reklama


Ženeva 2002: vzpomínka na Škodu Tudor

Ženeva 2002: vzpomínka na Škodu Tudor

 
 

Krátce před 75. ženevským autosalonem přicházíme se vzpomínkou na tři roky starou studii, kterou by si přál nejeden fanoušek domácí automobilky v sériové výrobě.

Krátce před 75. ženevským autosalonem přicházíme se vzpomínkou na tři roky starou studii, kterou by si přál nejeden fanoušek domácí automobilky v sériové výrobě.

Ten, kdo navštívil stánek Škodovky na ženevském autosalonu v roce 2002 ještě před tiskovou konferencí, nemohl přehlédnout pod plachtou skrytý automobil, který sice nesl zřetelné prvky Superbu, ovšem nějak postrádal zadní dveře a zdál se být o poznání kratší. Teprve po stažení plachty, kterému asistovaly jako vždy pohledné modelky, bylo jasno - před zraky stovek novinářů se objevilo v celé své kráse kupé, vzešlé ze současného největšího modelu Škody Auto, nesoucí jméno Tudor. Toto jméno již v minulosti nesl jeden z vozů Škoda a vznikl prostým přepisem anglického "two door", tedy "dvoudveřák". Podle tvrzení automobilky však šlo pouze o vůz, který měl ukázat schopnosti designérů, i když všichni věřili, že existuje alespoň malá naděje, že se výroby tohoto kupé dostane. Studie sdílela platformu i většinu ostatních konstrukčních prvků s vozem Superb, což by výrazně minimalizovalo náklady na jeho produkci. Na nedostatek zájmu si rozhodně tenhle model stěžovat nemohl a také reakce na jeho design byly vesměs kladné, což je u naprosté většiny značek dostatek důvodů pro spuštění produkce.

Škoda Tudor by rozhodně nelezla "do zelí" dynamicky laděné části koncernu, tedy Seatu a Audi, protože jde o luxusní kupé, nikoliv sportovní. Má mohutnou (nikoliv dnes obvyklou špičatou) příď tak trochu ve stylu Bentleye, velice zdařilý profil se zajímavě zkoseným zadním bočním oknem, osmnáctipalcovými litými koly a z octavie známým masivním zadním sloupkem. Lahůdková je pak i zadní partie, která nese rysy známé z modelů Octavia a Superb, ovšem v případě tudoru působí ještě honosněji. Může za to zejména výrazný nápis na víku zavazadlového prostoru a zajímavě ztvárněná koncová světla. Výsledkem je pak noblesní automobil, který by mohl být sebevědomou vlajkovou lodí značky, která má v rámci koncernu Volkswagen spadeno na nikoho menšího, než je Volvo. Také interiér se u Tudoru povedl. Nese sice základní rysy těch mnohokrát diskutovaných sériových (výdechy ventilace a kaplička nad přístroji), stačilo však pár detailů, a z ošklivého kačátka je krasavice. Mohlo za to nejen černobílé provedení a obložení z hliníku, ale i zajímavě stylizovaný volant, prolis v desce před spolujezdcem a výrazný sklon středového panelu, který přechází prostřednictvím dvou lamel do středového tunelu. Mezi nimi je umístěna řadicí páka mechanické převodovky. Zvláštní pozornost pak zaslouží kruhové přístroje s masivními chromovými číselníky a bohatě profilovaná přední sedadla.

Podle dostupných informací byl Tudor plně funkčním prototypem s motorem 2.8 V6 ze Superbu, a vzhledem k pečlivému propracování i těch nejmenších detailů se nám před třemi lety nechtělo věřit, že šlo jen o stylistické cvičení. V koutku duše jsme spoléhali na to, že jde pouze o marketingový trik a ani Tudor neporuší tradici, kterou jsme u Škodovky vzpomněli výše - že nechce ztrácet čas s koncepty, které by nepřišly do sériové výroby. Pokud by se tehdy přece jen stal Tudor součástí modelové palety značky Škoda, dalo se předpokládat, že se pod jeho kapotou objeví i větší pohonná jednotka. Tou mohl být třeba osmiválec s řadami uspořádanými do W, známý u Passatu, který by však měl výkon snížený na 184 kW. V roce 2002 jedne dobře informovaný německý zdroj totiž uvedl, že se tato dnes již vyřazená pohonná jednotka měla objevit pod kapotou modelu Superb, což Škoda Auto vždy popírala.




