Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Znáte Cizetu-Moroder V16T? Supersport se dvěma motory Lamborghini může být váš

Ondřej Mára Ondřej Mára 20. 11. 2021 • 08:42
41
4
Zobrazit náhledy (41)
Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988) Cizeta-Moroder V16T (1988)

Funkční prototyp úchvatného supersportu vznikal pod rukama bývalých pracovníků automobilky Lamborghini. Pod kapotou má pak ukryté rovnou dva motory V8 z Lamborghini Uracco.

Automobilka Lamborghini nabízela koncem osmdesátých let dost divoké modely, které na sebe strhávaly pozornost všude, kde se objevily. Výkonné motory pod kapotou jim navíc udělovaly velmi slušnou dynamik, což udělalo ze značky Lamborghini světový fenomén. Jedna dnes pozapomenutá značka se však pokusila posunout bláznivost Lamborghini na ještě vyšší level.

Řeč je o italské automobilce Cizeta Automobili SRL, za kterou stál automobilový inženýr a testovací jezdec Lamborghini Claudio Zampolli, slavný hudebník Giorgio Moroder a známý designér Marcello Gandini. Poslední jmenovaný je přitom podepsaný pod několika slavnými modely Lamborghini, jako je například Miura nebo Countach.

V samotné automobilce navíc pracovalo dost bývalých zaměstnanců Lamborghini, kteří model V16T osadili i motorem z Lamborghini. Tedy vlastně dvojicí. Pod kapotou se totiž ukrývaly dva vidlicové osmiválce z modelu Uracco s plochou klikovou hřídelí, které byly spojeny do jednoho bloku se čtyřmi samostatnými hlavami válců a osmi vačkami.

Obrovský motor se pak technikům podařilo uložit napříč za dvoumístnou kabinu, přičemž jeho výkon 540 koní putoval na zadní kola přes pětistupňovou transaxle převodovku. Vůz akceleroval na 100 km/h za 4 sekundy a dosahoval nejvyšší rychlost 328 km/h, díky čemuž nepatrně překonával i Lamborghini Diablo, představené o rok dřív. Jeho slávy a úspěchů však nikdy nedosáhl.

Ostatně výroba se během devadesátých let zastavila zhruba na počtu deset kusů, přičemž pouze tento jediný nesl název Cizeta-Moroder V16T. Slavný hudebník Moroder, který bývá označován za otce disco-hudby, se totiž kvůli průtahům ve výrobě nakonec nepohodl se svým obchodním partnerem Zampollim a z projektu, do kterého investoval nemalé prostředky, vycouval ještě před začátkem sériové produkce s prvním prototypem.

Model V16T se tak nakonec do povědomí dostal pouze jako Cizeta V16T, přičemž toto jméno vychází z italské výslovnosti iniciál Claudia Zampolliho CZ (Ci-Zeta). Pouze tento jediný prototyp s šasi 001 tak nese původní označení Cizeta-Moroder a dlouho byl ve vlastnictví italského hudebníka. Většinu své existence ale nevypadal tak, jak ho vidíte na fotkách.

Vůz totiž nedávno prošel rozsáhlou renovací, kterou v kalifornském Scotts Valley provedl Bruce Canepa. Jeho tým přitom provedl na voze také pár úprav, díky kterým může legálně na silnice. Cizeta-Moroder V16T tak dostala například nové tepelné odstínění palivových nádrží, větší boční otvory pro přísun vzduchu s klasickým osmdesátkovým žebrováním, novou linku ve spodní části karoserie nebo bílý perleťový lak. Červeně čalouněnou kabinu pak zdobí nová palubní deska, nový volant nebo upravené výplně dveří.

Vůz je tak nejspíš v lepší kondici, než když jako první prototyp opustil výrobu, přesto se s ním Moroder rozhodl rozloučit a nabídne ho k prodeji prostřednictvím aukce RM v arizonském Phoenixu, která proběhne koncem ledna příštího roku. Předběžná cena zatím není stanovena, pro představu však můžeme dodat, že klasický produkční model Cizeta V16T vyšel v lednové aukci na 665.000 dolarů (cca 14,9 mil. Kč). U prototypu s šasi 001 a slavným bývalým majitelem tak můžeme očekávat ještě větší částku.

Související články

Témata
Avatar - Barrichello
21. 11. 2021 11:56
Pecka auto
takové už dneska bohužel nejsou no.
Avatar - Stejsn
20. 11. 2021 21:29
Známe
Každý kdo na Amize hrál Supercars tohle auto zná :)
20. 11. 2021 20:19
Re: Známe.
Ked ostanem pri tvojom zrovnani so zenou, tak ano talianka: ***ata oplacana a s malymi prsami. Tak na mna posobi to auto-cele nejake disproporcne.
Avatar - lyon667
20. 11. 2021 12:17
Známe.
Ze všech možných ikon, které jsme mívali v devadesátkách pověšené v podobě plakátu na stěně, to v mém případě bývala právě tahle exotická Italka. Nicméně servisní účty bych tomu platit nechtěl.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud