Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Audi A8 – Ingolstadtská olympiáda

Audi A8 se představilo v třetí generaci. Místo revoluce vsadili v Ingolstadtu na mírnou evoluci designu a systematická vylepšení, aby nová A8 byla ve všech disciplínách lepší než její předchůdce.

Audi nemá v segmentu luxusních sedanů tak dlouhou tradici jako Mercedes-Benz se svojí třídou S nebo Jaguar s řadou XJ. Přesto za novou A8 stojí řada předchozích modelů a kořeny této linie sahají až do sedmdesátých let.

Na počátku cesty k nejnovější A8 stál v roce 1979 model 200 – speciální verze tehdejšího Audi 100 s atmosférickým nebo přeplňovaným pětiválcovým motorem 2,1 l. Na něj navázala v roce 1983 nová generace s exklusivnějším designem, která vycházel z legendárního Audi 100 generace C3. V nabídce se objevil i model 200 quattro 20V a odtud už byla cesta otevřená k vytvoření samostatné modelové řady.

První opravdovou vlaštovkou bylo Audi V8 z roku 1988. Model se samostatným designem měl prodlouženou verzi nové platformy, osmiválcové motory a standardně pohon všech kol. Vé-osmička připravila půdu pro A8, jejíž první generace se představila v roce 1994. Přinesla nejprve revoluční hliníkovou karoserii Audi space frame (ASF), postupně se v nabídce objevily výkonná verze S8, dieselové motory a unikátní motor 6,0 W12.

Druhá generace z roku 2004 přinesla řadu dalších inovací, včetně prvního použití vstřikování common-rail u vozů Audi nebo masky chladiče single frame, která se postupně rozšířila napříč celou modelovou paletou Audi. I končící provedení řady A8 dostalo vrcholný motor W12, doplněný motorem 5,2 V10 FSI sdíleným s Lamborghini ve verzi S8.

Audi A8 - srovnání generací
Model 3. generace
(od 2010)
2. generace
(2002-2010)
rozdíl
Délka [mm] 5137 5051 + 86
Šířka [mm] 1949 1894 + 55
Výška [mm] 1460 1444 + 16
Rozvor [mm] 2992 2944 + 48

S novou generací předvedli u Audi rovnoměrný růst do všech stran. V segmentu pětimetrových sedanů je dnes ve skutečnosti běžná délka 5,1 metru, a proto k největšímu nárůstu došlo v tomto směru, a to téměř o devět centimetrů. S délkou 5137 mm se tak Audi A8 stává nejdelším z elitní prémiové konkurence. Tento posun se odráží i v prodloužení rozvoru o 48 mm, zůstává jen pár milimetrů pod třímetrovou hranicí. S rozšířením karoserie o 55 mm A8 také poskočila na post nejširšího z konkurentů, růst do výšky je nejstřídmější – o 16 mm.

Audi A8 - Srovnání s konkurencí
Rozměr Audi A8 BMW řady 7 Mercedes-Benz třídy S Jaguar XJ Lexus LS
Délka [mm] 5137 5072 5076 5122 5030
Šířka [mm] 1949 1902 1872 1894 1875
Výška [mm] 1460 1479 1473 1448 1465
Rozvor [mm] 2992 3070 3035 3032 2970

Designéři nedostali za úkol pouštět se do zbytečných experimentů, místo toho na nové A8 rozvinuli známý designový jazyk charakteristický pro všechna Audi počínaje právě předchozí generací A8. Nová generace má více trojrozměrné designové ztvárnění, v souladu se současnými trendy dostala linii střechy ve stylu kupé a přiostřila hrany. Střízlivé tvary se pozitivně odrážejí v součiniteli aerodynamického odporu s hodnotou 0,26.

Dominantou exteriéru je samozřejmě lichoběžníková maska chladiče single frame. Po jejich stranách se nacházejí i u nové generace horizontálně tvarované nasávací otvory, tentokrát ale s dynamičtějšími tvary. Agresivnější vyznění přídě doplňuje nový tvar předních světlometů a zvýrazněné hrany na nárazníku.

