Autům na vodík svitla naděje. Jsou totiž ekologičtější než klasické elektromobily
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Toyota Mirai FCEV • Zdroj: auto.cz/Petr Homolka
Vodíku je připisována velká budoucnost. Zatím však naděje naplňuje jen částečně, u osobních aut dokonce vůbec. To se ale může brzy změnit.
Automobilů s pohonem na vodíkové palivové články je na trhu málo, prodávají se obtížně a palivo pro ně je drahé. Přesto by jim nakonec mohla patřit budoucnost, jak vyplývá z dat Evropské mezinárodní rady pro čistou dopravu (ICCT).
Její experti spočítali na základě dat poskytnutých automobilkami, že bateriové elektromobily v současnosti během typického dvacetiletého životního cyklu vypouštějí o 73 procent méně emisí skleníkových plynů při porovnání s automobily s vnitřním spalováním. Pokud by stále využívaly pouze elektřinu vyrobenou z obnovitelných zdrojů, pak by to bylo dokonce o 78 procent méně emisí.
Ovšem vozy, které také jezdí na elektřinu vyrobenou na palubě v palivových článcích díky vzdušnému kyslíku a do nádrží natankovanému vodíku, by mohly dokonce vypouštět o 79 procent méně skleníkových plynů (opět v porovnání s automobily se spalovacím motorem). Jenže v jejich případě takové výborné číslo, které je o jeden procentní bod lepší než u klasických elektromobilů, platí pouze v případě, že vodík pro ně bude také vyrobený pomocí energie vyrobené z obnovitelných zdrojů. Pokud naopak využívají vodík, který vzniká ze zemního plynu, pak produkují jen o 26 procent méně emisí proti benzinovým či dieselovým autům.

Masové rozšíření vodíkových aut se ale v tuto dobu jeví jako dosti vzdálená budoucnost. Momentálně jsou na běžném trhu k dispozici jen dva typy těchto osobních vozů - Hyundai Nexo s cenou od 1.899.990 Kč a Toyota Mirai, jež aktuálně začíná na akční částce 1.628.100 korun. Také síť vodíkových plnících stanic je velmi řídká, což výrazně omezuje akční rádius těchto aut.
Zdroj: ČTK a autorský článek, foto: auto.cz, video: auto.cz