Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v srpnu 2009: Pořadí značek

Ondřej Láník
Diskuze (100)
Má český trh za sebou letní propad již nyní nebo se dočkáme poklesu i v měsíci září? Obchodně nejhorší srpen za poslední 4 roky nevěstí nic dobrého, ale velké prodejní kampaně právě startují.

V srpnu 2009 se u nás prodalo celkem 13.129 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 1.414 ks méně (-9,7 %) než v srpnu minulého roku. Lehká užitková vozidla zaznamenala meziročně pokles (-3.118 ks), když se jich prodalo jen 955 ks (v srpnu tedy nejméně z 8 měsíců roku 2009), osobních vozů se prodalo 12.174 ks (+1.704 ks).

Registrace nových automobilů v srpnu

Na prvních třech místech měsíčního žebříčku se proti červenci nic nemění. První Škoda ztrácí meziročně jen 17,6 %, druhý Ford je prakticky na stejných počtech jako před rokem a Volkswagen zaznamenal meziroční ztrátu třetiny registrací, když před rokem vedl pořadí dovážených značek. Čtvrtý Renault sice přišel meziročně o pětinu registrací, ale třetí místo mu uniklo o jediný kus.

Na pátém a šestém místě je zřejmý vliv kampaní, které připravil Citroën a Hyundai na letošní léto. Obě značky meziročně vyrostly v řádu desítek procent, i když trh se o desetinu zmenšil. Vylepšení ceníků Peugeotu přineslo pokles, který právě kopíruje vývoj celého trhu, ale to této značce nestačí a tak už na září avizovala radikální snížení cen nejprodávanějších modelů.

Srpen byl z hlediska registrací úspěšný u Kie a Fiatu. Obě značky zaznamenaly růst o 30 nebo více procent, což lze připsat generační obměně, resp. výprodeji skladů s mimořádnými slevami. To se týká také v srpnu výrazněji rostoucího Nissanu (+73 %).

Ve druhé desítce stojí za pozornost propady luxusních značek. Mercedes-Benz je výrazněji postižen kvůli propadu na trhu užitkových aut.

Registrace na českém trhu, výsledky za měsíc srpen 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVzměnazměnaTržní podíl
-Období8/20098/2008[ks][%]8/2009
1.Škoda34614200-739-17,6%26,4%
2.Ford12161231-15-1,2%9,3%
3.Volkswagen8691250-381-30,5%6,6%
4.Renault8681096-228-20,8%6,6%
5.Citroën80063816225,4%6,1%
6.Hyundai79651228455,5%6,1%
7.Peugeot618685-67-9,8%4,7%
8.Kia55239715539,0%4,2%
9.Fiat48537311230,0%3,7%
10.Toyota459530-71-13,4%3,5%
11.Opel376345319,0%2,9%
12.Chevrolet28428400,0%2,2%
13.Suzuki245338-93-27,5%1,9%
14.Mercedes-Benz237403-166-41,2%1,8%
15.Audi235297-62-20,9%1,8%
16.Nissan2241299573,6%1,7%
17.Dacia2191803921,7%1,7%
18.BMW218256-38-14,8%1,7%
19.Honda180307-127-41,4%1,4%
20.Seat160176-16-9,1%1,2%
21.Mazda126242-116-47,9%1,0%
22.Mitsubishi123134-11-8,2%0,9%
23.Volvo8283-1-1,2%0,6%
24.Subaru49131-82-62,6%0,4%
25.Iveco3158-27-46,6%0,2%
26.Lexus30201050,0%0,2%
27.Alfa Romeo2419526,3%0,2%
28.Lada20614233,3%0,2%
29.Porsche1816212,5%0,1%
30.Jeep1320-7-35,0%0,1%
30.Land Rover1338-25-65,8%0,1%
32.Mini107342,9%0,1%
33.Dodge814-6-42,9%0,1%
34.Renault Trucks715-8-53,3%0,1%
35.Chrysler612-6-50,0%0,0%
36.Lancia523150,0%0,0%
37.smart45-1-20,0%0,0%
37.Saab49-5-55,6%0,0%
39.Infiniti303-0,0%
39.Ferrari312200,0%0,0%
39.Kaipan312200,0%0,0%
42.Maserati13-2-66,7%0,0%
42.Ssangyong14-3-75,0%0,0%
-Celkem - Jiné značky4376-33-43,4%0,3%
-Celkem1312914543-1414-9,7%100,0%

Registrace nových automobilů - Průběžné výsledky za 8 měsiců roku 2009

Od ledna do srpna se u nás prodalo 120.416 aut, zatímco ve stejném období před rokem to bylo 137.813 vozů (OA+LUV). Méně automobilů než letos se naposledy prodalo za prvních 8 měsíců roku 2006 (114 tisíc ks).

Škoda momentálně na domácím trhu meziročně ztrácí téměř 21 % loňských čísel, její tržní podíl se pohybuje kolem 26 %. Ford drží vytýčený trend (tržní podíl 10 %) a daří se mu to i díky 10% růstu registrací. Volkswagen i Renault zatím ztrácí přibližně tolik co trh, ale podzimní sezóna může letošní celoroční výsledek ještě zachránit.

