Na návštěvě u BSR, aneb tuning po švédsku

Na návštěvě u BSR, aneb tuning po švédsku

 
 
18.5. 2011 Michal Fokt

Švédskou ocel, švédskou košili i švédský nábytek už u nás dobře známe. BSR se snaží dokázat, že i tuning dělají na severu Evropy dobře.

Když se dnes v Česku a na Slovensku hovoří o úpravách softwaru řídicích jednotek, většina diskutérů se ušklíbne a obrací oči v sloup. V této oblasti prostě byly nepoctivci napáchány obrovské škody a pověst této nedílné součásti všech komplexních úprav se zde bude velmi těžko napravovat.

Nicméně švédská firma BSR to nepovažuje za marný boj a proto pro nás připravila exkurzi v sídle společnosti, kde jsme měli možnost vidět, jak zodpovědně svoji práci berou.

Rychlík a… masové kuličky

Naše cesta začala letem do Kodaně, která je pro cesty na jih Švédska vynikajícím výchozím místem. Na letišti stačí sjet o patro níž a ocitáme se na nádraží, odkud nás rychlík po necelé 2,5 hodině jízdy vysadí přímo ve Växjö (čtěte vek:jo, popřípadě ve:kve). Jsou prý dva stupně nad nulou, ale fičí ledový vítr a tak je zima jak v ruském filmu. Po jednom místním pivu na dobrou noc (docela ujde) padáme do hajan.

 [600×300]

Snídaně je formou (překvapivě) švédských stolů a kromě klasiky - v podobě párečků, slaniny a míchaných vajíček - tu máme (díky jistému obchodu s nábytkem) i bezmála české synonymum pro Švédsko – masové kuličky. Dělám osudovou chybu (jak zjišťuji v následujících hodinách a dnech) a dopřávám si právě köttbullar. O chvíli později už nás dodávka převáží do sídla firmy.

Z jedné, dvou fotek jsem věděl, co mě čeká, i tak jsem ale byl příjemně překvapen, sídlo BSR není žádná stavební buňka s pár počítači, ale poměrně velká, moderní budova, postavená v roce 2006.

Ve vstupní hale je k vidění průřez prakticky celého produktového portfolia – nejen krabička systému PPC3, jejíž pomocí dochází k úpravám softwaru motorů a logicky tedy představuje pilíř nabídky, ale také pyramida kónických vzduchových filtrů a ukázka sportovních výfuků, které se nabízejí v rámci vyšších stupňů úprav. Společnost jim dělá ještě výstavka firemního oblečení, jedno závodní Volvo S60 a pár přeplňovaných motorů Saabu.

Solidní zázemí

Kancelářemi jsme proběhli v rychlém tempu a naše další kroky vedou do skladu, jenž tvoří nezanedbatelnou část celkové rozlohy budovy.

Tam bylo k vidění vše, co BSR nabízí, víceméně to odpovídalo výstavce ve vstupní hale, jen všeho bylo mnohem, mnohem více. Rozhodně mě pobavila krabice s výfukem pro Volkswagen Caddy, ten musí jít fakt na dračku...

Zde se také dozvídám velmi cennou informaci. Žádný z produktů BSR nepochází z Číny, popřípadě jiných asijských zemí. Nerezové výfuky vyrábí pro tuto společnost jistá švédská firma, vzduchové filtry zase dodávají Francouzi.

Co se týče PPC3, respektive diagnostiky Volvo, jejich hardware už se pochopitelně bez fabrik v Asii neobejde, jednotlivé komponenty jsou ale zadávány různým dodavatelům. Je to sice řádově asi desetkrát dražší, než kdyby byly vyráběny jako komplet, BSR ale takto chce znesnadnit život případným plagiátorům.

