Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tatra a její osmnáctiválec o objemu 22 litrů! Co měl pohánět? A proč nakonec vzniklo jen pár kusů?

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 11. 2. 2017 • 17:50
17
14
Zobrazit náhledy (17)
Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra Tatra
Kopřivnická automobilka Tatra má ve své historii řadu výjimečných a zajímavých projektů. K těm méně známým patří osmnáctiválcový motor V 955 z první poloviny čtyřicátých let dvacátého století.

Tatra je většinou spojována s aerodynamicky tvarovanými osobními automobil s pohonnou jednotkou uloženou vzadu a dodnes vyniká v případě těžkých nákladních vozidel nad konkurencí díky své konstrukci podvozku s páteřovou rourou a výkyvnými polonápravami. Mezi typická konstrukční řešení této automobilky patří i vzduchem chlazené motory.

Doslova legendou se stala Tatra T 111, jejíž výroba se rozběhla v roce 1942 a byla ukončena v roce 1962. Právě tento model, který má na svém kontě téměř 34.000 vyrobených exemplářů, se stal mezníkem v historii těžkých nákladních automobilů své značky, když jako první spojil kopřivnickou koncepci podvozku se vzduchem chlazeným vidlicovým vznětovým dvanáctiválcem a pohonem všech kol.

Právě zmiňovaný motor o objemu 14.825 cm3 , který disponoval v době zahájení své sériové produkce v roce 1942 výkonem 154,4 kW (210 k) se stal výchozím bodem pro vývoj ještě zajímavější pohonné jednotky.

Tou se stal vzduchem chlazený vznětový motor s typovým označením V 955, který se pyšní skutečně ohromujícími parametry, za nimiž stojí celkem 18 válců uložených ve třech řadách. Od výchozího dvanáctiválce V 910 se tento motor liší na první pohled díky trojici ventilátorů usazených na jeho čelní straně.

Motor o objemu 22.238 cm3 s vrtáním 110 mm a zdvihem 130 mm podle dostupných informací disponoval výkonem 220,6 kW (300 k) při 2000 otáček za minutu a v pozdějších fázích vývoje bylo dosaženo i výkonu 250,2 kW (340 k).

Tato pohonná jednotka již neměla sloužit k pohonu nákladních vozidel, ale počítalo se údajně s jejím využitím pro německé tanky Panther, Jagdpanther, Tiger I, Jagdtiger, Tiger II a Sturmtiger.

Právě u těchto strojů měla dvojice spřažených vznětových osmnáctiválců chlazených vzduchem nahradit jejich kapalinou chlazené zážehové vidlicové dvanáctiválce Maybach HL 230 P30 a P45, které z objemu 23.095 cm3 poskytovaly výkon 441 kW (599 k), resp. až 515 kW (700 k).

Motor Tatra V 955 vznikl v několika exemplářích, u nichž byla zkoušena jejich funkčnost, ale není potvrzeno, jestli byla tato impozantní pohonná jednotka instalována do některého z výše jmenovaných vozidel. Minimálně jeden osmnáctiválec z roku 1943 se dochoval do současnosti a je součástí expozice muzea značky Tatra v Kopřivnici.

Foto: Gwafton, Thomas T.

Související články

Témata
30. 8. 2019 13:26
Ale tak..
Davat do tanku dva osmnactivalce je samozrejme prachpusty nesmysl. Tam patri velky osmi nebo dvanactivalec. Kdo by proboha v polnich podminkach resil servis takove silenosti... Dokazu si to predstavit v lokomotive nebo tahaci, ale 2x v tanku s mimoradne obtiznym pristupem fakt ne.Nikdy by to nemohlo projit pres schvalovaci proces. A to nehlede na ruzne jine slozite veci, co nemci pouzivali..
Avatar - Hittman
11. 7. 2018 07:36
Re: Přeplňování turbodmýchadly
Byl jsem teď v sobotu v muzeu Tatra a opravdu doporučuji, i když expozice není zas tak moc velká, hodinu dvě tam strávíte, prostě paráda.
Avatar - mariov8
7. 6. 2018 19:32
Re: A já se ptám: "Proč nakonec vzniklo jen pár kusů??"
To byl asi nejzásadnější důvod, výroba syntetického benzínu (byť nízké kvality) už tehdy taky byla docela zvládnutá. Nafty bylo prostě málo.
13. 2. 2017 15:21
Přeplňování turbodmýchadly
A to měla Tatra i přeplňované diesely se dvěma řadami válců, pro každou řadu bylo jedno turbodmýchadlo - od 1.brněnské strojírny!! Motor je vystaven v muzeu Tatry v Kopřivnici.
11. 2. 2017 19:31
Proc asi skoncil....
Protoze Cesi uspesne celou valecnou vyrobu sabotovali. V hutich a slevarnach schvalne plytvaly manganem, tanky mely krehke pancire a po zasahu implodovaly, dela a kulomety na ponorkach po kontaktu se slanou vodou v mziku zarezla.

Tak i tento motor byl schvalne navrzen tak, aby byl spatny. Jak vykonem, tak spotrebou. Nemci si ho vyzkouseli a panove z vyssiho veleni kteri brali provize za armadni zakazky byli jenom radi, ze muzou zakazku priklepnout kamaradum od Maybachu a tak si ani nikdo nestezoval.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku