Novinky
Čas přezouvání pneumatik je tu! Jak ušetrit peníze? A jaký je dnes standard pneuservisů?
40 komentářů
KANKUNEN
6
@Buffalo007 Bezpečnost nadevše. Dopředu ty horší, protože pravděpodobnost, že zrovna při přetáčivém smyku selže ESP je vysoká. Že to nebrzdí, nezatáčí, plave, nemá trakci je maličkost a ta výhoda, nasadíš 5 a 8 mm a sundáš 3 a 7mm a zbyte ti na příští zimu jeden krásný starší neojetý páreček.
Přejít do diskuze
@ryccardo Kdyžtak doporučuji přečíst můj příspěvek ještě jednou. Je tam v krátkosti vysvětleno, jak fungují závitové spoje a proč se namazáním dosedací plochy šroubu a závitu sníží tření a tím i utahovací moment. Pokud to nezvládnete, můžete říct třeba manželce, pokud ji máte a umí číst. Přeji hezký den 😊
Jedna z důležitých věcí je nenamatlat šrouby kol vazelínou, jako mi při opravě brzd - kdysi v jednom autorizovaném servisu Škoda. Povoloval jsem to dvoumetrovou lešenářskou trubkou a šlo to i tak velmi ztuha. Při defektu někde na silnici úplně bez šance. Velmi se divím, že to zvládly všechny šrouby i ten klíč z výbavy, který jsem k tomu použil.
Když jsem tam pak volal, tak ještě kvákali o tom, že kdyby tam nebyla ta vazelína, tak to nepovolím vůbec. Nikdy jsem na žádném svém autě neměl problém povolit kola. Jen tyto. Pak jsem to ještě hodinu vyšprtával ven a čistil benzínem.
Ono se není co divit, utahovací moment je dán třením a "napružením" závitů proti sobě ve chvíli, kdy šroub dosedne na nedeformovatelnou plochu. Když ale pitomec namaže šroub vazelínou, toto tření se sníží. Celé to dorazí dotažení "kalibrovanou" vzduchovou pistolí.
Ovšem vazelína částečně vyschne, z velké části se vymačká, zbytek se zapeče. A šrouby jsou utažené mnohem víc, než mají být.
Když jsem tam pak volal, tak ještě kvákali o tom, že kdyby tam nebyla ta vazelína, tak to nepovolím vůbec. Nikdy jsem na žádném svém autě neměl problém povolit kola. Jen tyto. Pak jsem to ještě hodinu vyšprtával ven a čistil benzínem.
Ono se není co divit, utahovací moment je dán třením a "napružením" závitů proti sobě ve chvíli, kdy šroub dosedne na nedeformovatelnou plochu. Když ale pitomec namaže šroub vazelínou, toto tření se sníží. Celé to dorazí dotažení "kalibrovanou" vzduchovou pistolí.
Ovšem vazelína částečně vyschne, z velké části se vymačká, zbytek se zapeče. A šrouby jsou utažené mnohem víc, než mají být.
@ryccardo No až tě na klouzačce z kopce předběhne zadek, tak možná změníš názor. Kvalitní gumy s dobrým vzorkem jsou potřeba vepředu i vzadu, ale díky zatížení přední nápravy je rozumné mít vzadu ty o fous lepší. A to platí i pro aquaplaning atd. Fyzika je sviňa i když to laik může vidět jinak.
Bezpečnost v autě nerovná se jen nejrychlejší rozjezd na sněhu do kopce...
Bezpečnost v autě nerovná se jen nejrychlejší rozjezd na sněhu do kopce...
Každoroční téma...ok, je dobré si připomenout.
Ale za ta léta bych čekal, že kvalita textu bude stále lepší a už vypracovaná téměř k dokonalosti. No, nepřipadá mi to tak.
Zápalka??? To slyším poprvé, ano, celý život se člověk učí, ale fakt zápalka? Je potřeba vymýšlet a sdělovat, jak změřit hloubku drážky pomocí x prapodivných metod lidem, u kterých se předpokládá jakási základní inteligence, když tedy má minimálně ten řidičský průkaz?
A abych to odlehčil, ve výčtu úspor chybí základní výrazná úspora - zaplatím hotově a účet nepotřebuji...
Ale za ta léta bych čekal, že kvalita textu bude stále lepší a už vypracovaná téměř k dokonalosti. No, nepřipadá mi to tak.
