VW Phaeton 6,0 W12 - Lidumil (03/2003)

VW Phaeton 6,0 W12 - Lidumil (03/2003)

 
 

Už pohled na seznam standardní výbavy dává tušit, že trochu fanfarónský projekt luxusní limuzíny se znakem VW je počinem skutečně mimořádným. Ať už bylo impulsem pro vznik tohoto nesporně výjimečného vozu cokoli, výsledek odpovídá úsilí.

Ve třídě, kde svůj trumf, novou A8 představilo nedávno sesterské Audi, je vstup korábu Phaeton stále přijímán s lehkým překvapením. Ve Wolfsburgu ale nenechali nic náhodě a celý marketing přizpůsobili na míru vozu, nikoli zvyklostem značky. Ano, mám na mysli průhlednou výrobní halu, speciální systém objednávek či zvláštní místnost, ve které (i u českých dealerů) probíhá objednávání vozu "na míru".

Přitom díváme-li se na VW Phaeton očima oproštěnýma od image, který se mu snaží výrobce vtisknout, stojí před námi vůz, který svými detaily může zaujmout pod jakoukoli značkou. Čímž jsme v podstatě odpověděli na častou spekulaci o tom, zda Volks-Wagen může produkovat auta za 4 miliony korun. Může, technika i komfort jsou odpovídající. Kdo, kde a v jakém množství si tato auta koupí, je jiná věc.

Hledáme-li paralely, je Phaeton z bočníhozadního pohledu lehce podobný Audi A8, zepředu pak poněkud nabobtnalému Passatu. Délka těsně nad pět metrů je dobře zamaskována, zblízka působí Phaeton méně mohutně a to navzdory masivním zadním sloupkům. Extrémně passatovsky zakulacená příď navazuje na předlouhou kapotu a značně skloněné přední sklo. Na relativně krátkou střechu a zadní okno pak navazuje ploché víko zavazadlového prostoru, které ve své zadní části ukrývá pro VW netypické velkoplošné sdružené svítilny. Osmnáctipalcová kola jsou dle naší zkušenosti na pomezí pohodlí a tlumení nerovností, a v kombinaci s masivní karoserií i dobře vypadají.

Po usednutí dovnitř je třeba chvíli soustředění a učení. Volant i pedály jsou sice na svém místě, jako u každé limuzíny je ale třeba nastudovat systém ovládání všeho, na co nezbyl samostatný spínač. V Phaetonu je vše podstatné soustředěno okolo centrálního displeje na středovém panelu. Jde sice o trochu méně komfortní systém, než u MMI v Audi A8, po pár zkušenostech jsme ale byli řadu funkcí zvolit a regulovat téměř poslepu. Zpříjemnit jízdu se snaží mimo jiné velmi komfortní sedadla, nastavitelná v 10 směrech, navíc s funkcí masírování zad. Vše důležité včetně teplot a obsahu provozních náplní tlaku v pneumatikách kontroluje vůz sám a řidiči se v případě potřeby dostane jen srozumitelného textového hlášení. Špičková audiosoustava s 10 reproduktory a výkonem 190 W byla za příplatek doplněna přijímačem TV signálu, který lze pochopitelně sledovat jen ve stojícím vozidle....

Také z hlediska komfortu pro VIP vzadu Phaeton nezaostává. Dražší čtyřmístná verze disponuje samostatně regulovatelnou klimatizací pro každé sedadlo, cestující vpravo vzadu navíc může posunovat ze svého místa přední spolujezdcovu sedačku. Není to ale nutné často, místa pro nohy, hlavu i lokty je i na zadních sedadlech dostatek. Všechna sedadla jsou vyloženě komfortní, navíc s lehkými bočními výztuhami, takže tělo netrpí ani po delší cestě. Vrstvená boční skla se starají o téměř dokonalé odhlučnění a zbytek soukromí zajistí boční manuální a zadní elektricky ovládané černé žaluzie....

