Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výše německého dálničního mýtného bude záležet na typu vozu

redakce AUTO.CZ
Diskuze (85)
Německá vláda schválila zpoplatnění dálnic pro osobní automobily. Přinášíme přehled předpokládaných cen mýtného pro vybrané automobily.

Řidiči budou muset platit za využívání německé dálniční sítě od roku 2016 a výše ročního poplatku se bude lišit v závislosti na objemu motoru vozu a na ekologické náročnosti jeho provozu. Maximální výše poplatku může být 130 eur (3600 Kč), například elektromobily ale budou od placení zcela osvobozeny.

Nejdražší mýtné budou platit automobily, které splňují nanejvýš emisní normu Euro 3, tedy podstatná část vozů registrovaných před rokem 2006. Za každých 100 kubických centimetrů objemu motoru budou vozy s benzinovým pohonem platit 6,50 eura (180 Kč), s dieselovým pohonem pak 9,50 eura (260 Kč). Systém výběru bude dvojí - buď si řidiči kupují známku, která je po určitou dobu opravňuje dálnice využívat, nebo platí přímo v mýtnicích podle toho, kolik kilometrů ujeli.

Druhý stupeň poplatku bude pro auta splňující emisní normy Euro 4 a Euro 5, což by měla být všechna vozidla uvedená do provozu od roku 2006. Vozy s benzinovým motorem budou za každých 100 kubických centimetrů objemu platit dvě eura (55 Kč), vozy s dieselovým motorem pět eur (140 Kč).

Další snížení bude pro auta s emisní normou Euro 6, což by měly být všechny vozy registrované od příštího roku. Auta s benzinovým pohonem budou za každých 100 kubických centimetrů objemu motoru platit 1,80 eura (50 Kč), auta s dieselovým motorem 4,80 eura (135 Kč).

Předpokládaná cena ročního mýtného - vybraná vozidla
ModelRok výrobyVýše poplatku v eurech
Škoda Fabia 1.2 TSI201324
Hyundai i30 1.6 GDI201332
Škoda Octavia 1.8 TSI201336
Škoda Octavia 2.0 TDI2010100
BMW 730d2014130

Přehled výběru mýtného ve vybraných zemích

Německo

  • na jeho území je zhruba 12.800 kilometrů dálnic, které budou od roku 2016 podléhat zpoplatnění
  • podle vládního návrhu bude cena ročního poplatku za využívání dálnic závislá na objemu motoru a ekologické náročnosti vozidla; maximální výše ročního poplatku dosáhne 130 eur (3600 Kč)
  • desetidenní poplatek za využívání dálnic bude deset eur (275 Kč)

Česká republika

  • na jejím území je zhruba 1240 kilometrů dálnic a rychlostních silnic; s výjimkou vybraných úseků, převážně v okolí velkých měst, podléhá celá tato síť zpoplatnění
  • roční známka za využívání dálnic a rychlostních silnic pro rok 2014 stojí 1500 Kč
  • desetidenní známka stojí 310 Kč

Slovensko

  • na jeho území je zhruba 680 kilometrů dálnic a rychlostních silnic podléhajících zpoplatnění
  • roční dálniční známka stojí 50 eur (1400 Kč)
  • desetidenní známka stojí deset eur (275 Kč)

Rakousko

  • na jeho území je asi 2100 kilometrů dálnic a rychlostních silnic, kromě vybraných úseků je celá tato síť zpoplatněna
  • roční dálniční známka stojí 82,70 eura (2300 Kč)
  • desetidenní známka stojí 8,50 eura (230 Kč)

Polsko

  • na jeho území je zhruba 1420 kilometrů dálnic, zpoplatněné jsou pouze vybrané úseky
  • na zpoplatněných dálnicích se platí v závislosti na ujeté vzdálenosti; cena za použití dálnic se liší podle provozovatelů mýtného systému, pohybuje se v rozmezí od 0,10 do 0,16 zlotého (65 haléřů až 1,04 Kč) za kilometr

Slovinsko

  • na jeho území je zhruba 620 kilometrů dálnic podléhajících zpoplatnění
  • roční dálniční známka stojí 110 eur (3000 Kč)
  • sedmidenní známka stojí 15 eur (420 Kč)

Chorvatsko

  • na jeho území je zhruba 1250 kilometrů dálnic
  • mýtné se vybírá v závislosti na ujeté vzdálenosti; například za 160kilometrový úsek ze Záhřebu do Rijeky zaplatí řidiči 69 kun (250 Kč)

Švýcarsko

  • v zemi je zhruba 1700 kilometrů zpoplatněných dálnic
  • roční dálniční známka stojí 40 franků (920 Kč), na kratší časový úsek není možné známku koupit

Itálie

  • v zemi je zhruba 6700 kilometrů dálnic, až na výjimky jsou zpoplatněné
  • mýtné se vybírá v závislosti na ujeté vzdálenosti; například za 150kilometrůvý úsek z Milána do Janova zaplatí řidiči 10,10 eura (280 Kč)

Francie

  • na jejím území je zhruba 11.400 kilometrů dálnic, až na výjimky jsou zpoplatněné
  • mýtné se vybírá v závislosti na ujeté vzdálenosti; například za 480kilometrový úsek z Paříže do Štrasburku zaplatí řidiči 38 eur (1050 Kč)

redakce AUTO.CZ
Diskuze (85)
19. 12. 2014 22:42
Re: Srovnávačka. Je libo švédský stůl nebo párek v rohlíku?
máš pravdu, však ten bufet taky nesníš celý, rozdíl je ve kvalitě a šířce nabídky...
19. 12. 2014 12:00
Re: To bude v pohranici radosti
Nebal bych se, ze tem co budou jezdit kolem bude malo. Pro lidi co jezdi do Nemecka za slevami nebo pro pendlery to bude velmi lakave. Sice hodka navic, ale ty usetrene penize se hodi. Co se tyce toho jak znamky vyhani auta z dalnic, tak se staci ject projet starou Litomerickou a uvidis kolik je tam aut beze znamky. Problem je v tom, ze tech vyhnanych z dalnice nemusi byt moc aby celkem slusne zkolabovala mistni doprava kolem hranic, protoze kapacita tech silnicek kolem neni az tak velka, pred zavedenim dalnice to tam bylo celkem slusny peklo.
Avatar - Emel
19. 12. 2014 10:12
Re: Srovnávačka. Je libo švédský stůl nebo párek v rohlíku?
Jo, ceny jsou nastavené v Německu velmi rozumně.

Můžeš se na to dívat tak, že ČR potřebuje ty peníze vybrat, aby mohla ty dálnice opravit a postavit ;-) .

Jinak... jen na zamyšlení: argument, že za větší síť by se mělo více platit není úplně samozřejmý. Totéž se řeší u MHD... jenže jeden cestující stejně nemůže jet deseti tramvajemi současně, většinou tak či tak využívá jen jeden spoj mezi domovem a zaměstnáním... a větší příjmy by větší síť měla generovat díky tomu, že ji využívá víc lidí, ne díky tomu, že každý z nich zaplatí víc peněz.
Avatar - Emel
19. 12. 2014 10:07
Re: To bude v pohranici radosti
To je pravda, ale na druhou stranu... kolik provozu v okolí Waidhausu míří někam poblíž a kolik je tranzit? Už při cestě někam do Norimberka si neumím představit, že bych nejel po dálnici.

Nesrovnávej známky s mýtem. Máš pocit, že zavedení známek u nás v nějaké větší míře vyhnalo auta z dálnic? Kdo jezdí trošku víc, prostě si tu známku koupí... a srovnávací tabulka ukazuje, že německé známky budou poměrně levné - desetidenní za 10€ je vzhledem k velikosti a kvalitě dálniční sítě pohoda (až si říkám, že pokud to bude 10€ pro všechny, tak se s nějakou velkou naftou nevyplatí koupit tu roční).
19. 12. 2014 09:07
To bude v pohranici radosti
To budou Nemci bydlici kolem hranic radosti bez sebe az jim setrivi Cesi a Polaci zacnou jezdit po mistnich okrskach a pres vesnice ve snaze vyhnout se dalnici. Jeste dobre pamatuji jak to vypadalo kolem Waidhausu nez se postavila dalnice. Vsechno tohle vykonove zpoplatnovani dalnic je nesmysl, protoze verejnym zajmem je ta auta na dalnice dostat ne je z dalnice vyhanet. Dalnice jsou ekologictejsi, ekonomictejsi, bezpecnejsi alternativou mistnich silnic a stavi se proto, aby se pouzivaly ne aby se jezdilo kolem. Viz mimo jine situace u nas po zavedeni nesmyslneho EU myta.