Na návštěvě u BSR, aneb tuning po švédsku

Na návštěvě u BSR, aneb tuning po švédsku

 
 
18.5. 2011 Michal Fokt

Švédskou ocel, švédskou košili i švédský nábytek už u nás dobře známe. BSR se snaží dokázat, že i tuning dělají na severu Evropy dobře.

Když se dnes v Česku a na Slovensku hovoří o úpravách softwaru řídicích jednotek, většina diskutérů se ušklíbne a obrací oči v sloup. V této oblasti prostě byly nepoctivci napáchány obrovské škody a pověst této nedílné součásti všech komplexních úprav se zde bude velmi těžko napravovat.

Nicméně švédská firma BSR to nepovažuje za marný boj a proto pro nás připravila exkurzi v sídle společnosti, kde jsme měli možnost vidět, jak zodpovědně svoji práci berou.

Rychlík a… masové kuličky

Naše cesta začala letem do Kodaně, která je pro cesty na jih Švédska vynikajícím výchozím místem. Na letišti stačí sjet o patro níž a ocitáme se na nádraží, odkud nás rychlík po necelé 2,5 hodině jízdy vysadí přímo ve Växjö (čtěte vek:jo, popřípadě ve:kve). Jsou prý dva stupně nad nulou, ale fičí ledový vítr a tak je zima jak v ruském filmu. Po jednom místním pivu na dobrou noc (docela ujde) padáme do hajan.

 [600×300]

Snídaně je formou (překvapivě) švédských stolů a kromě klasiky - v podobě párečků, slaniny a míchaných vajíček - tu máme (díky jistému obchodu s nábytkem) i bezmála české synonymum pro Švédsko – masové kuličky. Dělám osudovou chybu (jak zjišťuji v následujících hodinách a dnech) a dopřávám si právě köttbullar. O chvíli později už nás dodávka převáží do sídla firmy.

Z jedné, dvou fotek jsem věděl, co mě čeká, i tak jsem ale byl příjemně překvapen, sídlo BSR není žádná stavební buňka s pár počítači, ale poměrně velká, moderní budova, postavená v roce 2006.

Ve vstupní hale je k vidění průřez prakticky celého produktového portfolia – nejen krabička systému PPC3, jejíž pomocí dochází k úpravám softwaru motorů a logicky tedy představuje pilíř nabídky, ale také pyramida kónických vzduchových filtrů a ukázka sportovních výfuků, které se nabízejí v rámci vyšších stupňů úprav. Společnost jim dělá ještě výstavka firemního oblečení, jedno závodní Volvo S60 a pár přeplňovaných motorů Saabu.

Solidní zázemí

Kancelářemi jsme proběhli v rychlém tempu a naše další kroky vedou do skladu, jenž tvoří nezanedbatelnou část celkové rozlohy budovy.

Tam bylo k vidění vše, co BSR nabízí, víceméně to odpovídalo výstavce ve vstupní hale, jen všeho bylo mnohem, mnohem více. Rozhodně mě pobavila krabice s výfukem pro Volkswagen Caddy, ten musí jít fakt na dračku...

Zde se také dozvídám velmi cennou informaci. Žádný z produktů BSR nepochází z Číny, popřípadě jiných asijských zemí. Nerezové výfuky vyrábí pro tuto společnost jistá švédská firma, vzduchové filtry zase dodávají Francouzi.

Co se týče PPC3, respektive diagnostiky Volvo, jejich hardware už se pochopitelně bez fabrik v Asii neobejde, jednotlivé komponenty jsou ale zadávány různým dodavatelům. Je to sice řádově asi desetkrát dražší, než kdyby byly vyráběny jako komplet, BSR ale takto chce znesnadnit život případným plagiátorům.

Přesouváme se do první garáže, kde už bylo na podvalu připravené jedničkové BMW, obuté do pneumatik s opravdu pořádnými hřeby, s nímž nás další den mělo čekat svezení na zamrzlém jezeře. Jedná se zatím o experimentální vůz na bázi verze 120d, vybavený naftovým motorem z trojky a softwarem BSR. Výsledkem této kombinace je 324 k a 660 Nm.

To už ale přecházíme do sousedící kanceláře, která je bez nadsázky mozkem celé firmy – zde sídlí vývojové oddělení softwaru. Podle počtu židlí zde pracuje nějakých osm programátorů. OK, kluci určitě pěkní, ale tlumený jekot, znějící z povzdálí, dává najevo, že se někde děje něco ještě zajímavějšího.

Špičková diagnostika

Druhá garáž je bezpochyby mozkem číslo dvě. Pokud jste si mysleli, že si béeseráci stáhnou software z auta, přidají od oka bohatost směsi a je hotovo, ošklivě se pletete. Tady se mapy testují a vyvíjejí přímo na dotyčných autech a to na opravdu špičkovém náčiní, proti němuž je klasická válcová motorová brzda jen dorostenecký okresní přebor – stolici od Rototestu. Jeho hydrodynamické měniče se montují přímo na náboje kol, což významným způsobem zpřesňuje měřené údaje, umí ale ještě mraky dalších užitečných věcí.

 [600×375]

V „posilovně“ se momentálně potí další auto, připravující se na naše ledové hrátky – sedan Volvo S60 s benzinovým motorem 2.0T. Diagnostika přístroje ukazuje výkon 191 kW (260 k) a točivý moment 388 Nm. Zmůžeme s tímhle na předních kolech vůbec něco na ledovém okruhu? Hodnoty to jsou každopádně velmi zajímavé.

