Volvo 850: Revoluční model švédské automobilky slaví čtvrtstoletí

 

Volvo 850 přineslo do nabídky švédské značky spoustu novinek, i když pokračovalo v hranatém designu. Nejen přední pohon a pětiválcové motory...

Dnes je nepředstavitelné, aby vývoj nového modelu trval třináct let. U Volva 850 tomu tak bylo, prvopočátku projektu Galaxy sahají až do roku 1978. Vzešly z něj dva modely, menší série 400, která se vyráběla v Nizozemí, a právě větší řada. U ní se už nepoužívaly různé číselné kódy pro odlišné karosářské varianty, jako tomu bylo dříve. Hranaté tvary sice připomínaly sérii 700 klasické koncepce, zaoblily se jen mírně, byl to ostatně záměr dlouholetého šéfdesignéra Jana Wilsgaarda, ale ve skutečnosti šlo technicky o zcela nový vůz.

Až do příchodu řady 850 měly všechny větší modely ze Švédska pohon zadních kol. Novinka poprvé zabírala „na předek“. Pod kapotami se také objevily výhradně napříč uložené pětiválce, které dnes rychle vymírají. Poprvé byla použita rovněž zadní kliková náprava Delta-link s vlečenými rameny, podvozek platformy P80 disponoval rozvorem 2,66 m. Vpředu se nacházely vzpěry McPherson a hliníková kovaná ramena.

„Osmsetpadesátka“ měla premiéru ve Stockholmu 11. června 1991, nejprve coby 4,66 m dlouhý sedan GLT s dvacetiventilovým zážehovým atmosférickým motorem 2435 cm3/125 kW (170 k). Bezpečnost, kterou jsou dodnes skandinávské vozy proslulé, představovaly boční ochrana dveří SIPS (Side-Impact Protection System) a samočinně nastavitelné pásy vpředu.

Kombi, které bylo o 5 cm delší, se objevilo v únoru 1993. Nabídlo pochopitelně mnohem větší zavazadelník, který měl při naplnění až po střechu 1580 l, zatímco do zádě tříprostorové karoserie se vešlo jen 415 l. Skvělé využitelnosti napomáhala takřka kolmá záď se svisle umístěnými koncovými světly, praktická verze si za svůj design odnesla několik ocenění, například v Itálii, či v Japonsku. Kromě švédské Torslandy a belgického Gentu se tato volva vyráběla ještě i v kanadském Halifaxu. Do útrob si postupně našly cestu další pohonné jednotky, přeplňované či nepřeplňované, různě naladěné se dvěma i čtyřmi ventily na válec. Nejmenší disponovala objemem 1984 cm3.

V Ženevě 1994 měla premiéru opravdová lahůdka, verze 850 T5-R . Navazovala na předchozí T5 a pomáhali ji vyvinout u Porsche. Turbomotor 2319 cm3 s mezichladičem stlačeného vzduchu dával dle použité převodovky (vlastního pětistupňového manuálu, respektive čtyřstupňového automatu Aisin) a krátkodobého overboostu 228-246 koní (168-181 kW) a 330-340 N.m. Decentní spoilery obou karosářských variant doplňovala sedmnáctipalcová kola Titan. Novináři dali autům přezdívku „trezor s raketovým motorem“, která se hodně rychle ujala. Vzhledem k maximální rychlosti 245 km/h a akceleraci z klidu na stovku těsně pod sedm vteřin nebylo divu. Původní série 2,5 tisíce vozů ve žluté barvě se vyprodala během několika týdnů, následovaly stejně objemná černá a tmavě zelená.

Volvo ve spolupráci s britskou společností Tom Walkinshaw Racing nasadilo dva kombíky dokonce i do tamního šampionátu cestovních vozů. Premiéru měly na okruhu v Thruxtonu v jižní Anglii. Modrobílé „dodávky“ byly okamžitě středem pozornosti, pilotovali je Švéd Rickard Rydell a Nizozemec Jan Lammers se zkušenostmi z formule 1. Nejlepším výsledkem byla dvě pátá místa z Oulton Parku a Brands Hatch. Změny pravidel pro rok 1995 ale přinutily Volvo nasadit pouze sedany, které dosáhly mnohem větších úspěchů. Rydell obsadil v konečném účtování BTCC třetí místo mezi jezdci, zatímco s kombíky to v předchozí sezóně dotáhli jen na 14. a 15. pořadí. Sériovou T5-R nahradilo ještě výkonnější, ale o něco pomalejší R s až 186 kW.

