Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prvním pololetí 2010: Nejprodávanější jsou automobily nižší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (43)
Pryč jsou doby, kdy českému trhu vládly malé vozy. Cenové propady způsobily to, že první pozici přepustily nižší střední třídě.

Ceny některých modelů klesly pod třísettisícovou hranici a Hyundai vyprodává skladové i30 dokonce za 209.000 Kč. Doby, kdy nové auto nižší střední třídy stálo nad 400 tisíc korun, jsou tedy pryč. Nelze se proto divit posunu segmentu nižší střední třídy na první místo.

Ještě před rokem vládly domácímu trhu malé vozy, měly 31,2 %. Letos jejich podíl činí jen 25,1 %, a to celkové registrace všech tříd mírně vzrostly (o 3,1 %, z 92.100 na 94.929 kusů). Tato kategorie ale ztratila celkem 15,9 %, propadla se o 4,5 tisíce kusů. Nižší střední si naopak o takřka totožnou procentní hodnotu polepšila, v kusech činí nárůst 4,1 tisíce. Celkově jí patří podíl bezmála 32 %.

Třetí nejrozšířenější skupinou jsou malé a střední automobily do terénu. Aby ne, jejich počty vzrostly oproti prvním šesti měsícům loňského roku o polovinu. Kromě Škody Yeti se poslední dobou daří i novince jihokorejské značky Hyundai: modelu ix35. Také Tiguan a občas i Nissan Qashqai dosahují dříve v této kategorii nevídaných měsíčních objemů.

Střední třída tedy pozici třetí největší kategorie ztratila, byť mírně narostla. Za ní následují co do počtu kusů velké dodávky. Ty mají také největší podíl LUV (73,7 %), což je pochopitelné. Jinak lehké užitkové vozy díky změně zákona o DPH loni v dubnu z většiny kategorií prakticky zmizely, beztak šlo o osobní auta znásilněná přepážkou. Zatímco za leden až červen 2009 byl jejich podíl na celkových počtech čtrnáctiprocentní, za první polovinu letošního roku mají pouze 6,2 %.

Největší skok zaznamenala luxusní třída, prodalo se prakticky jednou tolik prestižních limuzín a kupé, tento segment je ale pomyslnou třešničkou na dortu a z globálního hlediska je nevýznamný. Daleko důležitější je nárůst vyšší střední třídy (přes 30 %). Tam vládnou německé značky a v poslední době úřaduje nové BMW řady 5. Značně si polepšila také velkoprostorová auta střední velikosti, jejich nárůst činí jen o něco méně než třicet procent.

Domácí Škoda dominuje segmentům, ve kterých je zastoupena, tedy malým vozům, nižší střední a střední třídě, malým MPV a malým a středním SUV. Městské mrňouse zcela ovládl Fiat, ty jsou u nás ale jen okrajovou záležitostí s tříprocentním podílem. Ve vyšší střední a luxusní třídě nikdo nemá na německý triumvirát Audi/BMW/Mercedes (v abecedním pořadí). Modrobílí drtí konkurenci i ve velkých SUV, byť tam zejména Volkswagen nezahálí.

Francouzské značky hrají vlastní ligu v malých dodávkách a středních MPV, ve velkoprostorových autech a LUV do 3,5 tuny je jedničkou pro změnu Ford. Japonští výrobci vyklízejí své pozice mezi malými terénními vozy na úkor ambiciózních Evropanů a Jihokorejců a zbývají jim skutečně nevýznamné části trhu typu pick-upů a malých crossoverů.

Český trh v prvním pololetí 2010 podle jednotlivých segmentů
KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl
Období1-6/20101-6/2009[ks][%]1-6/2010
MINIVOZY30823308-226-6,8%3,2%
MALÉ VOZY2387028372-4502-15,9%25,1%
MALÉ CROSSOVERY8081237-429-34,7%0,9%
NIŽŠÍ STŘEDNÍ TŘÍDA3031026203410715,7%31,9%
STŘEDNÍ TŘÍDA709265585348,1%7,5%
VYŠŠÍ STŘEDNÍ TŘÍDA116488827631,1%1,2%
LUXUSNÍ TŘÍDA24812512398,4%0,3%
MALÉ TERÉNNÍ VOZY79755291268450,7%8,4%
VELKÉ TERÉNNÍ VOZY181416611539,2%1,9%
TERÉNNÍ PICK-UPY205270-65-24,1%0,2%
MALÁ MPV32573292-35-1,1%3,4%
STŘEDNÍ MPV2914225565929,2%3,1%
VELKÁ MPV404438-34-7,8%0,4%
MALÉ DODÁVKY40194361-342-7,8%4,2%
VELKÉ DODÁVKY5003447552811,8%5,3%
Ostatní27643366-602-17,9%2,9%
CELKEM949299210028293,1%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (43)
Avatar - iudex
11. 8. 2010 11:24
Re: Superb poráža 9-5
No neviem, čo robíš, ale u mňa je august najmŕtvejší mesiac v roku, nuda.
Dovolenku som tiež už pomaly zabudol, ešte v júni Turecko s jednou nemenovanou cestovkou predtým, než krachla. :-) Bibione je vyššia liga, na tú musím ešte tvrdo makať a zrieť, takisto na sen česko-slovenských chalupárov Hrvatsku. >:D
A na f/l 9-3ky nech Saab radšej zabudne a vyvíja novú generáciu, táto to už má spočítané.
11. 8. 2010 08:20
Re: Superb poráža 9-5
som ta musel strasne urazit ked si taky podrazdeny.. Odkial mas ten tvoj nazor ze som antiskodovkar? Za to ze sa pozeram na svet realnyi ocami a nemam doma modlu skoda znaku nad posteou ako ty tak som antiskodovkar? >:D >:D >:D :no: :no: :no:
11. 8. 2010 08:18
Re: Superb poráža 9-5
stale len potvrdzujes co som ti napisal vyssie..
Avatar - white label
11. 8. 2010 00:21
Re: Superb poráža 9-5
Viz 00:19
Možná bys mi mohl raději (místo té zbytečné hysterie) konečně napsat něco bližšího o případných (ne)souvislostech mezi tímto testem a americkým trhem... >:-[]
Avatar - white label
11. 8. 2010 00:19
Re: Superb poráža 9-5
Až se uklidníš, tak si znovu přečti mou reakci a pak tu svou, snad ti dojde, kdo z nás dvou reaguje opravdu podrážděně... ;-) :-)