Budou elektromobily prakticky použitelné? John Goodenough vynalezl novou baterii
John Goodenough je jméno nepříliš známé. Ovšem právě tento muž stál v 80. letech minulého věku se svým týmem za vynálezem lithium-iontového článku. Toho, který používáme v mobilních telefonech, digitálních fotoaparátech a baterie z nich složené pohánějí elektromobily. Jenže vozidla tohoto druhu stále bojují s nedostatečným dojezdem a nutností častého dobíjení. Síť stanic navíc zatím není rozhodně tak hustá jako v případě klasických čerpadel fosilních paliv...
Dočkáme se revoluce? I přes svůj vysoký věk, vynálezci je 94 let, pracuje dál. Posledním výsledkem jeho snažení je nový akumulátor. Oproti lithium-iontovým článkům má trojnásobnou hustotu energie, tudíž i kapacitu. K transportu lithia mezi anodou a katodou využívá elektrolytů skla, nikoli těch tekutých a lze jej snadno vyrábět ze sodíku, kterého je v přírodě dostatek, zejména v mořské vodě. Jako alkalický kov se kromě obou výše zmíněných může použít i draslík. Zpět se baterie naplňuje mnohem rychleji, v řádu minut, přežije 1.200 nabíjecích cyklů, aniž by ztratila byť procento ze své kapacity.
Díky vysoké vodivosti funguje i při teplotách pod bodem mrazu, bez problémů až do minus dvaceti stupňů, ale byla testována i při třikrát nižší... Méně se také při provozu zahřívá, její konstrukce je bezpečnější, nehrozí nebezpečí zkratů a požárů při rychlém a soustavném dobíjení.
„Vyvíjíme bezpečný a levný článek s velkou kapacitou, tedy hustotou energie a dlouhou životností. Je vhodný pro napájení elektrických silničních vozidel nebo pro ukládání elektrické energie z větru a Slunce,“ napsal vědec v renomovaném časopise Energy & Environmental Science.
Samozřejmě, že těmito bateriemi vybavený elektromobil by konečně dokázal konkurovat bez problémů vozům s konvenčními výbušnými pohonnými jednotkami. Teoreticky ujede na jedno nabití až tisícovku kilometrů, větší akční rádius mají ten úsporné diesely... A jak to s nimi dopadne, nikdo neví. Lidstvo může přestat být závislé na fosilních palivech, i když to ještě nějakou dobu potrvá. Malý elektromobil, který dojede tak daleko jako benzinové auto a bude stát stejně, bych si koupil, přiznávám bez mučení.
„Věříme, že náš objev vyřeší mnoho problémů, které jsou doprovodným jevem dnešních akumulátorů,“ uvedl Goodenough v prohlášení. „Náklady, bezpečnost, hustota energie, ceny nabíjení a vybíjení i životní cyklus jsou rozhodující pro větší rozšíření bateriemi poháněných automobilů.“ Spolupracovali s ním Portugalka Maria Helena Braga a výzkumník Andrew J. Murchinson.
Goodenoughův tým na univerzitě v Texasu vyvíjí dále v naději, že se spojí s výrobci baterií. Chce jim nový, už patentovaný vynález nabídnout a právě ve spolupráci s nimi se novým materiálům dále věnovat a testovat je, i v autech za běžného provozu. Samozřejmě je třeba zavést hromadnou výrobu, aby byly články co nejlevnější... Cesta z laboratoře do továren je hodně dlouhá. Vždyť lithium-iontové předchůdce začala Sony jako první na světě produkovat v roce 1991, po 11 letech vývoje. Dočkáme se tedy na přelomu příští dekády?