Toyota Yaris TS – Nejsilnější, máte padáka

Toyota Yaris TS – Nejsilnější, máte padáka

 
 
15.10. 2007 Miro Mihálik

Rozum vítězí nad emocemi u levných a nezáživných automobilů, často aspirujících na titul mobilní zavazadelník roku. Ale co když se tohle stane u sportovního vozu?

Když bychom zjednodušili způsob přirozeného výběru druhů a zajímali se jen o to, proč se nám povedlo slézt ze stromů, dospěli bychom k „překvapivému“ výsledku. Chtěli jsme přežít. Zvládli jsme jeskyně, nepřízeň počasí i morové rány, ale, jak se zdá, doba silikonová dostala pod kontrolu nás. Naše snaha ochránit sama sebe se totiž momentálně dostala tak daleko, že se něco v evolučních principech pokazilo. Pozvedli jsme bezpečí nad svéprávnost. Co tím myslím? Může mi někdo vysvětlit, proč má automobil s označením Sport (ve standardní výbavě) stabilizační program, který nelze vypnout?

obrázek [555 x 293]
 

Nechci být sarkastický a napsat, že tím brzdíme přirozenou selekci přímo úměrnou počtům stromů u silnice, ale nemůžu se vyhnout domněnce, že vyděšený mozek tentokrát hrubě znásilnil prostou možnost volby. Jediné tlačítko a náš prst by nám vrátily samostatnost. V Toyotě Yaris TS však nic takového nenajdete.

Přitom by to vůbec nemuselo být špatné auto. Ty zlomky sekundy mezi rychlým nájezdem do zatáčky, povolením plynu a následným nevybíravým zásahem stabilizace, doprovázené otravným pípáním prozrazují, že Yaris T-Sport má vrozenou přetáčivost. Krátký rozvor a minimální převisy způsobí okamžité srovnání stopy, ale nad následnou chutí zahrát si elektronika varovně zvedne prst bezúhonnosti a řekne ne, tohle nesmíš.

obrázek [555 x 318]
 

Důvod k frustraci bude ještě větší, když zjistíte, jak dobré má tenhle vůz řízení – s 2,3 otáčky od dorazu k dorazu. Tenký, kůží obšitý věnec volantu diktuje přední nápravě vaše přání s naprostou přesností, posilovač se zapojuje jen natolik, abyste se nemuseli namáhat, a poskytuje velmi dobrý, konzistentní odpor. Dvě stě pět milimetrové pneumatiky navíc umí přenést zpátky do volantu výsledek své práce do té míry, abychom mohli mluvit o částečné zpětné vazbě. Taky vás napadlo: „K čemu to je dobré?“

Takto totiž nemáte šanci zjistit, co podvozek opravdu dokáže. Dobře, odhalíte, že udrží náklony pod kontrolou, není příliš tvrdý, aby z vás vymlátil sebevědomí při projížďce po nekvalitní silnici mimo město, a že neumí vyhlazovat krátké příčné nerovnosti, což způsobuje problematické chvilky nejen automobilům s krátkým rozvorem. Jenže nic z toho mě neopravňuje vytvořit skutečný závěr, jak Yaris TS funguje na limitu, protože vás auto k němu nikdy nepustí.

obrázek [555 x 324]
 

Chápu zvednutý nos nad průměrnou atmosférickou osmnáctistovkou, když po silnicích jezdí malé hatchbacky s přeplňovanými motory 1,6 l (Corsa OPC) nebo frenetickými agregáty 2,0 l (Clio Sport), které byste si nejraději napíchli na vlastní krevní oběh. Na obranu jednotky o objemu 1,8 l, vybavené variabilním časování sacích i výfukových ventilů, bych ovšem dodal dvě věci: nízká hmotnost auta (1190 kg) v kombinaci s poměrně přesnou 5stupňovou převodovkou a výkonem 98 kW (133 k) nenudí a příjemný kultivovaný zvuk napříč celým spektrem otáček nepůsobí otravně. Jen to je ve srovnání s výše jmenovanými málo.

Nijak výjimečně nevypadá ani samotné auto. Má sice více vykrojený přední nárazník, 17palcová kola, výraznou odtrhovou hranu na víku zavazadlového prostoruchromovanou koncovku výfuku, ale úpravy působí spíše jako unavený pokus o tovární tuning, než úmysl postavit mimořádné auto. Toto je však, samozřejmě, věc subjektivního názoru. Stejně nenápadně působí i interiér, který se liší od již testovaných Yarisů pouze v detailech.

obrázek [555 x 308]
 

Nejvýraznější je výměna digitálních přístrojů za analogové budíky a o něco lépe tvarovaná (což neznamená totéž, co sportovní) sedadla. Že sedíte příliš vysoko, není tak důležité jako fakt, že si nenajdete správnou polohu za volantem. Ať to budete zkoušet jakkoliv, pořád budou vaše nohy příliš dlouhé, a pokud jste nižší postavy, budou vám chybět centimetry na rukách. V „litrovém“ Yarisu byste tohle akceptovali, v modelu TS nikoliv.

