Toyota pochází. Při touze naložit něco do kufru o stále ještě konkurence schopném objemu 410 litrů musíte počítat s tím, že bude obloukem obíhat otevřené dveře.
Drobná patálie s dveřmi bude ovšem okamžitě zapomenuta, pokud budete chtít složit zadní sedadla. Žádné vytahování opěrek hlavy a jejich strkání pod přední sedadla nebo odklápění sedáků k vytvoření prostoru pro sklopená opěradla se nekoná. Jednoduše zatáhnete za páčky na bocích zavazadelníku a dělené sedadlo se samo sklopí. Výsledkem je rovná ložná plocha a objem 1752 litrů. Jen je třeba před sklápěním zkontrolovat, zda na zadním sedadle nejsou vaše ratolesti a domácí mazlíčci. Mechanismus sklápění má totiž poměrně velkou sílu a razanci.
Zavazadlový prostor v základním uspořádání nabízí na délku 780 mm, na šířku 1370 mm, resp. 1080 mm mezi podběhy a na výšku 490 mm po krycí plachtu a 950 mm po strop. Po sklopení sedadel vznikne ložná plocha dlouhá 1500 mm. Vstupní otvor do zavazadelníku je široký 1130 mm a vysoký 950 mm. Výška nákladové hrany od země je u nezatíženého vozu 660 mm.
Vzácný druh
Vášeň evropského trhu pro vznětové motory se odráží i v nabídce motorizací pro Toyotu RAV4. Zájemce o zážehovou jednotku má jedinou možnost volby, kterou je atmosférický čtyřválec 2,0 Valvematic s výkonem 116 kW a točivým momentem 198 Nm. Ten lze spojit s šestistupňovou manuální převodovkou v kombinaci s pohonem předních nebo všech kol a nebo s převodovkou Multidrive S a pohonem všech kol, což byl případ testovaného vozu.
Za označení Multidrive S se ukrývá jak známo převodovka CVT s plynule měnitelným převodem. Toyota svůj produkt popisuje jako automatickou převodovku s nekonečným počtem převodových stupňů, která pro každou jízdní situaci dokáže flexibilně zvolit ten nejvhodnější převodový stupeň jak s ohledem na výkon, tak i pro úsporu paliva.
Motor je díky převodovce Multidrive S v režimu D - při běžné akceleraci - udržován v okolí maxima točivého momentu (kolem 4000 min-1), když potřeba zrychlovat ustane, klesnou otáčky často až pod 2000 min-1.
Při dálniční jízdě ustálenou rychlostí 100 km převodovka udržuje otáčky motoru okolo 2250 min-1 a průměrná spotřeba je 8,4 litru benzinu na 100 km. Při rychlosti 130 km se otáčky motoru zvýší na 2750 min-1 a spotřeba se vyhoupne na 10,8 litru benzinu na 100 km.
Toyota RAV4 s převodovkou Multidrive S v automatickém režimu není rozhodně žádnou silniční štikou, ale spíše rozvážným a pohodlným vozem. Při přepnutí převodovky do manuálního režimu lze voličem na středové konzole nebo pádly pod volantem řadit jeden ze sedmi předdefinovaných převodových stupňů. S ohledem na typ vozu a pocity z jízdy v automatickém režimu překvapí poměrně rychlé reakce převodovky na povely udělené jí pádly pod volantem.
Podvozek Toyoty RAV4 je nastaven komfortně a poměrně dobře si umí poradit s příčnými nerovnostmi a výmoly na středočeských cestách, i když se najdou testovací jezdci, kteří mají pocit, že jsou jejich pozadí informována o nedostatcích povrchu pod koly příliš důvěrně. Každopádně nastavení odpružení sklízí chválu za jistotu, kterou nabízí i při svižnějším průjezdu zatáčkou.
Nejhůř na tom není ani řízení, které sice není příliš komunikativní, ale řidiči přeci jen poskytne jistou představu o dění pod koly.
Kromě nekvalitního asfaltu si Toyota RAV4 jako SUV samozřejmě poradí i s lehčím terénem a polní cesta pro ní není žádnou překážkou. V případě potřeby lze na zadní kola poslat aktuálně až 45 % točivého momentu a tlačítko na palubní desce umožňuje pohon zadní nápravy připojit napevno.
Závěr
Toyota RAV4 s atmosférickým benzinovým dvoulitrem a převodovkou Multidrive S může i přes svůj věk zaujmout zájemce o poměrně pohodlné a nenápadné SUV, které sice nijak nenadchne svými dynamickými vlastnostmi, ale potěší komfortní jízdou bez ohledu na povrch a jednoduchým ovládáním. Jedinými většími pihami na kráse budou vyšší spotřeba paliva a cena.
První cena vozu | 499.900,- Kč (2,0 Valvematic, 116 kW, Terra) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 499.900,- Kč (2,0 Valvematic, 116 kW, Terra) |
Základní cena testovaného vozu | 644.900,- Kč (2,0 Valvematic, 116 kW, Lux) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 658.900,- Kč (2,0 Valvematic, 116 kW, Lux) |
Plusy
- Vysoká kvalita zpracování
- Dobré odhlučnění interiéru od motoru
- Komfortní převodovka Multidrive S
- Jednoduchý systém sklápění zadních sedadel
Minusy
- Málo místa v podélném směru na zadních sedadlech
- Krátké sedáky
- Náchylnost některých povrchů k poškrábání