reklama


VW Phaeton 6,0 W12 - Lidumil (03/2003)

VW Phaeton 6,0 W12 - Lidumil (03/2003)

 
 

Už pohled na seznam standardní výbavy dává tušit, že trochu fanfarónský projekt luxusní limuzíny se znakem VW je počinem skutečně mimořádným. Ať už bylo impulsem pro vznik tohoto nesporně výjimečného vozu cokoli, výsledek odpovídá úsilí.

Ve třídě, kde svůj trumf, novou A8 představilo nedávno sesterské Audi, je vstup korábu Phaeton stále přijímán s lehkým překvapením. Ve Wolfsburgu ale nenechali nic náhodě a celý marketing přizpůsobili na míru vozu, nikoli zvyklostem značky. Ano, mám na mysli průhlednou výrobní halu, speciální systém objednávek či zvláštní místnost, ve které (i u českých dealerů) probíhá objednávání vozu "na míru".

Přitom díváme-li se na VW Phaeton očima oproštěnýma od image, který se mu snaží výrobce vtisknout, stojí před námi vůz, který svými detaily může zaujmout pod jakoukoli značkou. Čímž jsme v podstatě odpověděli na častou spekulaci o tom, zda Volks-Wagen může produkovat auta za 4 miliony korun. Může, technika i komfort jsou odpovídající. Kdo, kde a v jakém množství si tato auta koupí, je jiná věc.

Hledáme-li paralely, je Phaeton z bočníhozadního pohledu lehce podobný Audi A8, zepředu pak poněkud nabobtnalému Passatu. Délka těsně nad pět metrů je dobře zamaskována, zblízka působí Phaeton méně mohutně a to navzdory masivním zadním sloupkům. Extrémně passatovsky zakulacená příď navazuje na předlouhou kapotu a značně skloněné přední sklo. Na relativně krátkou střechu a zadní okno pak navazuje ploché víko zavazadlového prostoru, které ve své zadní části ukrývá pro VW netypické velkoplošné sdružené svítilny. Osmnáctipalcová kola jsou dle naší zkušenosti na pomezí pohodlí a tlumení nerovností, a v kombinaci s masivní karoserií i dobře vypadají.

Po usednutí dovnitř je třeba chvíli soustředění a učení. Volant i pedály jsou sice na svém místě, jako u každé limuzíny je ale třeba nastudovat systém ovládání všeho, na co nezbyl samostatný spínač. V Phaetonu je vše podstatné soustředěno okolo centrálního displeje na středovém panelu. Jde sice o trochu méně komfortní systém, než u MMI v Audi A8, po pár zkušenostech jsme ale byli řadu funkcí zvolit a regulovat téměř poslepu. Zpříjemnit jízdu se snaží mimo jiné velmi komfortní sedadla, nastavitelná v 10 směrech, navíc s funkcí masírování zad. Vše důležité včetně teplot a obsahu provozních náplní tlaku v pneumatikách kontroluje vůz sám a řidiči se v případě potřeby dostane jen srozumitelného textového hlášení. Špičková audiosoustava s 10 reproduktory a výkonem 190 W byla za příplatek doplněna přijímačem TV signálu, který lze pochopitelně sledovat jen ve stojícím vozidle....

Také z hlediska komfortu pro VIP vzadu Phaeton nezaostává. Dražší čtyřmístná verze disponuje samostatně regulovatelnou klimatizací pro každé sedadlo, cestující vpravo vzadu navíc může posunovat ze svého místa přední spolujezdcovu sedačku. Není to ale nutné často, místa pro nohy, hlavu i lokty je i na zadních sedadlech dostatek. Všechna sedadla jsou vyloženě komfortní, navíc s lehkými bočními výztuhami, takže tělo netrpí ani po delší cestě. Vrstvená boční skla se starají o téměř dokonalé odhlučnění a zbytek soukromí zajistí boční manuální a zadní elektricky ovládané černé žaluzie....

Zážehový dvanáctiválec o výkonu 309 kW má sametový běh a díky extrémnímu odhlučnění je trochu slyšet až ve vysokých otáčkách. Strojovna pod kapotou spřažená s pětistupňovým Tiptronicem umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,1 vteřiny, a to bez výrazných zvukových či adhezních výstřelků. Velmi výrazné je v tomto voze zkreslení vnímání rychlosti posádkou - i když budete na tento jev zvyklí jiných aut, Phaeton hranici posouvá. Na tomto subjektivním názoru se přitom shodlo více motoristických novinářů. Kromě automatického režimu převodovky Tiptronic a klasického přeřazování voličem je za příplatek k dispozici dvojice řadicích pák pod volantem. Řazení sice funguje spolehlivě, ale páky jsou přece jen blízko věnce volantu a nepoužívány někdy překážejí.