Zápalka??? To slyším poprvé, ano, celý život se člověk učí, ale fakt zápalka? Je potřeba vymýšlet a sdělovat, jak změřit hloubku drážky pomocí x prapodivných metod lidem, u kterých se předpokládá jakási základní inteligence, když tedy má minimálně ten řidičský průkaz?
A abych to odlehčil, ve výčtu úspor chybí základní výrazná úspora - zaplatím hotově a účet nepotřebuji...
@ryccardo OK, nebudu tě tedy obtěžovat.
Jen ti budu držet palce, až to někdy nezvládneš, tak abys jel rovně a nezatočil, protože jen to ti zachrání život. Až to někam narveš bokem, tak končíš.
Jak už jsem psal, fyzika je sviňa a není o pocitech.
Jen ti budu držet palce, až to někdy nezvládneš, tak abys jel rovně a nezatočil, protože jen to ti zachrání život. Až to někam narveš bokem, tak končíš.
Jak už jsem psal, fyzika je sviňa a není o pocitech.
V pneuservisu neumi ani nafoukat pneumatiky. Reseni je jednoduche. Celorocni pneu.
Nepocitam chudaky kteri jezdi trasy typu Praha Kosice v ceedu a prijizdi domu v 11 vecer, aby dalsi den rano v 8 mohli jet na garancku po 10000km. Ti samozrejme maji smulu a celorocky jim nepomuzou.
Nepocitam chudaky kteri jezdi trasy typu Praha Kosice v ceedu a prijizdi domu v 11 vecer, aby dalsi den rano v 8 mohli jet na garancku po 10000km. Ti samozrejme maji smulu a celorocky jim nepomuzou.
@Othello Opět z části nesouhlasím. 14:49 jsem psal Ryccardovi svoje zážitky. Nedotáčivý smyk je prediktabilní a dá se ovládat, nečekaný přetáčivý už většinou ne, pokud ho nevyvoláš úmyslně na místě, kde sám chceš a máš dost prostoru.
Jak už jsem psal, bylo by fajn, kdyby někdo provedl ten test. Já už jsem požádal Jonathana z Tyre Reviews, zda by to nemohl ověřit a vyvrátit tak další mýtus.
Ale i kdyby to pro nás udělal, stejně to zase bude přemrzlý arktický sníh a dokonalá rovina, takže jen půlka problému.
Ona základní fyzika se jeví jednoznačně - Přední náprava je víc zatížená i na sněhu (i dynamicky) a přední pneu brzdí víc a proto musí mít lepší vzorek.
Ale je to tak skutečně a je to jednoznačné, když adheze klesne třeba na 1/5 až na 1/10 suché vozovky?
Jak se potom projeví vliv ESP na ABS a reálné zpomalení? Když ESP zachytí smyk zadní nápravy s horší pneumatikou, tak musí reagovat a snížit brzdný účinek přední nápravy a tak jsou pak lepší pneu k prdu. Naopak když zadní pneu mají co nejlepší trakci, tak stabilizují záď vozu a ESP dovolí přední nápravě brzdit na maximum i když jsou na ní horší pneu.
A teď babo raď.
Tohle by fakt měl někdo změřit opakovaně v různých podmínkách na různých typech sněhu. Protože sníh je fakt něco jinýho, než tekoucí voda.
Jak už jsem psal, bylo by fajn, kdyby někdo provedl ten test. Já už jsem požádal Jonathana z Tyre Reviews, zda by to nemohl ověřit a vyvrátit tak další mýtus.
Ale i kdyby to pro nás udělal, stejně to zase bude přemrzlý arktický sníh a dokonalá rovina, takže jen půlka problému.
Ona základní fyzika se jeví jednoznačně - Přední náprava je víc zatížená i na sněhu (i dynamicky) a přední pneu brzdí víc a proto musí mít lepší vzorek.
Ale je to tak skutečně a je to jednoznačné, když adheze klesne třeba na 1/5 až na 1/10 suché vozovky?
Jak se potom projeví vliv ESP na ABS a reálné zpomalení? Když ESP zachytí smyk zadní nápravy s horší pneumatikou, tak musí reagovat a snížit brzdný účinek přední nápravy a tak jsou pak lepší pneu k prdu. Naopak když zadní pneu mají co nejlepší trakci, tak stabilizují záď vozu a ESP dovolí přední nápravě brzdit na maximum i když jsou na ní horší pneu.
A teď babo raď.
Tohle by fakt měl někdo změřit opakovaně v různých podmínkách na různých typech sněhu. Protože sníh je fakt něco jinýho, než tekoucí voda.