Po návratu z Ženevy zveřejníme tradiční rozsáhlou přílohu věnovanou Ženevskému autosalonu. (přes 1000 fotografií, videa, podrobný přehled novinek)

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Sněhová děla jedou naplno. Lyžařská sezóna ve Špindlu začíná už o víkendu Sněhová děla jedou naplno. Lyžařská sezóna ve Špindlu začíná už o víkendu

Ve Špindlerově Mlýně panuje v těchto dnech čilý ruch.…

Tomáš Čakloš: Na pedagogických fakultách učí spousta lidí, kteří tam nemají co dělat Tomáš Čakloš: Na pedagogických fakultách učí spousta lidí, kteří tam nemají co dělat

Na českých pedagogických fakultách to vře. Loni vzniklá…

Politická krize v Itálii vrcholí. Premiér podal demisi Politická krize v Itálii vrcholí. Premiér podal demisi

 Italský premiér Matteo Renzi dnes podal demisi poté, co…

Týden s EET: Osmnáct milionů účtenek a sedm stovek udání Týden s EET: Osmnáct milionů účtenek a sedm stovek udání

Restauratéři a hoteliéři odeslali do systému EET za skoro…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri! Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri!

Každá časová úspora se hodí. Prohlédněte si zajímavý…

Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

 




Crash test na vlastní oči: Když tramvaj narazí do auta (video) Crash test na vlastní oči: Když tramvaj narazí do auta (video)

Dne 31. května proběhl na zkušebním polygonu v…

Facelift Škody Superb: Bude vypadat takto? Facelift Škody Superb: Bude vypadat takto?

Nová generace automobilů značky Škoda ponese již zcela…

 



 
Podívejte se, jak funguje dvouspojková převodovka. A proč řadí tak rychle?

Podívejte se, jak funguje dvouspojková převodovka. A proč řadí tak rychle?

Dnes 18:50

Samočinná převodovka s dvojicí spojek v posledních deseti letech takřka vytlačila klasické automaty s kapalinovým měničem.




Blesk.cz

Escobarův nájemný zabiják „pláče“: Okradli mě zloději, necítím se v bezpečí

Escobarův nájemný zabiják „pláče“: Okradli mě…

Předního zabijáka bývalého kokainového krále Pabla Escobara přepadli ozbrojení zloději. Muž, který má na svědomí…

Opuštěná věznice nahání strach! Zemřelo tu 30 dozorců, posledním popraveným byl sériový vrah

Opuštěná věznice nahání strach! Zemřelo tu 30…

Kdysi tu pykalo přes tisíc trestanců, dnes legendární věznice Joliet v americkém Illinois zeje prázdnotou. Po…

 

iSport.cz

Jelínka odvolání překvapilo: Možná se někdy důvod dozvím

Jelínka odvolání překvapilo: Možná se někdy důvod dozvím

Vedení hokejové Mladé Boleslavi reaguje na nepovedenou první polovinu sezony. A trochu překvapivě. Skončil…

Kauza HC Polanský zná první verdikt. Končí Marek, vystřídá ho Peterek

Kauza HC Polanský zná první verdikt. Končí Marek,…

AKTUALIZOVÁNO 10.45 | V kauze "HC Polanský" padl v Třinci první verdikt. Dozorčí rada HC Oceláři odvolala…

 

Reflex.cz

Alkoholici i opuštění staří lidé: Pro které skupiny obyvatel se stávají Vánoce svátky neštěstí?

Alkoholici i opuštění staří lidé: Pro které skupiny…

Dlouho se tradovalo, že jsou Vánoce – svátky klidu a míru – nejtěžší pro lidi trpící depresemi. Dnes už však…

50 důkazů krásy i krutosti na Zemi. National Geographic zveřejnil nejlepší fotky uplynulého roku

50 důkazů krásy i krutosti na Zemi. National…

Křehký život v divočině i krutost pytláků. Výběr fotografií, které vždy na konci roku vybere časopis National…

 
 
reklama