Zimní výbava na dálnicích a silnicích 1.třídy od 1.11.2010 (přehled úseků)
V níže uvedeném přehledu jsou pouze úseky, které má Ředitelství silnic a dálnic ČR ve správě, neobsahuje tedy úseky silnic II. a III. třídy a místní komunikace. Na nich o umístění rozhodují kraje, resp. obce s rozšířenou působností. Celkem tedy více než 200 různých subjektů.
Novinkou letošní zimy je rozšíření úseku dálnice D1 mezi Prahou a Brnem s povinnou zimní výbavou. Od pondělka 1.11.2010 jsou zimní pneumatiky povinné mezi 21. kilometrem dálnice D1 (Mirošovice) a 182. kilometrem (Kývalka), zatímco minulou zimu to bylo jen mezi 66. a 162. kilometrem, tj. mezi exity Loket a Velká Bíteš.
Povinnost obutí zimních pneumatik končí 31. březnem 2011.
Přehled hlavních dopravních tahů s nainstalovanou značkou Zimní výbava je v následující tabulce. Mimo uvedené úseky se s modrou značkou s autem a vločkou setkáte na mnoha silnicích v Krkonoších, Krušných a Jizerských horách, na Šumavě, v Jeseníkách, Beskydech a na Vysočině.
Úseky dálnic a silnic I.třídy, na nichž je nutné mít od 1.11.2010 do 31.3.2011 zimní výbavu | |
Dálnice D1 21. - 182.km tj. křižovatky Mirošovice-Kývalka | |
Silnice I. třídy | |
Ústecký kraj | |
I/8 | Dubí - Cínovec |
I/7 | Chomutov - Hora Sv. Šebestiána |
Pardubický kraj | |
I/11 | Jablonné nad Orlicí - Suchý vrch - Červená Voda |
I/34 | Polička - Květná - Svitavy |
I/34 | Hlinsko - Borová |
I/35 | Moravská Třebová - Hřebeč |
I/37 | Trhová kamenice - Lukavice |
Olomoucký kraj | |
I/35 | Mohelnice - Studená Loučka |
I/46 | Šternberk - Horní Loděnice |
I/60 | Lipová Lázně – Vápenná |
Moravskoslezský kraj | |
I/56 | Ostravice – Bílá – hranice kraje |
Dopravní značka „Zimní výbava“ přikazuje řidiči motorového vozidla pokračovat v jízdě v označeném úseku jen za použití zimních pneumatik. A to na všech kolech u vozidel do 3.500 kg (včetně) nebo pouze na hnacích kolech u vozidel nad 3 500 kg.
Limitní hmotností 3.500 kg je pro účely této značky myšlena maximální přípustná hmotnost vozidla. Hloubka vzorku musí být nejméně 4 mm na všech kolech (u vozidel do 3.500 kg), nebo nejméně 6 mm na všech hnacích kolech (u vozidel nad 3 500 kg).
Debata o celoplošném zavedení zimních pneumatik v zimě nekončí. Návrh zákona přeložený Ministerstvem dopravy už sice letos došel do sněmovny, ale volby jeho projednávání nakonec odsunuly. Ministerstvo dopravy nicméně počítá s tím, že se bude snažit prosadit zákon příští rok na jaře. Návrh počítá z tzv. německým modelem, který motoristům nařizuje, aby na zimních pneumatikách vyjeli, když v zimním období nastanou „nepříznivé povětrnostní podmínky“.