VW Phaeton 6,0 W12 - Lidumil (03/2003)

VW Phaeton 6,0 W12 - Lidumil (03/2003)

 
 

Už pohled na seznam standardní výbavy dává tušit, že trochu fanfarónský projekt luxusní limuzíny se znakem VW je počinem skutečně mimořádným. Ať už bylo impulsem pro vznik tohoto nesporně výjimečného vozu cokoli, výsledek odpovídá úsilí.

Ve třídě, kde svůj trumf, novou A8 představilo nedávno sesterské Audi, je vstup korábu Phaeton stále přijímán s lehkým překvapením. Ve Wolfsburgu ale nenechali nic náhodě a celý marketing přizpůsobili na míru vozu, nikoli zvyklostem značky. Ano, mám na mysli průhlednou výrobní halu, speciální systém objednávek či zvláštní místnost, ve které (i u českých dealerů) probíhá objednávání vozu "na míru".

Přitom díváme-li se na VW Phaeton očima oproštěnýma od image, který se mu snaží výrobce vtisknout, stojí před námi vůz, který svými detaily může zaujmout pod jakoukoli značkou. Čímž jsme v podstatě odpověděli na častou spekulaci o tom, zda Volks-Wagen může produkovat auta za 4 miliony korun. Může, technika i komfort jsou odpovídající. Kdo, kde a v jakém množství si tato auta koupí, je jiná věc.

Hledáme-li paralely, je Phaeton z bočníhozadního pohledu lehce podobný Audi A8, zepředu pak poněkud nabobtnalému Passatu. Délka těsně nad pět metrů je dobře zamaskována, zblízka působí Phaeton méně mohutně a to navzdory masivním zadním sloupkům. Extrémně passatovsky zakulacená příď navazuje na předlouhou kapotu a značně skloněné přední sklo. Na relativně krátkou střechu a zadní okno pak navazuje ploché víko zavazadlového prostoru, které ve své zadní části ukrývá pro VW netypické velkoplošné sdružené svítilny. Osmnáctipalcová kola jsou dle naší zkušenosti na pomezí pohodlí a tlumení nerovností, a v kombinaci s masivní karoserií i dobře vypadají.

Po usednutí dovnitř je třeba chvíli soustředění a učení. Volant i pedály jsou sice na svém místě, jako u každé limuzíny je ale třeba nastudovat systém ovládání všeho, na co nezbyl samostatný spínač. V Phaetonu je vše podstatné soustředěno okolo centrálního displeje na středovém panelu. Jde sice o trochu méně komfortní systém, než u MMI v Audi A8, po pár zkušenostech jsme ale byli řadu funkcí zvolit a regulovat téměř poslepu. Zpříjemnit jízdu se snaží mimo jiné velmi komfortní sedadla, nastavitelná v 10 směrech, navíc s funkcí masírování zad. Vše důležité včetně teplot a obsahu provozních náplní tlaku v pneumatikách kontroluje vůz sám a řidiči se v případě potřeby dostane jen srozumitelného textového hlášení. Špičková audiosoustava s 10 reproduktory a výkonem 190 W byla za příplatek doplněna přijímačem TV signálu, který lze pochopitelně sledovat jen ve stojícím vozidle....

Také z hlediska komfortu pro VIP vzadu Phaeton nezaostává. Dražší čtyřmístná verze disponuje samostatně regulovatelnou klimatizací pro každé sedadlo, cestující vpravo vzadu navíc může posunovat ze svého místa přední spolujezdcovu sedačku. Není to ale nutné často, místa pro nohy, hlavu i lokty je i na zadních sedadlech dostatek. Všechna sedadla jsou vyloženě komfortní, navíc s lehkými bočními výztuhami, takže tělo netrpí ani po delší cestě. Vrstvená boční skla se starají o téměř dokonalé odhlučnění a zbytek soukromí zajistí boční manuální a zadní elektricky ovládané černé žaluzie....

