Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Česko vs. Čína: Jeden končí, další začíná

25 komentářů

rumovynacelnik
Větším prodejům brání cla. Ale až postupně vybudují továrny v Evropě, to bude teprve fičák.
PowerHouse
Tragédií pro EU je ta vysoká produktivita.
Xpeng již vyrábí auta i potmě viz to minulé video z youtube.
Roboti světlo nepotřebují jako naši montootroci.
psel
Tento příspěvek porušil pravidla diskuze a byl smazán.
šofér
@psel místo urážky diskutéra by to chtělo argumentovat, ale to nedáte, co?
kesumb
@šofér
ale ma pravdu, moontroci kadence tatatat atd a zatim na poli beznejch aut zadnej zazrak. A na poli premie sliby a datasheety ale realita pokulhava.
Johnn
@kesumb no ona je pravda vždy uprostřed. Xpeng už nasazuje při montáži své humanoidní roboty. Otázka je v jakém rozsahu, zatím. Evropské automobilky používají robotizaci při montáži tak v logistice, čili o úroveň níže.
psel
@šofér ok chápu že ne všichni diskutéři čtou všechny diskuze, takže pro ty co prošvihli mé argumentace krátký souhrn z těch X montootročích diskuzí s powerhousem ->
1/ Automotive má největší robotizaci už desetiletí a nemá to s Číňany nic společného.
2/ Robotizace se používá všude tam kde se vyplatí ekonomicky a nebo v průmyslu tam, kde lidé nestačí taktu výroby. Nebo kde to prostě člověk nestihne tak přesně sestavit.
3/ Powerhouse tady ukazuje na robotizaci Ykspengu jako na fabriku bez lidi, což je marketingově určitě zajímavé ale v reálu jsme si tady minule vyměnili videa z výroby kodiaqu, kde dva lidi za 10 sekund nasadí přední sklo a robota v ykspengu, který udělá to samé za sekundy 4. Když vidím kolik toho ykspeng vyrábí tak je to tak malé množství všech aut, že se jim ta investice nemůže vyplatit. Ten robot něco investičně stál, někdo ho musí udržovat v provozu, co se stane když se porouchá, má své náklady na údržbu, potřebuji na to techniky, plán co dělat když se porouchá. Myslím si že v Číně ti čtyři montootroci na celou výrobu jsou podstatně lacinější než jen úroky za robota. Ale očividně to funguje na lidi typu powerhouse, kteří tohle považují za pokrok, já ale za pokrok za každou cenu.
4/ Měli jsme tu diskuzi na téma počtu pracovníků BYD /Ykspengu a Škoda auto na téma počet vyrobených aut na počet zaměstnanců a Škoda měla víc vyrobených aut na počet pracovníků, takže byla efektivnější než tihle dva čínské zázraky.
Přestože mu to v každém diskuzi argumenty rozmlátím tak furt mele tu svou montootrockou a teď přijde navíc se zhasnutou fabrikou. Promiň ale tím už nemám sílu argumentovat, protože víra kterou získal z marketingu Ykspengu je nevyvratitelná a pak mi nezbývá nic jiného než napsat že má zhasnuto nejen ve fabrice Ykspengu ale i ve své kebuli.
To že zhasnou má nějaký vliv na rychlost výroby, přesnost výroby nebo jsou ty auta pak barevnější? Je to jen další pitomost pro marketing který tak může do zhasnutých kebulí svých věřících cpát další kraviny.
Johnn
@psel jen malá otázka, k tomu počtu pracovníků na počet vyrobených aut, jestli tedy mohu. Uvažujete i s tím, kolik % dílů potřebných k výrobě si daná firma zajišťuje sama a kolik nakupuje?Byd má prý 75% dílů svých, VW 20-40% u BEV je to spíše těch 20%.
Jsem technik, tak se snažím vnímat věci ve všech souvislostech.
psel
@Johnn no PowerHouse tvrdí, že je tam vše automatizované tak by tam lidi měli mít podstatně míň.
Můžeme si to komplikovat dál, ale nějak si nejsem jist jestli tebou udávaná čísla jsou aktuální a reflektuji posun který subdodavatele bolí v Evropě už teď.