Přesouváme se do první garáže, kde už bylo na podvalu připravené jedničkové BMW, obuté do pneumatik s opravdu pořádnými hřeby, s nímž nás další den mělo čekat svezení na zamrzlém jezeře. Jedná se zatím o experimentální vůz na bázi verze 120d, vybavený naftovým motorem z trojky a softwarem BSR. Výsledkem této kombinace je 324 k a 660 Nm.

To už ale přecházíme do sousedící kanceláře, která je bez nadsázky mozkem celé firmy – zde sídlí vývojové oddělení softwaru. Podle počtu židlí zde pracuje nějakých osm programátorů. OK, kluci určitě pěkní, ale tlumený jekot, znějící z povzdálí, dává najevo, že se někde děje něco ještě zajímavějšího.

Špičková diagnostika

Druhá garáž je bezpochyby mozkem číslo dvě. Pokud jste si mysleli, že si béeseráci stáhnou software z auta, přidají od oka bohatost směsi a je hotovo, ošklivě se pletete. Tady se mapy testují a vyvíjejí přímo na dotyčných autech a to na opravdu špičkovém náčiní, proti němuž je klasická válcová motorová brzda jen dorostenecký okresní přebor – stolici od Rototestu. Jeho hydrodynamické měniče se montují přímo na náboje kol, což významným způsobem zpřesňuje měřené údaje, umí ale ještě mraky dalších užitečných věcí.

 [600×375]

V „posilovně“ se momentálně potí další auto, připravující se na naše ledové hrátky – sedan Volvo S60 s benzinovým motorem 2.0T. Diagnostika přístroje ukazuje výkon 191 kW (260 k) a točivý moment 388 Nm. Zmůžeme s tímhle na předních kolech vůbec něco na ledovém okruhu? Hodnoty to jsou každopádně velmi zajímavé.

Bloudíme po přilehlých prostorách a v zadní garáži nacházíme čerstvě nalakovanou karoserii vozu Volvo 240. Pan majitel si prý dělá radost...

Že si lidé od švédského úpravce umí užívat života ostatně naznačují i další maličkosti. Teď nemyslím zrovna ping-pongový stůl a koloběžku ve skladu, ale narazili jsme také na několik sad semi-slicků a slicků a naší pozornosti neuniklo ani pár opravdu nikterak malých brzdových kompletů a minout jsme nemohli ani karoserii formule, která bude sloužit jako sedadlo pro playstation.

Exkurze je za námi, čeká nás už jen oběd a pak cesta autobusem (straší nás s 9 hodinami) do Anttily, historické vesničky v zemi nikoho, kde na nás čeká (doufejme) vyhřátý pokoj. Jídlo v místní jídelně se opět podává formou, švédských stolů, čítá však pouze jediný chod. Co byste řekli – masové kuličky. Začíná mi docházet, že to bude náročné...

V tom nejlepším světle

Zatímco žvýkám rozemletou hmotu, přemýšlím o tom, že pokud chce BSR, založené už v roce 1991, napravit u nás značně pošramocenou pověst úprav řídicích jednotek, tohle je vůbec nejlepší způsob, jak toho dosáhnout – ukázat, že se nejedná o podezřelou partičku amatérů, ale úpravce vpravdě evropské úrovně, tvořený schopným 25členným týmem.

Firmě patří v současnosti 85 % švédského trhu úprav motorů, ročně prodá celosvětově kolem 10 000 kitů a tak možná ani nepřekvapí, že to bylo právě BSR, kdo ladil elektroniku motoru pro Koenigsegg CC8S a Koenigsegg CCR. Firma podle slov svých zástupců využívá rezerv a kompromisů, které mají produkční vozy, proto není jejich cílem dosažení co nejvyšších výkonů ale skutečně spíše optimalizace dostupné techniky.

Jako u každé úpravy auta, ať už softwarové nebo hardwarové, je zřejmé, že je prováděna s cílem zlepšit schopnosti motoru a je pochopitelné, že jimi není myšleno prodloužení životnosti vozu, a tak je třeba k tomu přistupovat, ať už je řeč o BSR nebo třeba Brabusu.