Kapota motoru se roztáhla do šířky a zasahuje více do blatníků. Dříve téměř hladké boky narušuje ostrý prolis pod bočními okny, který se táhne od předních až ke koncovým světlům. Ve spodní části ho doplňuje stoupající prolis nad prahy, volně prodloužený do tvarů obou nárazníků. Boční zrcátka mají oblejší a kompaktnější tvar a lemy blatníků jsou v souladu se současnou módou více vytaženy do šířky. Pro kliky dveří je zvoleno také modernější tažné řešení.

audi predstavujeme luxusni audi predstavujeme luxusni Profil střechy byl upraven jen jemně a A8 si uchovává typické třetí boční okénko v C sloupku. Díky plastičtějšímu přechodu zadních sloupků do blatníků působí záď vyšším a dynamičtějším dojmem. Dříve decentní odtrhovou hranu zavazadlového prostoru nahradil výrazný oblouk, prakticky se jedná o integrované křídlo. Koncová světla složená ze 72 diod i samotný tvar celé zádi jsou syntézou předchozí generace s pojetím uplatňovaným od příchodu modelu A5.

Ani interiér nevybočuje z filozofie jemné evoluce a pilování detailů. Základní koncept je převzatý beze změny. Novou generaci prozradí atraktivnější tvary palubní desky, luxusnější vzhled a dynamičtější pojetí interiéru. Například ručičky otáčkoměru a rychloměru mají nyní po vzoru sportovních vozů výchozí pozici svisle dolů, palivoměr i teploměr jsou nově řešeny jako kruhové oblouky po stranách hlavních přístrojů.

Dveřním výplním dodali designéři zajímavější a plastičtější tvary, na druhé straně je středový tunel bohatěji obložený dekorem. Základní rozmístění ovladačů se příliš nezměnilo, jen ovládací panel systému MMI (Multi Media Interface) se nyní nachází před voličem převodovky. Ten sám o sobě prošel výraznou změnou – je umístěn blíže řidiči a jeho rukojeť má tvar písmene T. Novinkou jsou také analogové hodiny uprostřed palubní desky, ambientní osvětlení interiéru a touchpad, na který může posádka zadávat cíl navigační soustavě psaním písmen.

To nejlepší z Audi – diodová světla a hliníková konstrukce

audi predstavujeme luxusni audi predstavujeme luxusni Přední světla jsme zatím zmínili jen pár slovy, zaslouží si však větší pozornost. Audi nabídne dvě nadstandardní možnosti představené zatím jen ve sportovním modelu R8. Konvenčnějším řešením jsou světla xenon plus, tedy adaptivní xenonová světla s diodami pro denní svícení. Přední mlhovky jsou v tomto případě nahrazeny světly pro každé počasí, na jejich místě se může nacházet radar pro aktivní tempomat. Paprsek dálkových světel se přizpůsobuje podle údajů snímaných kamerou pod vnitřním zrcátkem, která slouží jako světelné čidlo.

Vrcholným provedením jsou světla sestavena kompletně ze světelných diod. Potkávací světla jsou tvořena deseti jednotkami v chromovaném pásu, pod ním se nachází oblouk složený z 22 světelných diod (světla pro denní svícení) a 22 žlutých diod (přední směrovky). Dálková světla se nacházejí v horní části ovětrávané jednotky světlometu, tvoří je dvě výkonné čtyřčipové diody. Pro jízdu v zatáčkách a na dálnici slouží další výkonné diody. Přepínání mezi režimy osvětlení probíhá automaticky. Světlo má teplotu barvy 5500 Kelvinů, při jízdě na potkávací světla odebírají světlomety 40 W, což je méně než xenonová světla. Koncová světla vystačí s 9 Watty.

Karoserie má základ v hliníkovém prostorovém rámu ASF (Audi space frame), poprvé použitého před 15 lety u první generace A8. U té nejnovější je použita nová pevnější slitina hliníku s kompozitními příměsemi, která sama o sobě ušetří 6,5 kg hmotnosti. Skelet je tvořen extrudovanými a pod tlakem odlévanými komponenty, povrchové hliníkové díly, jako například střecha, jsou připevněny frikčními spoji.

Známé motory – vyšší výkon a nižší spotřeba

audi predstavujeme luxusni audi predstavujeme luxusni Motorová paleta je zatím střídmější, obsahuje známé zkratky FSI a TDI. V době uvedení na trh budou v nabídce jen dvě osmiválcové pohonné jednotky, obě o objemu 4,2 litru, později je doplní dieselový šestiválec 3,0 TDI.

