Výše německého dálničního mýtného bude záležet na typu vozu
Řidiči budou muset platit za využívání německé dálniční sítě od roku 2016 a výše ročního poplatku se bude lišit v závislosti na objemu motoru vozu a na ekologické náročnosti jeho provozu. Maximální výše poplatku může být 130 eur (3600 Kč), například elektromobily ale budou od placení zcela osvobozeny.
Nejdražší mýtné budou platit automobily, které splňují nanejvýš emisní normu Euro 3, tedy podstatná část vozů registrovaných před rokem 2006. Za každých 100 kubických centimetrů objemu motoru budou vozy s benzinovým pohonem platit 6,50 eura (180 Kč), s dieselovým pohonem pak 9,50 eura (260 Kč). Systém výběru bude dvojí - buď si řidiči kupují známku, která je po určitou dobu opravňuje dálnice využívat, nebo platí přímo v mýtnicích podle toho, kolik kilometrů ujeli.
Druhý stupeň poplatku bude pro auta splňující emisní normy Euro 4 a Euro 5, což by měla být všechna vozidla uvedená do provozu od roku 2006. Vozy s benzinovým motorem budou za každých 100 kubických centimetrů objemu platit dvě eura (55 Kč), vozy s dieselovým motorem pět eur (140 Kč).
Další snížení bude pro auta s emisní normou Euro 6, což by měly být všechny vozy registrované od příštího roku. Auta s benzinovým pohonem budou za každých 100 kubických centimetrů objemu motoru platit 1,80 eura (50 Kč), auta s dieselovým motorem 4,80 eura (135 Kč).
Předpokládaná cena ročního mýtného - vybraná vozidla | ||
Model | Rok výroby | Výše poplatku v eurech |
Škoda Fabia 1.2 TSI | 2013 | 24 |
Hyundai i30 1.6 GDI | 2013 | 32 |
Škoda Octavia 1.8 TSI | 2013 | 36 |
Škoda Octavia 2.0 TDI | 2010 | 100 |
BMW 730d | 2014 | 130 |
Přehled výběru mýtného ve vybraných zemích
Německo
- na jeho území je zhruba 12.800 kilometrů dálnic, které budou od roku 2016 podléhat zpoplatnění
- podle vládního návrhu bude cena ročního poplatku za využívání dálnic závislá na objemu motoru a ekologické náročnosti vozidla; maximální výše ročního poplatku dosáhne 130 eur (3600 Kč)
- desetidenní poplatek za využívání dálnic bude deset eur (275 Kč)
Česká republika
- na jejím území je zhruba 1240 kilometrů dálnic a rychlostních silnic; s výjimkou vybraných úseků, převážně v okolí velkých měst, podléhá celá tato síť zpoplatnění
- roční známka za využívání dálnic a rychlostních silnic pro rok 2014 stojí 1500 Kč
- desetidenní známka stojí 310 Kč
Slovensko
- na jeho území je zhruba 680 kilometrů dálnic a rychlostních silnic podléhajících zpoplatnění
- roční dálniční známka stojí 50 eur (1400 Kč)
- desetidenní známka stojí deset eur (275 Kč)
Rakousko
- na jeho území je asi 2100 kilometrů dálnic a rychlostních silnic, kromě vybraných úseků je celá tato síť zpoplatněna
- roční dálniční známka stojí 82,70 eura (2300 Kč)
- desetidenní známka stojí 8,50 eura (230 Kč)
Polsko
- na jeho území je zhruba 1420 kilometrů dálnic, zpoplatněné jsou pouze vybrané úseky
- na zpoplatněných dálnicích se platí v závislosti na ujeté vzdálenosti; cena za použití dálnic se liší podle provozovatelů mýtného systému, pohybuje se v rozmezí od 0,10 do 0,16 zlotého (65 haléřů až 1,04 Kč) za kilometr
Slovinsko
- na jeho území je zhruba 620 kilometrů dálnic podléhajících zpoplatnění
- roční dálniční známka stojí 110 eur (3000 Kč)
- sedmidenní známka stojí 15 eur (420 Kč)
Chorvatsko
- na jeho území je zhruba 1250 kilometrů dálnic
- mýtné se vybírá v závislosti na ujeté vzdálenosti; například za 160kilometrový úsek ze Záhřebu do Rijeky zaplatí řidiči 69 kun (250 Kč)
Švýcarsko
- v zemi je zhruba 1700 kilometrů zpoplatněných dálnic
- roční dálniční známka stojí 40 franků (920 Kč), na kratší časový úsek není možné známku koupit
Itálie
- v zemi je zhruba 6700 kilometrů dálnic, až na výjimky jsou zpoplatněné
- mýtné se vybírá v závislosti na ujeté vzdálenosti; například za 150kilometrůvý úsek z Milána do Janova zaplatí řidiči 10,10 eura (280 Kč)
Francie
- na jejím území je zhruba 11.400 kilometrů dálnic, až na výjimky jsou zpoplatněné
- mýtné se vybírá v závislosti na ujeté vzdálenosti; například za 480kilometrový úsek z Paříže do Štrasburku zaplatí řidiči 38 eur (1050 Kč)