I když je podvozek naladěn spíše komfortně, karosérie se ani v zatáčkách příliš nenaklání a odpružení je naopak s to absorbovat více nerovností, než bychom čekali. I díky pohonu všech kol se vůz chová dlouho neutrálně a pouze například na mokré dlažbě slyšíme občas zásah ESP. Brzdy téměř neztrácejí účinnost ani po opakovaném intenzivním použití a jejich přesné dávkování splňuje požadavky na komfort pro důležitou posádku i bezpečnost. Pětisetlitrový elektricky otevíratelný zavazadlový prostorje pro běžné potřeby jistě dostačující, těžko si ostatně představit kohokoli stěhujícího ve Phaetonu ledničku. Manévrování na omezeném prostoru usnadňuje parkovací asistent na obou koncích vozu, jehož vrcholným číslem je volitelný bezhlučný grafický výstup. Překvapivě velký rejd pak pomůže nalézt místo i v beznadějně vypadajících mezerách.

A jsme u nevýhod, byť relativních. Ani při nejlepší vůli jsme palubní počítač nepřiměli ukázat průměrnou spotřebu nižší než 11,5 litru (ustálená rychlost cca 80km/h), naopak ve městě nebyl problém jezdit za průměrných 30l/100 km. I díky tomu jsme polovinu devadesátilitrové nádrže spotřebovali na ujetí 185 km. Parametry dvanáctiválce ale omlouvají leccos a spotřeba nebude pravděpodobně tím hlavním kritériem koupě.

Dvojnásob to platí ve chvíli, kdy cena čtyřmístné verze přesahuje 3,5 mil. korun a seznam příplatkové výbavy je stále dosti dlouhý. Posouzení necháme na laskavém čtenáři s tím, že za tuto cenu je možno obdržet současně dobře vybavený Touareg, Passat, Golf a Polo. Anebo čtyři Superby.

Vozu nechybí skutečně nic podstatného z hlediska kvality, komfortu, jízdních vlastností ani výkonových parametrů. Budeme velmi zvědavi, jak na tento velmi odvážný tah VW zareaguje světový, ale i český trh...

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 3 627 200 Kč Cena v testované výbavě: 4 363 000 Kč

Základní výbava:držáky nápojů a loketní opěrky vpředu i vzadu, elektricky v 10 směrech nastavitelná přední sedadla, airbagy řidiče a spolujezdce, anténa integrovaná v zadním skle, audiosystém 10 repro, 6CD Changer, 190 W, automatická čtyřzónová klimatizace, boční a hlavové airbagy pro cestující vpředu i vzadu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, dešťový senzor, determální skla s ochranou proti infračervenému záření, dřevěná výbava"Eukalyptus", dynamická regulace sklonu světlometů, el. ovládání hlavových opěrek vpředu i vzadu, el. ovládání oken vpředu i vzadu, el. vyhřívaná, nastavitelná a sklopná vnější zpětná zrcátka, s automatickou clonou a pamětí, ESP, ABS, EBD, MSR, ASR, funkce světel "coming home", chromovaná mřížka chladiče, lišty na náraznících, dveřích a oknech, infopanel na středové konzoli se 7"displejem, klimatizovaná sedadla vpředu i vzadu s masážní funkcí, kola z lehkých slitin zajištěná proti krádeži, pneu 235/50 R18, komfortní a sportovní jízdní režim, kontrola tlaku v pneumatikách, lakování dle výběru, přední mlhové světlomety, multifunkční volant dřevo/kůže, čtyřramenný, ostřikovače světlometů, osvětlení prostoru pro nohy, plnohodnotné rezervní kolo z lehké slitiny, posilovač řízení s proměnlivým účinkem, postranní směrová světla s LED diodami, integrovaná do zpětných zrcátek, regulace světlé výšky, samozavírání víka zavazadlového prostoru, stěrače "aero" s vyhřívanými tryskami ostřikovačů, tempomat, vnitřní výbava v kůži "Vienna", vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou a pamětí, vyhřívaná přední i zadní sedadla, výškově i podélně elektricky nastavitelný volant s pamětí, vzduchové pérování s elektronickým, na rychlosti jízdy závislým nastavením tlumičů, xenonové světlomety pro potkávací i dálkové světlomety

Výbava testovaného vozu:audiosystém 12/12 High-End, dekorace z ořechového dřeva, elektrické solární střešní okno, klavírní lak šedá "mazeppa", kola z lehké slitiny "challenger" 61/2 Jx18, pneu 255/45x18, navigační systém, TV přijímač včetně teletextu, nezávislé topení s dálkovým ovládáním, ovládání automatické převodovky Tiptronic pod volantem, ovládání nastavení předního sedadla spolujezdce z místa na zadních sedadlech, parkovací asistent vpředu i vzadu, rozšířená výbava dřevěné dekorace, vak na lyže, vestavěný autotelefon s hlasitým odposlechem, výbava v kůži "sensitive classic style"