Na svá dobrá čísla už má zaděláno duo Hyundai-Kia. Obě značky si úspěšně konkurují, ale přesto se prodávají dobře a obě rostou na úkor tradičních evropských jmen. Zbytek první desítky značek prozatím prodal méně než před rokem a ztrátové tempo je navíc rychlejší než u celého trhu.

Ve druhé desítce je meziročně v plusu pouze Chevrolet, v té třetí pak Volvo a Lexus.

Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVzměnazměnaTržní podíl
-Období1-8/20091-8/2008[ks][%]1-8/2009
1.Škoda3159939893-8294-20,8%26,2%
2.Ford1225611092116410,5%10,2%
3.Volkswagen933510469-1134-10,8%7,8%
4.Renault83859683-1298-13,4%7,0%
5.Hyundai609057893015,2%5,1%
6.Kia5769506070914,0%4,8%
7.Citroën56787130-1452-20,4%4,7%
8.Peugeot55646826-1262-18,5%4,6%
9.Fiat37494440-691-15,6%3,1%
10.Toyota32954027-732-18,2%2,7%
11.Opel30693660-591-16,1%2,5%
12.Chevrolet30572997602,0%2,5%
13.Suzuki25732863-290-10,1%2,1%
14.Mercedes-Benz24803416-936-27,4%2,1%
15.Audi23022512-210-8,4%1,9%
16.Honda19092076-167-8,0%1,6%
17.BMW17722128-356-16,7%1,5%
18.Dacia17271795-68-3,8%1,4%
19.Seat16801816-136-7,5%1,4%
20.Nissan16241870-246-13,2%1,3%
21.Mazda14852366-881-37,2%1,2%
22.Volvo117699218418,5%1,0%
23.Mitsubishi10281204-176-14,6%0,9%
24.Subaru711810-99-12,2%0,6%
25.Iveco289505-216-42,8%0,2%
26.Lexus16616331,8%0,1%
27.Alfa Romeo145159-14-8,8%0,1%
28.Porsche135147-12-8,2%0,1%
29.Lada124125-1-0,8%0,1%
30.Land Rover121262-141-53,8%0,1%
31.Jeep113183-70-38,3%0,1%
32.Jaguar86113-27-23,9%0,1%
33.Dodge7587-12-13,8%0,1%
34.Chrysler68108-40-37,0%0,1%
35.Renault Trucks63146-83-56,8%0,1%
36.Mini5961-2-3,3%0,0%
37.Ssangyong4760-13-21,7%0,0%
38.Lancia461729170,6%0,0%
39.smart3971-32-45,1%0,0%
40.Saab3884-46-54,8%0,0%
41.Ferrari2923626,1%0,0%
42.Maserati2324-1-4,2%0,0%
43.Infiniti19019-0,0%
44.Hummer1246-34-73,9%0,0%
45.Kaipan911-2-18,2%0,0%
46.Cadillac831-23-74,2%0,0%
47.KTM404-0,0%
47.Santana49-5-55,6%0,0%
49.Rover18-7-87,5%0,0%
-Celkem - Jiné značky380456-76-16,7%0,3%
-Celkem120416137813-17397-12,6%100,0%

Ondřej Láník
Diskuze (100)
11. 9. 2009 14:59
FORD
No vždy jsem měl Fordy, ale už Focus II mě nechal chladným a teď mám nové Mondeo a nevim teda, kam to soudruzi táhnou, dlaší auto asi Ford nebude...Nedivím se těm prodejům, za ty ceny to jde na dračku a taky tomu odpovídá kvalita... Řekl bych, že jak všichni šetří na všem a odboráři zvyšují mzdy, tak BMW/MB bude za chvíli značka pro člověka vyžadujícího průměrnou kvalitu materiálů a průměrnou spolehlivost.
Avatar - Emel
9. 9. 2009 08:03
Re: Nižšia stredná je rozhodujúca ...
U celoročních je to tak, ale v poslední době se začíná PSA u nás dařit lépe. Nyní přišel Peugeot se zajímavou cenovou nabídku na 308, tak uvidíme, jak to bude znát na prodejích.

Korejci samozřejmě konkurují všem značkám v mainstreamu, v malých vozech a nižší střední jsou nejprodávanější základní motorizace a tam si vede Hyundai velmi dobře.
8. 9. 2009 19:16
Re: "vitazi" a vitazi...
Tvůj pokus cpát do této diskuse státní příslušnost, jazyk nebo národnost rodilého občana EU je trapný. Lze jen konstatovat, že primitivní nacionalismus tohoto typu dnes vyznávají pouze primitivní skupiny občanstva, kterým je zatěžko pochopit, že je v dnešní Evropě zaplevelené musulmanama s maďarem nebo slovákem na jedné lodi.
8. 9. 2009 18:54
Re: Nižšia stredná je rozhodujúca ...
Emele, já se dívám na roční výsledky, čili 1-8/09, protože myslím, že měsíční výsledky, které jsi použil ty, neříkají nic o tendenci. A v celoroku jdou C i P o dost procent dolů. Neberu ti samozřejmě názor, že třeba nepokládáš Peugeot a Citroen za přímé konkurenty Hyundaie a Kie a myslíš si, že tihle Korejci přetahují zákazníky spíš nějakým jiným značkám.
8. 9. 2009 17:20
Re: Bravo
Akorat ze Fiat dlouhodobe osciluje plus minus kolem 9.mista.