Tatra a její osmnáctiválec o objemu 22 litrů! Co měl pohánět? A proč nakonec vzniklo jen pár kusů?
Tatra je většinou spojována s aerodynamicky tvarovanými osobními automobil s pohonnou jednotkou uloženou vzadu a dodnes vyniká v případě těžkých nákladních vozidel nad konkurencí díky své konstrukci podvozku s páteřovou rourou a výkyvnými polonápravami. Mezi typická konstrukční řešení této automobilky patří i vzduchem chlazené motory.
Doslova legendou se stala Tatra T 111, jejíž výroba se rozběhla v roce 1942 a byla ukončena v roce 1962. Právě tento model, který má na svém kontě téměř 34.000 vyrobených exemplářů, se stal mezníkem v historii těžkých nákladních automobilů své značky, když jako první spojil kopřivnickou koncepci podvozku se vzduchem chlazeným vidlicovým vznětovým dvanáctiválcem a pohonem všech kol.
Právě zmiňovaný motor o objemu 14.825 cm3 , který disponoval v době zahájení své sériové produkce v roce 1942 výkonem 154,4 kW (210 k) se stal výchozím bodem pro vývoj ještě zajímavější pohonné jednotky.
Tou se stal vzduchem chlazený vznětový motor s typovým označením V 955, který se pyšní skutečně ohromujícími parametry, za nimiž stojí celkem 18 válců uložených ve třech řadách. Od výchozího dvanáctiválce V 910 se tento motor liší na první pohled díky trojici ventilátorů usazených na jeho čelní straně.
Motor o objemu 22.238 cm3 s vrtáním 110 mm a zdvihem 130 mm podle dostupných informací disponoval výkonem 220,6 kW (300 k) při 2000 otáček za minutu a v pozdějších fázích vývoje bylo dosaženo i výkonu 250,2 kW (340 k).
Tato pohonná jednotka již neměla sloužit k pohonu nákladních vozidel, ale počítalo se údajně s jejím využitím pro německé tanky Panther, Jagdpanther, Tiger I, Jagdtiger, Tiger II a Sturmtiger.
Právě u těchto strojů měla dvojice spřažených vznětových osmnáctiválců chlazených vzduchem nahradit jejich kapalinou chlazené zážehové vidlicové dvanáctiválce Maybach HL 230 P30 a P45, které z objemu 23.095 cm3 poskytovaly výkon 441 kW (599 k), resp. až 515 kW (700 k).
Motor Tatra V 955 vznikl v několika exemplářích, u nichž byla zkoušena jejich funkčnost, ale není potvrzeno, jestli byla tato impozantní pohonná jednotka instalována do některého z výše jmenovaných vozidel. Minimálně jeden osmnáctiválec z roku 1943 se dochoval do současnosti a je součástí expozice muzea značky Tatra v Kopřivnici.
Foto: Gwafton, Thomas T.