Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Další krach: Italské De Tomaso znovu zbankrotovalo

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Malí nezávislí výrobci sportovních a luxusních automobilů to nemají jednoduché, před několika dny oznámila krach německá Artega, nyní italské De Tomaso.

Pro De Tomaso to není zdaleka první konec, poprvé společnost padla v roce 2004. V listopadu 2010 ale ohlásila legendární automobilka optimistický návrat. Investor Gian Mario Rossignolo, který zakoupil práva na značku už rok předtím, plánoval převzetí sicilské továrny Fiatu Termini Imerese.

Prototyp velkého SUV či crossoveru vyvíjený jako SLS (Super Luxury Sedan) nakonec vznikl a představil se loni v Ženevě pod vzkříšeným jménem Deauville. O možném varování ze strany Mercedesu se nemluvilo, ale zřejmě k němu došlo, protože změna názvu proběhla velmi rychle.

Z chystané budoucnosti to bylo ovšem vše. Na luxusní limuzínu ani sportovní auto už nedošlo. Výroba 10 tisíc aut ročně tak zůstala pouze vizí bývalého manažera Fiatu. Dobře nedopadla ani jednání s nejmenovaným potenciálním čínským kupcem. Bankrotující firma pochopitelně dostane dohled konkurzního správce. Tomu nezbývá nic jiného než zpeněžit její majetek, aby byli uspokojeni věřitelé. Včetně zaměstnanců, neboť i jim signore Rossignolo dluží výplaty. Celý projekt pojal jako rodinný podnik, jména dalších investorů nikdy nezveřejnil.

Připomeňme, že asi nejznámějším modelem původní automobilky, kterou založil bývalý argentinský závodník Alejandro de Tomaso, byla Pantera. Vyráběla se čtvrt století (1971-1996) a na největší modernizaci si musela počkat skoro dvacet let. Kupé s ocelovým monokokem poháněl vidlicový osmiválec Ford Cleveland V8 5,7 l s výkonem až 246 kW a zadní náprava byla poháněna přes pětistupňovou přímo řazenou převodovku.

V USA, kde měly evropské sportovní vozy hlavní odbytiště, Pantery prodávali dealeři Lincolnu, žádný div, vždyť značka patřila již dlouho modrému oválu. Jeden kousek si mimochodem koupil na sklonku svého života jakýsi Elvis Presley.

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
9. 7. 2012 23:02
Re: maloobjem
Majiteľ firmy Kaipan by vedel rozprávať. Homologizácia okrem nervov a času ide finančne do miliónov korún. Len zdierať a zdierať, to je celá filozofia našej slávnej Európskej únie. Čo je za logiku v tom, keď si kúpiš hotový motor, namontuješ ho do homologizovaného rámu, a samotný motor musí prejsť ďalšou homologizáciou len preto, že je namontovaný v inom aute? Je to len o prachoch a nenažranosti úradov.
Avatar - Stejsn
9. 7. 2012 13:05
Re: maloobjem
Je ještě třetí pojem: byrokracie, hlavně evropská. Není snadné v Evropě stavět auta a dostat na ně homologaci, když máte milion předpisů, které musíte splnit. Dneska je třeba i norma na minimální sklon čelního skla. Proto jsou si všechna auta podobná. USA jsou v tomhle na tom o mnoho líp. Alespoň zatím.
8. 7. 2012 23:56
Re: maloobjem
Clovek muze mit jasnou predstavu, jak chce neco tvorit. Nejhorsi na tom je, ze v dnesnim svete jsou vetsinou vsechny predstavy zredukovany do dvou pojmu. 1) Cena produktu 2) Cena produktu.

Nic neni podstatnejsi. ;-\

Jen malokdo dokaze jit cestou kvality za vetsi peniz a uspet.
8. 7. 2012 22:01
Re: maloobjem
Jsem rad,ze je tu nekdo normalni. :yes: a chape souvislosti.
8. 7. 2012 21:46
Re: maloobjem
To už sa nedá slušne napísať, čo som nútený si o tebe myslieť. 8-s