Bloudíme po přilehlých prostorách a v zadní garáži nacházíme čerstvě nalakovanou karoserii vozu Volvo 240. Pan majitel si prý dělá radost...

Že si lidé od švédského úpravce umí užívat života ostatně naznačují i další maličkosti. Teď nemyslím zrovna ping-pongový stůl a koloběžku ve skladu, ale narazili jsme také na několik sad semi-slicků a slicků a naší pozornosti neuniklo ani pár opravdu nikterak malých brzdových kompletů a minout jsme nemohli ani karoserii formule, která bude sloužit jako sedadlo pro playstation.

Exkurze je za námi, čeká nás už jen oběd a pak cesta autobusem (straší nás s 9 hodinami) do Anttily, historické vesničky v zemi nikoho, kde na nás čeká (doufejme) vyhřátý pokoj. Jídlo v místní jídelně se opět podává formou, švédských stolů, čítá však pouze jediný chod. Co byste řekli – masové kuličky. Začíná mi docházet, že to bude náročné...

V tom nejlepším světle

Zatímco žvýkám rozemletou hmotu, přemýšlím o tom, že pokud chce BSR, založené už v roce 1991, napravit u nás značně pošramocenou pověst úprav řídicích jednotek, tohle je vůbec nejlepší způsob, jak toho dosáhnout – ukázat, že se nejedná o podezřelou partičku amatérů, ale úpravce vpravdě evropské úrovně, tvořený schopným 25členným týmem.

Firmě patří v současnosti 85 % švédského trhu úprav motorů, ročně prodá celosvětově kolem 10 000 kitů a tak možná ani nepřekvapí, že to bylo právě BSR, kdo ladil elektroniku motoru pro Koenigsegg CC8S a Koenigsegg CCR. Firma podle slov svých zástupců využívá rezerv a kompromisů, které mají produkční vozy, proto není jejich cílem dosažení co nejvyšších výkonů ale skutečně spíše optimalizace dostupné techniky.

Jako u každé úpravy auta, ať už softwarové nebo hardwarové, je zřejmé, že je prováděna s cílem zlepšit schopnosti motoru a je pochopitelné, že jimi není myšleno prodloužení životnosti vozu, a tak je třeba k tomu přistupovat, ať už je řeč o BSR nebo třeba Brabusu.

Výhodou systému PPC3 je, že umožňuje majiteli opakované přehrávání softwaru mezi továrním a BSR, takže si ušetří případné nepříjemné chvilky v autorizovaném servisu, české zastoupení také umožní ještě v průběhu letošního roku zájemcům o úpravu vyzkoušení zdarma, takže bude jen na zákazníkovi, zda mu setup BSR bude vyhovovat.

 [600×400]

Zatím to vypadá, že si své zákazníky v Česku najde, roční prodeje se u nás pohybují kolem 100 kusů a mají stoupající tendenci. Aktuálně je k mání škála produktů pro vybrané vozy a motorizace 17 značek. Pokud tedy budu mluvit čistě za sebe, musím říci, že na mě BSR udělalo slušný dojem. Jak si mé dojmy interpretujete vy, to už je jen na vás.

Spolupracujeme s TipCars.com
Další požadavek ČSSD: Při rezignaci jejích ministrů by měl skončit i premiér Další požadavek ČSSD: Při rezignaci jejích ministrů by měl skončit i premiér

ČSSD chce do koaliční smlouvy s hnutím ANO začlenit…

Protikuřácký zákon ubral z tržeb tabákových firem Protikuřácký zákon ubral z tržeb tabákových firem

Zákaz kouření v restauracích snížil obchodníkům…

SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023 SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) očekává, že…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

 





 
Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Dnes 18:44

Honda Z spojila vlastnosti městského vozítka s průchodností dobrého SUV a koncepcí vídanou běžně u supersportů.




Blesk.cz

Vynálezce z ponorky dostal za masakr novinářky doživotí. Soud: „Mimořádně nechutný čin“

Vynálezce z ponorky dostal za masakr novinářky…

Dánský vynálezce Peter Madsen si za vraždu novinářky Kim Wallové ve středu vyslechl doživotní trest. Případ…

Zeman s kalašnikovem, Babišovo impérium i nadávky novinářům: Svoboda tisku v Česku upadá

Zeman s kalašnikovem, Babišovo impérium i nadávky…

Svoboda tisku se loni zhoršila v celém světě, nenávistné klima vůči novinářům pak panuje především v Evropě a…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Pomsta za Fed Cup! Kerberová ve Stuttgartu jasně vládla, Kvitová uhrála pět gamů

Pomsta za Fed Cup! Kerberová ve Stuttgartu jasně…

Tenistka Petra Kvitová ve Stuttgartu nenavázala na víkendové výkony ze semifinále Fed Cupu a s Angelique…

 

Reflex.cz

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu je pravdivým odrazem naší společnosti

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu…

Na bourání mostu a nahrazení mostem novým by nebylo nic tak zvláštního a v historii Prahy se to událo již…

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu poprvé uviděli západní zboží

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu…

Psal se rok 1959 a studená válka mezi Západem a Východem nabírala na obrátkách. V Sovětském svazu je do té doby…