Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Budou elektromobily prakticky použitelné? John Goodenough vynalezl novou baterii

Aleš Dragoun
Diskuze (54)
V blízké budoucnosti pravděpodobně dojedou elektromobily stejně daleko jako konvenční auta. Chystá se konečně revoluce a jak dlouho bude ještě trvat, než přijde?

John Goodenough je jméno nepříliš známé. Ovšem právě tento muž stál v 80. letech minulého věku se svým týmem za vynálezem lithium-iontového článku. Toho, který používáme v mobilních telefonech, digitálních fotoaparátech a baterie z nich složené pohánějí elektromobily. Jenže vozidla tohoto druhu stále bojují s nedostatečným dojezdem a nutností častého dobíjení. Síť stanic navíc zatím není rozhodně tak hustá jako v případě klasických čerpadel fosilních paliv...

Dočkáme se revoluce? I přes svůj vysoký věk, vynálezci je 94 let, pracuje dál. Posledním výsledkem jeho snažení je nový akumulátor. Oproti lithium-iontovým článkům má trojnásobnou hustotu energie, tudíž i kapacitu. K transportu lithia mezi anodou a katodou využívá elektrolytů skla, nikoli těch tekutých a lze jej snadno vyrábět ze sodíku, kterého je v přírodě dostatek, zejména v mořské vodě. Jako alkalický kov se kromě obou výše zmíněných může použít i draslík. Zpět se baterie naplňuje mnohem rychleji, v řádu minut, přežije 1.200 nabíjecích cyklů, aniž by ztratila byť procento ze své kapacity.

Díky vysoké vodivosti funguje i při teplotách pod bodem mrazu, bez problémů až do minus dvaceti stupňů, ale byla testována i při třikrát nižší... Méně se také při provozu zahřívá, její konstrukce je bezpečnější, nehrozí nebezpečí zkratů a požárů při rychlém a soustavném dobíjení.

„Vyvíjíme bezpečný a levný článek s velkou kapacitou, tedy hustotou energie a dlouhou životností. Je vhodný pro napájení elektrických silničních vozidel nebo pro ukládání elektrické energie z větru a Slunce,“ napsal vědec v renomovaném časopise Energy & Environmental Science.

Samozřejmě, že těmito bateriemi vybavený elektromobil by konečně dokázal konkurovat bez problémů vozům s konvenčními výbušnými pohonnými jednotkami. Teoreticky ujede na jedno nabití až tisícovku kilometrů, větší akční rádius mají ten úsporné diesely... A jak to s nimi dopadne, nikdo neví. Lidstvo může přestat být závislé na fosilních palivech, i když to ještě nějakou dobu potrvá. Malý elektromobil, který dojede tak daleko jako benzinové auto a bude stát stejně, bych si koupil, přiznávám bez mučení.

„Věříme, že náš objev vyřeší mnoho problémů, které jsou doprovodným jevem dnešních akumulátorů,“ uvedl Goodenough v prohlášení. „Náklady, bezpečnost, hustota energie, ceny nabíjení a vybíjení i životní cyklus jsou rozhodující pro větší rozšíření bateriemi poháněných automobilů.“ Spolupracovali s ním Portugalka Maria Helena Braga a výzkumník Andrew J. Murchinson.

Goodenoughův tým na univerzitě v Texasu vyvíjí dále v naději, že se spojí s výrobci baterií. Chce jim nový, už patentovaný vynález nabídnout a právě ve spolupráci s nimi se novým materiálům dále věnovat a testovat je, i v autech za běžného provozu. Samozřejmě je třeba zavést hromadnou výrobu, aby byly články co nejlevnější... Cesta z laboratoře do továren je hodně dlouhá. Vždyť lithium-iontové předchůdce začala Sony jako první na světě produkovat v roce 1991, po 11 letech vývoje. Dočkáme se tedy na přelomu příští dekády?

Aleš Dragoun
Diskuze (54)
22. 3. 2017 08:08
Re: Dobijeni za par minut
To uz bych spis videl na setrvacnik - momentalne mi to prijde jako nejzajimavejsi technologie pro stacionarni uloziste... Nicmene porad to neresi bezpecny prenos do auta
21. 3. 2017 10:39
Re: 1200 nabití a pak?
Potom strati to procento kapacity.
21. 3. 2017 08:01
Re: Dobijeni za par minut
1000A ti přijde jako malý proud? Viděl's kabely k starteru v běžném autě? A tam teče pouhých 200-300A po pár sekund.. A ještě nechat lidi manipulovat s kilovoltovou přípojkou, když jsou schopni se zabít 230V zásuvkou...

Spíš bych se zaměřil na zkoumání palivových článků. Množství energie potřebné k pohonu se přecijen lépe a bezpečněji přelevá v podobě chemické energie..
Avatar - beibej
20. 3. 2017 23:35
Re: 1200 nabití a pak?
A proč takový skvělý baterky nejsou v mobilech a noťasech? Dva, tři roky a sbohem :no:
20. 3. 2017 16:48
Re: časem budou
3fáz by to měl zvládnout za 8 hodin. Z práce se vracím okolo 17h ráno vyrážím v7. Takže mám k dispozici 14h. Navíc málo kdy bude auto na nule.