Volvo 850: Revoluční model švédské automobilky slaví čtvrtstoletí

 

Volvo 850 přineslo do nabídky švédské značky spoustu novinek, i když pokračovalo v hranatém designu. Nejen přední pohon a pětiválcové motory...

Dnes je nepředstavitelné, aby vývoj nového modelu trval třináct let. U Volva 850 tomu tak bylo, prvopočátku projektu Galaxy sahají až do roku 1978. Vzešly z něj dva modely, menší série 400, která se vyráběla v Nizozemí, a právě větší řada. U ní se už nepoužívaly různé číselné kódy pro odlišné karosářské varianty, jako tomu bylo dříve. Hranaté tvary sice připomínaly sérii 700 klasické koncepce, zaoblily se jen mírně, byl to ostatně záměr dlouholetého šéfdesignéra Jana Wilsgaarda, ale ve skutečnosti šlo technicky o zcela nový vůz.

Až do příchodu řady 850 měly všechny větší modely ze Švédska pohon zadních kol. Novinka poprvé zabírala „na předek“. Pod kapotami se také objevily výhradně napříč uložené pětiválce, které dnes rychle vymírají. Poprvé byla použita rovněž zadní kliková náprava Delta-link s vlečenými rameny, podvozek platformy P80 disponoval rozvorem 2,66 m. Vpředu se nacházely vzpěry McPherson a hliníková kovaná ramena.

„Osmsetpadesátka“ měla premiéru ve Stockholmu 11. června 1991, nejprve coby 4,66 m dlouhý sedan GLT s dvacetiventilovým zážehovým atmosférickým motorem 2435 cm3/125 kW (170 k). Bezpečnost, kterou jsou dodnes skandinávské vozy proslulé, představovaly boční ochrana dveří SIPS (Side-Impact Protection System) a samočinně nastavitelné pásy vpředu.

Kombi, které bylo o 5 cm delší, se objevilo v únoru 1993. Nabídlo pochopitelně mnohem větší zavazadelník, který měl při naplnění až po střechu 1580 l, zatímco do zádě tříprostorové karoserie se vešlo jen 415 l. Skvělé využitelnosti napomáhala takřka kolmá záď se svisle umístěnými koncovými světly, praktická verze si za svůj design odnesla několik ocenění, například v Itálii, či v Japonsku. Kromě švédské Torslandy a belgického Gentu se tato volva vyráběla ještě i v kanadském Halifaxu. Do útrob si postupně našly cestu další pohonné jednotky, přeplňované či nepřeplňované, různě naladěné se dvěma i čtyřmi ventily na válec. Nejmenší disponovala objemem 1984 cm3.

V Ženevě 1994 měla premiéru opravdová lahůdka, verze 850 T5-R . Navazovala na předchozí T5 a pomáhali ji vyvinout u Porsche. Turbomotor 2319 cm3 s mezichladičem stlačeného vzduchu dával dle použité převodovky (vlastního pětistupňového manuálu, respektive čtyřstupňového automatu Aisin) a krátkodobého overboostu 228-246 koní (168-181 kW) a 330-340 N.m. Decentní spoilery obou karosářských variant doplňovala sedmnáctipalcová kola Titan. Novináři dali autům přezdívku „trezor s raketovým motorem“, která se hodně rychle ujala. Vzhledem k maximální rychlosti 245 km/h a akceleraci z klidu na stovku těsně pod sedm vteřin nebylo divu. Původní série 2,5 tisíce vozů ve žluté barvě se vyprodala během několika týdnů, následovaly stejně objemná černá a tmavě zelená.

Volvo ve spolupráci s britskou společností Tom Walkinshaw Racing nasadilo dva kombíky dokonce i do tamního šampionátu cestovních vozů. Premiéru měly na okruhu v Thruxtonu v jižní Anglii. Modrobílé „dodávky“ byly okamžitě středem pozornosti, pilotovali je Švéd Rickard Rydell a Nizozemec Jan Lammers se zkušenostmi z formule 1. Nejlepším výsledkem byla dvě pátá místa z Oulton Parku a Brands Hatch. Změny pravidel pro rok 1995 ale přinutily Volvo nasadit pouze sedany, které dosáhly mnohem větších úspěchů. Rydell obsadil v konečném účtování BTCC třetí místo mezi jezdci, zatímco s kombíky to v předchozí sezóně dotáhli jen na 14. a 15. pořadí. Sériovou T5-R nahradilo ještě výkonnější, ale o něco pomalejší R s až 186 kW.

Na podzim 1994, po decentní vzhledové modernizaci, se 850 stala prvním masově vyráběným vozem světa se sériovými bočními airbagy. V devadesátém šestém přišla další novinka: pohon všech kol v kombinaci s benzinovým motorem 2.5T. Do té doby jej žádné skutečně osobní volvo určené k prodeji nemělo. Systém s viskózní spojkou distribuoval točivý moment mezi obě nápravy automaticky, při prokluzu zadních kol zasáhl TRACS a pomohl se z problémů dostat, přidal „krouťák“ dopředu na to, které mělo aktuálně více přilnavosti. Přeplňovaný vznětový pětiválec TDI 2461 cm3/103 kW pocházel z koncernové líhně Volkswagenu. V nabídce nechyběla ani 850 Bi-Fuel na CNG.

V listopadu 1996 se hranatá řada vyšší střední třídy proměnila ve čtyřdveřové sedany S70 a kombi V70. Vnější design zjemnil Peter Horbury, o kabinu se postaral José Luis Diaz de la Vega. Motory zůstaly stejné: 1,98, 2,32, 2,44 l a 2,46 l TDI s výkonovým rozmezím 93-195 kW u nejostřejšího pětidveřového R. Přišla i poloterénní verze XC Cross Country, ve finále pětistupňový automat od Aisinu a kariéra upravených modelů skončila až v květnu 2000. Vozů s původním číselným označením vyrobilo Volvo za pět a půl roku 1.360.522 kusů, takže se jednalo o opravdový komerční úspěch.

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 
Zdroj: Volvo Cars, Svět motorů

Štítky Volvo Vyšší střední třída

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Video: Prý, že je nesmrtelný jen Hilux. Podívejte se na nerozbitné Volvo 850! Video: Prý, že je nesmrtelný jen Hilux. Podívejte se na nerozbitné Volvo 850!

Švédské automobily jsou proslulé svojí vysokou…

Volvo 850 (1991-1996) - Tehdy ještě vládly hrany… Volvo 850 (1991-1996) - Tehdy ještě vládly hrany…

Na začátku 90.let potřebovalo švédské Volvo nový úspěšný…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…