Český trh v říjnu 2021: Hrozivý pád pokračuje, Korejci však bodují
Registrace nových automobilů na českém trhu v říjnu 2021 spadly o bezmála čtvrtinu. Korejským značkám se však i v takové době daří, a to jak Hyundaii, tak Kie i SsangYongu.
Automobilky bojují s nedostatkem výrobních komponentů, převážně čipů, a na jejich prodejních výsledcích je to značně patrné. V říjnu 2021 bylo na českém trhu registrováno jen 12.670 automobilů, o 24,7 % méně než před rokem. Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů.
To je opravdu nízký výsledek, vždyť takhle málo automobilů bylo za říjen v Česku naposledy registrováno v roce 2007. Tehdejší statistiky SDA evidovaly 12.120 registrací. V letech 2016 a 2017 dokonce říjnové registrace přesáhly hranici 20.000 automobilů.
Pád registrací je přitom znatelný na většině značek. Domácí Škoda si meziročně pohoršila o 38,4 %, přesto zůstává jedničkou na trhu. Celkově třetí Volkswagen spadl dokonce o 49 %, Dacia pak o 57,5 %. V jejím případě ale letošní výsledky ovlivňuje i konec klíčových modelů na českém trhu, Loganu MCV a Dokkeru.
I v říjnu se ale najdou výjimky. Rostly primárně korejské značky, které podle všeho mají dostatečné zásoby dílů. Druhý Hyundai meziročně vyskočil o 14,6 %, celkově čtvrtá Kia o 1,3 %. Největším skokanem října je nicméně SsangYong. Jeho 146 registrací je o 224 % více než před rokem, díky čemuž se korejský specialista objevil v nejlepší dvacítce značek. Konkrétně skončil osmnáctý, dopadl tedy lépe než Fiat, Mitsubishi nebo Subaru.
Rostli ale i jiní, Opel o 46,9 %, Volvo o 18,9 %, Mazda o 27,2 % a Nissan dokonce o 166,7 %. Právě v případě Nissanu evidentně pomohl příchod nového Qashqaie.
Český trh – registrace nových aut v říjnu 2021 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 10/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 3760 | -38,4 | 29,68 |
2. | Hyundai | 1417 | +14,6 | 11,18 |
3. | Volkswagen | 806 | -49,0 | 6,36 |
4. | Kia | 770 | +1,3 | 6,08 |
5. | Toyota | 695 | -17,1 | 5,49 |
6. | Peugeot | 593 | -8,2 | 4,68 |
7. | Mercedes-Benz | 526 | -13,8 | 4,15 |
8. | Renault | 460 | -38,2 | 3,63 |
9. | Ford | 444 | -29,9 | 3,50 |
10. | Dacia | 330 | -57,5 | 2,6 |
11. | BMW | 321 | -25,2 | 2,53 |
12. | Opel | 307 | +46,9 | 2,42 |
13. | Seat | 299 | +0,3 | 2,36 |
14. | Mazda | 215 | +27,2 | 1,7 |
15. | Citroën | 204 | -38,2 | 1,61 |
16. | Volvo | 201 | +18,9 | 1,59 |
17. | Audi | 196 | -22,2 | 1,55 |
18. | SsangYong | 146 | +224,4 | 1,15 |
19. | Suzuki | 129 | -42,7 | 1,02 |
20. | Nissan | 104 | +166,7 | 0,82 |
- | CELKEM | 12670 | -24,7 | - |
Slabý odbyt logicky ovlivnil také pořadí modelů. Na nejvyšší příčce je opět Škoda Fabia, a to přestože jejích 1.073 registrací je o 17,3 % méně než před rokem. Škoda Octavia se totiž meziročně propadla o 57,8 %, 625 registrací jí tak stačilo jen ke třetí příčce. Druhá skončila Škoda Scala, s 809 registracemi (-13 %).
Korejcům pak k jejich ziskům pomohly nárůsty celkově pátého Hyundaie Tucson (meziročně +24,6 %) a osmnácté Kie Sportage (+33,7 %). Zatímco Tucson těží z obliby nové generace, Sportage vyprodává sklady před příchodem nové generace, která se nedávno začala sériově vyrábět. Do top 20 se dostal i letos nově uvedený Hyundai Bayon.
Český trh – registrace nových aut v říjnu 2021 podle modelů | |||
Poř. | Model | Registrace 1-10/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Škoda Fabia | 1073 | -17,3 |
2. | Škoda Scala | 809 | -13,0 |
3. | Škoda Octavia | 625 | -57,8 |
4. | Hyundai i30 | 543 | -11,6 |
5. | Hyundai Tucson | 497 | +24,6 |
6. | Škoda Karoq | 375 | -46,2 |
7. | Škoda Kamiq | 345 | -23,7 |
8. | Kia Ceed | 319 | -16,9 |
9. | Peugeot 2008 | 255 | +118 |
10. | Škoda Kodiaq | 240 | -61,3 |
11. | Škoda Superb | 239 | -50,6 |
12. | Volkswagen Golf | 209 | -69,1 |
13. | Dacia Sandero | 196 | +58,1 |
14. | Ford Focus | 164 | +51,9 |
15. | Renault Clio | 162 | -60,8 |
16. | Toyota RAV4 | 155 | +26,0 |
17. | Toyota Corolla | 144 | -15,8 |
18. | Kia Sportage | 135 | +33,7 |
19. | Renault Captur | 134 | -35,3 |
20. | Hyundai Bayon | 129 | - |
Po deseti měsících roku se pak ukazuje, že v prvních čtvrtletích si automobilky udělaly dostatečný náskok před aktuálním propadem. Od ledna do října 2021 bylo u nás registrováno 174.494 aut, což je pořád více než za stejné období loňského, covidového roku, a to konkrétně o 5,7 %.
Domácí Škoda ale letos padá o 4,7 %, naopak druhý Hyundai roste o 24,6 % a třetí Volkswagen o 21 %. Výrazně letos roste i celkově devátý Seat (+76,6 %) nebo devatenáctý Nissan (+107,1 %).
Český trh – registrace nových aut v roce 2021 podle značek | ||||
Poř. | Značka | Registrace 01-10/2021 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Škoda | 59834 | -4,7 | 34,29 |
2. | Hyundai | 16419 | +24,6 | 9,41 |
3. | Volkswagen | 15043 | +21,0 | 8,62 |
4. | Toyota | 8428 | +9,2 | 4,83 |
5. | Kia | 8140 | +17,7 | 4,66 |
6. | Mercedes-Benz | 7164 | +19,4 | 4,11 |
7. | Peugeot | 6740 | -4,3 | 3,86 |
8. | Ford | 6012 | +23,1 | 3,45 |
9. | Seat | 5789 | +76,6 | 3,32 |
10. | Dacia | 5362 | -33,8 | 3,07 |
11. | Renault | 4470 | -22,6 | 2,56 |
12. | BMW | 4219 | +0,1 | 2,42 |
13. | Opel | 3513 | +28,7 | 2,01 |
14. | Citroën | 3362 | -7,4 | 1,93 |
15. | Audi | 2414 | +23,5 | 1,38 |
16. | Suzuki | 2166 | +10,2 | 1,24 |
17. | Mazda | 2124 | +43,1 | 1,22 |
18. | Volvo | 2041 | +31,6 | 1,17 |
19. | Nissan | 1251 | +107,1 | 0,72 |
20. | Mitsubishi | 1161 | -27,6 | 0,67 |
- | CELKEM | 174.494 | +5,7 | - |