@ryccardo No, mě zase zajímá fyzika a technika a mám rád, když chápu, jak věci fungují a v rámci možností se tomu přizpůsobím. A prostě pokud jsou zadní pneu skutečně v horší kondici, než přední, tak je riziko přetáčivého smyku mnohem vyšší a pokud tě to překvapí v zatáčce, nebo při vyhýbacím manévru, tak už ani ESP a zkušenosti nepomůžou. A čím víc je to v klesání, tím hůř. Mohu jen tobě i mě i dalším normálním lidem přát, aby se jim to nestalo.
Horší pneu na předku samozřejmě znamená horší trakci a pomalejší jízdu v zatáčkách, ale je to předvídatelné a je to řešitelné pouhým ubráním plynu. Ale přetáčivý smyk, který přijde bez varování v místech, kde nemáš prostor a čas ho řešit může být ten poslední. Já to dvakrát zažil a měl jsem štěstí, že jsem poprvé byl uprostřed široké silnice a auto naproti bylo skoro kilometr daleko. Během té chvilky jsem "upletl 2 vánočky" a propotil si trenky. A podruhé jsem po 2 vteřinách seděl v poli na břiše a pak auto tahal pomocí lopaty a 2 lidí zpátky na silnici a měl štěstí, že tam nebyl strom a pod.
Horší pneu na předku samozřejmě znamená horší trakci a pomalejší jízdu v zatáčkách, ale je to předvídatelné a je to řešitelné pouhým ubráním plynu. Ale přetáčivý smyk, který přijde bez varování v místech, kde nemáš prostor a čas ho řešit může být ten poslední. Já to dvakrát zažil a měl jsem štěstí, že jsem poprvé byl uprostřed široké silnice a auto naproti bylo skoro kilometr daleko. Během té chvilky jsem "upletl 2 vánočky" a propotil si trenky. A podruhé jsem po 2 vteřinách seděl v poli na břiše a pak auto tahal pomocí lopaty a 2 lidí zpátky na silnici a měl štěstí, že tam nebyl strom a pod.
@Othello Však já to nemyslel tak, že se hádáme, ale jen jsem chtěl deklarovat, že to nechci dělat. Na to tu jsou jiní exoti.
U toho kritického brzdění na sněhu bych rád viděl nějaké praktické srovnání. Třeba 7 vs 5mm. 3x ostré brzdy s lepšími na předku a 3x na zadku.
Ono totiž na suchu, nebo mokru je jasná převaha přední nápravy pro deceleraci, ale na sněhu už bych si tím nebyl úplně jist. Na sněhu neuplatníš velké přední kotouče a výhodu větší adheze tak silně a do hry právě vstoupí stabilizační prvek zadní nápravy. Tohle by si vážně zasloužilo samostatný test. Pokusím se nějaký najít, pokud ho někdo prováděl. Klidně i jen obyčejný test na rovině. Zde by totiž zadní pneu měly fungovat víc jako kotva, než jako přetáčivé sáně.
www.youtube.com/watch?…
www.youtube.com/watch?…
www.youtube.com/watch?…
U toho kritického brzdění na sněhu bych rád viděl nějaké praktické srovnání. Třeba 7 vs 5mm. 3x ostré brzdy s lepšími na předku a 3x na zadku.
Ono totiž na suchu, nebo mokru je jasná převaha přední nápravy pro deceleraci, ale na sněhu už bych si tím nebyl úplně jist. Na sněhu neuplatníš velké přední kotouče a výhodu větší adheze tak silně a do hry právě vstoupí stabilizační prvek zadní nápravy. Tohle by si vážně zasloužilo samostatný test. Pokusím se nějaký najít, pokud ho někdo prováděl. Klidně i jen obyčejný test na rovině. Zde by totiž zadní pneu měly fungovat víc jako kotva, než jako přetáčivé sáně.
www.youtube.com/watch?…
www.youtube.com/watch?…
www.youtube.com/watch?…
@Othello Možná to je proto, protože jezdíš jako člověk a nevozil jsi kombinaci nové na předku a totálně sjeté a tvrdé na zadku a nezkoušel s tím jet rychle z kopce a nebo jen musel nutně prudce brzdit v zasněžených serpentýnách a podobně.
Já jsem se nepřišel pohádat, jen diskutovat, takže beru i argumenty z praxe. Přesto nelze pocity brát jako dogma, protože každá situace je zcela odlišná. Pokaždé máš jinou hmotnost, jinou nájezdovou rychlost pokaždé jinou teplotu, sklon vozovky, materiál pod koly, úhel natočení kol, stupeň ojetí a ztvrdnutí směsi, vítr a nekonečno dalších proměnných. To bys musel nonstop dělat laboratorní testy na každou situaci separátně snad 1000x, abys měl přesná data.
