Dacie mohly vypadat skvěle už před 25 lety, ale... Znáte sedan D33?
V 90. letech minulého století na tom rumunská automobilka Dacia nebyla příliš dobře. Pomoci jí měl nový model s moderním italským designem.
Příběh Dacie je v mnoha ohledech podobný ostatním automobilkám bývalého východního bloku, které se musely po pádu železné opony přizpůsobit výrazně nové situaci.
Dacia po pádu železné opony
Dacia v tu dobu vyráběla vozidla vycházející ještě z modelu 1300, licenčního Renaultu 12 - a tedy z auta s kořeny v 60. letech. Vůz sice postupně prošel několika významnými modernizacemi, vznikly také od něj odvozené užitkové verze nebo hatchback 1320 (po rumunské revoluci 1325 Liberta), ale výrobce potřeboval něco nového.
Nova: První vlastní vývoj Dacia
V roce 1995 dorazila Nova, první auto, které si Dacia kompletně, od podlahy až po střechu, vyvinula sama. Šlo o zvláštní stroj, který vyhlížel jako klasický tříprostorový sedan, měl ovšem výklopnou záď ve stylu liftbacku. A také jeden problém - protože vývoj odstartoval už v 80. letech, vypadala Nova v době uvedení na trh poněkud zastarale. Dacia ostatně hned o rok později nabídla modernizované provedení.
Vedení rumunské značky si však uvědomovalo, že to je stále málo. Proto se v roce 1997 obrátilo na turínskou společnost I.DE.A Institute s úkolem, aby pro Dacii navrhla moderní auto, které by Novu nahradilo a značku posunulo do nové doby.
Koncept D33: Moderní auto pro novou éru
Italové následně ve spolupráci s inženýry Dacie přišli s konceptem D33. Studie představovala kompaktní sedan se zakulaceným a uhlazeným vzhledem, který měl zaujmout i zákazníky v západní Evropě.
Počítalo se samozřejmě také s moderní výbavou, auto mělo dostat ABS, posilovač řízení, centrální zamykání, airbagy nebo stereo přehrávač kazet. O pohon se podle dostupných informací měly postarat zážehové jednotky o objemech 1,4 a 1,6 litru, výkony se měly pohybovat mezi 59 a 74 kW.
Motory měly mít čtyři ventily na válec, vícebodové vstřikování a katalyzátor. V plánech údajně figuroval také turbodiesel. Kromě sedanu Dacia chtěla nabídnout ještě hatchback, kombi a zmiňuje se i užitková varianta.
Zamítnutí D33 Renaultem a nové směry
V roce 1999 ovšem Dacii koupil Renault, který v D33, autě bez jakéhokoli vztahu k francouzské automobilce a její technice, neviděl budoucnost a se značkou měl jiné plány. Nejprve dorazila modernizovaná SupeRNova (2000–2002), pak Solenza (2003–2005), která už částečně využívala techniku Renaultu, a v roce 2004 přijel první Logan. A dál už ten příběh znáte...