Toyota Yaris TS – Nejsilnější, máte padáka

Toyota Yaris TS – Nejsilnější, máte padáka

 
 

Rozum vítězí nad emocemi u levných a nezáživných automobilů, často aspirujících na titul mobilní zavazadelník roku. Ale co když se tohle stane u sportovního vozu?

Když bychom zjednodušili způsob přirozeného výběru druhů a zajímali se jen o to, proč se nám povedlo slézt ze stromů, dospěli bychom k „překvapivému“ výsledku. Chtěli jsme přežít. Zvládli jsme jeskyně, nepřízeň počasí i morové rány, ale, jak se zdá, doba silikonová dostala pod kontrolu nás. Naše snaha ochránit sama sebe se totiž momentálně dostala tak daleko, že se něco v evolučních principech pokazilo. Pozvedli jsme bezpečí nad svéprávnost. Co tím myslím? Může mi někdo vysvětlit, proč má automobil s označením Sport (ve standardní výbavě) stabilizační program, který nelze vypnout?

obrázek [555 x 293]
 

Nechci být sarkastický a napsat, že tím brzdíme přirozenou selekci přímo úměrnou počtům stromů u silnice, ale nemůžu se vyhnout domněnce, že vyděšený mozek tentokrát hrubě znásilnil prostou možnost volby. Jediné tlačítko a náš prst by nám vrátily samostatnost. V Toyotě Yaris TS však nic takového nenajdete.

Přitom by to vůbec nemuselo být špatné auto. Ty zlomky sekundy mezi rychlým nájezdem do zatáčky, povolením plynu a následným nevybíravým zásahem stabilizace, doprovázené otravným pípáním prozrazují, že Yaris T-Sport má vrozenou přetáčivost. Krátký rozvor a minimální převisy způsobí okamžité srovnání stopy, ale nad následnou chutí zahrát si elektronika varovně zvedne prst bezúhonnosti a řekne ne, tohle nesmíš.

obrázek [555 x 318]
 

Důvod k frustraci bude ještě větší, když zjistíte, jak dobré má tenhle vůz řízení – s 2,3 otáčky od dorazu k dorazu. Tenký, kůží obšitý věnec volantu diktuje přední nápravě vaše přání s naprostou přesností, posilovač se zapojuje jen natolik, abyste se nemuseli namáhat, a poskytuje velmi dobrý, konzistentní odpor. Dvě stě pět milimetrové pneumatiky navíc umí přenést zpátky do volantu výsledek své práce do té míry, abychom mohli mluvit o částečné zpětné vazbě. Taky vás napadlo: „K čemu to je dobré?“

Takto totiž nemáte šanci zjistit, co podvozek opravdu dokáže. Dobře, odhalíte, že udrží náklony pod kontrolou, není příliš tvrdý, aby z vás vymlátil sebevědomí při projížďce po nekvalitní silnici mimo město, a že neumí vyhlazovat krátké příčné nerovnosti, což způsobuje problematické chvilky nejen automobilům s krátkým rozvorem. Jenže nic z toho mě neopravňuje vytvořit skutečný závěr, jak Yaris TS funguje na limitu, protože vás auto k němu nikdy nepustí.

obrázek [555 x 324]
 

Chápu zvednutý nos nad průměrnou atmosférickou osmnáctistovkou, když po silnicích jezdí malé hatchbacky s přeplňovanými motory 1,6 l (Corsa OPC) nebo frenetickými agregáty 2,0 l (Clio Sport), které byste si nejraději napíchli na vlastní krevní oběh. Na obranu jednotky o objemu 1,8 l, vybavené variabilním časování sacích i výfukových ventilů, bych ovšem dodal dvě věci: nízká hmotnost auta (1190 kg) v kombinaci s poměrně přesnou 5stupňovou převodovkou a výkonem 98 kW (133 k) nenudí a příjemný kultivovaný zvuk napříč celým spektrem otáček nepůsobí otravně. Jen to je ve srovnání s výše jmenovanými málo.

Nijak výjimečně nevypadá ani samotné auto. Má sice více vykrojený přední nárazník, 17palcová kola, výraznou odtrhovou hranu na víku zavazadlového prostoruchromovanou koncovku výfuku, ale úpravy působí spíše jako unavený pokus o tovární tuning, než úmysl postavit mimořádné auto. Toto je však, samozřejmě, věc subjektivního názoru. Stejně nenápadně působí i interiér, který se liší od již testovaných Yarisů pouze v detailech.

obrázek [555 x 308]
 

Nejvýraznější je výměna digitálních přístrojů za analogové budíky a o něco lépe tvarovaná (což neznamená totéž, co sportovní) sedadla. Že sedíte příliš vysoko, není tak důležité jako fakt, že si nenajdete správnou polohu za volantem. Ať to budete zkoušet jakkoliv, pořád budou vaše nohy příliš dlouhé, a pokud jste nižší postavy, budou vám chybět centimetry na rukách. V „litrovém“ Yarisu byste tohle akceptovali, v modelu TS nikoliv.

Srovnání cen malých sportovních hatchbacků postaví Yaris TS do přívětivějšího světla, ale ne úplně. Již v základu má velice dobrou výbavu, včetně klimatizace, sedmi airbagů (jeden chrání kolena řidiče) i nešťastné stabilizace VSC, přesto je výrazně levnější než Clio Sport nebo Corsa OPC. Jenže v neprospěch Toyoty jsou na trhu vozy jako Swift Sport nebo Panda 100HP, které vás vyjdou levněji, jejich výbava není o moc chudší a jsou zábavnější.