A jak už jsem psal, sám mám jednou lepší vzadu a jindy zase vepředu. Hlavní je, aby to nebyly totálně sjetý a ztvrdlý ludry, ale kvalitní gumy s rozumným vzorkem a do stáří 4 let od nasazení.
Já jsem se nepřišel pohádat, jen diskutovat, takže beru i argumenty z praxe. Přesto nelze pocity brát jako dogma, protože každá situace je zcela odlišná. Pokaždé máš jinou hmotnost, jinou nájezdovou rychlost pokaždé jinou teplotu, sklon vozovky, materiál pod koly, úhel natočení kol, stupeň ojetí a ztvrdnutí směsi, vítr a nekonečno dalších proměnných. To bys musel nonstop dělat laboratorní testy na každou situaci separátně snad 1000x, abys měl přesná data.
A jak už jsem psal, sám mám jednou lepší vzadu a jindy zase vepředu. Hlavní je, aby to nebyly totálně sjetý a ztvrdlý ludry, ale kvalitní gumy s rozumným vzorkem a do stáří 4 let od nasazení.
@Othello Myslím, že je to sporné a vždy záleží na situaci a podmínkách.
Aquaplaning souvisí i se zatížením nápravy, designem dezénu a šíří pneu. Ne jen čistě s hloubkou dezénu.
Ale ano, vzhledem k tomu, že přední pneu "dělají" cestičku ve vodě zadním pneu, tak zde lze souhlasit. Toto platí ale pro vodu. Na břečce už to může být opačně.
Nouzové brzdění - zde vyhraje nová pneu na sněhu, někdy i na mokru, ale na suchu to bude přesně naopak.
Vedení stopy při akceleraci a ustálené rychlosti - souhlas, při deceleraci je to naopak.
Rozjezd FWD - platí totéž co pro krizové brzdění.
Boční smyk v extrému, kde to neudrží zadní pneu neuhlídáš. Typicky brzdění z kopce na klouzačce.
Neber to z mé strany jako dogma, nebo měření pinďourů. Sám nemohu v praxi zajistit, abych měl lepší gumy vždy vzadu. Viz další moje reakce na Ryccarda.
Mě šlo hlavně o fyzikální zákony a eliminace rizika přetáčivého smyku, který může být v extrému mnohem fatálnější, než nedotáčivý, kvůli konstrukci vozidel a jejich deformačních zón i kvůli konstrukci lidského těla a jeho poloze ve vozidle. Nic víc.
Aquaplaning souvisí i se zatížením nápravy, designem dezénu a šíří pneu. Ne jen čistě s hloubkou dezénu.
Ale ano, vzhledem k tomu, že přední pneu "dělají" cestičku ve vodě zadním pneu, tak zde lze souhlasit. Toto platí ale pro vodu. Na břečce už to může být opačně.
Nouzové brzdění - zde vyhraje nová pneu na sněhu, někdy i na mokru, ale na suchu to bude přesně naopak.
Vedení stopy při akceleraci a ustálené rychlosti - souhlas, při deceleraci je to naopak.
Rozjezd FWD - platí totéž co pro krizové brzdění.
Boční smyk v extrému, kde to neudrží zadní pneu neuhlídáš. Typicky brzdění z kopce na klouzačce.
Neber to z mé strany jako dogma, nebo měření pinďourů. Sám nemohu v praxi zajistit, abych měl lepší gumy vždy vzadu. Viz další moje reakce na Ryccarda.
Mě šlo hlavně o fyzikální zákony a eliminace rizika přetáčivého smyku, který může být v extrému mnohem fatálnější, než nedotáčivý, kvůli konstrukci vozidel a jejich deformačních zón i kvůli konstrukci lidského těla a jeho poloze ve vozidle. Nic víc.
@ryccardo To chápu a proto jsem psal o praxi, která nesedí s teorií. Pokud máš pneu staré jen 2 roky, tak je jejich adheze velmi dobrá i při nižším běhounu.
To co píšeš odpovídá nájezdu skoro 50 tisíc ročně. Za 2 zimy tedy něco okolo 40 tisíc km.
Pokud najedeš ještě méně, tak by tvoje pneu měly být v parádní kondici, pokud teda nejezdíš jako prase a každý tvůj rozjezd není prokluzem a každá zatáčka driftem. Tak nějak předpokládám, že to tak snad není.
