Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v říjnu 2021: Hrozivý pád pokračuje, Korejci však bodují

David Bureš
Diskuze (59)

Registrace nových automobilů na českém trhu v říjnu 2021 spadly o bezmála čtvrtinu. Korejským značkám se však i v takové době daří, a to jak Hyundaii, tak Kie i SsangYongu.

Automobilky bojují s nedostatkem výrobních komponentů, převážně čipů, a na jejich prodejních výsledcích je to značně patrné. V říjnu 2021 bylo na českém trhu registrováno jen 12.670 automobilů, o 24,7 % méně než před rokem. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.

To je opravdu nízký výsledek, vždyť takhle málo automobilů bylo za říjen v Česku naposledy registrováno v roce 2007. Tehdejší statistiky SDA evidovaly 12.120 registrací. V letech 2016 a 2017 dokonce říjnové registrace přesáhly hranici 20.000 automobilů.

Pád registrací je přitom znatelný na většině značek. Domácí Škoda si meziročně pohoršila o 38,4 %, přesto zůstává jedničkou na trhu. Celkově třetí Volkswagen spadl dokonce o 49 %, Dacia pak o 57,5 %. V jejím případě ale letošní výsledky ovlivňuje i konec klíčových modelů na českém trhu, Loganu MCV a Dokkeru.

I v říjnu se ale najdou výjimky. Rostly primárně korejské značky, které podle všeho mají dostatečné zásoby dílů. Druhý Hyundai meziročně vyskočil o 14,6 %, celkově čtvrtá Kia o 1,3 %. Největším skokanem října je nicméně SsangYong. Jeho 146 registrací je o 224 % více než před rokem, díky čemuž se korejský specialista objevil v nejlepší dvacítce značek. Konkrétně skončil osmnáctý, dopadl tedy lépe než Fiat, Mitsubishi nebo Subaru.

Rostli ale i jiní, Opel o 46,9 %, Volvo o 18,9 %, Mazda o 27,2 % a Nissan dokonce o 166,7 %. Právě v případě Nissanu evidentně pomohl příchod nového Qashqaie.

Český trh – registrace nových aut v říjnu 2021 podle značek
Poř. Značka Registrace 10/2021 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda 3760 -38,4 29,68
2. Hyundai 1417 +14,6 11,18
3. Volkswagen 806 -49,0 6,36
4. Kia 770 +1,3 6,08
5. Toyota 695 -17,1 5,49
6. Peugeot 593 -8,2 4,68
7. Mercedes-Benz 526 -13,8 4,15
8. Renault 460 -38,2 3,63
9. Ford 444 -29,9 3,50
10. Dacia 330 -57,5 2,6
11. BMW 321 -25,2 2,53
12. Opel 307 +46,9 2,42
13. Seat 299 +0,3 2,36
14. Mazda 215 +27,2 1,7
15. Citroën 204 -38,2 1,61
16. Volvo 201 +18,9 1,59
17. Audi 196 -22,2 1,55
18. SsangYong 146 +224,4 1,15
19. Suzuki 129 -42,7 1,02
20. Nissan 104 +166,7 0,82
- CELKEM 12670 -24,7 -

Slabý odbyt logicky ovlivnil také pořadí modelů. Na nejvyšší příčce je opět Škoda Fabia, a to přestože jejích 1.073 registrací je o 17,3 % méně než před rokem. Škoda Octavia se totiž meziročně propadla o 57,8 %, 625 registrací jí tak stačilo jen ke třetí příčce. Druhá skončila Škoda Scala, s 809 registracemi (-13 %).

Korejcům pak k jejich ziskům pomohly nárůsty celkově pátého Hyundaie Tucson (meziročně +24,6 %) a osmnácté Kie Sportage (+33,7 %). Zatímco Tucson těží z obliby nové generace, Sportage vyprodává sklady před příchodem nové generace, která se nedávno začala sériově vyrábět. Do top 20 se dostal i letos nově uvedený Hyundai Bayon.