Zážehový dvanáctiválec o výkonu 309 kW má sametový běh a díky extrémnímu odhlučnění je trochu slyšet až ve vysokých otáčkách. Strojovna pod kapotou spřažená s pětistupňovým Tiptronicem umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,1 vteřiny, a to bez výrazných zvukových či adhezních výstřelků. Velmi výrazné je v tomto voze zkreslení vnímání rychlosti posádkou - i když budete na tento jev zvyklí jiných aut, Phaeton hranici posouvá. Na tomto subjektivním názoru se přitom shodlo více motoristických novinářů. Kromě automatického režimu převodovky Tiptronic a klasického přeřazování voličem je za příplatek k dispozici dvojice řadicích pák pod volantem. Řazení sice funguje spolehlivě, ale páky jsou přece jen blízko věnce volantu a nepoužívány někdy překážejí.

I když je podvozek naladěn spíše komfortně, karosérie se ani v zatáčkách příliš nenaklání a odpružení je naopak s to absorbovat více nerovností, než bychom čekali. I díky pohonu všech kol se vůz chová dlouho neutrálně a pouze například na mokré dlažbě slyšíme občas zásah ESP. Brzdy téměř neztrácejí účinnost ani po opakovaném intenzivním použití a jejich přesné dávkování splňuje požadavky na komfort pro důležitou posádku i bezpečnost. Pětisetlitrový elektricky otevíratelný zavazadlový prostorje pro běžné potřeby jistě dostačující, těžko si ostatně představit kohokoli stěhujícího ve Phaetonu ledničku. Manévrování na omezeném prostoru usnadňuje parkovací asistent na obou koncích vozu, jehož vrcholným číslem je volitelný bezhlučný grafický výstup. Překvapivě velký rejd pak pomůže nalézt místo i v beznadějně vypadajících mezerách.

A jsme u nevýhod, byť relativních. Ani při nejlepší vůli jsme palubní počítač nepřiměli ukázat průměrnou spotřebu nižší než 11,5 litru (ustálená rychlost cca 80km/h), naopak ve městě nebyl problém jezdit za průměrných 30l/100 km. I díky tomu jsme polovinu devadesátilitrové nádrže spotřebovali na ujetí 185 km. Parametry dvanáctiválce ale omlouvají leccos a spotřeba nebude pravděpodobně tím hlavním kritériem koupě.

Dvojnásob to platí ve chvíli, kdy cena čtyřmístné verze přesahuje 3,5 mil. korun a seznam příplatkové výbavy je stále dosti dlouhý. Posouzení necháme na laskavém čtenáři s tím, že za tuto cenu je možno obdržet současně dobře vybavený Touareg, Passat, Golf a Polo. Anebo čtyři Superby.

Vozu nechybí skutečně nic podstatného z hlediska kvality, komfortu, jízdních vlastností ani výkonových parametrů. Budeme velmi zvědavi, jak na tento velmi odvážný tah VW zareaguje světový, ale i český trh...

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 3 627 200 Kč Cena v testované výbavě: 4 363 000 Kč

Základní výbava:držáky nápojů a loketní opěrky vpředu i vzadu, elektricky v 10 směrech nastavitelná přední sedadla, airbagy řidiče a spolujezdce, anténa integrovaná v zadním skle, audiosystém 10 repro, 6CD Changer, 190 W, automatická čtyřzónová klimatizace, boční a hlavové airbagy pro cestující vpředu i vzadu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, dešťový senzor, determální skla s ochranou proti infračervenému záření, dřevěná výbava"Eukalyptus", dynamická regulace sklonu světlometů, el. ovládání hlavových opěrek vpředu i vzadu, el. ovládání oken vpředu i vzadu, el. vyhřívaná, nastavitelná a sklopná vnější zpětná zrcátka, s automatickou clonou a pamětí, ESP, ABS, EBD, MSR, ASR, funkce světel "coming home", chromovaná mřížka chladiče, lišty na náraznících, dveřích a oknech, infopanel na středové konzoli se 7"displejem, klimatizovaná sedadla vpředu i vzadu s masážní funkcí, kola z lehkých slitin zajištěná proti krádeži, pneu 235/50 R18, komfortní a sportovní jízdní režim, kontrola tlaku v pneumatikách, lakování dle výběru, přední mlhové světlomety, multifunkční volant dřevo/kůže, čtyřramenný, ostřikovače světlometů, osvětlení prostoru pro nohy, plnohodnotné rezervní kolo z lehké slitiny, posilovač řízení s proměnlivým účinkem, postranní směrová světla s LED diodami, integrovaná do zpětných zrcátek, regulace světlé výšky, samozavírání víka zavazadlového prostoru, stěrače "aero" s vyhřívanými tryskami ostřikovačů, tempomat, vnitřní výbava v kůži "Vienna", vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou a pamětí, vyhřívaná přední i zadní sedadla, výškově i podélně elektricky nastavitelný volant s pamětí, vzduchové pérování s elektronickým, na rychlosti jízdy závislým nastavením tlumičů, xenonové světlomety pro potkávací i dálkové světlomety