Pochopitelně, že i já otáčím gumy a když na předohrabu trochu ojedu přední, tak je dám dozadu, aby se mi sjížděly rovnoměrně. A s celoročkama to bude ještě větší challenge, protože jsou v zápřahu pořád a zároveň nechci do pneuservisu chodit stejně často jako se sezónními pneu, protože bych potom moc nešetřil. Budu je sledovat hlavně opticky, jak na tom jsou a zda je přehodím po roce, nebo roce a půl a nebo po 2. Takže i já sám budu mít na autě pneu špatně. To jen, aby sis nemyslel, že fanaticky dodržuju fyzikální zákony. A nebo naopak, že tě školím a sám to dělám blbě a nepřiznám to. Já jen říkám, jak je to ideálně.
To co píšeš odpovídá nájezdu skoro 50 tisíc ročně. Za 2 zimy tedy něco okolo 40 tisíc km.
Pokud najedeš ještě méně, tak by tvoje pneu měly být v parádní kondici, pokud teda nejezdíš jako prase a každý tvůj rozjezd není prokluzem a každá zatáčka driftem. Tak nějak předpokládám, že to tak snad není.
Pochopitelně, že i já otáčím gumy a když na předohrabu trochu ojedu přední, tak je dám dozadu, aby se mi sjížděly rovnoměrně. A s celoročkama to bude ještě větší challenge, protože jsou v zápřahu pořád a zároveň nechci do pneuservisu chodit stejně často jako se sezónními pneu, protože bych potom moc nešetřil. Budu je sledovat hlavně opticky, jak na tom jsou a zda je přehodím po roce, nebo roce a půl a nebo po 2. Takže i já sám budu mít na autě pneu špatně. To jen, aby sis nemyslel, že fanaticky dodržuju fyzikální zákony. A nebo naopak, že tě školím a sám to dělám blbě a nepřiznám to. Já jen říkám, jak je to ideálně.
@ryccardo 😂 No jasně. Já jsem přesně ten typ, co nemá školy ani analytické myšlení ani zkušenosti a čtu zásadně bulvár a hlavně sekce "odborníci z UK zjistili" 😂 Nejlepší je přidávat plyn a dávat kontra, když potřebuješ zoufale brzdit z kopce. A hláška o tom, že ESP porazí fyziku a vykouzlí adhezi je taky vtipná.
A neboj. Mám už dost odježděno ve starých střepech bez ABS a ESP a ASR atd... jak předokolky, tak zadokolky s motory vředu tak i vzadu a stejně tak i nový auta s veškerou elektronikou, která sice umí hodně, ale není všespásná. A naprosto ti rozumím, že chceš, aby ses hlavně rozjel, což chce dobrý gumy.
A taky tu nemluvím o extrému, že na zadek dáš nový zimáky a dopředu 4,1 mm ožvejkaný cosi bez hranek.
Ale adheze = koeficient tření x hmotnost.
Takže se tu pak můžeme dohadovat, jak těžký máš čumák, zda jezdíš sám, nebo ve 2, nebo ve 4 a s plným kufrem. + dynamický přenos hmotnosti
Nejlepší je zkrátka mít přední i zadní gumy v podobně špičkové kondici a neriskovat.
Člověk musí řešit i praktické věci, jako je ojíždění hnané nápravy a nemůže řešit jen tu fyziku. To taky chápu. Proto je dobrý gumy točit a hlavně to nepřehánět do extrému. Nicméně si stále stojím za tím, že v extrému a krizi je lepší, když jsou zadní pneu o fous lepší jak ty přední. V praxi je to občas ale obtížně řešitelné a chvíli to je tak a pak zase naopak.
A neboj. Mám už dost odježděno ve starých střepech bez ABS a ESP a ASR atd... jak předokolky, tak zadokolky s motory vředu tak i vzadu a stejně tak i nový auta s veškerou elektronikou, která sice umí hodně, ale není všespásná. A naprosto ti rozumím, že chceš, aby ses hlavně rozjel, což chce dobrý gumy.
A taky tu nemluvím o extrému, že na zadek dáš nový zimáky a dopředu 4,1 mm ožvejkaný cosi bez hranek.
Ale adheze = koeficient tření x hmotnost.
Takže se tu pak můžeme dohadovat, jak těžký máš čumák, zda jezdíš sám, nebo ve 2, nebo ve 4 a s plným kufrem. + dynamický přenos hmotnosti
Nejlepší je zkrátka mít přední i zadní gumy v podobně špičkové kondici a neriskovat.
Člověk musí řešit i praktické věci, jako je ojíždění hnané nápravy a nemůže řešit jen tu fyziku. To taky chápu. Proto je dobrý gumy točit a hlavně to nepřehánět do extrému. Nicméně si stále stojím za tím, že v extrému a krizi je lepší, když jsou zadní pneu o fous lepší jak ty přední. V praxi je to občas ale obtížně řešitelné a chvíli to je tak a pak zase naopak.
@Marek Lalke Asi chodíš do blbého pneuservisu. Celoročné pneumatiky samozrejme nie sú riešením pre každého.
P.S.: Ak máš celoročky, do pneuservisu nechodíš?
P.S.: Ak máš celoročky, do pneuservisu nechodíš?
@Jenik3 Nemá. Určitě ne. A při nájezdu 25k za rok bych v našich zeměpisných šířkách volil kombinaci letní + celoroční na zimu.
Moderní prémiové celoročky mají na sněhu a ledu cca 95-98% výkonu nejlepších zimních, ale na suchu a mokru jsou výrazně lepší jak zimní. No a nejhorší jsou v létě v horku, kde se žvejkaj a ten kdo jezdí hodně rychle a sportovně, ten ocení letní gumy.
Já najedu jenom cca 10-12 tisíc ročně a pro mě jsou celoročky jasnou volbou. Neomezují mě nikde a ušetřím spoustu peněz. Sezónní by mi zpuchřely a vyhazoval bych gumy, které by vypadaly jako nové, ale nedržely by. Což by nebylo ani ekonomické, ale ani EKO - BIO. To si radši koupím co 3, max. 4 roky novou sadu celoroček.
Moderní prémiové celoročky mají na sněhu a ledu cca 95-98% výkonu nejlepších zimních, ale na suchu a mokru jsou výrazně lepší jak zimní. No a nejhorší jsou v létě v horku, kde se žvejkaj a ten kdo jezdí hodně rychle a sportovně, ten ocení letní gumy.
Já najedu jenom cca 10-12 tisíc ročně a pro mě jsou celoročky jasnou volbou. Neomezují mě nikde a ušetřím spoustu peněz. Sezónní by mi zpuchřely a vyhazoval bych gumy, které by vypadaly jako nové, ale nedržely by. Což by nebylo ani ekonomické, ale ani EKO - BIO. To si radši koupím co 3, max. 4 roky novou sadu celoroček.
@Trtkal ano cetl jsem. Nicmene kdyz je sroub suchy, tak ho maznu grafitkou a nemam zadne problemy to pak povolit. Jen to utahuju tim cim to pak povoluju. Teorie je to sice zajimava, ale, hlavni problem neni vazelina, ale kroutici moment, kterym to nejaky prase utahne.
@Mokrous nech si svoje rady. Delam to tak pres 25 let a nemel jsem s tim problem nikdy. Ani v dobach bez ESP. Nerikam ze si tam dam slicky, ale ze si na zadek davam ty horsi 2 gumy. Coz muze by o 1-2 mm horsi dezen. Zadna tragedie. Ano nejde jen o to vyjet kopec ale taky o to, ze prednima ridis auto, kdyz ztratis adhezi na predni naprave, tak nezatacis a to je prusvih. Takze lepsi zimni vzdy na predek.
Jak ušetřit? No třeba tak, že koupím celoročky, když nenajedu víc jak 15 tisíc ročně.
Jinak ten druhej obrázek v galerii, to zase musel tvořit nějakej raketovej inženýr a nebo AI... To úplně fyzicky bolí.
Jinak ten druhej obrázek v galerii, to zase musel tvořit nějakej raketovej inženýr a nebo AI... To úplně fyzicky bolí.
@Horký Hrom na predni naprave se u predokolky sjizdeji vic, coz je normalni a vzdycky bude predek tezsi, protoze tam lezi motor. Pokud ovsem nevozis v kufru cihly.
Ještě bych zmínil jestli dát lepší vzorek dopředu nebo dozadu. Některé pneuservisy to taky jedou podle dříve zažitých pravidel a je lepší si to ohlídat.