Zážehový dvanáctiválec o výkonu 309 kW má sametový běh a díky extrémnímu odhlučnění je trochu slyšet až ve vysokých otáčkách. Strojovna pod kapotou spřažená s pětistupňovým Tiptronicem umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,1 vteřiny, a to bez výrazných zvukových či adhezních výstřelků. Velmi výrazné je v tomto voze zkreslení vnímání rychlosti posádkou - i když budete na tento jev zvyklí jiných aut, Phaeton hranici posouvá. Na tomto subjektivním názoru se přitom shodlo více motoristických novinářů. Kromě automatického režimu převodovky Tiptronic a klasického přeřazování voličem je za příplatek k dispozici dvojice řadicích pák pod volantem. Řazení sice funguje spolehlivě, ale páky jsou přece jen blízko věnce volantu a nepoužívány někdy překážejí.

I když je podvozek naladěn spíše komfortně, karosérie se ani v zatáčkách příliš nenaklání a odpružení je naopak s to absorbovat více nerovností, než bychom čekali. I díky pohonu všech kol se vůz chová dlouho neutrálně a pouze například na mokré dlažbě slyšíme občas zásah ESP. Brzdy téměř neztrácejí účinnost ani po opakovaném intenzivním použití a jejich přesné dávkování splňuje požadavky na komfort pro důležitou posádku i bezpečnost. Pětisetlitrový elektricky otevíratelný zavazadlový prostorje pro běžné potřeby jistě dostačující, těžko si ostatně představit kohokoli stěhujícího ve Phaetonu ledničku. Manévrování na omezeném prostoru usnadňuje parkovací asistent na obou koncích vozu, jehož vrcholným číslem je volitelný bezhlučný grafický výstup. Překvapivě velký rejd pak pomůže nalézt místo i v beznadějně vypadajících mezerách.

A jsme u nevýhod, byť relativních. Ani při nejlepší vůli jsme palubní počítač nepřiměli ukázat průměrnou spotřebu nižší než 11,5 litru (ustálená rychlost cca 80km/h), naopak ve městě nebyl problém jezdit za průměrných 30l/100 km. I díky tomu jsme polovinu devadesátilitrové nádrže spotřebovali na ujetí 185 km. Parametry dvanáctiválce ale omlouvají leccos a spotřeba nebude pravděpodobně tím hlavním kritériem koupě.

Dvojnásob to platí ve chvíli, kdy cena čtyřmístné verze přesahuje 3,5 mil. korun a seznam příplatkové výbavy je stále dosti dlouhý. Posouzení necháme na laskavém čtenáři s tím, že za tuto cenu je možno obdržet současně dobře vybavený Touareg, Passat, Golf a Polo. Anebo čtyři Superby.

Vozu nechybí skutečně nic podstatného z hlediska kvality, komfortu, jízdních vlastností ani výkonových parametrů. Budeme velmi zvědavi, jak na tento velmi odvážný tah VW zareaguje světový, ale i český trh...

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 3 627 200 Kč Cena v testované výbavě: 4 363 000 Kč