Rakouský režisér Dieter Berner: Po mém filmu najdete v Schieleho obrazech víc Rakouský režisér Dieter Berner: Po mém filmu najdete v Schieleho obrazech víc

Jako herec spolupracoval například s Michaelem Hanekem,…

Protokolář Jindřich Forejt možná skončí ve funkci a opustí Zemana Protokolář Jindřich Forejt možná skončí ve funkci a opustí Zemana

Od pátečního večera se množí spekulace, že ve své funkci…

SkyToll: Postup ÚOHS je nezákonný. Zakažte, aby plnil smlouvu Kapsch SkyToll: Postup ÚOHS je nezákonný. Zakažte, aby plnil smlouvu Kapsch

Slovenský výběrčí mýta SkyToll podal rozklad proti…

Čínský zájemce o Škodu Transportation plánuje stavět továrny Čínský zájemce o Škodu Transportation plánuje stavět továrny

Čínský výrobce vlaků CRRC hodlá v rámci plánů na zvýšení…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 12 / 4
Zdvihový objem (ccm): 5998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 309 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 550 / 3000 - 4700
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.1
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 23.9 / 10.9 / 15.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / -
Objem nádrže (l):90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2411 / 489
Rozměr pneu:255/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5055
b) šířka (mm): 1903
c) výška (mm): 1450
d) rozvor (mm): 2881
e) rozchod vpředu (mm): 1628
f) rozchod vzadu (mm): 1612
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 960 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 780 / 990
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 535
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 9,00
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety

Už před padesáti lety měla Škoda svoje SUV. Jezdilo ovšem…

Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav Facelift Mazdy 3 pod drobnohledem: Přehled cen, motorizací a výbav

Nejnovější Mazda 3 se dočkala drobných kosmetických…

 




VW má nové využití pro skleněnou továrnu v Drážďanech. Co s ní? VW má nové využití pro skleněnou továrnu v Drážďanech. Co s ní?

Poté, co ve skleněné továrně v Drážďanech skončila výroba…

Výroba VW Phaeton skončí na jaře, manufaktura v Drážďanech bude přebudována Výroba VW Phaeton skončí na jaře, manufaktura v Drážďanech bude přebudována

Volkswagen hledá využití pro moderní továrnu v…

 



 
Toyota Corolla 1.6 Valvematic – Legenda pokračuje

Toyota Corolla 1.6 Valvematic – Legenda pokračuje

Dnes 10:53

Nejprodávanější auto světa dostalo facelift. Nebylo potřeba velký změn – Corolla totiž nestárne, ona zraje!




Blesk.cz

Blíží se doba hvězdných válek? Amerika se chystá na boj ve vesmíru

Blíží se doba hvězdných válek? Amerika se chystá na…

Třetí světová válka, kde se boje odehrávají převážně ve vesmíru? To není nejnovější sci-fi z dílny Stevena…

Česko nemá kam dávat vězně, na každého vychází jen 3 metry. Co s tím?

Česko nemá kam dávat vězně, na každého vychází jen 3…

Situace v českých věznicích je kritická. Na jednoho vězně připadají v současnosti sotva čtyři čtvereční metry…

 

iSport.cz

Voráček podpořil výhru Philadelphie, Mrázek se úspěšně vrátil do brány

Voráček podpořil výhru Philadelphie, Mrázek se…

SOUHRN | Hokejisté Philadelphie uspěli v nedělním utkání NHL i s přispěním jedné asistence Jakuba Voráčka v…

Koukalová zmatkovala na střelnici. Nevěděla jsem, že jsem první, smála se

Koukalová zmatkovala na střelnici. Nevěděla jsem, že…

Nejistý začátek sezony? Ani náhodou. Gabriela Koukalová už zase řádí. Ve švédském Östersundu si po třetím místě…

 

Reflex.cz

Neuvěřitelné: V Ghaně působila přes 10 let falešná americká ambasáda

Neuvěřitelné: V Ghaně působila přes 10 let falešná…

Těžko uvěřitelný příběh o falešné ambasádě, která leta bez povšimnutí čehokoliv nekalého působila v africké…

Čistka v Zemanově okolí pokračuje. Končí vlivný šéf hradního protokolu

Čistka v Zemanově okolí pokračuje. Končí vlivný šéf…

Po náhlém odvolání šéfa Hradní stráže Petra Prskavce končí ve funkci další vysoko postavený úředník z okolí…

 
 
reklama