Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autodesign na Auto.cz: Škoda XPV Jakuba Zagara

redakce AUTO.CZ
Diskuze (31)
Projektem Škoda XPV se snažím skloubit přednosti víceúčelových a klasických automobilů a spolu s ekologickým pohonem vytvořit vizi ladného vícefunkčního auta s velkou variabilitou.

V projektu je navíc zohledněna značka Škoda, tudíž jsem uzpůsobil design tak, aby plně vystihoval automobilku jak v tradicích, tak i do budoucna. Koncept není navržen pro okamžité použití do výroby z důvodů použití ekologického pohonu, ale jeho konstrukce je v souladu se současnými postupy v automobilovém průmyslu. Důraz projektu je kladen na variabilitu exteriéru i interiéru podle vzoru víceúčelových vozů a na skryté sportovní charisma.

ÚVOD

Tématicky navazuji na technologii a design víceúčelových vozů, neboli MPV (multi-purpose vehicle = víceúčelový vůz). Jelikož se za poslední dobu moc nezměnila koncepce těchto vozů, snažím se jí lehce pozměnit a dát ji nový rozměr. Snažil jsem se vytvořit vůz, který v sobě kloubí automobily MPV, SUV a zároveň poskytuje případnou luxusní nebo sportovní jízdu. Proto jsem dal konceptu název Škoda XPV (x-purpose vehicle).

V projektu se ale nesnažím pouze o dobrý nadčasový design, ale také o novátorskou konstrukci spojenou s ekologickým pohonem. Důležitým faktorem je také interiér, který spojuje člověka s vozem, proto jsem kladl velký důraz i na originální design a variabilitu ve vnitřním prostoru. Ten jsem se pak snažil skloubit s exteriérem vozu a dát mu odpovídající využití.

Důležitým faktorem projektu je jeho začlenění do portfolia automobilky Škoda Auto a.s. Studií historie i současných modelů značky jsem se snažil najít takové designérské řešení, které je jak originální a novátorské, tak zároveň odkazuje na tradiční modely, jako např. Škoda 1203, která k mému neustálému údivu nemá stále žádného nástupce. Koncept XPV jsem proto od začátku tvaroval jako nástupce modelu 1203 s ohlédnutím na současnou image automobilky a její budoucnost.

KONSTRUKCE

Škoda XPV je koncept víceúčelového automobilu budoucnosti, který v sobě kloubí přednosti jak víceúčelových vozů (variabilita, prostornost), tak i modelů SUV (aktivní podvozek) a sportovních konceptů (aerodynamický tvar, dynamika, výrazné tvarování). Důraz je kladen především na velkou variabilitu a originální design, důležitá je ale i jeho konstrukční stránka. Kvůli neustále rostoucímu znečišťování životního prostředí jsem se rozhodl pro použití skateboardové platformy stojící na vodíkových palivových článcích, které sice nejsou zavedené v sériové výrobě kvůli nevoli vládních organizací a ropných společností, ale jeho technická funkčnost a prospěšnost byla mnohokrát ověřena v podobě koncepčních automobilů.

Pojetím je XPV rodinný automobil se sportovním charisma, který by měl oslovovat především aktivně žijící osoby zajímající se o ekologické problémy. Jeho pestrá variabilita umožňující změnu image vozidla ale vzbuzuje sympatie i u dalších skupin. Využít se dá totiž koncept XPV mnoha způsoby, ať už jako klasický rodinný automobil, užitková dodávka pro přepravu materiálů, nebo jako obytný vůz na cestování.

Technické parametry jsou podobné jako u současných modelů s vodíkovým pohonem. Elektromotory mají celkový výkon cca 100kW a jejich maximální rychlost se pohybuje něco málo pod 200km/h, což je optimální pro bezpečnou jízdu. Dojezdová vzdálenost je podmíněna velikostí nádrží vodíku a bateriemi, v případě konceptu XPV by se měla pohybovat kolem 1000km. Karoserie je samonosná a je upevněna na skateboardovou platformu pro vylepšení tuhosti, která je při absenci B sloupku oslabená. Celková hmotnost automobilu by měla být cca 1800kg.