Výbava testovaného vozu:audiosystém 12/12 High-End, dekorace z ořechového dřeva, elektrické solární střešní okno, klavírní lak šedá "mazeppa", kola z lehké slitiny "challenger" 61/2 Jx18, pneu 255/45x18, navigační systém, TV přijímač včetně teletextu, nezávislé topení s dálkovým ovládáním, ovládání automatické převodovky Tiptronic pod volantem, ovládání nastavení předního sedadla spolujezdce z místa na zadních sedadlech, parkovací asistent vpředu i vzadu, rozšířená výbava dřevěné dekorace, vak na lyže, vestavěný autotelefon s hlasitým odposlechem, výbava v kůži "sensitive classic style"

Se zajišťovacími příkazy opatrně, vyzývají poslanci Se zajišťovacími příkazy opatrně, vyzývají poslanci

Opozice neprosadila svůj záměr odvolat Martina Janečka,…

Člen bankovní rady se zapletl se soukromým developerem Člen bankovní rady se zapletl se soukromým developerem

Viceguvernér České národní banky Vladimír Tomšík udělal v…

Zápisník Terezy Zavadilové: Do nové éry Zápisník Terezy Zavadilové: Do nové éry

Deník E15 oslavuje letos na podzim své desáté narozeniny.…

Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu

Používá vaše společnost zastaralý HR systém, ve kterém je…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 12 / 4
Zdvihový objem (ccm): 5998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 309 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 550 / 3000 - 4700
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 23.9 / 10.9 / 15.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / -
Objem nádrže (l):90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2411 / 489
Rozměr pneu:255/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5055
b) šířka (mm): 1903
c) výška (mm): 1450
d) rozvor (mm): 2881
e) rozchod vpředu (mm): 1628
f) rozchod vzadu (mm): 1612
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 960 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 780 / 990
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 535
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 9,00
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 






 
Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Včera

Kvůli jednomu z nejsilnějších hurikánů poslední doby se muselo evakuovat na sedm milionů lidí. A ukrývala se před ním i auta.




Blesk.cz

Vendulka Křížová po rozchodu s Víznerem: Konečně šťastná s novým mužem

Vendulka Křížová po rozchodu s Víznerem: Konečně…

Dost bylo trápení a depresí! Vendulka Křížová (45) po rozchodu s Oldřichem Víznerem (70) zase vplula do života.…

Největší výstava o historii videoher startuje v Praze: Zahrát si můžete 150 klasik

Největší výstava o historii videoher startuje v…

Do české metropole zamířila největší světová výstava o historii videoher Game On. Ta již dobyla 40 světových…

 

iSport.cz

Bayern porazil Schalke 3:0 a je v čele. Gebre Selassie zahodil tutovky

Bayern porazil Schalke 3:0 a je v čele. Gebre…

Fotbalisté mistrovského Bayernu Mnichov v pátém kole německé ligy vyhráli na hřišti Schalke 3:0 a poskočili do…

Velká ztráta pro Laver Cup. Do Prahy nedorazí hvězdný Argentinec Del Potro

Velká ztráta pro Laver Cup. Do Prahy nedorazí…

Výběr světa na tenisovém Laver Cupu přišel o jednu ze svých hvězd. Do Prahy nepřijede charizmatický Argentinec…

 

Reflex.cz

Další znásilnění imigranty v Německu. Hrozí rasová válka

Další znásilnění imigranty v Německu. Hrozí rasová válka

Jak přibývají zprávy o sexuálních zločinech imigrantů, nelítostně se zvyšuje pravděpodobnost možnosti, že někde…

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…