Benzinový 4,2 FSI dosahuje nejvyššího výkonu 273 kW (+16 kW), maximum točivého momentu 445 Nm je jako dosud dosahováno už při 3500 min-1. Akcelerace na 100 km/h s tímto motorem trvá 5,7 sekundy, kombinovaná spotřeba klesla o 13 % (1,4 l) na 9,5 l/100 km. K hlavním změnám u nové generace vedoucím k vyššímu výkonu a nižší spotřebě patří snížené vnitřní tření, zejména v řetězem poháněném ventilovém rozvodu a pohonu příslušenství motoru.

Turbodiesel 4,2 TDI, jemuž ještě nedávno nebyla prorokována dlouhá budoucnost, si při výkonu 258 kW (+18 kW) polepšil z 650 na 800 Nm. Maximum točivého momentu je dostupné mezi 1750 a 2750 min-1 a projevuje se v akceleraci na 100 km/h za 5,5 s. Dieselová A8 v kombinovaném režimu vystačí se 7,6 l/100 km, to představuje pokles o 19 % (1,8 l) a emise CO2 199 g/km.

Krátce po uvedení na trh tento tandem doplní šestiválec 3,0 TDI ve dvou výkonových verzích. Se 184 kW (+13 kW) bude mít o 100 Nm vyšší maximum točivého momentu (550 Nm) a spotřebuje 6,6 l/100 km (-22 %/1,9 l). Pouze na přední kola bude přenášet moment slabší varianta o 150 kW, která dosáhne kombinované spotřeby 6,0 l/100 km.

Audi A8 - Přehled motorizací
Model 3,0 TDI 3,0 TDI
quattro
4,2
FSI quattro
4,2
TDI quattro
Zdvihový objem [cm3] 2697 2697 4163 4134
Válce/ventily 6/4 6/4 8/4 8/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 150/- 184/- 273/6800 258/4000
Nejvyšší toč. Moment [Nm/min-1] - 550/1500-3000 445/3500 800/1750-2750
Maximální rychlost [km/h] - 250 250 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] - 6,6 5,7 5,5
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 6,0 6,6 9,5 7,6

Konfigurace pohonného ústrojí zůstává i u nové generace zachována. Motor uložený podélně před přední nápravou přenáší moment na všechna čtyři kola pomocí permanentního pohonu všech kol quattro. Novinkou u A8 i vůbec u značky Audi je osmistupňová automatická převodovka Tiptronic, převodový agregát používaný dosud jen Lexusem a BMW.

Výhoda dvou dodatečných převodových stupňů spočívá jak ve snadnějším udržování motoru v optimálním pásmu otáček, tak v celkovém poměru převodů mezi nejvyšším a nejnižším 7,0:1. Spotřeba paliva má být díky tomu nižší o 6 %, motor navíc při provozu na dálnici točí méně otáček a naopak akcelerace je zásluhou menší vzdálenosti mezi jednotlivými převody rychlejší.

Převodovka umožňuje komfortní i sportovní režim řazení s možností manuální volby převodu, povely jsou k převodovce přenášeny od řadicí páky elektronicky. V zájmu snížení spotřeby řídící jednotka převodovky v automatickém režimu načítá data z navigace a uzpůsobuje řazení profilu cesty, aby nedocházelo ke zbytečným změnám převodu.

Přední diferenciál je, tak jako u modelů A4, A5 a Q5, umístěný před měničem převodovky. Díky tomu je přední náprava posunuta více dopředu, a tím je prodloužen rozvor a zkrácen přední převis. V konečném důsledku tak má auto lepší rozložení hmotnosti mezi nápravami. Mezinápravový diferenciál rozděluje moment standardně v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy, v případě prokluzu kol je na nápravu s lepší trakci směřováno momentu více.

Pro příznivce sportovnějšího charakteru jízdy nabídne Audi aktivní sportovní diferenciál pro zadní nápravu, který plynule rozděluje moment mezi kola. Diferenciál je propojen se systémem změny nastavení podvozku, i on tedy funguje v automatickém, komfortním nebo sportovním režimu. Pro motor 4,2 TDI je tento diferenciál standardem.

audi predstavujeme luxusni audi predstavujeme luxusni