Výhodou systému PPC3 je, že umožňuje majiteli opakované přehrávání softwaru mezi továrním a BSR, takže si ušetří případné nepříjemné chvilky v autorizovaném servisu, české zastoupení také umožní ještě v průběhu letošního roku zájemcům o úpravu vyzkoušení zdarma, takže bude jen na zákazníkovi, zda mu setup BSR bude vyhovovat.

 [600×400]

Zatím to vypadá, že si své zákazníky v Česku najde, roční prodeje se u nás pohybují kolem 100 kusů a mají stoupající tendenci. Aktuálně je k mání škála produktů pro vybrané vozy a motorizace 17 značek. Pokud tedy budu mluvit čistě za sebe, musím říci, že na mě BSR udělalo slušný dojem. Jak si mé dojmy interpretujete vy, to už je jen na vás.

Spolupracujeme s TipCars.com
Neovlivní: OLAF posuzuje střet zájmů ministra zemědělství Tomana Neovlivní: OLAF posuzuje střet zájmů ministra zemědělství Tomana

Evropský úřad pro boj proti podvodům (OLAF) se začal…

Česko se může stát evropským centrem vývoje umělé inteligence Česko se může stát evropským centrem vývoje umělé inteligence

Sídlo nového centra excellence pro vývoj umělé…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu Kia Optima po faceliftu má české ceny. Za super cenu nabízí úžasnou výbavu

Omlazená Kia Optima dostala dva nové motory. Benzinová…

Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí

Nejmenší SUV automobilky Lexus mělo premiéru letos v…

 





 
Opel Astra 1.6 Turbo – Sportovec v utajení

TEST: Opel Astra 1.6 Turbo – Sportovec v utajení

Dnes 12:51

Ne vždy musí být nejvýkonnější pohonná jednotka cestou k adrenalinovým zážitkům. Opel Astra dokazuje, že to jde i jinak.




Blesk.cz

Fanoušci odmítají vítězku Tváře Badinkovou: Nova to cinkla, obviňují televizi

Fanoušci odmítají vítězku Tváře Badinkovou: Nova to…

I když Eva Burešová (25) ve finále soutěže Tvoje tvář má známý hlas jako Beyonce předvedla dokonalou show a byla…

Vánoce a Ježíšek vás můžou dostat do basy: Vydírání dětí, týrání kapra, obecné ohrožení zapáleným stromečkem

Vánoce a Ježíšek vás můžou dostat do basy: Vydírání…

Až desítky let v »base« může místo dárků nadělit Ježíšek. Nevěříte? Stačilo by striktně trvat na dodržování…

 

iSport.cz

Satoranský vedl vzpouru náhradníků a zaválel. LeBron dal 51 bodů

Satoranský vedl vzpouru náhradníků a zaválel. LeBron…

Rezervní sestava basketbalistů Washington Wizards předvedla v zápase s Portlandem hrdinný boj o nečekaný…

Čáslava a kokain? Testy nevypadají dobře. Prý nebyl v Pardubicích jediný

Čáslava a kokain? Testy nevypadají dobře. Prý nebyl…

Když v půlce června zastavila silniční kontrola Petra Čáslavu a podrobila ho testu na návykové látky, byl na…

 

Reflex.cz

Jaroš: Babiš je hraniční psychopat, ukázala se hnusná pravda, jdu do politiky a musíme ho porazit

Jaroš: Babiš je hraniční psychopat, ukázala se…

Jsme ve fázi největší tmy, rozednění je ale blízko. Marketér Martin Jaroš, který roky působí v Kataru, vidí…

100 let nezávislosti Polska: Náš soused se proměnil víc, než kterákoli jiná země Evropy

100 let nezávislosti Polska: Náš soused se proměnil…

Polské slovo wiedźmin zná jen málo Čechů. V překladu je to zaklínač a v angličtině witcher. Jedna slavná…