Srovnání cen malých sportovních hatchbacků postaví Yaris TS do přívětivějšího světla, ale ne úplně. Již v základu má velice dobrou výbavu, včetně klimatizace, sedmi airbagů (jeden chrání kolena řidiče) i nešťastné stabilizace VSC, přesto je výrazně levnější než Clio Sport nebo Corsa OPC. Jenže v neprospěch Toyoty jsou na trhu vozy jako Swift Sport nebo Panda 100HP, které vás vyjdou levněji, jejich výbava není o moc chudší a jsou zábavnější.

Závěr

Lidem od Toyoty slouží ke cti, že v debatě o modelu Yaris TS unisono přiznávají, že tohle není hot-hatch, ale pouze nejvýkonnější verze. Označení T-Sport proto působí poněkud nešťastně, protože s ním přichází i spousta očekávání, která tento vůz nedokáže naplnit. Není to špatné auto a také si nemyslím, že vypínatelná stabilizace by učinila zázrak a proměnila by ho na leadera třídy malých rychlých hatchbacků. Jenže jak nás naučila evoluce i obyčejná schopnost empatie vůči okolí může rozhodnout, zdali dotyčný subjekt přežije, nebo ho konkurence nemilosrdně vytlačí na slepou větev.

Související články

První cena vozu279.900,-Kč (1.0 VVT-i (50 kW), 5D Base)
První cena vozu s testovanou motorizací494.900,-Kč (1.8 VVT-i (98 kW), 5D T-Sport)
Základní cena testovaného vozu494.900,-Kč (1.8 VVT-i (98 kW), 5D T-Sport)
Cena testovaného vozu vč. příplatků494.900,-Kč (1.8 VVT-i (98 kW), 5D T-Sport)

Plusy

  • precizní řízení
  • dobrý poměr mezi výkonem a hmotností
  • velmi dobré využití prostoru
  • odkládací plochy a variabilita zavazadelníku

Minusy:

  • nevypínatelná stabilizace
  • nevýrazný vzhled
  • nedostatečný rozsah nastavování volantu vůči sedadlu
  • omezený komfort jízdy
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Yaris TS

Cena v základní výbavě: 494 900 Kč Cena v testované výbavě: 494 900 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče, ABS+EBD+BA+VSC+TRC, imobilizér, posilovač řízení, výškově a podélně nastavitelný sloupek řízení, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, mlhovky, přední okna elektricky ovládané, kůží čalouněný multifunkční volant a hlavice řadicí páky, manuální klimatizace, výškově nastavitelné sedadlo řidiče zadní sedadlo dělené, sklopné a posuvné, sytém Easy Flat, palubní počítač, rádio s CD + 4 repro (podporuje formát MP3 a WMA), ISOFIX, centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním, 17palcové disky kol, pneumatiky o rozměru 205/45 R17

Výbava testovaného vozu:základní

Kellnerova PPF investovala do britského cestovatelského webu Kellnerova PPF investovala do britského cestovatelského webu

Skupina investorů, mezi které patří skupina PPF…

Úvěrová spolehlivost Českého Aeroholdingu stoupla, uvádí agentura Moody's Úvěrová spolehlivost Českého Aeroholdingu stoupla, uvádí agentura Moody's

Mezinárodní ratingová agentura Moody's Investors Service…

 
Technické údaje
Motor Toyota Yaris TS
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 98 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 173 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 6 / 7.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 272 / 1183
Objem nádrže (l):42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1190 / 355
Rozměr pneu:205/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3800
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1530
d) rozvor (mm): 2460
e) rozchod vpředu (mm): 1470
f) rozchod vzadu (mm): 1460
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota Yaris TS
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,32
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto! Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Trocha fantazie a vzpomínky na letecký design Saabu jsou…

 



Ojetá Toyota Yaris II (P9): Skvělé auto ještě lepší? Ojetá Toyota Yaris II (P9): Skvělé auto ještě lepší?

Původní yaris z roku 1999 byl trefou do černého.…

Ojetá Toyota Yaris 1.0 VVT-i: Spolehlivost na prvním místě Ojetá Toyota Yaris 1.0 VVT-i: Spolehlivost na prvním místě

Toyoty jsou obecně vyhlášené svojí spolehlivostí. Ne…

 



 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Dnes 18:50

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to pak zbytečně ještě rozmázl!

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to…

Karel Gott (78) na koncertech všem rozdává radost, on sám se ale tentokrát dočkal jen nemilého překvapení! Na…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Češi na Giro d'Italia 2018: Kreuziger, nováček Štybar a loňská kometa Hirt

Češi na Giro d'Italia 2018: Kreuziger, nováček…

Giro d'Italia pojedou tři čeští cyklisté. V nominacích svých stájí jsou trojnásobný účastník Roman Kreuziger,…

 

Reflex.cz

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat město? Kde začíná cenzura?

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat…

Brno žije! Divadlo žije! Národní divadlo Brno zařadilo do květnového festivalu Divadelní svět Brno představení…

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Socha kamenného rytíře s brněním nebo pláštěm a taseným mečem se opírá o erb s městskými znaky. Každý obchodník,…