Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chevrolet Sequel: 300 mil na vodík

Michal Otruba
Diskuze (25)
Automobilka General Motors přepisuje historii. Její hybridní model Chevrolet Sequel s pokročilou vodíkovou technologií pohonu totiž dokázal ujet největší vzdálenost na jedno natankování a tím tuto náročnou techniku přiblížit komerčnímu využití.

Chevrolet o svém prototypu tvrdí, že je to technologicky nejvyspělejší hybridní automobil na světě. Jako první automobil poháněný vodíkovými palivovými články dokázal v reálném provozu ujet 482,8 km (300 mil) na jediné natankování. Vodík natankoval na veřejné čerpací stanici a na cestě za ním zbyla pouze vodní pára vycházející z jeho výfukového systému.

Sequel, do kterého GM investovalo více než miliardu amerických dolarů, byl poprvé představen na International Auto Show v Detroitu v roce 2005. Je to první vůz na světě, který úspěšně kombinuje vodíkové palivové články s dalšími pokročilými technologiemi jako li-ion baterie, elektromotory umístěné přímo v kolech a lehkou hliníkovou konstrukci. Systém pohonu poskytuje výkon 73 kW, kterým jsou napájeny dva elektromotory umístěné v zadních kolech (+jeden vpředu) a také ventilační a klimatizační soustava interiéru, palubní elektronika a trakční akumulátor.

Automobil vybavený na řízení a brzdách by-wire technologií, je poháněn vodíkem, kterého dokáže pod tlakem 700 barů (70 MPa) načerpat až 8 kg do tří palubních nádrží ve střední části podlahy vozu. Vysokonapěťové li-ion akumulátory o hmotnosti 65 kg, umístěné u zadní nápravy, jsou zásobárnou energie pro rozjezdy, při brzdění jsou naopak dobíjeny, čímž se zvyšuje dojezd vozidla.

„GM ukazuje, že pokročilé technologie šetrné k životnímu prostředí můžou omezit závislost lidstva na ropě,“ říká viceprezident pro strategické plánování automobilky GM Larry Burns. „Chevrolet Sequel jasně ukazuje naši představu o budoucnosti automobilismu.“

300 mílový okruh po státu New York odstartoval Sequel v GM Fuel Cell Activity Center, kde byl pohon Sequelu vyvinut. Jeho cílem se stalo město Tarrytown.

Celohliníková studie má vnější rozměry 4994 x 1966 x 1697 mm, rozvor 3040 mm, pohotovostní hmotnost činí 2170 kg, nejvyšší rychlost činí jen 145 km/h, ale zrychlení z klidu na stovku má zvládat za méně než 10 sekund.

Michal Otruba
Diskuze (25)
18. 5. 2007 18:48
Sequel na vodík.
Vypadá to nadějně na rozdíl od módních hybridů, ale takhle koncipovaná vozidla se zkoušeli již v sedmdesátých letech, takže pod sluníčkem zas až tak nic nového. Bohužel cesta k autu které můžu nechat stát s natankovanou nádrži(myslím vodík) tři dni v
garáži a bez problému vyjet bude ještě zatraceně dlouhá.
18. 5. 2007 14:01
Re: Konečně
Zatím neumíme vyrobit vodík bez CO2 jako odpadu. Takže je to budoucnost.
18. 5. 2007 14:00
zrychlení
je možný, že 70kW výkonu hne vozem těžkým přes dvě tuny 0-100 pod deset sekund??? ... jinak prima, zní to dobře ;)