@ryccardo Já si taky myslím, že relativně nová pneu (obě nápravy většinou to samé stáří, nebo rok rozdílu) a s rozdílem 2 mm nejsou asi fatální problém. Ale i tak to bude asi v bočním smyku lepší, když budou vzadu novější. Hlavní je nejezdit jako cocot. 🤓
@Mokrous no reknu ti ze s tak mizernyma gumama, kdy by me zadek chtel predbihat v zatackach nejezdim, takze se mi tohle co popisujes nikdy nestalo. To by rozdil zadni a predni musel byt fakt vyznamny. 2mm rozdil na hloubce vzorku tohle neudela a vetsi rozdil mezi zadkem a predkem nemivam.
@Mokrous no jak te tak ctu, tak zjistuju ze to vlastne delame prakticky stejne. Podstatne je ze to tobe i me vyhovuje. Nazory "odborniku" me v pripade kde mam svoji vlastni letitou zkusenost fakt nezajimaji.
@Mokrous
samozřejmě není sníh jako sníh. Přemrzlý drží výborně a na břečce naopak vše plave. Z toho vyplývají i odlišné vlastnosti což se pak týká třeba té změny zatížení náprav při brzdění.
Ale podle mě je hlavní jak to funguje při nečekaných problémech, třeba při tom krizovém brzdění nebo aquaplaninku. Naopak při průjezdu zatáčkou smyk čekat můžeme takže obvykle přizpůsobujeme rychlost raději i s trochou rezervy a tím kritérium bočního smyku není tak důležité.
samozřejmě není sníh jako sníh. Přemrzlý drží výborně a na břečce naopak vše plave. Z toho vyplývají i odlišné vlastnosti což se pak týká třeba té změny zatížení náprav při brzdění.
Ale podle mě je hlavní jak to funguje při nečekaných problémech, třeba při tom krizovém brzdění nebo aquaplaninku. Naopak při průjezdu zatáčkou smyk čekat můžeme takže obvykle přizpůsobujeme rychlost raději i s trochou rezervy a tím kritérium bočního smyku není tak důležité.
@traveldrive Az najdes servis, kde zvladnou pouzit vyvazovaci znacky, kola spravne utahnou a dokonce nahusti konzistentne vsechny kola stejne a nebudes tam po objednani hodinu cekat, tak si to rad poslechnu. Klidne bych do takoveho jezdil.
A vzhledem k nekvalite sluzeb povazuji za dulezite sirit osvetu o tom, ze jarni i letni prezouvani lze resit dustojne.
P.S.: auto se da hodit na celorocky pred prevzetim. Coz jsem bohuzel neudelal, takze jsem v pneuservisu ted nedavno (= podzim 2023) byl. Ale pokud me nepotka defekt, tak je taky mozny, ze se tam jeste peknych par let nepodivam.
A vzhledem k nekvalite sluzeb povazuji za dulezite sirit osvetu o tom, ze jarni i letni prezouvani lze resit dustojne.
P.S.: auto se da hodit na celorocky pred prevzetim. Coz jsem bohuzel neudelal, takze jsem v pneuservisu ted nedavno (= podzim 2023) byl. Ale pokud me nepotka defekt, tak je taky mozny, ze se tam jeste peknych par let nepodivam.
@Mokrous
vůbec se nehádáme, normálně diskutujeme.
K věci - samozřejmě se nebavíme o nových na jedné a šrotových na druhé nápravě. Ty horší musí mít vždy aspoň 4 mm ale souhlasím že i to za mizerných podmínek je už dost málo. Nicméně ty své pocity při velkém nájezdu už prakticky jako dogma beru, protože za prvé jsou takto všechny jmenované kombinace podmínek mnohonásobně prověřené. A za druhé je to v souladu i jasnými fyzikálními argumenty, viz třeba ten aquaplaning nebo kritické brzdění na sněhu. Samozřejmě respektuju i ten boční smyk, jako v podstatě jedinou nevýhodu horších vzadu
vůbec se nehádáme, normálně diskutujeme.
K věci - samozřejmě se nebavíme o nových na jedné a šrotových na druhé nápravě. Ty horší musí mít vždy aspoň 4 mm ale souhlasím že i to za mizerných podmínek je už dost málo. Nicméně ty své pocity při velkém nájezdu už prakticky jako dogma beru, protože za prvé jsou takto všechny jmenované kombinace podmínek mnohonásobně prověřené. A za druhé je to v souladu i jasnými fyzikálními argumenty, viz třeba ten aquaplaning nebo kritické brzdění na sněhu. Samozřejmě respektuju i ten boční smyk, jako v podstatě jedinou nevýhodu horších vzadu
@Mokrous
u toho nouzového brzdění - asi nebudeme preferovat lepší zimní gumy dozadu proto abychom s nimi brzdili líp na suchu. Nicméně ty lepší vpředu vyhrajou ve všech nečekaných situacích, i v tom brzdění v přímce.
