Cizeta plánuje návrat, a to včetně V16 se čtyřmi turby
Italská společnost Cizeta Automobili SRL na přelomu 80. a 90. let vyráběla vůz s vidlicovým šestnáctiválcem a designem nápadně podobným Lamborghini Diablo. Nyní ji koupil nový majitel a plánuje obnovit výrobu.
Italové Claudio Zampolli a Giorgio Moroder v roce 1988 založili v italské Modeně společnost Cizeta Automobili SRL. Název Cizeta vychází z italské výslovnosti iniciál (CZ) Claudia Zampolliho, který byl povoláním automobilový technik. Giorgio Moroder je skladatel a hudební producent, který složil hudbu například pro film Nekonečný příběh (1984), a práce na hudbě k filmu Půlnoční expres (1978) mu vynesla Oscara. Jejich prvním a jediným vozem byla Cizeta-Moroder V16T, byť tento plný název nesl pouze prototyp. Následné vozy se jmenovaly jen Cizeta V16T – Moroder totiž automobilku v roce 1990 opustil. Prototyp si tehdy vzal s sebou a v jeho vlastnictví se nachází dodnes.
Autorem designu Cizety V16T je Marcello Gandini, přičemž jistá podobnost s Lamborghini Diablo není náhodná. Gandini totiž původně svůj návrh nabídl právě Lamborghini, tehdy vlastněného Chryslerem. V Lamborghini si jej ovšem upravili podle svého, což nespokojeného Gandiniho dovedlo ke spolupráci s Cizetou.
Pod klínovitou karoserií modelu V16T se čtyřmi výklopnými světly byl prostorový trubkový rám, v němž si našel místo napříč uložený vidlicový šestnáctiválec o objemu 6,0 litrů. Oficiální hodnota výkonu byla 403 kW (547 koní) při 8.000 min-1, zatímco krouticí moment vrcholil v 6.000 min-1 hodnotou 542 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h mělo být otázkou 4,5 sekundy a maximální rychlost byla udávána 320 km/h.
Společnost Cizeta Automobili SRL ukončila činnost v roce 1994 a za svou existenci stihla ručně vyrobit osm zákaznických vozů, přičemž následně v letech 1999 a 2003 byly dokončeny další tři exempláře (dvě kupé a jeden spyder). Celkem tedy, včetně původního prototypu, pouhých dvanáct kusů. V různých zdrojích se však lze dočíst i o jiných produkčních číslech, někde dokonce až o dvaceti. Původní prodejní cena byla zhruba 650 tisíc dolarů. Pozdější otevřené provedení, Spyder TTJ, přišlo na 850 tisíc dolarů. Započítáme-li inflaci, jedná se o ekvivalent dnešního zhruba 1,3 milionu dolarů (28,3 milionů korun), respektive 1,7 milionu dolarů (37 milionů korun).
Výroba dodatečných vozů v letech 1999 a 2003 byla možná proto, že se zakladatel značky, Claudio Zampolli, přesunul do amerického Los Angeles a založil novou společnost, Cizeta Automobili USA. Její webové stránky dodnes existují, včetně možnosti objednat si nový vůz. Uváděna je cena 800 tisíc dolarů (17 milionů korun). Zampolli si totiž dlouho stál za tím, že by na objednávku bylo možné vůz stále vyrobit. Byť zřejmě od roku 2003 již žádné exempláře nevznikly, a i kdyby ano, jejich provoz na amerických silnicích by nebyl legální.
Claudio Zampolli zemřel 7. července 2021 ve věku 82 let. Cizeta však žije dále a má nového majitele. Je jím italský podnikatel Antonio Mandelli, který sídlí v německém Frankfurtu a zabývá se dovozem luxusního italského zboží. Mandelli si údajně zajistil investici 40 milionů eur (975 milionů korun) od Deutsche Bank na to, aby mohl obnovit produkci značky. Dokonce připravil prototyp nového vozu, který nyní sbírá první testovací kilometry.
Dle dostupných informací má nový vůz v mnoha ohledech vycházet z původní Cizety V16T, byť trubkový rám bude nahrazen karbonovou vanou. S výrobou vidlicového šestnáctiválce, nově čtyřikrát přeplňovaného, má pomoci nejmenovaný místní dodavatel dílů pro Formuli 1. Připraven je také návrh designu, který Mandelli zaslal autorovi vzhledu původního vozu, Marcellu Gandinimu. Údajně nyní čeká na jeho schválení, než projekt nové Cizety oficiálně oznámí.