Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Američané letos koupí 3 miliony turbomotorů, V8 jsou na ústupu

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
Američané už dávno nekupují pouze koráby a obří SUV s benzinovými vidlicovými osmiválci. Také velká země za Atlantikem se nevyhnula módě menších turbomotorů.

Nikdo asi nebude nutit jezdit obyvatele USA (a také Kanady) ve fiatech s přeplňovanými dvouválci, ale trend downsizingu dorazil i za oceán. Letošní prodej aut s turbomotory by měl v Severní Americe přesáhnout číslo 3,2 milionu. Proč ne, techniku k tomu mají všichni tři domácí velcí hráči, General Motors, Ford a ve spolupráci s italským Fiatem i Chrysler. Loni byl tento údaj přitom o celý milion nižší.

Nárůst je výsledkem průzkumu firmy Honeywell, předního výrobce turbodmychadel. Ta dodává své výrobky například pro Dodge Dart, Abarth 500, ale i Chevrolet Silverado nebo Volkswagen Touareg. Ve dvou posledních případech se jedná o vznětové motory, v USA tedy navíc znovu objevují naftu a lijí ji do nádrží svých miláčků. Podobný veletoč zažila naposled Severní Amerika na konci 70. let po dvou palivových krizích. Zpráva Honeywellu navíc tvrdí, že pouze na nové osobní vozy s přeplňovanými pohonnými jednotkami připadne 850 tisíc kusů, což znamená nárůst 61 % (!) oproti letopočtu 2011.

„Současné ceny pohonných hmot jsou významným problémem jak pro soukromé osoby, tak i firmy. Turbodmychadlo je tedy chytrou volbou pro snížení spotřeby a tím i nákladů na palivo,“ řekl Tony Schultz, viceprezident Honeywell Turbo Technologies pro Severní a Střední Ameriku.

Zvyšující se počty dokazuje i studie výzkumné společnosti LMC Automotive. V roce 2008 se prodala jen 2 % nových aut s turbomotory, která spalovala benzin nebo bioethanol. Tato hodnota se loni zvedla na 9,5 % a do roku 2017 se více než zdvojnásobí, dosáhne 23,5 %.

Připojme ještě samostatnou zprávu agentury JD Power And Associates. Jí získaná data ukázala trvalý pokles prodeje osobních a lehkých užitkových aut s velkými motory V8. Zatímco před čtyřmi lety tvořily ještě 18,3 % trhu, v roce 2011 již jen 14,6 % a v prvním čtvrtletí letošního roku dokonce pouhých 12,7 %.

Hlavním důvodem je samozřejmě spotřeba paliva. Za mořem díky tomu přicházejí do módy čtyřválce: jejich podíl vzrostl z 42,7 % (2008) na 49,7 % (2011). Za úvodní tři měsíce letopočtu 2012 si takové vozy koupilo dokonce téměř 54 % těch Američanů, kteří se rozhodli pro obměnu ve své garáži. Tato statistika nezohledňuje, zda byly agregáty v útrobách atmosférické či nikoliv.

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
5. 6. 2012 17:31
Re: ok
65 je tak ako som spominal v blízkosti väčších aglomerácií a to z dôvodu prehustenej premávky. Už len sam fakt, že rozostupy medzi autami či kamiónmi sú minimálne a na 4 a viac prúdovej dialnici je všade plno a všetci idú minimálne stovkou je dosť pre slabšie povahy. Medzištátne diaľnice majú zväčša 70 až 75 mph pre osobné autá, v niektorých štátoch to platí aj pre kamióny. Toľko fakty. Druhá stránka veci je, že prakticky všetci prekračujú limity tak o 8 až 10 MPH, keďže polícia to v pohode toleruje. Čiže pri povolenej 70ke sa normálne jazdí aspoň 80, čo je zhruba tých 130 km/h.
Policajta zaujíma vodič, ktorý ide aspoň 15 až 20 MPH nad limit, aby sa mu vôbec oplatilo vyraziť z úkrytu.Na druhej strane, prekročenie rýchlosti o 40MPH a viac je rovné trestnému činu útoku so zbraňou a za také niečo sa ide do chládku na pár rokov. Sám som bol svedkom, keď manželka išla 190km/h v úseku, kde bola povolená stovka a zachránilo ju len to, že sme sa vracali zo svadby a policajt nám nechcel kaziť večer. Tak manželke napísal menšiu rýchlosť a bol z toho iba dopravný priestupok. Verte mi, za tých pár minút rozhovoru s policajtom som normálne vytriezvel.

Ináč, tá nižšia maximálka v USA je z dôvodu znižovania spotreby paliva a pochádza ešte z dávnej minulosti, keď 6valcami jazdili roboši a 4 hrnky používali nezamestnaní a bezdomovci. Vtedy to dávalo zmysel, dnes už sme so spotrebou niekde inde, no vláda zvyšuje maximálku len veľmi neochotne.
Avatar - gld
4. 6. 2012 22:08
Re: ok
Oprav ma ak sa mýlim, ale na väčšine amerických diaľnic je max. rýchlosť 65 míľ za hodinu. Čo je približne naša európska "stofka".
4. 6. 2012 21:33
Re: ok
rýchlostné limity sú porovnateľné s európou, 120 - 130 dialnica, 60 v meste. Akurát v mestských dialničných spojoch a v aglomeráciách je aj na dialnici povolená z bezpečnostných dôvodov 100 ka. V USA však väčšina ľudí limity dodržuje, na rozdiel od EU. Pokuty sú prísne, ak by také niečo bolo aj na SK či v CZ, tak každý chodí predpisovo a oturbené kosačky by boli ideálnou voľbou.
4. 6. 2012 21:23
Re: Tak to nevím
V amerike ale ľudia berú auto ako čistý spotrebný tovar a na nejaké dochladzovanie turba tu nikto nebude brať ohľad. Takže nejakú skvelú budúcnosť turbomotorom v USA nedávam.
Avatar - Ham.
4. 6. 2012 19:26
Re: Tak to nevím
850 tis. přeplňovaných kusů v letošním roce o kterých je řeč klidně dodá D3. Podle současných prodejů (i kdyby stagnovaly) tak VW prodá něco kolem 470-500tis. aut (beru jen modely které prodají alespoň 8 tis. ks Jetta, Golf, Passat, A4, Q5, Tigi, Beetle, A6, A5, CC, 911, Q7, Panamera, A7), MB 230-250tis. (C, E, M, GL, Sprint, S) a BMW 250-270tis. (3er, 5er, X5, X3, Mini). Tedy cca 1 mio. vozů. A teď mi řekni které z nich nemají turbo, pouze MB má atmosféru v benzínech, čili na těch 850tis se dostaneš jen to fikne. Takže nemusíš řešit co dodá GM nebo Chrysler nebo Japíci s turbem, D3 to zajistí. >:D