Kola u konceptu XPV jsou navrženy speciálně pro tento typ vozu, neboť mají jak esteticky doplňovat design exteriéru vozidla, tak podporují různorodou využitelnost automobilu. Jejich konstrukce počítá s extrémními podmínkami při jízdu v terénu i při přepravě těžkých materiálů. Při současných trendech navíc poskytují skvělou obměnitelnost, což uvítá především mladší generace. Konstrukce celého kola je promyšlena do hloubky, nejedná se pouze o externí estetický design. Podle analýzy současného vývoje jsem se rozhodl použít zvláštní konstrukci, která zaručí menší vibrace a tedy pohodlnější jízdu. Stejně tak zaručí větší odolnost proti nárazům a tím zvyšuje odolnost tlumičů a celé nápravy.

Pokud bych měl vyzdvihnout jednu věc, která nejradikálněji mění variabilitu k lepšímu, bude to railway system (railway = kolej). Jelikož je podlaha díky použití skateboardové platformy plochá, interiér tím poskytuje volnost pro naplnění individuálních potřeb. Systémem jsou dvě řady magnetických kolejí (řada za řidičem + řada za spolujezdcem), které v 60° prolisu procházejí téměř celou délkou podlahy. Podstatou systému je volnost v použití doplňků v interiéru se snadnou montáží a demontáží. Na koleje v podlaze se nasadí sedadlo, nebo i např. pohodlnější sofa, postel, držák dlouhých materiálů atd, a díky railway systemu se s těmito prvky dá velmi dobře manipulovat a měnit tím tvář interiéru během sekundy.

ERGONOMIE

Ergonomie v dnešní době představuje velmi důležitou vědeckou disciplínu, která především v automobilovém průmyslu hraje prim v boji o zákazníka. Automobilky se předhánějí ve stále dokonaleji propracovaných interiérech, kde je pohodlí člověka samozřejmostí. Vynakládají se obrovské finanční prostředky na specialisty a nová výzkumná střediska, která se pak odmění firmám neotřelými a ergonomicky perfektními návrhy interiérů. Spousta automobilek, především francouzský Renault, se navíc hrdě přihlašuje, že jejich design automobilu začíná „zevnitř“, což znamená od interiéru po exteriér. Důraz na ergonomii je proto samozřejmostí a u víceúčelových vozů to platí dvojnásob.

Škoda XPV má originálně řešenou přední část, kde neexistuje kapota a přední sklo zvolna prostupuje až do přídě vozu. Toto řešení s sebou přínáší dva problémy: Viditelnost a pevnost. To druhé jsem už řešil v předchozí sekci konstrukce, kde jsem pevnost vyřešil použitím dvojitého A sloupku obdobně jak ho používá nový Citroen C4 Picasso. Tuhost tohoto řešení mohu pouze předpokládat, ale konstrukčně (na podkladech důkladné analýzy ostatních víceúčelových vozů) se jedná o sofistikovaný návrh.

DESIGN

Projekt Škoda XPV je koncipován jako nová generace vše-účelových vozů (x-purpose vehicle), která má sportovnější charisma, ale zachovává si všechny přednosti víceúčelových automobilů. Právě spojení vozů MPV (multi-purpose vehicle) a SUV (sport utility vehicle) bylo jedním ze záměrů, protože právě fádnost současných vozů MPV je to, co jsem chtěl vylepšit. Navíc podle mnohých analýz si lidé raději koupí vůz kombi než MPV právě z důvodu nepříliš sportovního a usedlého charakteru.

Kromě estetických požadavků je důležitým prvkem aerodynamika. Ta při kvalitní optimalizaci pomáhá vozidlu snížit spotřebu, zvýšit přilnavost při vyšších rychlostech a v neposlední řadě při plynulém tvarování zlepšuje bezpečnost chodců při nárazu. Podle současných norem by v pohledu bočního profilu vozidla měl tvar vypadat jako vajíčko, přičemž přední část by měla být mohutnější a zaoblenější s pozvolným přechodem k zádi. Podle těchto trendů jsem postupoval i já v projektu Škoda XPV, kde jsem se snažil aerodynamické tvarování podpořit kvalitní bezpečnostní zónou chodců v podobě ploché čelní masky. Výsledný design konceptu pak působí čistě, ovšem i přesto zůstává nádech sportovního charisma i kvalitní prostorovost víceúčelových vozů.

Vnějšímu tvarování dominuje velká prosklená plocha, která bez náznaku přerušení prochází bokem vozidla až k zadní části, kde ostře končí v linii střešní lišty. Dynamika bočních rysů je zdůrazněna ostrým zlomem a spodní větrací spárou, která plynule navazuje na přední i zadní část. Pro vylepšení proporcí a zjemnění robustnosti konceptu slouží masivnější tvarování blatníků. Pro ujasnění horizontálních rysů slouží zvětšená linka vedoucí od konce bočního skla přes zadní část po obvodu celé střešní lišty. Největší dominantou je ale boční diodový blinkr ve tvaru písmene C, který odlehčuje protáhlé čelní sklo, dynamizuje boční linie a zvýrazňuje viditelnost vozu při bočním pohledu. Spodní části pak dominuje větrací spára, která vede po obvodu celého auta. Jsou na ní jemné detaily v podobě malého vývodu tepla a páry v předních partiích, v těch zadních je pak jemný reliéf nápisu XPV. Přední světla kombinují xenonové světlomety s diodovými pásy, zadní světla jsou pouze diodové.

ZÁVĚR

Podle mého názoru budou hybným soukolím budoucnosti aktivní lidé, kteří budou chtít automobil, který pro ně nebude jen užitnou věcí, ale vyjádří skrze něj i svoje myšlenky a názory. Největší přednosti projektu jsou bezesporu variabilita, sportovní charisma a dokonalá propracovanost návrhu. Od základní konstrukce až po nejjemnější detaily působí koncept XPV harmonicky, každá jeho součástka má smysl a účel. Exteriéru dominuje prosklená plocha a aerodynamické sportovní tvary, kdežto v interiéru panuje čistota tvaru i prostoru díky novátorskému railway systemu. Proto na projektu XPV vidím největší potenciál v různorodosti řešení.

Jako u každé nové věci, i u konceptu XPV se vyskytuje pár problémových otázek. V první řadě to je výhled z vozidla, který je díky netradičnímu tvarování přední části lehce omezen a bylo proto třeba uzpůsobit tvarování A sloupku. Zda je toto řešení funkční a jeho tuhost je v normách, nemohu posoudit. Snažil jsem se ovšem postupovat přes důkladné analýzy současných řešení.

Dalším problémem, nebo spíše těžkostí, je nastupování řidiče a spolujezdce do vozidla. Jelikož je díky použití skateboardové platformy palubní deska blízko předního skla, sedí řidič blízko přední poloosy a tudíž je nemožné zaručit bezproblémový přístup bez posunování sedadel směrem k druhé řadě. Funguje takto ale již pár konceptů a proto předpokládám, že toto řešení nebude mít nějaké vážnější konstrukční nedostatky.

Autor: ing. Jakub Zagar

čerstvý profesionál

Web: www.zag-art.cz

Máte lepší návrh? Ukažte jej čtenářům Auto.cz
Autodesign na Auto.cz: Prezentujte vaše výtvory on-line
redakce AUTO.CZ
Diskuze (31)
21. 10. 2008 21:20
Re: Otresna hruza
Prečo? Na bezduchú kritiku bezduchá odpoveď. Vecný názor a názor "toto stojí za h..." je trošku rozdiel. A vypovedá niečo o ak nie o schopnostiach, tak minimálne o istej úrovni kritika...
21. 10. 2008 21:18
Re: Neco na spraveni nalady: ALFA 149!
MiTo parkuje odnedávna pred našou firmou, s čiernou metalízou a koženým interiérom vo svetlo-hnedej vyzerá neobyčajne dobre. Výrazne lepšie ako na fotkách.
21. 10. 2008 21:17
Re: Tak aj tak
Ak sa podarí, časom tu chcem prezentovať tiež svoj návrh (s podobnou "skateboardovou", ale čiste elektrickou platformou), budem rád, ak sa na oplátku dočkám zase Tvojho komentára. Želám hodne úspechov. ;-) :yes:
Avatar - delphino
19. 10. 2008 12:04
Re: Neco na spraveni nalady: ALFA 149!
u těchle menších aut to je fajn design, ale u větších bych preferoval jen evoluci toho stávajícího... třeba brera, 159 by s tímhle designem utrpěli.
18. 10. 2008 21:27
Re: Otresna hruza
Človeče, tvoje príspevky tu rozdýchavame permanentne...