Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Apple mění názor. Žádné auto vyrábět nebude!

Michal Fokt
Diskuze (5)
Project Titan, na jehož konci mělo být hi-tech elektrické auto značky Apple, de facto skončil a stovky špičkových automobilových odborníků byly propuštěny

Apple je firma, ze které má každý strach. Ať už vyráběla jakýkoli produkt, vždy se stal obrovským prodejním úspěchem a tak není divu, že její aktivity v automobilovém průmyslu sledovali zavedení výrobci, se značnými obavami, jakkoli bylo od začátku jasné, že chce "iCar" konkurovat pouze městským elektromobilům, což není (alespoň zatím) moc velká část trhu, jakkoli do něj směřují víceméně všichni a to včetně řady dalších, úzce specializovaných firem.

Apple mělo v úmyslu postavit nejmodernější technikou nabitý elektrický vůz, pochopitelně plně kompatibilní s ostatními produkty značky, se specifickým designem a propracovaným autonomním systémem a za tím účelem sestavilo tým špičkových odborníků z různých oblastí autoprůmyslu. Sešlo se jich asi tisíc a Apple tomu říkal Project Titan.

Ano, nedávné spekulace se skutečně potvrdily a minulý čas je víceméně na místě. Projekt sice funguje dál, ale jeho cílem už není vývoj auta. Apple se zaměřil nově pouze na vytvoření autonomního systému, který pak bude prodávat případným zájemcům. Takže zřejmě všichni, kteří dělali v rámci projektu něco jiného, dostali padáka nebo kvůli nejistotě dalšího vývoje odešli sami - řádově stovky designérů, podvozkářů, elektroinženýrů a dalších odborníků. Śéf projektu Titan Steve Zadesky, bývalý inženýr Fordu (a dříve též designér iPodu), odešel z funkce už zkraje roku, u Apple ale prozatím zůstává a eutanázii tak provedl jeden z bývalých top manažerů Applu Bob Mansfield. Řada expertů však u firmy zůstává a přesunula se na jiné posty, jmenujme třeba Dana Dodge, tvůrce automobilového softwaru BlackBerry QNX, nebo zkušený nanažer Applu John Wright.

Veškeré dění kolem titanu bylo, je a zřejmě i nadále bude přísně tajné, ale objevují se informace, že jde v první řadě o manažerské selhání a neschopnost vytvořit a udržet v rámci firmy jasně danou strategii produktu, celý projekt prý byl neustále pozměňován, upravován a zpochybňován. Problémy však byly i s výběrem subdodavatelů, kteří v autoprůmyslu fungují poněkud jinak, než na co je zvyklý Apple v elektronice, kde je řada dílů vyráběných exkluzivně pouze pro něj, zatímco v automotive by šlo o sice prestižního, ale obchodně zcela okrajového odběratele. Vývoj auta skončil i přesto, že na něj byly vynaloženy obrovské prostředky, byli najmuti špičkoví odborníci a analytici předpokládali také téměř jistý obchodní úspěch, opírající se o image značky. A co tedy zlomilo projektu Titan vaz? Paradoxně právě to image...

Předpokládá se, že důvodem byl vývoj u Tesly. Ta sice dobře prodává a etablovala se jako respektovaný výrobce elektroaut, produkty však provází obrovské množství technických problémů a vedení Apple se prý mělo obávat nemožnosti zajistit potřebnou kvalitu produkce. Případná poruchovost by mohla příliš poškodit image celé společnosti. Nyní se tedy v kalifornském Sunnyvale pracuje už jen na autonomním systému. Ale bude ho komu prodávat, když snad každá značka už dnes vyvíjí vlastní?

Michal Fokt
Diskuze (5)
Avatar - M1chal
19. 10. 2016 18:27
končí
Apple se viděl v Simpsnech >:D
[odkaz]
19. 10. 2016 15:00
Re: nebude to také ľahké drahá
Presne tak. Do teraz sa vsemocne snazili maximalne eliminovat mechanicke suciastky a teraz by sa apple pustil do auta, ktore vdakabohu stale este o mechanike je? Bolo od zaciatku velmi nepravdepodobne, ze pojde tak priamo na ciel, ako avizoval. Ale cez nejaku dalsiu firmu mozno odvahu najde...
19. 10. 2016 14:29
titan
Veľa talentovaných inžinierov po Jobsovej smrti z Apple odišlo. Nudná práca na malých vylepšeniach jedneho / dvoch produktov už pre nich nepredstavovala výzvu. Niektorý z nich si založili vlastné startupy, väčšina si našla zamestnanie v iných technologických firmách (Tesla bola čislo jedno kam títo ľudia odchádzali). Myslím že nikto kto sledoval vývoj projektu Titan nakoniec nebol prekvapeny, že projekt skončil ako skončil.
19. 10. 2016 13:26
nebude to také ľahké drahá
Icar bol od začiatku pochybný a ak to prebiehalo tak, ako sa píše, tak sa jobs musí v hrobe obracať. Doteraz všetky výrobky aple boli v prvom rade o softe, ktorý len potrebovali efektne zabaliť, ale na auto to nestačí, tam sa pomer otočil a auto je v prvom rade o technike s trochou softu. Odhrýzli si veľký krajec, ešte že ho stihli vypluť, inak by sa zadusili.
19. 10. 2016 13:16
Titan
projekt Titan byl pouze pozastaven a nikoliv ukoncen, vetsina tech lidi co na Titanu pracovali dnes pracuji na systemech autonomniho rizeni, to jestli nekdy bude nejake auto od Apple byli tak jako tak stejne jen spekulace, ono totiz mozna Apple bude kupovat jistou automobilku ktera se snazi o konkurenci Tesle, takze je dost nezodpovezenych otazek a spekulaci ohledne toho co vlastne delaji ti zbyli lide dane "automobilky" aby pak mohli s EV vyrukovat v lepsi kondici az to bude opravdu potreba, coz podle nekterych lidi z blizkosti Apple ma bejt 2020-22