Apple mění názor. Žádné auto vyrábět nebude!
Apple je firma, ze které má každý strach. Ať už vyráběla jakýkoli produkt, vždy se stal obrovským prodejním úspěchem a tak není divu, že její aktivity v automobilovém průmyslu sledovali zavedení výrobci, se značnými obavami, jakkoli bylo od začátku jasné, že chce "iCar" konkurovat pouze městským elektromobilům, což není (alespoň zatím) moc velká část trhu, jakkoli do něj směřují víceméně všichni a to včetně řady dalších, úzce specializovaných firem.
Apple mělo v úmyslu postavit nejmodernější technikou nabitý elektrický vůz, pochopitelně plně kompatibilní s ostatními produkty značky, se specifickým designem a propracovaným autonomním systémem a za tím účelem sestavilo tým špičkových odborníků z různých oblastí autoprůmyslu. Sešlo se jich asi tisíc a Apple tomu říkal Project Titan.
Ano, nedávné spekulace se skutečně potvrdily a minulý čas je víceméně na místě. Projekt sice funguje dál, ale jeho cílem už není vývoj auta. Apple se zaměřil nově pouze na vytvoření autonomního systému, který pak bude prodávat případným zájemcům. Takže zřejmě všichni, kteří dělali v rámci projektu něco jiného, dostali padáka nebo kvůli nejistotě dalšího vývoje odešli sami - řádově stovky designérů, podvozkářů, elektroinženýrů a dalších odborníků. Śéf projektu Titan Steve Zadesky, bývalý inženýr Fordu (a dříve též designér iPodu), odešel z funkce už zkraje roku, u Apple ale prozatím zůstává a eutanázii tak provedl jeden z bývalých top manažerů Applu Bob Mansfield. Řada expertů však u firmy zůstává a přesunula se na jiné posty, jmenujme třeba Dana Dodge, tvůrce automobilového softwaru BlackBerry QNX, nebo zkušený nanažer Applu John Wright.
Veškeré dění kolem titanu bylo, je a zřejmě i nadále bude přísně tajné, ale objevují se informace, že jde v první řadě o manažerské selhání a neschopnost vytvořit a udržet v rámci firmy jasně danou strategii produktu, celý projekt prý byl neustále pozměňován, upravován a zpochybňován. Problémy však byly i s výběrem subdodavatelů, kteří v autoprůmyslu fungují poněkud jinak, než na co je zvyklý Apple v elektronice, kde je řada dílů vyráběných exkluzivně pouze pro něj, zatímco v automotive by šlo o sice prestižního, ale obchodně zcela okrajového odběratele. Vývoj auta skončil i přesto, že na něj byly vynaloženy obrovské prostředky, byli najmuti špičkoví odborníci a analytici předpokládali také téměř jistý obchodní úspěch, opírající se o image značky. A co tedy zlomilo projektu Titan vaz? Paradoxně právě to image...
Předpokládá se, že důvodem byl vývoj u Tesly. Ta sice dobře prodává a etablovala se jako respektovaný výrobce elektroaut, produkty však provází obrovské množství technických problémů a vedení Apple se prý mělo obávat nemožnosti zajistit potřebnou kvalitu produkce. Případná poruchovost by mohla příliš poškodit image celé společnosti. Nyní se tedy v kalifornském Sunnyvale pracuje už jen na autonomním systému. Ale bude ho komu prodávat, když snad každá značka už dnes vyvíjí vlastní?