VLF Force 1 V10: Převlečený Viper Henrika Fiskera
Zatímco Destino je převlečeným Fiskerem Karma s osmiválcem LS9 z Corvette ZR1 C6, Force 1 představuje Viper v jiném kabátku. I on budil kontroverze, i když v trochu jiném smyslu. Původně se totiž předpokládalo, že bude tvarově vycházet z prototypu Thunderbolt, který z oka vypadl současným Aston Martinům (jenže základ Fisker navrhoval...). Nakonec tomu tak není, detroitská světová premiéra ukazuje dost agresivní, až dramaticky vypadající dvoumístné kupé. Hezké ale upřímně moc není, dánský stylista se tentokrát nevytáhl. Poznávací znak zmije, výfuky po stranách, zůstal zachován, přední i zadní světla jsou opravdu tenká.
Force 1 tedy pohání poctivý atmosférický buchar umístěný vpředu pod mohutně děrovanou kapotou, vidlicový desetiválec 8,4 l naladěný na 556 kW (755 koní) v 6100 otáčkách. Točivý moment dosahuje 928 N.m/5000 min-1. Ve Viperu má pro srovnání 481 kW a 814 N.m. Šestistupňové převodovky budou na výběr dvě: manuální a automat s páčkami pod volantem, o zadním pohonu se snad není třeba dlouze bavit. Auto sdílí s Viperem kompletní šasi, o čemž svědčí prakticky shodný rozvor 2512 mm. Raketa s hmotností 1538 kg měří na délku 4545 mm, na šířku 2018 mm a na výšku 1243 mm. Jezdí na jedenadvacetipalcových kolech, šířka pětadvacetiprocentních pneumatik Pirelli P Zero, 305 mm vpředu a 335 mm vzadu, odpovídá stejnému rozměru litých ráfků se čtveřicí dvojitých paprsků v palcích (10,5, resp. 13). Brzdy nesou značku Brembo. Poměrně nízké hmotnosti se nedivme, karoserie je z uhlíkových vláken.
Force 1 je skutečným supersportem, jede až 350 km/h, z klidu na 96 km/h zrychlí za tři vteřiny (takže na naši stovku přičtěme tak desetinku). Výrobce uvádí i míli s pevným startem za 10,97 s, konečná rychlost činí 220,287 km/h. Tady někdo testoval na dagstripu, jak se zdá. V kokpitu asi nejvíc zaujme prostor mezi oběma sedačkami, kam se vejdou dvě láhve šampaňského, kromě ručně zpracovaných luxusnějších materiálů (kůže a Alcantary) je i zde poznat původ ve Viperu. Vozy budou vybaveny wi-fi anténou pro připojení na internet.
Sériová, či spíše kusová výroba by měla být v michiganském Auburn Hills spuštěna na konci dubna. Nevznikne více než padesát aut, záleží samozřejmě na počtu objednávek. Každý kousek přijde minimálně na 268,5 tisíce dolarů (6,7 milionu korun). První klienti se svých nových miláčků dočkají nejdříve v červnu. Nová firma pánů Villareala, Lutze a Fiskera nehodlá vyrábět lidová auta, ale přece jen navýšení cen oproti původní Karmě i sporťáku od Dodge je dosti značné. Bohatému nadšenci, bývalému viceprezidentovi GM i slavnému designérovi nechci brát jejich nadšení z plamenných projevů v tiskových zprávách, ale ne každý je tak tvrdohlavý jako... jako třeba Horacio Pagani.
Force 1 je v USA dražší než desetiválcová konkurence od mnohem zavedenější firmy s býkem ve znaku z italské Sant'Agaty, takže optimismus nechybí... Novinku bude výhradně prodávat Ben Keating prostřednictvím své sítě Viper Exchange. Sám se zmijemi závodí a podílel se i na vývoji tohoto auta.