Kopřivnická automobilka Tatra má ve své historii řadu výjimečných a zajímavých projektů. K těm méně známým patří osmnáctiválcový motor V 955 z první poloviny čtyřicátých let dvacátého století.
Re: A já se ptám: "Proč nakonec vzniklo jen pár kusů??"
No, kdybys přemýšlel, asi by sis přečetl mezi řádky, že když vznikaly prototypy v roce 43, asi už to do těch německých tanků, pro které byly vyvíjeny, nebylo čas zapracovat. Oblast, kde leží Kopřivnice byla za rok a něco osvobozená. Stačí ti tohle vysvětlení, nebo máš nějakou další jalovou otázku? :-!
Re: A já se ptám: "Proč nakonec vzniklo jen pár kusů??"
Proč ta ironie vůči mé osobě, já ten důvod znám (trochu jiný od tvé pravdy), ale uveď pasáž článku, kde to autor v souladu s nadpisem vysvětluje. Mimochodem, poslední T111 byla vyrobena 17.3.1963. Ale to jsi mezi řádky jistě vyčetl.
Re: A já se ptám: "Proč nakonec vzniklo jen pár kusů??"
Spíš bych řekl, že Němci neměli tou dobou už ropu-naftu v takovém množství, jako by bylo potřeba. Jejich hlavní zdroj byl syntetický benzín a proto v tam zůstaly ty motory Maybach
Tak ten Maybach byl super motor. Ale jak už je zmíněno výše, byl to benzin a určitě žral jak blázen, a benzinu nebylo, tah na Kavkazké naftové pole jim nevyšel a v Africe se jim též nevedlo, proto Němci u Tatry v tu dobu hledali náhradu.
Němci neměli pro výrobu nafty výrobní kapacity, nemluvě o logistice a technickém zázemí. Spotřeba se u tanků pohybovala i nad 700 litrů na 100km, byl to prů*er a všichni to věděli, ale dělat se už nedalo nic.
Protoze Cesi uspesne celou valecnou vyrobu sabotovali. V hutich a slevarnach schvalne plytvaly manganem, tanky mely krehke pancire a po zasahu implodovaly, dela a kulomety na ponorkach po kontaktu se slanou vodou v mziku zarezla.
Tak i tento motor byl schvalne navrzen tak, aby byl spatny. Jak vykonem, tak spotrebou. Nemci si ho vyzkouseli a panove z vyssiho veleni kteri brali provize za armadni zakazky byli jenom radi, ze muzou zakazku priklepnout kamaradum od Maybachu a tak si ani nikdo nestezoval.
A to měla Tatra i přeplňované diesely se dvěma řadami válců, pro každou řadu bylo jedno turbodmýchadlo - od 1.brněnské strojírny!! Motor je vystaven v muzeu Tatry v Kopřivnici.
Davat do tanku dva osmnactivalce je samozrejme prachpusty nesmysl. Tam patri velky osmi nebo dvanactivalec. Kdo by proboha v polnich podminkach resil servis takove silenosti... Dokazu si to predstavit v lokomotive nebo tahaci, ale 2x v tanku s mimoradne obtiznym pristupem fakt ne.Nikdy by to nemohlo projit pres schvalovaci proces. A to nehlede na ruzne jine slozite veci, co nemci pouzivali..