Závěr

Lidem od Toyoty slouží ke cti, že v debatě o modelu Yaris TS unisono přiznávají, že tohle není hot-hatch, ale pouze nejvýkonnější verze. Označení T-Sport proto působí poněkud nešťastně, protože s ním přichází i spousta očekávání, která tento vůz nedokáže naplnit. Není to špatné auto a také si nemyslím, že vypínatelná stabilizace by učinila zázrak a proměnila by ho na leadera třídy malých rychlých hatchbacků. Jenže jak nás naučila evoluce i obyčejná schopnost empatie vůči okolí může rozhodnout, zdali dotyčný subjekt přežije, nebo ho konkurence nemilosrdně vytlačí na slepou větev.

Související články

První cena vozu279.900,-Kč (1.0 VVT-i (50 kW), 5D Base)
První cena vozu s testovanou motorizací494.900,-Kč (1.8 VVT-i (98 kW), 5D T-Sport)
Základní cena testovaného vozu494.900,-Kč (1.8 VVT-i (98 kW), 5D T-Sport)
Cena testovaného vozu vč. příplatků494.900,-Kč (1.8 VVT-i (98 kW), 5D T-Sport)

Plusy

  • precizní řízení
  • dobrý poměr mezi výkonem a hmotností
  • velmi dobré využití prostoru
  • odkládací plochy a variabilita zavazadelníku

Minusy:

  • nevypínatelná stabilizace
  • nevýrazný vzhled
  • nedostatečný rozsah nastavování volantu vůči sedadlu
  • omezený komfort jízdy
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Yaris TS

Cena v základní výbavě: 494 900 Kč Cena v testované výbavě: 494 900 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče, ABS+EBD+BA+VSC+TRC, imobilizér, posilovač řízení, výškově a podélně nastavitelný sloupek řízení, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, mlhovky, přední okna elektricky ovládané, kůží čalouněný multifunkční volant a hlavice řadicí páky, manuální klimatizace, výškově nastavitelné sedadlo řidiče zadní sedadlo dělené, sklopné a posuvné, sytém Easy Flat, palubní počítač, rádio s CD + 4 repro (podporuje formát MP3 a WMA), ISOFIX, centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním, 17palcové disky kol, pneumatiky o rozměru 205/45 R17

Výbava testovaného vozu:základní

V nošovické Hyundai si zaměstnanci polepší o 12 procent V nošovické Hyundai si zaměstnanci polepší o 12 procent

Zaměstnancům nošovické automobilky Hyundai vzrostou s…

V bývalých továrnách v pražských Vysočanech má vzniknout muzeum Pragy V bývalých továrnách v pražských Vysočanech má vzniknout muzeum Pragy

V areálu bývalé tovární haly firmy Praga má vzniknout…

Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop

Česká ekonomika je historicky nejlépe připravená…

 
Technické údaje
Motor Toyota Yaris TS
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 98 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 173 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 6 / 7.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 272 / 1183
Objem nádrže (l):42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1190 / 355
Rozměr pneu:205/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3800
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1530
d) rozvor (mm): 2460
e) rozchod vpředu (mm): 1470
f) rozchod vzadu (mm): 1460
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota Yaris TS
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,32
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Ostrá Toyota Yaris se ukáže už v Ženevě, bude mít přes 210 koní Ostrá Toyota Yaris se ukáže už v Ženevě, bude mít přes 210 koní

Ostrá verze malého modelu Yaris je oslavou návratu Toyoty…

Potvrzeno: Toyota se v roce 2017 vrátí do WRC s Yarisem Potvrzeno: Toyota se v roce 2017 vrátí do WRC s Yarisem

Toyota opustila svět rallye na konci devadesátých let.…

 



 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Gábina Bártová definitivně ukončila manželství s Noidem! Rozvod a drsný vzkaz

Gábina Bártová definitivně ukončila manželství s…

Ani druhé manželství mu dlouho nevydrželo. Muzikant Vašek Noid Bárta (36) definitivně přišel o manželku Gabrielu…

Aerolinky American Airlines pronikly do Číny. Koupí tu podíl v jedničce na trhu

Aerolinky American Airlines pronikly do Číny. Koupí…

Americká letecká společnost American Airlines Group koupí podíl v největších čínských…

 

iSport.cz

Divoké africké derby v Paříži. Divák složil hráče, sudí ukončil zápas

Divoké africké derby v Paříži. Divák složil hráče,…

Přípravné fotbalové utkání v Paříži mezi africkými rivaly Senegalem a Pobřežím slonoviny zůstalo v pondělí…

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s Plíškovou hádala s koučem

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s…

Pikantní české osmifinále nabídl prestižní turnaj v Miami. Nasazená dvojka Karolína Plíšková v něm porazila…

 

Reflex.cz

Pohádkový luxus v královském apartmá v Burdž al-Arab, nejslavnějším hotelu Dubaje

Pohádkový luxus v královském apartmá v Burdž…

Hotel Burdž al-Arab patří nejenom k nejluxusnějším hotelům světa, ale stal se i ikonou překotně se rozvíjející…

Z berlínského muzea ukradli vzácnou stokilogramovou zlatou minci, má cenu 112 milionů korun

Z berlínského muzea ukradli vzácnou stokilogramovou…

Jednu z největších a nevzácnějších zlatých mincí světa, které se říká „Big Maple Leaf“, ukradli v pondělí…