Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2012: Nejprodávanější malé terénní vozy, SUV a crossovery

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 2. 5. 2012 • 10:20
22
Mezi malými teréňáky nedošlo v březnu k žádnému většímu překvapení, jen Duster je až pátý. Top 5 je ostatně o příčku širší než obvykle. Ve spanilé jízdě pokračuje Qashqai a stovku exemplářů překročila celá osmička modelů.

Nelze se tedy divit slušnému nárůstu. Registrace terénních vozů a SUV menší třídy oproti stejnému měsíci roku 2011 totiž vzrostly o výrazných 34,4 %, z 1.818 na 2.444 kusů.

Yeti získal v aktuálním pořadí další prvenství za 423 exemplářů, ale podíl má jen 17,3 %. Druhý Nissan Qashqai na něj ztratil pouhých 44 kusů (379, 15,5 %), což je znovu velmi slušný výsledek a opět mu patří titul lídra mezi importy. Třetí místo obsadil Hyundai ix35 (221 registrací, 9 %). Volkswagen Tiguan skončil čtvrtý (202, 8,3 %). Sedm procent urvaly společně Dacia Duster a Kia Sportage, které si připsaly 172 aut. Trojciferné počty zaznamenala ještě Kuga od Fordu a Mitsubishi ASX.

V meziročním srovnání premiantů tabulky má Yeti má o 61 registrací více (+16,9 %). Qashqai vykazuje samozřejmě daleko mohutnější nárůst. Polepšil si o 474,2 %, tedy z pouhých 66 loňských březnových kusů! Hyundai ix35 hlásí rovněž vzestup, byť mnohem mírnějších +12,8 % (+25). Podobně je na tom i Volkswagen Tiguan (o 14,8 %, respektive o 26 aut více). Duster má naopak o 35,3 % méně, je tak jediným, kdo si z nejlepších pohoršil. Před rokem se prodalo 266 vozů. Kia Sportage vykazuje +16,2 %, loni si jich Češi koupili 148, aktuálně +24. Hodnoty u obou Korejců a Tiguanu jsou tedy tentokrát vzácně vyrovnané.

Titul Skokana roku si japonský „kočovník“ z britského Sunderlandu jistě zaslouží, vždyť se zvedl o nejvíce kusů ze všech, konkrétně 313. Zmiňme ale i raritního procentního šplhouna, kterým se stal znovu Chevrolet Captiva (+933,3 %), ten vyskočil z tří na 31 registrací. Hodně v plusu jsou i tři diamanty a hned se dvěma zástupci. Outlander si polepšil o více než 160 % (z 19 na rovnou padesátku), výše postavené ASX má přes +115 % (+61 z 53). Jednotkové záležitosti typu Nissanu X-Trail, Land Roveru Freelander nebo dokonce Jeepu Patriot vynechejme, nejsou důležité. Zajímavější je Honda CR-V, která se zastavila na šedesátce přírůstků, což je úplně stejně jako loni.

Největší meziroční propad co do počtů zaznamenala již zmíněná Dacia Duster (-94 kusů) před BMW X1 (-24, -42,1 %) a Audi Q5 (-11, -30,6 %). Přes -30 % má ještě Mazda CX-7, ale její řady klesly z 26 na 18 aut a je až v poslední třetině žebříčku, na 24. místě. Poklesů máme skoro celou desítku (devět), ale žádný z dalších není dost výrazný.

Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil již o 17,6 % z 5.026 na 5.912 vozů (+886). Po únoru vykazoval jen +8,1 %. Poloviční nárůsty jsou sice minulostí, ale i tak se segment vzmáhá.

Pořadí po prvním čtvrtletí vévodí pochopitelně Yeti (1.062 registrací, podíl 18 %). Před Qashqaiem má sice již dostatečný náskok, ale jeho postavení není zdaleka tak suverénní, jako tomu bylo v minulosti. Nissan je druhý (835, 14,1 %). Následují Hyundai ix35 (539, 9,1 %), který přeskočil Dacii Duster (516, 8,7 %) a na páté příčce Tiguan (460, 7,8 %). Sportage se na něj dívá z dálky, ztrácí již skoro stovku (366, 6,2 %) a první pětka jí tak zůstává zapovězena.

