Toyota Yaris TS – Nejsilnější, máte padáka

Toyota Yaris TS – Nejsilnější, máte padáka

 
 

Rozum vítězí nad emocemi u levných a nezáživných automobilů, často aspirujících na titul mobilní zavazadelník roku. Ale co když se tohle stane u sportovního vozu?

Když bychom zjednodušili způsob přirozeného výběru druhů a zajímali se jen o to, proč se nám povedlo slézt ze stromů, dospěli bychom k „překvapivému“ výsledku. Chtěli jsme přežít. Zvládli jsme jeskyně, nepřízeň počasí i morové rány, ale, jak se zdá, doba silikonová dostala pod kontrolu nás. Naše snaha ochránit sama sebe se totiž momentálně dostala tak daleko, že se něco v evolučních principech pokazilo. Pozvedli jsme bezpečí nad svéprávnost. Co tím myslím? Může mi někdo vysvětlit, proč má automobil s označením Sport (ve standardní výbavě) stabilizační program, který nelze vypnout?

obrázek [555 x 293]
 

Nechci být sarkastický a napsat, že tím brzdíme přirozenou selekci přímo úměrnou počtům stromů u silnice, ale nemůžu se vyhnout domněnce, že vyděšený mozek tentokrát hrubě znásilnil prostou možnost volby. Jediné tlačítko a náš prst by nám vrátily samostatnost. V Toyotě Yaris TS však nic takového nenajdete.

Přitom by to vůbec nemuselo být špatné auto. Ty zlomky sekundy mezi rychlým nájezdem do zatáčky, povolením plynu a následným nevybíravým zásahem stabilizace, doprovázené otravným pípáním prozrazují, že Yaris T-Sport má vrozenou přetáčivost. Krátký rozvor a minimální převisy způsobí okamžité srovnání stopy, ale nad následnou chutí zahrát si elektronika varovně zvedne prst bezúhonnosti a řekne ne, tohle nesmíš.

obrázek [555 x 318]
 

Důvod k frustraci bude ještě větší, když zjistíte, jak dobré má tenhle vůz řízení – s 2,3 otáčky od dorazu k dorazu. Tenký, kůží obšitý věnec volantu diktuje přední nápravě vaše přání s naprostou přesností, posilovač se zapojuje jen natolik, abyste se nemuseli namáhat, a poskytuje velmi dobrý, konzistentní odpor. Dvě stě pět milimetrové pneumatiky navíc umí přenést zpátky do volantu výsledek své práce do té míry, abychom mohli mluvit o částečné zpětné vazbě. Taky vás napadlo: „K čemu to je dobré?“

Takto totiž nemáte šanci zjistit, co podvozek opravdu dokáže. Dobře, odhalíte, že udrží náklony pod kontrolou, není příliš tvrdý, aby z vás vymlátil sebevědomí při projížďce po nekvalitní silnici mimo město, a že neumí vyhlazovat krátké příčné nerovnosti, což způsobuje problematické chvilky nejen automobilům s krátkým rozvorem. Jenže nic z toho mě neopravňuje vytvořit skutečný závěr, jak Yaris TS funguje na limitu, protože vás auto k němu nikdy nepustí.

obrázek [555 x 324]
 

Chápu zvednutý nos nad průměrnou atmosférickou osmnáctistovkou, když po silnicích jezdí malé hatchbacky s přeplňovanými motory 1,6 l (Corsa OPC) nebo frenetickými agregáty 2,0 l (Clio Sport), které byste si nejraději napíchli na vlastní krevní oběh. Na obranu jednotky o objemu 1,8 l, vybavené variabilním časování sacích i výfukových ventilů, bych ovšem dodal dvě věci: nízká hmotnost auta (1190 kg) v kombinaci s poměrně přesnou 5stupňovou převodovkou a výkonem 98 kW (133 k) nenudí a příjemný kultivovaný zvuk napříč celým spektrem otáček nepůsobí otravně. Jen to je ve srovnání s výše jmenovanými málo.