Na podzim 1994, po decentní vzhledové modernizaci, se 850 stala prvním masově vyráběným vozem světa se sériovými bočními airbagy. V devadesátém šestém přišla další novinka: pohon všech kol v kombinaci s benzinovým motorem 2.5T. Do té doby jej žádné skutečně osobní volvo určené k prodeji nemělo. Systém s viskózní spojkou distribuoval točivý moment mezi obě nápravy automaticky, při prokluzu zadních kol zasáhl TRACS a pomohl se z problémů dostat, přidal „krouťák“ dopředu na to, které mělo aktuálně více přilnavosti. Přeplňovaný vznětový pětiválec TDI 2461 cm3/103 kW pocházel z koncernové líhně Volkswagenu. V nabídce nechyběla ani 850 Bi-Fuel na CNG.

V listopadu 1996 se hranatá řada vyšší střední třídy proměnila ve čtyřdveřové sedany S70 a kombi V70. Vnější design zjemnil Peter Horbury, o kabinu se postaral José Luis Diaz de la Vega. Motory zůstaly stejné: 1,98, 2,32, 2,44 l a 2,46 l TDI s výkonovým rozmezím 93-195 kW u nejostřejšího pětidveřového R. Přišla i poloterénní verze XC Cross Country, ve finále pětistupňový automat od Aisinu a kariéra upravených modelů skončila až v květnu 2000. Vozů s původním číselným označením vyrobilo Volvo za pět a půl roku 1.360.522 kusů, takže se jednalo o opravdový komerční úspěch.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Bývalý developer koupil většinu v investičním tržišti Crowdberry Bývalý developer koupil většinu v investičním tržišti Crowdberry

Crowdfundingová platforma Crowdberry získala novou…

OBRAZEM: Ikonický Chevrolet slaví 65 let od svého představení OBRAZEM: Ikonický Chevrolet slaví 65 let od svého představení

Chevrolet Corvette slaví 65 let od svého…

Koruna prolomila novou hranici, vůči euru je nejsilnější za pět let Koruna prolomila novou hranici, vůči euru je nejsilnější za pět let

Česká měna k euru dnes zpevnila na nejsilnější úroveň za…

Růst průmyslové produkce Spojených států předčil očekávání Růst průmyslové produkce Spojených států předčil očekávání

Průmyslová produkce ve Spojených státech se v prosinci…

 
Zdroj: Volvo Cars, Svět motorů

Štítky Volvo Vyšší střední třída

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 



Video: Prý, že je nesmrtelný jen Hilux. Podívejte se na nerozbitné Volvo 850! Video: Prý, že je nesmrtelný jen Hilux. Podívejte se na nerozbitné Volvo 850!

Švédské automobily jsou proslulé svojí vysokou…

Volvo 850 (1991-1996) - Tehdy ještě vládly hrany… Volvo 850 (1991-1996) - Tehdy ještě vládly hrany…

Na začátku 90.let potřebovalo švédské Volvo nový úspěšný…

 



 
Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Dnes 18:50

Britská automobilka postaví 150 exemplářů speciálního osmiválcového Defenderu. Bude se jednat o vůbec nejsilnější „defík“ historie.




Blesk.cz

Před 20 lety zmizel Honzík Nejedlý: Jeho otec zemřel aniž by se dozvěděl, co se synovi stalo

Před 20 lety zmizel Honzík Nejedlý: Jeho otec zemřel…

Před dvaceti lety vládlo v Praze podobné počasí jako dnes. Uprostředně nezvykle teplého ledna vyběhl devítiletý…

Sněhová kalamita v Česku: 12 rad pro řidiče, jak neuvíznout v bílé pasti

Sněhová kalamita v Česku: 12 rad pro řidiče, jak…

V Česku bude ve středu chumelit, za hodinu mohou spadnout až tři centimetry sněhu. Další velmi silné sněžení se…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Posila pro Baník, Francouz Psyché uspěl na testech. Hrával v Norsku

Posila pro Baník, Francouz Psyché uspěl na testech.…

Fotbalisty Ostravy posílil francouzský obránce Christophe Psyché. Devětadvacetiletý stoper si na testech…

 

Reflex.cz

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude kolem nás. Kde je hledat?

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude…

Média přinesla zprávu, že ČR je šampiónem inovací. Často takovéto zprávy zapadnou díky standardnímu mediálnímu…

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik, který předpověděl obě světové války

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik,…

Zájmy Britského impéria obhajoval Winston Churchill nejen jako politik, ale také „se šavlí v ruce“. Roku 1897…