Jako že by 80% Enyho vyrobili subdodavatelé a ne Škoda nebo koncern? Kolik z těch 100% je karoserie? Kolik ta baterka co se z modulu montuje v MB? Kolik ten zadní pohon co je z Kasselu?
Myslím si, že za ta léta co koncern auta vyrábí moc dobře ví co se mu vyplatí si vyrobit doma a co dát někam dál. Pokud někdo vyrábí pružiny nebo ložiska pro celý automotive, asi nemá smysl aby si je koncern vyráběl sám. Množství výroby značně ovlivňuje cenu.
Navíc dokonce teď VW spustil výrobu těch svých článků a počítá ze si jich bude 80% vyrábět sám.
Docela by mě zajímalo jak jsi přišel na 20% to me teda připadá byt dost ufonské číslo.
Johnn
@psel tak já nevidím na příspěvku od PowerHouse nic špatného, já to vidím jako varování před tím co se rozvíjí.A to je správně, protivníka je potřeba znát a především nepodceňovat. Jinak ty motory VW vyrábi komplet, nebo montuji z dodaných komponentů. Rekl bych to druhé. Vlastní články zatím v moc autech VW nenajdete, Teprve se rozjíždí,proč u jedné automobilky počítáte jako by budoucnost už byla realitou a ostatní jako by stagnovali.
K té montáži skla, kdybych šéfovi řekl, ušetřím 1 mega ročně za dva lidi, a přitom uděláme 2X tolik práce, tak je nadšený. Tady je rychlá návratnost investice zaručena.
A vy nevíte, že je stále nedostatek lidi a přitom plány na zvyšování produkce? Jak toho chcete asi jinak docílit?
psel
@Johnn Motory vyrábí sami v Kasselu, ložiska si určitě nevyrábí sami. Motory si vyrábí samo i Porsche, s daleko menším výtlakem. Pokud si pamatuješ, tuším dva tři roky měli problém právě s APP550, kdy měla jedna linka problémy s tolerancemi a nemohla jet naplno, trvalo to pár měsíců než se jim to povedlo vytunit. Určitě mají vlastní SMD osazování, dokonce i BMW (které se nikdo do takových věcí nepouštělo) se teď chlubí, že mají zcela nové SMD osazovačky aby si osazovali elektroniku sami. Už toho vyrábí tolik, že jim to vytíží linky. Prostě v tomhle nemáš pravdu, smiř se s tím.
Vlastní články zatím nemají, do února jich vyrobili 100.000 takže to je tak na testovací auta, ale fabrika na sestavování těchto nových článků do CTP packu se v Bolce postavila a teď tam na to ladí technologie. Spuštění bude na počátku 2026. VW říká, že jich chce vlastní výrobou pokrýt 80% a na IAA za 14 dní se PowerCo s nimi poprvé oficiálně pochlubí, už to potvrdili.
První firma v Automotive co má aktuálně vlastní články je BYD, další byli tuším frantíci ke konci roku 24 a třetí bude imo VW. Vzhledem k tomu, že BYD začal jako baterkárna, tak já bych se VW nedivil, že s tím přichází až teď, když potřebuje množství a dává to ekonomicky smysl.
Já jsem tohle uváděl zejména proto, že jsem chtěl ukázat, že těch 20% je nesmysl a chtěl jsme vědět odkud ta čísla máš, protože pohon a karoserie se mi zdá být víc než těch 20%.
A to, že toho musí VW dělat sám víc (ostatně všechny automobilky) je jasné už tak 10 let.
Problém je v tom, že tenhle robot od ABB stojí mega, ale dolarů plus dedikovaný prostor na lince a oni vyrobí všech aut 200k ročně, to je jedno auto za 2.5 minuty a to jen kdyby na té lince jela celá jejich produkce. Takže ten robot 97,3% času stojí. A to se vyplatí. Jen roční úroky budou 70k, odpisy na 5 let 200k ročně. Dva montootroci stojí 24..36 tis USD, údržbu si platí sami a nepotřebují seřizovače a běžný servis, servisák taky bude dražší. Tvůj šéf by tě s tím vyhnal.
Johnn
@psel ty potřebuješ na montáž skla robota s nosností 100kg , proč když bohatě stačí pětina .Servisák stačí jeden na sto robotů a více, atd.