Základní výbava:držáky nápojů a loketní opěrky vpředu i vzadu, elektricky v 10 směrech nastavitelná přední sedadla, airbagy řidiče a spolujezdce, anténa integrovaná v zadním skle, audiosystém 10 repro, 6CD Changer, 190 W, automatická čtyřzónová klimatizace, boční a hlavové airbagy pro cestující vpředu i vzadu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, dešťový senzor, determální skla s ochranou proti infračervenému záření, dřevěná výbava"Eukalyptus", dynamická regulace sklonu světlometů, el. ovládání hlavových opěrek vpředu i vzadu, el. ovládání oken vpředu i vzadu, el. vyhřívaná, nastavitelná a sklopná vnější zpětná zrcátka, s automatickou clonou a pamětí, ESP, ABS, EBD, MSR, ASR, funkce světel "coming home", chromovaná mřížka chladiče, lišty na náraznících, dveřích a oknech, infopanel na středové konzoli se 7"displejem, klimatizovaná sedadla vpředu i vzadu s masážní funkcí, kola z lehkých slitin zajištěná proti krádeži, pneu 235/50 R18, komfortní a sportovní jízdní režim, kontrola tlaku v pneumatikách, lakování dle výběru, přední mlhové světlomety, multifunkční volant dřevo/kůže, čtyřramenný, ostřikovače světlometů, osvětlení prostoru pro nohy, plnohodnotné rezervní kolo z lehké slitiny, posilovač řízení s proměnlivým účinkem, postranní směrová světla s LED diodami, integrovaná do zpětných zrcátek, regulace světlé výšky, samozavírání víka zavazadlového prostoru, stěrače "aero" s vyhřívanými tryskami ostřikovačů, tempomat, vnitřní výbava v kůži "Vienna", vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou a pamětí, vyhřívaná přední i zadní sedadla, výškově i podélně elektricky nastavitelný volant s pamětí, vzduchové pérování s elektronickým, na rychlosti jízdy závislým nastavením tlumičů, xenonové světlomety pro potkávací i dálkové světlomety

Výbava testovaného vozu:audiosystém 12/12 High-End, dekorace z ořechového dřeva, elektrické solární střešní okno, klavírní lak šedá "mazeppa", kola z lehké slitiny "challenger" 61/2 Jx18, pneu 255/45x18, navigační systém, TV přijímač včetně teletextu, nezávislé topení s dálkovým ovládáním, ovládání automatické převodovky Tiptronic pod volantem, ovládání nastavení předního sedadla spolujezdce z místa na zadních sedadlech, parkovací asistent vpředu i vzadu, rozšířená výbava dřevěné dekorace, vak na lyže, vestavěný autotelefon s hlasitým odposlechem, výbava v kůži "sensitive classic style"

Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard

Nejvyšší nabídku 231,9 milionu eur (6,2 miliardy Kč) na…

Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá

Pražské letiště se bude od příštího roku pyšnit další…

Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony

Nové varhany pro svatovítskou katedrálu postaví španělská…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 12 / 4
Zdvihový objem (ccm): 5998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 309 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 550 / 3000 - 4700
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 23.9 / 10.9 / 15.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / -
Objem nádrže (l):90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2411 / 489
Rozměr pneu:255/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5055
b) šířka (mm): 1903
c) výška (mm): 1450
d) rozvor (mm): 2881
e) rozchod vpředu (mm): 1628
f) rozchod vzadu (mm): 1612
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 960 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 780 / 990
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 535
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 9,00
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají

S velkými čísly prodejů se výrobci vždy rádi pochlubí.…

12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

 




Nástupce Volkswagenu Phaeton se musí radikálně změnit, kvůli Tesle Nástupce Volkswagenu Phaeton se musí radikálně změnit, kvůli Tesle

Velký elektromobil z dílny americké značky nedá…

VW má nové využití pro skleněnou továrnu v Drážďanech. Co s ní? VW má nové využití pro skleněnou továrnu v Drážďanech. Co s ní?

Poté, co ve skleněné továrně v Drážďanech skončila výroba…

 



 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Dnes 18:02

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí dát rodiče svým dětem

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí…

Na matrikách za poslední roky přibývají zcela nová a velmi ojedinělá jména. Na Slovensku kvůli tomu při…

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Když se začnou beze stopy ztrácet mladé ženy, nemůže to věstit nic dobrého. Naštěstí je tu bývalý detektiv Frank…

 

iSport.cz

"Straky" zpátky mezi elitou. Po Brightonu postupuje…

Fotbalisté Newcastlu se po roce vracejí do Premier League. V utkání 44. kola druhé anglické ligy doma zvítězili…

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi elitu, titul i problémy

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi…

I přes nedělní výhru nad Českými Budějovicemi (1:0) prožívají hokejisté Karlových Varů velký smutek. Klub totiž…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…