Volvo 850 T5-R: Trezor s raketovým motorem slaví 20 let

 

V osmdesátých letech minulého století bylo Volvo synonymem bezpečnosti a spolehlivosti. Devadesátá léta přidala i kapku sportovní image.

Volvo se sportem koketovalo v historii mockrát, auta se úspěšně účastnila zejména dlouhých a náročných soutěží. Pamětníci vzpomínají na úspěchy dvoudveřových 240 Turbo v mistrovství Evropy cestovních automobilů, i když v tomto šampionátu už úřadoval Tom Trana s Amazonem o dvě dekády dříve. Ale v masové sériové produkci kromě slavné řady P 1800 dlouho opravdu ostrý model neměla. Cosi mohlo naznačovat v jedenadevadesátém roce Volvo 850, první větší model značky s předním pohonem. Ve spolupráci s TWR (ano, Tom Walkinshaw Racing) se závodní provedení objevilo v britském mistrovství. Ale opravdovou lahůdkou byla sériová limitovaná edice 850 T5-R.

Zlí jazykové už před dvaceti lety, kdy měla premiéru, tvrdili, že je to jako kdyby do trezoru někdo zamontoval raketový motor. Tenhle popis ale vůz naprosto vystihuje. Prodával se coby sedan i kombi, to se také značilo na některých trzích 855, ač Volvo už dávno předtím od rozlišování karosářských verzí upustilo.

Srdcem byl čtyřventilový řadový pětiválec objemu 2319 cm3 s elektronikou Bosch Motronic a hlavně turbem od Mitsubishi. S pětistupňovou manuální převodovkou měly T5-R výkon 168 kW, ale krátkodobě se dal zvýšit až na 181 kW, po dobu půl minuty. S čtyřstupňovým automatem žádný overboost k dispozici nebyl, hodnota maximálního výkonu ležela na hranici 179 kW/5400 min-1. Manuál se staral o přenos 340 N.m v hodně nízkých 2000 otáčkách, automat měl na starosti jen 330 N.m. Porci newtonmetrů oba posílaly nadále jen dopředu. Zavěšení tvořily vzpěry McPherson, hydraulické tlumiče, vinuté pružiny a jediný stabilizátor. Beztak jste se mohli na sedmnáctipalcových kolech s obutím rozměru 205/45 rozjet až na 245 km/h, z klidu na stovku byl pochopitelně schopnější vůz s přímo řazenou skříní, který ji zvládl za 6,9 s, se samočinnou mu to trvalo o desetinku déle.

Ne, nic výkonnějšího a rychlejšího pro běžné smrtelníky do té doby Volvo nepostavilo. A v kombíku teprve ne! T5-R se stala kultem a jedním z nejrychlejších kombi své doby, i když vážila 1,6 tuny a měla jen jednopístkové třmeny kotouči s průměrem 280 mm. Také k zastavení z oněch 100 km/h potřebovala na dnešní dobu úctyhodných 45 m. Proč vlastně existovala? Inu, Švédové se rozhodli ve čtyřiadevadesátém do BTCC nasadit obě karosářské verze závodního speciálu. S tou atypičtější jezdil hlavně expilot F1 Jan Lammers a nevedl si vůbec zle, nejlépe dojel pátý v Brands Hatch. Takže pole tak úplně nezametal. A nabídka veskrze praktické varianty s ostrým motorem běžným zákazníkům byla logická....

Polestar vzal hranatého klasika spolu s novým nadupaným kombíkem V60 do kalifornské Huntington Beach, aby je tam společně nafotil. V době premiéry T5-R ještě ani neexistoval, vznikl až o dva roky později. Připomeňme, že nejvýkonnější véčko má v útrobách řadový šestiválec 2953 cm3 s 257 kW, taktéž přeplňovaný. 500 N.m přenáší šestistupňový automat na všechna kola. Podvozek má sice stále klasické vzpěry McPherson, tlumiče však dodal domácí specialista Öhlins a stabilizátor už není ocelový, nýbrž karbonový.

Ostré V60 váží 1834 kg a jeho přední kotouče s průměrem 371 mm ukryté pod dvacetipalcovými koly s pneumatikami 245/35 mají šestipístkové třmeny. Z nuly na 100 km/h vystřelí během 4,9 s a zpět zastaví na 34 m, v těchto disciplínách tedy svého dávného předchůdce poráží. Ve 250 km/h raketě ovšem vystaví stopku omezovač.

JAKE.AUTO.CZ: Volvo V60 (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com Amazon kupuje největší arabský eshop Souq.com

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi…

Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu Volkswagen vydá dluhopisy za pět miliard eur, poprvé od vypuknutí emisního skandálu

Německá automobilka Volkswagen chystá na čtvrtek dlouho…

VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad VIDEO: Barevné. Unikátní snímek zachycuje bitvu o Stalingrad

Obrázků a dokumentů z legendární bitvy druhé světové…

Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou Nové město v poušti má upevnit vládu Maroka nad Západní Saharou

Na pásu pouště, který vybíhá ze Sahary do Atlantiku,…

 
Zdroj: Polestar Performance
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone Zničili jsme pneumatiku a vydali se na cestu. Test nového výrobku Bridgestone

Nový typ pneumatiky umožní motoristům ujet i po velkém…

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

 




Volvo V60 Polestar: WTCC má nový safety car Volvo V60 Polestar: WTCC má nový safety car

Volvo se vrací v plné síle do mistrovství světa…

Volvo V60 D5 Twin Engine Special edition: Dva motory, jedno auto Volvo V60 D5 Twin Engine Special edition: Dva motory, jedno auto

Po hybridu T8 Twin Engine prezentovaném v nové generaci…

 



 
Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

Včera

Není to tak dávno, co se media a internet hemžily články či videi s vozem Tesla model S a jeho autonomním systémem řízení Autopilot. Tragická nehoda z května 2016 však dohnala tvůrce se nad celou věcí zamyslet. Jak to celé zatím vypadá?




Blesk.cz

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v něm exponáty

Další tunel v Praze? Povede mezi budovami, vystaví v…

Více jak dva roky probíhá rekonstrukce Národního muzea v Praze. Obě budovy nově propojí podzemní tunel, který by…

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal a proč nechce přestat?

Nejznámější kuřák Česka slaví 70: Kdy Bartoška začal…

O tom, že je Jiří Bartoška (69) vášnivý kuřák, není pochyb. Jak sám říká, cigarety se nechce ani nikdy vzdát,…

 

iSport.cz

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si, že to nezabalíme

Indrák přispěl k obratu hattrickem: Řekli jsme si,…

Už se zdálo, že je s nimi amen. Plzeňští hokejisté prohrávali po první třetině na ledě mistrovského Liberce 1:3.…

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala fanouškům své medaile

Úžasná Koukalová! Na domácí exhibici rozdala…

Biatlonistka Gabriela Koukalová předvedla fanouškům svoji bezprostřednost i skvělou formu. Na domácím exhibičním…

 

Reflex.cz

Krutost první světové války. Podívejte se, jak zachytili fotografové události na bojištích

Krutost první světové války. Podívejte se, jak…

Před sto lety probíhala 1. světová válka. Velká část bitev se odehrávala v zákopech, od bojů minulých století se…

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Socialisté nahánějí voliče do Babišovy náruče

Vladimír Špidla, šéf premiérových poradců, znovu hájil – tentokrát v rozhovoru pro Info.cz - záměr ČSSD zavést…