Blízká budoucnost Kie: Sportovní model a vodík
Kia, to už dávno nejsou ta levná korejská auta s naprosto nudným vzhledem. Aktuálně jsou kie těmi sportovnějšími vozy jihokorejského koncernu Hyundai-Kia, což je charakter, která se ani v následujících letech nezmění. Značka dále pracuje na posílení své sportovní image, a proto nabídne ještě sportovnější modely než dnes.
Důležitou novinkou bude sportovně střižený sedan, který už před dlouhými pěti lety naznačil koncept GT. Od té doby se o jeho příchodu mnohokrát diskutovalo, i sama automobilka přiznala, že by ho ráda vyráběla. V příštím roce pak na něj konečně po dlouhém čekání dojde.
Kia už sice má platformu pro vozy s pohonem zadních kol, známou třeba z u nás neprodávaného modelu quoris, novinka s interním kódem CK ale využije novou architekturu. Díky ní chce Kia nabídnout hlavně zajímavější jízdní vlastnosti, než jsme u jejích aut dnes zvyklí. Těm má pomáhat i doprovodná technika jako kontrola stabilizace a vektorování točivého momentu, které se má inspirovat řešením z Fordu Focus RS.
Technický ředitel Albert Biermann, který v minulosti pracoval u BMW, třeba přiznal, že elektronická kontrola stabilizace bude nastavena skutečně tak, aby řidičovi pomáhala a ne, aby ho omezovala. K dispozici vedle široké nabídky vznětových a zážehových jednotek bude i sportovní verze, jejíž výkon dle Biermanna nebude daleko od sporťáků. Pod kapotou patrně bude pracovat nový 3,3litrový přeplňovaný šestiválec, zcela vyloučen ale není ani pětilitrový osmiválec, byť kvůli emisím je méně pravděpodobnou volbou.
Vedle sportovního sedanu je zvažována také ostřejší verze chystané nové generace modelu rio. O typický hot hatch ale zřejmě nepůjde. Automobilka by totiž do jeho útrob ráda použila přeplňovaný tříválec, známý ze cee’du, což není právě obvyklé řešení. „Máme velmi pěkný tříválec. Miluji ten motor, se svým zvukem a vibracemi se občas chová jako šestiválec. Chtěl bych udělat šílené auto s tímto motorem,“ tvrdí Biermann.
Kia ale myslí i na konvenčnější modely. Nakonec se přece jen dočkáme malého SUV, o kterém se mluví už od prezentace konceptu niro v roce 2013. Název konceptu ale nakonec byl použit pro kompaktní crossover. Novinka dorazí v příštím roce, krátce po novém riu, s nímž bude sdílet svoji techniku. K dispozici bude výhradně pohon předních kol, vedení ale zvažuje možnost nasazení plug-in hybridu.
Důležitým tématem dneška je i elektrifikace, Kia ovšem čistokrevný elektromobil nechystá, prozatím si vystačí se Soulem EV a vozy s hybridním pohonem. Spíše než bateriím automobilka věří vodíkovým článkům, a proto stejně jako mateřský Hyundai na takovém autě pracuje. Problémem je ale zatím infrastruktura plnicích stanic, a tak se Kia chce v nejbližší době zaměřit na hybridy.