Není tajemstvím, že se elektrické SUV Enyaq časem dočká sportovního odznaku RS. Před příjezdem ostré verze se odhaluje mezistupeň v podobě provedení Sportline.
Ta otázka je položena špatně. V roce 1997 jsem vůbec netušil, že Prius existuje a i kdyby, tak bych na nový Prius neměl. Nemám na něj ostatně dodnes. Kdybych měl dost peněz a nebyl neznalý, koupil bych si ho už v roce 1997. Těžko se mi mohlo líbit něco, co jsem neznal.
To taky není nová myšlenka... dokonce mám dojem, jestli to tak nemělo být v nějakém projektu, co měl Renault v Izraeli... ale možná se mi míchá víc věcí dohromady.
Došlo se myslím k tomu, že aby lidem nevadilo přijet se svým novým EV k benzínce a vzít do něj starou baterku, tak baterky bude vlastnit výrobce a pouze je zapůjčovat... no, ale nějak se to nechytlo.
Přitom by to mělo podstatně větší smysl. Na druhou stranu, co by musela mít ta "benzínka" za příkon, aby tam mohla dobíjet X stovek baterií najednou, aby měla pořád dostatek baterií na výměnu a navíc by těch baterií muselo být podsttaně více, protože by bateriemi musela být osazena auta plus zásoby na každé takové stanici. Už teď mají problém s počtem baterek.
Takže z toho vychází pořád to samé. Masová elektromobilita je nesmysl a ještě hóóódně dlouho bude.
Ono to smysl má, ale jen se musíš kouknout trochu dále. Stávající auta komplet do šrotu a individuální doprava vlastněná a provozovaná firmami typu Apple, Google a Amazon. Pro nějaké potentáty možná individuální vlastnictví aut, které budou mít třeba i volant, který se bude moci ve vyhrazených (bezpečných) úsecích aktivovat a poskytnou převážené osobě pocit řízení auta. Zbytek aut (robotaxi) bude dle požadavků převážet zákazníky a nevyužitá se budou v centrále nabíjet a čistit.
Navíc by to mohlo fungovat jen tehdy, pokud bys byl schopný prosadit unifikované batterypacky napříč značkami a třídami (třeba s tím, že limuzína by měla ty packy dva a malé auto jeden)... a ten batterypack by musel být snadno vyměnitelný, což ti zase limituje konstrukci auta, kdy ta baterie je dneska dost pevně zaintegrovaná třeba do podlahy. Tohle je myslím největší háček...
Teď mě dostáváš do obtížný pozice, kdy jako fanda benzínových aut musím hájit elektro :-)
Ta nesmyslnost elektra je z 90% ekonomická - protože není vybudovaná infrastruktura a musí se zaplatit nějaký vývoj a prostě je to celé drahé.
Z 10% je to problém vlastností toho pohonu, primárně omezená kapacita + omezená rychlost dobíjení.
Dobrovolně se do toho nikomu nechce, ani automobilkám, ani zákazníkům... takže přijde troška cukru a hodně biče.
90% určitě není cena. Ta je velký roblém, ale zásadní je, že celý koncept není domyšlen. Dobéjené je jeden z hlavních problémů. Pokud to má být masově rozšířené, musí dobíjet i lidé z bytů a bez garáží. Dobíjení nesmí trvat hodiny, ale ani desítky minut, na to prostě většina lidí nemá čas, pokud ale bude všude samý elektromobil a rychlost nabíjení se nějakým zázrakem podaří stlačit na několik minut, maximálně několik málo desítek minut 20-30 minut do plna i tak to bude znamenat totálně plné nabíjecí místa, jak to napájet? V důsledku toho je cena celkem druhotná prozatím.
Jinými slovy chybí ta infrastruktura - ať už v podobě nabíjecích sloupů u nákupních center nebo třeba u lamp veřejného osvětlení na ulici... a k tomu i rozvodná síť, která to ustojí.
A tu zase nemá smysl budovat, dokud je podíl EV aut jedno procento, což je trošku začarovaný kruh, ze kterého tržní cesta nevede... ale pokud se rozhodne EU (jako že se už rozhodla), tak tu cestu protlačí, ať se nám to líbí nebo nelíbí (jako že nelíbí)... protože řešitelné to je, jen je to spousta práce a peněz.
Jasně jasně.