Úplně mimo. Vůbec nejste v obraze reality robotizace, natož budoucího vývoje.
A ano využití, ale stále navyšuji počty vyrobených kusů, to je stejné, jako počítat do nynější reality VW to, co ještě nemá plně v provozu.
V začátcích takovýchto firem se počítá s velkou investicí a postupném navyšování výroby. Ale už na moderních linkách. VW je bude muset zmodernizovat a to už je dnes nejzadluženější firma světa.
A proč měl problém v Kasselu s dodavatelským řetězcem, když vše vyrábí sami. Aha nebyly kuličky do ložisek. Dobré pohádky. V článcích mohou být třeba taky až čtvrtí, protože Hyundai rozjíždí právě vlastní výrobu v Georii/usa, ale to je jedno.Neni to úplně podstatná informace pro zákazníka.
A ono je jedno jestli je to 20nebo 40%. Jde o to, že srovnáváte něco vytrženého z dalších souvislostí.
psel
@Johnn 😁 ok, když myslíš😁. Možná by jsi se mohl podívat na to video a pak by ti došlo že tohle robot z temu fakt nedá. Pokud si myslíš, že VW fabriky neinovuje tak jsi mimo, a žiješ ve světě, který takhle fakt neexistuje.
Nebo si myslíš že to co se do nové výrobní haly dává jsou technologie z nějakého bazaru?
Ale hlavně, že tady píšeš o 20% vlastni výroby na BEV Škodovky, nejsi schopen ani říct jak jsi na to přišel a machruješ tu nějakýma kuličkama do ložisek, když se jednalo o problém s hairpin vinutím statoru. Chlubili se před par lety extra přesným měřením vinutí, měli na to nějaké ultra přesné měření od Zeiss a když rozjížděli druhou linku tak to nešlo rozjet zcela bez problému. Poslechni si co o tom motoru řekl munro a pak tu zase povídej něco o tom jak je Čína vpředu 😄.
A běž k šípkům s kuličkama do ložisek.
Ja nic jiného nechtěl vědět jen jak jsi na těchhle 20% přišel.
Johnn
@psel na temu se kupují průmydlovi roboti? Tak možná pan psel je tam kupuje. Čekal jsem odbornější odpověď, když si zde hraješ na odborníka a házíš zde samé marketingové sliby koncernu.
Ty neznáš odhady vertikální integrace v automotivu? Zapomněl jsi že třeba i Tesla je v tomto skvělá, i ty články si vyrábí, jo ty jsi bojovník i proti Tesle.
Co o motoru řekl Munro? Tak si poslechni od Munra také co řekl o jiných. Ano i jiné chválil. Ale to chce vše sledovat s nadhledem a otevřenou mysli novým věcem. Ne být zaslepen nenávistí.
psel
@Johnn ano máš pravdu na Teslu jsem zapomněl, a nevim kolik si jich vyrábí sami a kolik dokupuji. Řešil jsem Číňany a na ně zapomněl.
Marketing VW zatim mlčí, takže jsem se neměl z čeho nakazit. Marketing to spustí na IAA a pak se o tom budeme moci pobavit jak dobrý nebo špatný to bude.
A o těch 20% podilu vyroby Škody na Enyho zase nic; takže vycucat si čísla z prstu umíš a koncern shazovat taky, jen se to nechce téma číňanama nechat příliš nakazit, protože to co nám říkají jsou mnohdy zbožná přání a nikoliv fakta.
Že se chytáš me nadsázky s Temu me fakt překvapilo. Přihazuji Alík.
psel
@šofér a tenhle jeho zázrak jménem ykspeng aktuálně má problém s řízením u svých vozů který dělá údajně auto neřiditelné a místo svolávačky to na tajňačku mění. Asi i ten vývoj předali AI která má toho Němce co jí schovává tak důležitá ponaučení jako kdo maže ten jede 😄.
Jenže na tohle téma PowerHouse žádnou injekci marketingu do kebule nedostal. A přitom stačí kouknout na CarNewsChina …
psel
Díky redakci za pěkný souhrn situace, palec nahoru.
bobHTP
To se to vyrábí levně, když lidé musí pracovat 12 hodin denně od pondělní do soboty za mizerný plat, to se to vyrábí levně, když odpad z výroby můžete vypustit do řeky, elektřina je z uhlí dotovaná a u subdodavatelů pracují Ujgurové jako otroci, kdo si kupuje čínské auto, kupuje si otroctví a hanbu..
