Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Bezpečné silnice dětem: lekce první

Libor Zezulka
Diskuze (50)
Ve srovnání se státy západní Evropy umírá na tuzemských silnicích až dvakrát více dětí. Volvo a jeho partneři, mezi nimiž nechybí Auto.cz, to chtějí změnit. Čtěte a chraňte svoje děti.

Od ledna do dubna 2005 Police ČR šetřila 62 793 nehod, při kterých zahynulo 258 osob, 1 073 osob bylo těžce zraněno a 7 340 osob zraněno lehce. Proti stejnému obdobní loňského roku počet nehod mírně klesl, přesto se jedná o čtvrté nejvyšší číslo od roku 1990. Statistiky Policie ČR ukazují, že se snížil počet usmrcených osob, a to o 37 osob, to znamená snížení 12,5 procent proti roku 2004.

I přes pozitivní vývoj nastíněný v prvních čtyřech měsících roku 2004 umírá na český silnicích stále mnoho lidí a mezi nimi i dětí. Například v roce 2004 řešila Policie ČR 196 484 nehod, při nichž zahynulo 1215 lidí, z toho 24 dětí. V roce 2003 zemřelo na českých silnicích 33 dětí a v roce 2002 dokonce 44 dětí. Z 24 usmrcených dětí v roce 2004 zahynulo 15 v autech a 9 jako chodci.

volvo statistiky volvo statistiky

Přestože statistická čísla naznačují zlepšení, umírá na českých silnicích až dvakrát více dětí než v Británii nebo Švédsku a asi o polovinu více dětí než v „starých“ zemích EU. To má svou příčinu a Volvo se za přispění partnerů, mezi nimiž nechybí Auto.cz, rozhodlo šířit osvětu a pomoci snížit počet usmrcených dětí na českých silnicích. Prospěšnou činnost vždycky rádi podpoříme, a proto se na stránkách Auto.cz budeme tématu nějakou dobu věnovat.

Proč umírá tolik dětí?

Nejčastější příčinou úmrtí dětí je nesprávné použití dětských sedaček či skutečnost, že se děti pohybují v provozu na jízdních kolech bez cyklistických přileb. U dětských sedaček dochází často k tragickým omylům, kdy se rodiče domnívají, že upevnili sedačku správně, nebo že mohou sedačku obrácenou zády ke směru jízdy bez rizika vyměnit za sedačku obracenou ke směru jízdy již ve druhém či třetím roce věku dítěte.

Sedačky bohužel často neodpovídají výšce dítěte, jsou špatně připevněny nebo nepřipevněny vůbec. Například průzkum mezi švédskými rodiči prokázal, že pouze jedno tříleté dítě ze čtyř sedává v sedačce obrácené zády ke směru jízdy, a to by v takové sedačky měly sedávat všechny tříleté děti. Pouze čtyři z deseti rodičů vědělo, jak správně nastavit horní příčnou část bezpečnostních pásů.

U malých dětí sedících se často vyskytovaly případy, kdy rodiče umisťovali pás pod paži dítěte a místo přes rameno. Mnoho rodičů nevědělo, že břišní část pásu by měla procházet přes horní polovinu stehen a nikoliv přes břicho. Více než polovina oslovených rodičů nevěděla, že osoba sedící na sedadle spolujezdce před nímž se nachází čelní airbag, musí měřit nejméně 150 cm, v jiných případech musí být airbag vypnut.

Je přitom potřeba mít neustále na paměti, že dítě není dospělý a je tedy podstatně náchylnější zraněním. Pokud si např. dítě poraní při nehodě hlavu, hrozí často poškození mozku, neboť lebka dětí není tak pevná jako lebka dospělých. Dětí mají rovněž slabší krk a jejich pánev postrádá tzv. kyčelní hranu, jež zabraňuje u dospělého sklouznutí bezpečnostního pásu směrem nahoru a poškození vnitřních orgánů.

Bezpečnostní pásy jsou důležité

Na téma bezpečnostní pásy se vedla řada diskusí (jedna nedávno i na Auto.cz), nicméně fakta jsou neúprosná. I když se rychlost 50 km/h jeví v moderních vozech jako naprosto neškodná, bude mít dítě vážící 25 kg při čelní srážce s pevnou překážkou hmotnost neskutečných 1500 kg. Účinky na dospělého řidiče jsou neméně závažné. Při nárazu zezadu vám dokáže taková hmotnost přelámat žebra, která potom prorazí plíce. Výsledek: smrt do jedné minuty.

volvo statistiky volvo statistiky Pokud razíte čelně, můžete proletět sklem a zastavit se o stejnou překážku jako automobil. Také nic příjemného. Zajímavá jsou i další čísla. Jestliže vylezete na židli a skočíte obličejem přímo na zem, bude se účinek rovnat nárazu automobilu v rychlosti 15 km/h bez použití bezpečnostního pásu. Budete-li chtít vyzkoušet, jak chutná náraz bez pásu v rychlosti 20 km/h, budete muset skočit ze čtyř židlí poskládaných na sebe. Rychlost 30 km/h znamená osm židlí.

