Český trh v prvním pololetí 2010: Nejprodávanější jsou automobily nižší střední třídy
Ceny některých modelů klesly pod třísettisícovou hranici a Hyundai vyprodává skladové i30 dokonce za 209.000 Kč. Doby, kdy nové auto nižší střední třídy stálo nad 400 tisíc korun, jsou tedy pryč. Nelze se proto divit posunu segmentu nižší střední třídy na první místo.
Ještě před rokem vládly domácímu trhu malé vozy, měly 31,2 %. Letos jejich podíl činí jen 25,1 %, a to celkové registrace všech tříd mírně vzrostly (o 3,1 %, z 92.100 na 94.929 kusů). Tato kategorie ale ztratila celkem 15,9 %, propadla se o 4,5 tisíce kusů. Nižší střední si naopak o takřka totožnou procentní hodnotu polepšila, v kusech činí nárůst 4,1 tisíce. Celkově jí patří podíl bezmála 32 %.
Třetí nejrozšířenější skupinou jsou malé a střední automobily do terénu. Aby ne, jejich počty vzrostly oproti prvním šesti měsícům loňského roku o polovinu. Kromě Škody Yeti se poslední dobou daří i novince jihokorejské značky Hyundai: modelu ix35. Také Tiguan a občas i Nissan Qashqai dosahují dříve v této kategorii nevídaných měsíčních objemů.
Střední třída tedy pozici třetí největší kategorie ztratila, byť mírně narostla. Za ní následují co do počtu kusů velké dodávky. Ty mají také největší podíl LUV (73,7 %), což je pochopitelné. Jinak lehké užitkové vozy díky změně zákona o DPH loni v dubnu z většiny kategorií prakticky zmizely, beztak šlo o osobní auta znásilněná přepážkou. Zatímco za leden až červen 2009 byl jejich podíl na celkových počtech čtrnáctiprocentní, za první polovinu letošního roku mají pouze 6,2 %.
Největší skok zaznamenala luxusní třída, prodalo se prakticky jednou tolik prestižních limuzín a kupé, tento segment je ale pomyslnou třešničkou na dortu a z globálního hlediska je nevýznamný. Daleko důležitější je nárůst vyšší střední třídy (přes 30 %). Tam vládnou německé značky a v poslední době úřaduje nové BMW řady 5. Značně si polepšila také velkoprostorová auta střední velikosti, jejich nárůst činí jen o něco méně než třicet procent.
Domácí Škoda dominuje segmentům, ve kterých je zastoupena, tedy malým vozům, nižší střední a střední třídě, malým MPV a malým a středním SUV. Městské mrňouse zcela ovládl Fiat, ty jsou u nás ale jen okrajovou záležitostí s tříprocentním podílem. Ve vyšší střední a luxusní třídě nikdo nemá na německý triumvirát Audi/BMW/Mercedes (v abecedním pořadí). Modrobílí drtí konkurenci i ve velkých SUV, byť tam zejména Volkswagen nezahálí.
Francouzské značky hrají vlastní ligu v malých dodávkách a středních MPV, ve velkoprostorových autech a LUV do 3,5 tuny je jedničkou pro změnu Ford. Japonští výrobci vyklízejí své pozice mezi malými terénními vozy na úkor ambiciózních Evropanů a Jihokorejců a zbývají jim skutečně nevýznamné části trhu typu pick-upů a malých crossoverů.
Český trh v prvním pololetí 2010 podle jednotlivých segmentů | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl |
Období | 1-6/2010 | 1-6/2009 | [ks] | [%] | 1-6/2010 |
MINIVOZY | 3082 | 3308 | -226 | -6,8% | 3,2% |
MALÉ VOZY | 23870 | 28372 | -4502 | -15,9% | 25,1% |
MALÉ CROSSOVERY | 808 | 1237 | -429 | -34,7% | 0,9% |
NIŽŠÍ STŘEDNÍ TŘÍDA | 30310 | 26203 | 4107 | 15,7% | 31,9% |
STŘEDNÍ TŘÍDA | 7092 | 6558 | 534 | 8,1% | 7,5% |
VYŠŠÍ STŘEDNÍ TŘÍDA | 1164 | 888 | 276 | 31,1% | 1,2% |
LUXUSNÍ TŘÍDA | 248 | 125 | 123 | 98,4% | 0,3% |
MALÉ TERÉNNÍ VOZY | 7975 | 5291 | 2684 | 50,7% | 8,4% |
VELKÉ TERÉNNÍ VOZY | 1814 | 1661 | 153 | 9,2% | 1,9% |
TERÉNNÍ PICK-UPY | 205 | 270 | -65 | -24,1% | 0,2% |
MALÁ MPV | 3257 | 3292 | -35 | -1,1% | 3,4% |
STŘEDNÍ MPV | 2914 | 2255 | 659 | 29,2% | 3,1% |
VELKÁ MPV | 404 | 438 | -34 | -7,8% | 0,4% |
MALÉ DODÁVKY | 4019 | 4361 | -342 | -7,8% | 4,2% |
VELKÉ DODÁVKY | 5003 | 4475 | 528 | 11,8% | 5,3% |
Ostatní | 2764 | 3366 | -602 | -17,9% | 2,9% |
CELKEM | 94929 | 92100 | 2829 | 3,1% | 100,0% |