Yeti získal za tři měsíce šedesátku aut (rovných 6 %). Qashqai má i zde vysokých +346,5 %, respektive +648 kusů. Navýšení Hyundaie ix35 stouplo o 2,7 % na 8,7 %, je tudíž stále optimistické (o 43 jednotek více). Duster ztratil přesnou třetinu, vybralo si jej o 258 lidí méně. Tiguan se oproti loňsku rovněž zhoršil, ale jen o 2,5 % (má -12 vozů).

Nejvíce ze všech hlásí znovu Captiva (+560 %) před Qashqaiem, o 101,7 % vyskočily registrace Kugy. Pády se zatím pohybují jen nad hranicí 30 %, ať už se kromě Dusteru jedná například o Audi Q5, Kiu Sorento či Mazdu CX-7. Honda CR-V se odporoučela dolů o čtvrtinu, ale má -52 aut, což je na kusy s výjimkou Dacie nejvíce.

Nejprodávanějším menším SUV s turbodieselem byl v březnu Nissan Qashqai (349, podíl 92,1 %). U v pořadí druhé Škody Yeti činily vznětové motory jen 39,5 % (167), což je skutečně málo. Tiguan měl 139 vozů se zkratkou TDI (vyšších 68,8 %). Ford Kuga dosáhl na 131 registrací a skončil tedy vysoko, čtvrtý. V jeho případě to znamená plných 100 %. Pátý je v této statistice jihokorejský Hyundai se 127 ix35 na naftu (57,5 %). Celkem 26 Dacií Duster do lehkého terénu spalovalo bioethanol E85, mezi pětici nejlepších modelů s naftovými motory se ovšem neprotlačila.

Malé crossovery

Nejzajímavější na výsledcích malých crossoverů je to, že všechny modely překročily alespoň desítku registrací. Pořadí ale zůstává shodné: SX4 - Juke - Soul - Sedici - Countryman.

Březnový trh ovšem ztratil přes 18 %, vždyť lídr se samurajským S má -26,4 % a Kia Soul -45,3 %. Nárůsty v podobě Juku, Sedici a Countrymanu nemohou propad SX4 (-57 aut) ani Kie, která má o desítku kusů méně, vyvážit.

Minisegment je v mínusu i za první čtvrtletí, přitom ještě v únoru měl opačných takřka +6%. Zatímco extravagantní crossover od Nissanu vykazuje stále alespoň +127 % (vyskočil z osmi desítek na 182 exemplářů), SX4 má naopak ztrátu přes jednu čtvrtinu (-131 registrací ze 496).

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v březnu 2012
  Kategorie OA+LUV 3/2012 OA+LUV1-3/2012 Tržní podíl ve tř. 3/2012 Tržní podíl ve tř. 1-3/2012
1. Škoda YETI 423 1062 17,3% 18,0%
2. Nissan QASHQAI 379 835 15,5% 14,1%
3. Hyundai ix35 221 539 9,0% 9,1%
4. Volkswagen TIGUAN 202 460 8,3% 7,8%
5. Dacia DUSTER 172 516 7,0% 8,7%
5. Kia SPORTAGE 172 366 7,0% 6,2%
7. Ford KUGA 131 238 5,4% 4,0%
8. Mitsubishi ASX 114 213 4,7% 3,6%
9. Honda CR-V 60 155 2,5% 2,6%
10. Volvo XC60 51 158 2,1% 2,7%
11. Mitsubishi OUTLANDER 50 93 2,0% 1,6%
12. BMW X3 44 117 1,8% 2,0%
13. Audi Q3 38 124 1,6% 2,1%
13. Toyota RAV4 38 94 1,6% 1,6%
15. Subaru FORESTER 35 83 1,4% 1,4%
16. BMW X1 33 110 1,4% 1,9%
17. Chevrolet CAPTIVA 31 66 1,3% 1,1%
18. Fiat FREEMONT 26 71 1,1% 1,2%
19. Audi Q5 25 71 1,0% 1,2%
20. Hyundai SANTA FE 24 72 1,0% 1,2%
20. RANGE ROVER EVOQUE 24 59 1,0% 1,0%
22. Kia SORENTO 21 58 0,9% 1,0%
23. Renault KOLEOS 20 50 0,8% 0,8%
24. Mazda CX-7 18 50 0,7% 0,8%
25. Nissan X-TRAIL 15 38 0,6% 0,6%
26. Opel ANTARA 13 22 0,5% 0,4%
27. Land Rover FREELANDER 10 17 0,4% 0,3%
27. Mercedes-Benz GLK 10 31 0,4% 0,5%
29. Suzuki GRAND VITARA 10 36 0,4% 0,6%
30. Jeep COMPASS 9 17 0,4% 0,3%
Ostatní modely - 25 91 1,0% 1,5%
CELKEM - 2444 5912 100,0% 100,0%
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v březnu 2012
  Kategorie OA+LUV 3/2012 OA+LUV 1-3/2012 Tržní podíl ve tř. 3/2012 Tržní podíl ve tř. 1-3/2012
1. Suzuki SX4 159 365 67,4% 57,1%
2. Nissan JUKE 43 182 18,2% 28,5%
3. Kia SOUL 13 48 5,5% 7,5%
4. Fiat SEDICI 11 21 4,7% 3,3%
5. Mini COUNTRYMAN 10 23 4,2% 3,6%
CELKEM - 236 639 100,0% 100,0%

Související články

Témata
3. 5. 2012 18:53
Re: Skokan roku
Zas tak černý to není :-) V případě Qashqaie dochází k tzv. jednodenním registracím, kdy se auto zaregistruje v ČR a do měsíce vyveze za hranice - buď v rámci cenové arbitráže nebo z důvodu cíleného ovlivnění tržního podílu značky v ČR. Za první měsíce se jich takhle vyvezlo až 40 %, takže se žádná velká qashqaiománie v tuzemsku nekoná :o). Na obranu Nissanu dlužno dodat, že není sám, kdo tohle dělá... ;o)
Avatar - MikeeC
3. 5. 2012 14:20
Re: ta trieda malych SUV je nejaka rosiahla
tabulka opravdu zavádějící. Ale zajímalo by mě, kdyby byl Duster na prvním místě a ne na 5., zda by jsi se to doto taky tak opřel >:D
3. 5. 2012 13:54
Re: Skokan roku
Tomu nerozumím, to jako že už v Česku nemáme silnice ale autodromy, nebo že pokud máme silnice tak stejně nejsou české, anebo nisany Q jsou tak chtěné, že všechny tady koupené už jsou ukradené a jezdí u našich severovýchodních sousedů...? :-)
3. 5. 2012 13:49
Re: Celkem pozitivni cisla
Nevím jak teď, ale loni koncem roku, když sis porovnal ceny u shodných výbav a motorizací, vycházelo SX4 výrazně levněji než sedici...., navíc sedici nemají ve většině českých fiaťáckých prodejen ani na ukázku, natož na předváděcí jízdu ;-\
3. 5. 2012 08:56
Re: ta trieda malych SUV je nejaka rosiahla
Topper je sice nějaký vymatlanec z Trebišova nebo ještě odněkud z divokého Východu, ale výjimečně s ním souhlasím. Ta kategorie neskutečně namixovaná. Málé terénní vozy, co to je za kategorii (?), SUV má opravdu široký rozsah a crossovery taky. Takže bych se přimlouval, za to aby před každým článkem který se týká statistik prodeje byla krátká specifikace třídy.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku