Desetiválcové BMW M5 E60 slaví 20 let. Je to technický klenot inspirovaný světem F1
Nejúžasnější BMW M5 všech dob letos oslavuje dvacáté narozeniny. Ve své době bylo nejrychlejším produkčním sedanem na světě.
Dodnes je to jeden z nejslavnějších počinů sportovní divize BMW M, který se už nikdy nebude opakovat. Umíte si představit, že by se v dnešních dnech velká automobilka rozhodla sáhnout po svém manažerském sedanu a nacpat do něj vysokootáčkový vidlicový desetiválec? A později stejnou myšlenku aplikovat i na velké rodinné kombi, které z něj vychází? Pokud obdivujete sportovní bavoráky, už nepochybně víte, o čem je řeč.
Čas utíká tempem, jakým umí jet i moderní supersedan. Mnichovská značka oficiálně uvádí, že letos je to už dvacet let od uvedení BMW M5 čtvrté generace. Snad všichni jej známe také s interním označením E60 a v první dekádě nového milénia se stal vůbec prvním desetiválcovým sedanem na světě. Továrna se při vývoji inspirovala i závodním programem BMW Sauber Formula One.
BMW M5 E60 se poprvé objevilo na globálních trzích s modelovým rokem 2005 a dodnes je jeho největším lákadlem hlavně motor. Po předcházející osmiválcové generaci E39 se značka rozhodla zvýšit počet válců o další dva a dala světu pronikavě uřvanou vysokootáčkovou bestii, která vám v maximálních otáčkách naježí i chlupy na těle.
Srdcem čtvrté „M-pětky“ se stal atmosférický pětilitrový benzinový vidlicový desetiválec S85B50 o 373 kW (507 koních) při 7750 otáčkách za minutu. Tenhle technický klenot se v oficiálních tiskových materiálech prezentoval i v rozebraném stavu, ale pozdější zkušenosti majitelů ukázaly, že má své problémy. Nejčastějším neduhem je slabší mazání a časté zadírání, pokud s ním jezdíte ve vysokých otáčkách, ale jen málokdy měníte olej.
Bohužel, v Evropě jsme neměli moc na výběr, protože u nás se BMW M5 E60 prodávalo výhradně se sedmistupňovou robotizovanou převodovkou SMG Drivelogic. V Severní Americe však zákazníci mohli sáhnout i po klasickém šestistupňovém manuálu. A stále se bavíme o modelu z dob, kdy sportovní bavoráky byly spojeny s tradičním pohonem zadních kol. I proto tenhle stroj tak rád driftuje.
V době svého uvedení na trh bylo BMW M5 E60 nejrychlejším produkčním sedanem na světě. Základní maximální rychlost sice byla jen 250 km/h, ale pokud jste si připlatili za balíček M Driver’s, už z továrny vám dorazil čtyřmístný supersport s nejvyšší rychlostí 305 km/h a akcelerací z 0 na 100 km/h za 4,1 sekundy. Slavný Nürburgring pak objel za 8 minut a 13 sekund. A pamětníci si vzpomenou, že jej tam často proháněla i Sabine Schmitz jako „ring taxi“, když vozila turisty.
BMW M5 E60 se nejprve vyrábělo jako sedan, ale od jara 2007 bylo k dispozici také jako rodinné kombi Touring. To je dnes velkou vzácností, protože jej továrna vyrobila v malém počtu 1025 kusů. Standardních sedanů přitom vzniklo 19.523 kusů.