Kdyby nabíjení trvalo třeba 10 minut, tak by nebylo potřeba nabíjet přes noc a nabíjelo by se na pumpách jako dneska a nebylo by nutné budovat další infrastrukturu třeba na sídlištích.
Pokud nabíjení trvá hodiny, tak je potřeba ho dostat k parkujícím autům. U těch, co parkují v garážích u domů to problém není. U těch, co stojí na ulici, to problém je...
Nedělá to náhodou NIO. Nebo to nemají v plánu zavést?
Tohle by totiž byl ideální způsob. Nemusíš pak vymýšlet baterie, které půjdou rychle nabíjet, budovat rychlonabíječky. Prostě budeš mít na "benzínce" dobité baterie, které se ti budou dobíjet běžnými proudy a ty tu baterku jen vyměníš a pojedeš dál. Nepotřebuješ pak ani dokonce dojezd v řádech set kilometrů. Stačí ti každých třeba 400 km zastavit a za pár minut baterku vyměnit za novou. Tenhle koncept bych považoval za mnohem šťastnější než nějaký rychlodobíjení a tunu baterek v autě kvůli dlouhýmu dojezdu.
Akorát to musíš standardizovat, musíš mít v oběhu spoustu baterek navíc, nesmí být napevno spojené s autem, nesmí ti v té výměně překážet chlazení... podle mě je to hezká myšlenka pro centrálně plánovanou ekonomiku nebo třeba novou kolonii na Marsu, ale v tržní ekonomice je to nereálné.
PS: taky si tím zavíráš dveře pro technické inovace v budoucnu... protože by musely být zpětně kompatibilní.
Ano to je jistě nutné. Baterie by musela být vespod auta a samozřejmě by musela být jednotná pro všechny automobilky. Prostě by se musel zavést jednotný standard, ekvivalent takového USB. Nemyslím, že by sis zavíral dveře inovacím, protože zpětně kompatibilní musí být jen tvarem a připojením k autu a samozřejmě napětím. To ti ale nechává velice široké pole možností pro inovaci takové baterie.
Vespod auta je dobré pro konstrukci, ale už ne tak dobré pro tu výměnu... kudy bys ji tahal ven?
Nejjednodušší by v tomhle ohledu byla baterie pod kapotou, ale to zase není optimální.
Vem si, že třeba budeš potřebovat zajistit extra chlazení a přesný monitoring jednotlivých článků baterie... a najednou potřebuješ buď tohle celé schovat do toho výměnného packu, nebo prostě změnit rozhraní na auto. No budiž, senzory můžou být asi bezdrát...
Spodem. Najel by si na nějaký výměnný mechanismus, který by ji odcvaknul a zase tam přimontoval novou. Případně by to mohlo fungovat s lidskou účastí, ale mnohem šikovnější by to bylo automatizovat. Prostě by se jedna baterka pod autem vysunula a druhá se šoupla pod auto zvedla, zackvala a jel by si dál.
Jasně tohle všechno co píšeš by muselo být součástí toho batery packu. Na autě by musely být jen konektory na připojení baterky.
V průmyslu se zdražují jak motory a elektronika pro jejich řízení. Technologie EV není nic nového jen se upravila již známá technologie. Zlevnit může infotainment, protože pracuje z daty, ale pohon EV je spíše energetika, protože se pracuje s energií a nemalou. Dobíjet 2 minuty je energeticky na rozhození celé sítě. Fabriky mají přidělené čtvrthodinové maxima a pokud je překročí, tak jsou za to velké pálky. A ty bys najednou pracoval s megawattou.
https://www.idnes.cz/…1_ekonomika_mato
Komunisti nás zavřeli do republiky, EU nás zavře do klece po slepicích, k tomu prosazování EV, zdražování el. energie, zákaz stavění rodinných domů a postřílet děti na rybníku z vrtulníku, to kdyby tak udělal černochům Trump nebo fetkám Babiš. Zdravím ty, kteří ještě nepochopili co se děje. A Čína staví ročně 9000 km dálnic ročně, my nestavíme dálnici na Vídeň již 30let.
Bohužel máš úplně prvdu, kvůli fanatickým eko-idiotům se EU řítí do gigantické katastrofy! A největší vliv mají tito rudozelení šmejdi v Německu! https://www.novinky.cz/…-zeleni-40350686#…
Blbost, to je o obecné neschopnosti všech našich vlád, je zbytečné to nafukovat a dělat z toho problém Praha/Brno.
O to že se nestaví se ze všech sil "stará" jihomoravský kraj.
U Plzně to bylo taky tak, nekoplo se dokud trasa nešla "správným" směrem. A až se nakapsovali majitelé pozemků, šlo to najednou velmi rychle.
Popravdě, když zrovna není objíždka přes most u Pasohlávek, tak ti to z Pohořelic po té rychlé silnici trvá do Mikulova pár minut. Tam mi ta dálnice fakt nechybí. Silnice tam je rychlá rovná, bez projíždění vesnic. Proti tomu je ta D3 mnohem větší katastrofa. Až se jim povede dostavět tu D3 aspoň do stavu, že se nebude muset jezdit skrz ČB, tak si budeme moct pískat a než se dostaneš z D1 do Miličína tak je to katastrofa.
PS Kazdy majitel EV si muze priplatit za zeleny tarif. Spousta ma na strese solary a jezdi na "vlastni" slunecni energii. ;-)
A i kdyby, nejak jsi nezminil druhou polovinu ceskych zdroju energie pro EV?
Jadro, obnovitelne zdroje.
Procpak?
Takže jezdíš v Prihnusu na uhlí, protože to je potřeba na výrobu benzinu. Bez uhlí se výroba paliv taky neobejde.
A ano, je smutné, že po tolika letech pokroku se elektřina stále vyrábí spalováním fosilních zdrojů.
...Kazdy majitel EV si muze priplatit za zeleny tarif....
Nerýpu, normálně se zeptám - jakým způsobem příplatek za zelený tarif přesměruje tok energie v drátech abych domů dostal ekoproud z ekoelektrárny ? Nerozumím tomu systému, změní to opravdu něco fyzicky, nebo je to jen nějaká účetní habaďůra
A jak myslis, ze se k tobe presmerovava energie od CEZ, Eonu, nebo PRE? :-)
Jde jen o to co zaplatis. Obzvlast v dobe, kdy obnovitelne zdroje tvori tak male procento.
Jestli te to skutecne zajima, tak si zjisti, jak funguje trh s energii.
DonVito: děkuji za vyčerpávající odpověď, možná ses ani nemusel rozepisovat tak podrobně
Nicméně i z toho mála chápu že i když si zelenou elektřinu zaplatím, stejně ji nedostanu, resp. nezmění se fyzicky vůbec nic
Tedy jestli elektromobil aktuálně čerpá elekřinu z uhlí nebo z JE apod. se tím nijak neovlivní
Bohužel to chápeš špatně.
Samozřejmě, že tu zelenou fyzicky nedostaneš.
Vážně si myslíš, že je to důležitý? :D
V dnešním světe (a v energetické síti), jde tak nějak o to, za co zaplatíš.
Jestli to, za co (jaký druh energie) zaplatíš spotřebuje Romanovo soused je přece úplně jedno. ;-)
Stejně jde primárně o emise co2 a u těch přece VŮBEC nezáleží na tom, kde vznikají nebo kde se ''spotřebovávají''.
Jde o navyšování kapacity zelené energie. Takže to určitě smysl má.
Ty energetický společnosti to musí nějak účtovat, vykazovat, nebo je chceš nařknout z podvodů?
A něco se každopádně změní. Stejně jako když budeš mít vlastní soláry a jezdit na elektřinu z nich.
PS Promiň, ale argumentovat tím, že když si zaplatíš ''zelený'' tarif, ale do zásuvky ti doputuje energie z uhlí, je další pitomost v téhle diskuzi.
Tímto způsobem bys mohl žít v blízkosti poslední uhelné elektrárny a přesto, že by energetický mix byl 99% (téměř) bez emisí CO2, ty by sis počítal 100% energie z uhlí. Vážně?
Nebylo by tomu tak spíš v případě, že bys platil energii JEN majiteli té elektrárny (a bydlet bys mohl klidně úplně jinde :-) )?
Hele Roman psal že nebydlí v Norsku ani ve Francii, ale že žije ve střední Evropě kde ten mix asi máme jiný. A na to jsi ty zmínil možnost příplatku na zelenou energii, takže mi to logicky vyznělo jako že se tím ta ekoelektřina z Norska přesměruje k nám.
No sám píšeš ve skutečnosti se nepřestěhuje nic, Takže i když zaplatí dle tvé rady zelenou, nadále bude nabíjet z té blízké naší uhelné elektrárny
WTF, ano, tím že si u tý uhelky zaplatíš nějaký ''zelený'' tarif jí skutečně neodstavíš (tím pádem budeš spotřebovávat energii primárně stále z ní). Pokoušel jsem se vysvětlit, že z hlediska emisí co2 je to úplně jedno. Bohužel neúspěšně. :D
Když si u nás zaplatíš zelenou energii, tak určitě nebude z Norska. :D
Kluci, když se o tom chcete bavit, tak si zkuste nejprve něco o energetice a hlavně o energetickém TRHU zjistit.
Nic ve zlym. https://www.eon.cz/…zelena-elektrina
Zelená elektřina je vyrobená výhradně z obnovitelných zdrojů.S dodavatelem energií, jako je například E.ON, si můžete domluvit, že vám bude tuto elektřinu dodávat.Zelená elektřina je dokonce levnější než ta běžná. Přibližně o deset procent.Na zelenou elektřinu poskytuje záruku původu Operátor trhu s elektřinou – společnost, která má v Česku na starosti dohled nad energetickým trhem.
Klíčová je záruka původu elektřiny
Možná namítnete, že se přece na elektřině ze zásuvky nepozná, jestli ji vyrobila jaderná elektrárna v Temelíně, nebo turbína pod Vranovskou nádrží. A máte úplnou pravdu, elektřina je jen jedna. Jak to tedy je? ;-)
Odběr zelené elektřiny probíhá tak, že ji dodavatel od příslušných výrobců nakoupí a stejné množství MWh pak poskytne koncovým spotřebitelům – tedy domácnostem a firmám. Na celou věc dohlíží Operátor trhu s elektřinou, který poskytuje na zelenou elektřinu záruku původu. Díky ní máte jistotu, že dodavatel opravdu nabízí zelenou elektřinu neboli energii vyrobenou z obnovitelných zdrojů.
Jak se zelená elektřina účtuje, záleží na jejím dodavateli. V případě E.ONu jde o malý poplatek navíc k vašemu stávajícímu tarifu. Zároveň si můžete vybrat, jestli chcete zelenou elektřinu vyrobenou ze slunce, větru, vody, nebo v bioplynových stanicích. Vždy si ale pohlídejte, že vám váš dodavatel poskytne zmíněnou záruku původu. Tak budete mít jistotu, že využíváte opravdu zelenou energii.
Stačí? :-)
Jestli vás to neuspokojilo, tak se obraťte na zmiňovaného Operátora trhu s elektřinou, který poskytuje záruku původu... Ne na mě. :D
Fakt? A nevadí ti, že tá istá uhoľná elektrina poháňa stroje na ťažbu ropy, jej dopravu do rafinériek a výrobu benzínu a nafty? Podľa tvojej predstavy jazdíš na uhlie odjakživa, ty ťuťulo.
Opravdu je ironie namístě a nutná?
Jde přece o jinou věc, EV používají stejnou elektřinu jako je potřeba na výrobu paliva z ropy.
Takže jako tu už bylo mnohokrát napsáno. Buď jezdíš na elektřinu a ropu a nebo jen na elektřinu.
PS: Samozřejmě že je u ev prostor spotřebovávat pouze a nebo ve vetším měřítku eletřinu z obnovitelných zdrojů.
"Vůz navíc obouvá leštěná dvacetipalcová kola z lehké slitiny Vega, případně můžete sáhnout po jednadvacítkách Betria. V obou případech jde o exkluzivní vzhled kol vyhrazený pouze Sportlinu."
Oboje kola jsou v konfigurátoru k dispozici i pro běžné verze. Nějak to pánové ve Škodovce popletli.
Jinak - designově se mi to líbí, jen ten černý rámeček skleněné masky vypadá divně. I interiér vypadá dobře.
Jestli to třeba není nějaké jiné barevné provedení... no, spíš ne.
Jinak - taky se mi to celkem líbí, ale zase oproti běžné verzi to taková pecka není. Jak říkáš, černý rámeček... ten mimochodem úplně nemusím ani u Superbu, ani u Octavie.
toto auto sa mi paci ... myslim ze dizajnom exterieru a interieru ( kvalitu zatial tazko posudit, ale asi bude vysoka ) by zrejme neurazilo ani keby slo o niektoreho z premiovych vyrobcov. 4x4 verzia vyzera zaujimavo, len sa obavam ceny, ktora bude vo vysokej vybave asi cez 70k EUR a to je uz za Skodovku trosku privela
PS : svietiaca mriezka "chladica" je samozrejme totalna vtakovina, ktora ni nevyzera dobre
Ta Founders Edition byla vybavená hodně dobře, s cenou 1,38M, tj. cca. 54k€... vzhledem ke konkurenci je to podle mě hodně dobrá cena (holt Škodovka potřebuje emisní kredity).
Zrychleni na semaforech zajima mozna deti, je to zajimavy udaj, ale o sportovnosti to nic nerika. Rovne s nohou na podlaze umi jezdit kazdy.
Osobne za sportovni povazuji mrstne auto, ktere skvele drzi v zatackach, nemusi mit obrovsky vykon. Treba aktualne Yaris GR - nema obrovsky vykon, nema nejlepsi zrychleni 0-100 a presto je neuveritelne sportovni.
Fakt vy zastanci EV aut nemate lepsi argument nez zavodeni na semaforech ?
Speciál postavený k jedinému účelu za bambilion peněz, jen aby mohli propagovat elektro. Soustředit ty peníze a usílí na podobné auto se spalovacím motorem, tak dostaneš taky ultimativní speciál a dost možná i rychlejší.
Benzínové speciály za bambilion peněz se staví posledních sto let... a posledních sto let šplhají na Pikes Peak... a všichni se snaží být co nejrychlejší. ID R je překonal na první pokus. Celkem úspěch, ne?
Takhle... já určitě nejsem propagátor EV... a souhlasím, že běžný kupec z toho zatím nemá nic. Ale kdyby bylo něco jako ID.R normálně dostupný za rozumný peníze, tak to nepochybně je dost schopný sportovní auto, ne?
kdyby...ale není a hlavně na sport by to mělo i něco ujet. Jezdí s tím krátké tratě, pokud by to mělo jet jen něco delšího, je to v řiti, jak Baťa s dřevákama, protože by to najednou přibralo na baterkách. Takže na to zajet speciálně kousek to schopné je, ale tam to začíná i končí. Podívej se na MOTO E. Propadák, kde jezdí mastodonti s 270Kg, co ani s největšími brzdami nebrzdí a atraktivitu to má jak závody oslích spřežení.
Neříkám, že to nemá svá omezení... ale zase hodinová projížďka s následným dobitím v garáži není úplně o ničem, ne?
Prostě nesouhlasím s Areseho tvrzením, že elektro a sportovní auto jsou apriori neslučitelné. Jde to... a jde to už i v praxi. Zapomeň na chvíli na cenu a představ si ID.R v prodeji - bylo by to sportovní auto nebo nebylo?
:yes:
Zatím má elektro u sportovních aut podstatnou nevýhodu v celkový hmotnosti (ale zato i výkonný motory můžou bejt rozumně malý!), ale až jednoho dne přijde rozumně lehká elektrická Miata s náhonem na zadek a těžištěm pár cm od země, tak budu honem doma vysvětlovat, proč ji nutně potřebuju.
Vždycky dávám příklad Renaultu Zoe, kde batterypack v první generaci měl 22kWh, o čtyři roky už 41kWh a o další čtyři roky 52kWh. A stále váží plusmínus 300kg. To přece není špatný pokrok. :)
https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=707402
Našel jsem tady diskusi, není teda úplně jednoznačně pozitivní (ale srovnávali s těžším packem z Tesly), ale vychází mi z toho (příspěvek #3), že powertrain v miatě je +/- 250kg, plus nádrž s palivem... no zkrátka hmotnost baterky z toho Zoe se vynuluje s hmotností ICE pohonu, ale musíš k tomu přidat ještě el. motor a sem tam něco, no podle mě by miata nemusela přibrat víc než třeba 100kg s dnešní 50kWh baterkou. A pokud to za dalších 8-10 let v té samé hmotnosti bude třeba 80-100kWh, tak super.
Abych ale byl upřímný, tak elektrickou bych sice bral, ale zároveň svoje benzínový NAčko dost možná už nikdy neprodám ;-) Třeba bych měl místo na obě?