MihiCZ
Další čínská propaganda tady 🇨🇳, a to během velice krátké doby.

Informovat ano, ale opravdu není nutné to dělat několikrát během čtrnácti dnů.

Je mi zle z lidí, kteří se vědomě podílejí na propagaci a prodeji čínských vozů, a tím nemalou měrou finančně podporují totalitní komunistickou Čínu 🤮

Od roku ‘89 uběhlo pár desítek let a někteří lidé jsou opět morálně flexibilní až hanba. Vždyť přece nic špatného nedělají, je to jen práce.
psel
@MihiCZ promiň ale od koho a kde tu propagandu vidíš? Za mě to bylo dobré, stručné a výstižné shrnutí vývoje.
MihiCZ
@psel Jde o to, že článků na téma “jaké čínské značky působí na českém trhu” je tu v poslední době až podezřele mnoho. Tento článek obsahuje v podstatě ty samé informace, jen zasazené do širšího kontextu. Kdyby se podobný článek objevil jednou za čtvrt roku, odpovídalo by to prostoru, který si někdo, kdo téměř nic neprodává, zaslouží. MG je v prodejích výjimka – troufám si říct proto, že většina kupujících značku nevnímá jako čínskou. Jenže v podobných článcích se k MG vždy přilepí i všechny ostatní čínské značky a celé je to zabaleno do sdělení, že čínské značky jsou u nás na vzestupu.
psel
@MihiCZ ale to je zaplavení mediálního prostoru, 100 výrobců, ještě více značek a ještě více modelů a ještě více faceliftů a generací. Je to tak velký nárůst, že redakce bude potřebovat pracovat ve třísměnném provozu aby to vůbec zvládli všechno napsat a informovat o tom. A samozřejmě za to dostanou zaplaceno, protože na to Číňani mají určitě zajímavý budget. Už se těším na první video ze zhasnuté fabriky Ykspengu. To budete správná tma. 😄
A nemyslím si, že to že o něčem čteme je zásluha nějaké kvality auta nebo výrobce nebo zásluh ale protože si to výrobci zaplatí. Na nás je abychom dokázali reklamu odlišit od reality.
Ale tohle je srovnání situace v Číně od doby kol až po současnost v návaznosti na to co se děje dnes a tak mi to připadá zajímavé a rozhodně bych to nenazval propagandou.
Ja jsem sám za China off filter kde mě to ty plečky vypne ale tohle bych za nim zrovna nechtěl.
A MG je čínské a ne britsko čínské jak nám tu všichni tvrdí, a přál bych si aby to takto redakce uváděla bez pohádek o anglické automobilce. Alespoň jako protiváhu k tomu, když si Číňani na letištích už roky označují Taipei jako Chinese Taipei. Z toho se mi chce zvracet. A jsme opět u toho, že koupí těchto zázraků z Číny přesně tohle chování podporujeme.
MihiCZ
@psel Vidíme to podobně. Avšak pokud je článek placený, měl tak být označený. Nechat se krmit budgety Číňanů a zvesela si u toho mlaskat, je ta morální flexibilita, kterou jsem zmiňoval.
psel
@MihiCZ jo souhlas, bohužel se mezi námi najde spousta lidi co kvůli ušetřeni pár korun prodá i svou babičku maocetungovi. Nebo Putinovi, jen aby měl naftu za 29.
Přitom kdyby ty plečky nikdo nekupoval, jim by nerostly prodeje a velkolepý plán jak ovládnout automotive z Číny by se rozpadl. Oni někam potřebují prodat 30M aut, aby jim to vyšlo. To je víc jak všechny západní trhy dohromady ne?
Za mě je jedna velká otázka, jaký další trh bude chtít Čína ovládnout? Soláry, Baterky, magnety, auta už umí, co bude další na řadě?
Avatar - Pepa_007
Pepa_007
Konec Evropského automobilového průmyslu v přímém přenosu. 😖😖😖