Český trh – registrace nových aut v říjnu 2021 podle modelů
Poř. Model Registrace 1-10/2021 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. Škoda Fabia 1073 -17,3
2. Škoda Scala 809 -13,0
3. Škoda Octavia 625 -57,8
4. Hyundai i30 543 -11,6
5. Hyundai Tucson 497 +24,6
6. Škoda Karoq 375 -46,2
7. Škoda Kamiq 345 -23,7
8. Kia Ceed 319 -16,9
9. Peugeot 2008 255 +118
10. Škoda Kodiaq 240 -61,3
11. Škoda Superb 239 -50,6
12. Volkswagen Golf 209 -69,1
13. Dacia Sandero 196 +58,1
14. Ford Focus 164 +51,9
15. Renault Clio 162 -60,8
16. Toyota RAV4 155 +26,0
17. Toyota Corolla 144 -15,8
18. Kia Sportage 135 +33,7
19. Renault Captur 134 -35,3
20. Hyundai Bayon 129 -

Po deseti měsících roku se pak ukazuje, že v prvních čtvrtletích si automobilky udělaly dostatečný náskok před aktuálním propadem. Od ledna do října 2021 bylo u nás registrováno 174.494 aut, což je pořád více než za stejné období loňského, covidového roku, a to konkrétně o 5,7 %.

Domácí Škoda ale letos padá o 4,7 %, naopak druhý Hyundai roste o 24,6 % a třetí Volkswagen o 21 %. Výrazně letos roste i celkově devátý Seat (+76,6 %) nebo devatenáctý Nissan (+107,1 %).

Český trh – registrace nových aut v roce 2021 podle značek
Poř. Značka Registrace 01-10/2021 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Škoda 59834 -4,7 34,29
2. Hyundai 16419 +24,6 9,41
3. Volkswagen 15043 +21,0 8,62
4. Toyota 8428 +9,2 4,83
5. Kia 8140 +17,7 4,66
6. Mercedes-Benz 7164 +19,4 4,11
7. Peugeot 6740 -4,3 3,86
8. Ford 6012 +23,1 3,45
9. Seat 5789 +76,6 3,32
10. Dacia 5362 -33,8 3,07
11. Renault 4470 -22,6 2,56
12. BMW 4219 +0,1 2,42
13. Opel 3513 +28,7 2,01
14. Citroën 3362 -7,4 1,93
15. Audi 2414 +23,5 1,38
16. Suzuki 2166 +10,2 1,24
17. Mazda 2124 +43,1 1,22
18. Volvo 2041 +31,6 1,17
19. Nissan 1251 +107,1 0,72
20. Mitsubishi 1161 -27,6 0,67
- CELKEM 174.494 +5,7 -
David Bureš
Diskuze (59)

Doporučujeme

Avatar - kuk
23. 11. 2021 09:43
Re: Konec srachkometů a rakovinometů je za rohem. :))
Tvoje bába je zelený nebolševický soudruh ty zastaralej vypatlanče. :-!
Avatar - rohYpnol
6. 11. 2021 11:42
Re: Re: Mediální papouškování PR
NE. Podnikání je sostavná činnost za u účelem dosažení zisku. Nepochybně.

Ale pak je taky třeba rozlišovat nějaký morální aspekt. Příkladem jsou třeba respirátory. To, že se prodávaly za 700k+/ks určitě byl ekonomicky skvělý obchodní tah některých firem. Byla to i blbost a neschopnost státu. Ale bylo to založeno na zneužití situace na trhu. Vydělávat na takovýchto excesech prostě považuji za nemorální. Další příklad- zdražování stavebnin na jihu Moravy po tornádu... Každý má právo na přiměřený zisk, Nepochybně.

Ale spekulativní zisk za mě není slušné podnikání. Resp. výroba a prodej automobilů neřadím mezi spekulativní podnikání.
Avatar - fOE
6. 11. 2021 07:42
Re: Oktávka ustupuje Enyaqu
Ja te az obdivuju, ze mas ten elan to tu vysvetlovat porad dokola dalsim a dalsim anebo, a to uz bohuzel taky pomerne casty jev, i porad tem stejnym. :yes:
Avatar - fOE
6. 11. 2021 07:36
Re: Re: Mediální papouškování PR
Zadne zneuziti, to je jak za komara, ale proste vyuziti. Uz si jednou provzdy uvedomme, ze automobilky nejsou charita, samozrejme je zajima zisk (resp. je mohou zajimat i jine veci, jednodude podle prani akcionaru). Donutit je zlevnit muze jen konkurence, trh.
Avatar - Barrichello
6. 11. 2021 00:41
Re: Konec srachkometů a rakovinometů je za rohem. :))
čínani a rusáci zkoupí vše, i tebe, Budš rád, že jim můžeš čistit boty zelený neobolševický soudruhu :-) :-) :-) :-) :-)