Pokud narazíte do překážky v rychlosti 50 km/h, tedy v maximální povolené rychlosti ve městech a vesnicích, nestanoví-li značení jinak, je to stejné jako pád z třetího patra. V rychlosti 70 km/h už skáčete z šestého poschodí.

Závěr lekce v bodech

  • V česku umírá na silnících více dětí než v „starých“ zemích EU
  • Nejčastější příčinou jsou nepřipevněné nebo špatně připevněné sedačky
  • Děti mladší tří let by měly vždy cestovat zády ke směru jízdy
  • Dítě není dospělý, je náchylnější ke zraněním
  • Bezpečnostní pásy jsou nutností, zachraňují životy

Podrobné informace o akci

www.clive-detem.cz

Příště se podíváme společně s Clivem, nejstarší testovací figurínou Bezpečnostního centra Volvo, jak vybírat a upevnit sedačku pro děti do tří let a nad tři roky.

Libor Zezulka
Diskuze (50)
22. 6. 2005 09:15
Re: Dětská sedačka
Pozor na obrácenou polohu - může zvracet, vyzkoušej sám ve vlaku jízdu s obličejem do protisměru... ta obrácená poloha je nutná o dětí, které ještě nemají dostatečně vyvinuté zejména krční svalstvo. A jak známo, tak děti mají hlavu k tělu větší než-li dospělí... A pak také pozor na polohu obecně, aby dítě v pozici pololežmo nekoukalo celou cestu do Chorvatska do nebe - to si také vyzkoušej - jde o oči... Miluju ty lidí, co nosej CHICO košík a nechávaj potomka oči třeštit do blankytné oblohy, sami opanceřovaní Rayban mod.57.
21. 6. 2005 21:05
Re: TO JE JAKO VE VŠEM
Obráceně by to bylo horší
21. 6. 2005 19:54
Re: TO JE JAKO VE VŠEM
Dobrá sociologická studie Píšem tu teď ovšem o autosedačkách. A tak já tvrdím, že jsou blbové - potenciální vrazi svých dětí a pak ti "chytří", kteří své děti usazují do autosedaček... Mezi tím žádné mezičlánky nevyčleňuji. Obecně máš samozřejmě pravdu, že chování na silnici nelze podřadit pod dvě kategorie... jako ostatně celý život. P.S. Vždycky s nadsázkou tvrdím, že to, jak člověk jezdí se pozná i podle toho jak chodí...
21. 6. 2005 13:23
Re: bez titulku
Jo, přesně. Tady je takovej podivnej mrav - někteří řidiči hazardujou ne se svým životem, ale s životy těch ostatních... ve městech akcelerujou jak na F1, přechody nevnímaj atd... takova podivná sobeckost. Chci-li hazardovat, pak ano, ale zásadně tam, kde hazarduji výhradně jen se svým životem.
21. 6. 2005 13:05
TO JE JAKO VE VŠEM
Jsu lidi co přemýšlí a jsou lidí co přemýšlet nemají čím. Obě dvě skupiny (!) však se pohybují i jako řidiči na silnicích. Ti hloupí tvrdívají, že čelní náraz udrží v rukách do 120. Ti pak, když usednou za volant nechávají své děti stát mezi sedadly a sledovat jízdu. Tak za to bych já odebíral řidičák na rok. No a ti chytří, ti ví, že nic "cennějšího" než jsou děti v životě míti nemohou, tak ti se o ně starají vzorově. TAKŽE - dítě bez sedačky vůbec do auta nepatří (ta tragedie, že na dálnici jsou sedačky povinné a jinde ne, ta se nedá nijak racionálně vysvětlit). Je potřeba zvýšit osvětu, aby lidi věděli jak správně a jakou autosedačku použít. A pak - autosedačku nekupujte v bazarech... Zásadně jen novou. A poslední zásada, nemám-li na autosedačku, tzn. cca 4tisíce, sedím doma a přemýšlím o sobě, co že jsem to za neschopného otce... Protože není bolestnější pohled než-li vidět smutné oči dítětě, které z invalidního vozíčku vzhlíží ke kamarádům, jak šplhají na stromy...