Nijak výjimečně nevypadá ani samotné auto. Má sice více vykrojený přední nárazník, 17palcová kola, výraznou odtrhovou hranu na víku zavazadlového prostoruchromovanou koncovku výfuku, ale úpravy působí spíše jako unavený pokus o tovární tuning, než úmysl postavit mimořádné auto. Toto je však, samozřejmě, věc subjektivního názoru. Stejně nenápadně působí i interiér, který se liší od již testovaných Yarisů pouze v detailech.

obrázek [555 x 308]
 

Nejvýraznější je výměna digitálních přístrojů za analogové budíky a o něco lépe tvarovaná (což neznamená totéž, co sportovní) sedadla. Že sedíte příliš vysoko, není tak důležité jako fakt, že si nenajdete správnou polohu za volantem. Ať to budete zkoušet jakkoliv, pořád budou vaše nohy příliš dlouhé, a pokud jste nižší postavy, budou vám chybět centimetry na rukách. V „litrovém“ Yarisu byste tohle akceptovali, v modelu TS nikoliv.

Srovnání cen malých sportovních hatchbacků postaví Yaris TS do přívětivějšího světla, ale ne úplně. Již v základu má velice dobrou výbavu, včetně klimatizace, sedmi airbagů (jeden chrání kolena řidiče) i nešťastné stabilizace VSC, přesto je výrazně levnější než Clio Sport nebo Corsa OPC. Jenže v neprospěch Toyoty jsou na trhu vozy jako Swift Sport nebo Panda 100HP, které vás vyjdou levněji, jejich výbava není o moc chudší a jsou zábavnější.

Závěr

Lidem od Toyoty slouží ke cti, že v debatě o modelu Yaris TS unisono přiznávají, že tohle není hot-hatch, ale pouze nejvýkonnější verze. Označení T-Sport proto působí poněkud nešťastně, protože s ním přichází i spousta očekávání, která tento vůz nedokáže naplnit. Není to špatné auto a také si nemyslím, že vypínatelná stabilizace by učinila zázrak a proměnila by ho na leadera třídy malých rychlých hatchbacků. Jenže jak nás naučila evoluce i obyčejná schopnost empatie vůči okolí může rozhodnout, zdali dotyčný subjekt přežije, nebo ho konkurence nemilosrdně vytlačí na slepou větev.

Související články

První cena vozu279.900,-Kč (1.0 VVT-i (50 kW), 5D Base)
První cena vozu s testovanou motorizací494.900,-Kč (1.8 VVT-i (98 kW), 5D T-Sport)
Základní cena testovaného vozu494.900,-Kč (1.8 VVT-i (98 kW), 5D T-Sport)
Cena testovaného vozu vč. příplatků494.900,-Kč (1.8 VVT-i (98 kW), 5D T-Sport)

Plusy

  • precizní řízení
  • dobrý poměr mezi výkonem a hmotností
  • velmi dobré využití prostoru
  • odkládací plochy a variabilita zavazadelníku

Minusy:

  • nevypínatelná stabilizace
  • nevýrazný vzhled
  • nedostatečný rozsah nastavování volantu vůči sedadlu
  • omezený komfort jízdy
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Yaris TS

Cena v základní výbavě: 494 900 Kč Cena v testované výbavě: 494 900 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče, ABS+EBD+BA+VSC+TRC, imobilizér, posilovač řízení, výškově a podélně nastavitelný sloupek řízení, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, mlhovky, přední okna elektricky ovládané, kůží čalouněný multifunkční volant a hlavice řadicí páky, manuální klimatizace, výškově nastavitelné sedadlo řidiče zadní sedadlo dělené, sklopné a posuvné, sytém Easy Flat, palubní počítač, rádio s CD + 4 repro (podporuje formát MP3 a WMA), ISOFIX, centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním, 17palcové disky kol, pneumatiky o rozměru 205/45 R17

Výbava testovaného vozu:základní

Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 
Technické údaje
Motor Toyota Yaris TS
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 98 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 173 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 6 / 7.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 272 / 1183
Objem nádrže (l):42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1190 / 355
Rozměr pneu:205/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3800
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1530
d) rozvor (mm): 2460
e) rozchod vpředu (mm): 1470
f) rozchod vzadu (mm): 1460
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota Yaris TS
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,32
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Ojetá Toyota Yaris II (P9): Skvělé auto ještě lepší? Ojetá Toyota Yaris II (P9): Skvělé auto ještě lepší?

Původní yaris z roku 1999 byl trefou do černého.…

Ojetá Toyota Yaris 1.0 VVT-i: Spolehlivost na prvním místě Ojetá Toyota Yaris 1.0 VVT-i: Spolehlivost na prvním místě

Toyoty jsou obecně vyhlášené svojí spolehlivostí. Ne…

 



 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…