Vláda chystá další zdražování PHM, téměř 20 Kč na dani z litru jí nestačí
Ministerstvo financí vedené Andrejem Babišem připravuje návrh, v němž se mimo jiné píše o takzvaném "příspěvku od odvětví". Částku dosahující přibližně 1,5 miliardy korun v současnosti hradí Správa státních hmotných rezerv, která hospodaří se zhruba tříměsíční zásobou pohonných hmot pro celou republiku ve výši zhruba 35 miliard korun. Ministerstvo financí navrhuje, aby stát přestal tenhle poplatek platit a zmíněnou 1,5 miliardu získal od řidičů při tankování. Čerpací stanice by tak litr paliva zdražily asi o 0,50 Kč. Informaci přinesl server iDnes.cz.
Pro představu: z každého litru benzinu nebo nafty připadá na spotřební daň skoro 13 Kč a na daň z přidané hodnoty přibližně 6 Kč, dohromady tedy do státního rozpočtu směřuje z jednoho litru natankovaného paliva přes 19 Kč, tedy více než 53 % celkové ceny, kterou zaplatí řidič na čerpací stanici. O zbývající část se podělí rafinerie (cena produktu) a takzvané distribuční marže, přičemž cena produktu tvoří zhruba třetinu z konečné sumy a zbytek připadá na prodejce a další náklady.
Ministerský návrh počítá s tím, že správu hmotných rezerv převezme jistá agentura, v níž by měl nadpoloviční podíl stát prostřednictvím firem Mero a Čepro a menšinové podíly potom největší domácí distributoři pohonných hmot. Ti společně se Správou hmotných rezerv již obchodují, protože zásoby se musejí po určité době měnit, aby neztratily potřebné parametry.
Převodem hmotných rezerv na soukromé společnosti by se navíc státní rozpočet jednorázově navýšil o zmíněných 35 miliard. "Jsme v Evropské unii snad poslední země, která financuje ropné produkty a pohonné hmoty z vlastních prostředků. Můžeme tím ušetřit a zamezit obchodování s těmito produkty v rámci státních hmotných rezerv, které mají historicky špatnou pověst," uvedl Babiš.
Správa státních hmotných rezerv udržuje v nouzových zásobách zhruba milion tun ropy, které jsou uskladněny převážně v centrálním tankovišti v Nelahozevsi ve Středočeském kraji. Nicméně příliš v klidu si nežije: v únoru jí vláda odvolala předsedu Ondreje Páleníka, kterého nahradil bývalý náměstek generálního ředitele Českých drah Pavel Švagr, do konce března propustí 102 zaměstnanců a plánuje útlum čtyř závodů.