Jediné kde opravdu můžou mít lepší zadní trochu navrch je ten boční smyk, ale ten si zase každý kdo není úplné nemehlo ohlídá protože boční smyk se dá obvykle dobře předvídat
Mám sám čistě na sněhu najetých několik set tisíc km RWD FWD i AWD a myslím že bych si za tu dobu už všimnul kdyby horší gumy vzadu dělaly nějaký problém.
u toho nouzového brzdění - asi nebudeme preferovat lepší zimní gumy dozadu proto abychom s nimi brzdili líp na suchu. Nicméně ty lepší vpředu vyhrajou ve všech nečekaných situacích, i v tom brzdění v přímce.
Jediné kde opravdu můžou mít lepší zadní trochu navrch je ten boční smyk, ale ten si zase každý kdo není úplné nemehlo ohlídá protože boční smyk se dá obvykle dobře předvídat
Mám sám čistě na sněhu najetých několik set tisíc km RWD FWD i AWD a myslím že bych si za tu dobu už všimnul kdyby horší gumy vzadu dělaly nějaký problém.
@Mokrous
Co myslíš extrémem a jaká je jeho pravděpodobnost ?
- Aquaplaning - řidič může uhlídat a pomůžou lepší gumy vpředu
- nouzové brzdění - nezávisí na řídiči a pomůžou lepší gumy vpředu
Vedení stopy v nahrabaném sněhu - nezávisí na řídiči a pomůžou lepší gumy vpředu
- rozjezd FWD v extrému - nezávisí na řídiči a pomůžou lepší gumy vpředu
- boční smyk - řidič může uhlídat a pomůžou lepší gumy vzadu
Tak to máme čtyři ku jedna ve prospěch lepších vpředu, přičemž ten smyk si řidič může uhlídat
Co myslíš extrémem a jaká je jeho pravděpodobnost ?
- Aquaplaning - řidič může uhlídat a pomůžou lepší gumy vpředu
- nouzové brzdění - nezávisí na řídiči a pomůžou lepší gumy vpředu
Vedení stopy v nahrabaném sněhu - nezávisí na řídiči a pomůžou lepší gumy vpředu
- rozjezd FWD v extrému - nezávisí na řídiči a pomůžou lepší gumy vpředu
- boční smyk - řidič může uhlídat a pomůžou lepší gumy vzadu
Tak to máme čtyři ku jedna ve prospěch lepších vpředu, přičemž ten smyk si řidič může uhlídat
@Mokrous no shrnuto a podtrzeno. Kupuju vzdycky 2 novy gumy a na zadku dojizdim to co mi zbylo z predchozi zimy a je to v pouzitelnym stavu. Tenhle zpusob se mi osvedcil jak na autech bez elektroniky, tak s ESP. Rozhodne nemam strach ze bych si kvuli tomu nekdy rozbil hubu.
@Mokrous kdyz ti ustreli zadek auta, tak mas porad spoustu moznosti co s tim udelat. Vetsinou staci trochu pridat, dat kontra, nebo ubrat a dat kontra a u modernich aut mas ESP ktere takove situaci zamezi. Elektronika te nenecha to poslat nekam bokem, takze tady pises o problemu, ktery muze hypoteticky nastat u auta bez ESP a pokud za jeho volantem sedi drevo, ktery nevi co ma v takove chvili delat. Takze dekuji za doporuceni ale ja se radama pseudo odborniku nehodlam ridit.
@Othello hele existuji lidi, kterym staci napsat ze podle nejnovejsich vyzkumu odbornici dosli k nejakemu zaveru a ti lide tomu daji vetsi vahu nez sve osobni zkusenosti. Taky jsem na snehu najezdil za ta leta spousty km a neminim rady "odborniku" postavit nad mou osobni zkusenost. A ta je, ze pokud ti ustreli zadek, tak das kontra a pridas plyn. Kdyz ztrati adhezi predek, tak auto v tu chvili nedokazes nijak ridit.
@Trtkal ty odborniku problem neni ve vazeline, ale v tom ze to nekdo utahl jako prase bouchackou nebo velkou pakou. Vazelina se tam davat nemusi, ale muze. To nicemu nevadi.
@Buffalo007 lepsi vzorek se dava na hnanou napravu. U predokolek na predek neb kdyz nezatocis a nevyjedes, tak je to dost neresitelny.