Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dotaz: Japonec ze země tulipánů

neregistrovaný "EDÍ1"
5. 3. 2004 19:59
Japonec ze země tulipánů
Dostal se mi do ruky časopis Automobil z roku 1995 a je tu docela podrobný článek o Carismě . Napsal ho ing. Otakar Gregora , a jen stručně z něj něco opíšu . Je to spíš jen pro zajímavost pro všechny , kdo vlastní tyto pěkný auta a hlavně pro ty , kdo má Carismu z prvních let výroby jako já.

Carisma je pětidvéřový dvouprostorový sedan střední třídy , jenž v bohaté paletě vozů této značky zaplní mezeru mezi menším typem Lancer -délka 4235mm , rozvor 2445mm a větším Galant - délka 4620 . Elegantní karoserie se splývající zádí , shodná pro všechny typy a modely a jen u nejvýkonějšího MSX doplněná trojúhelníkovitou přítlačnou plochou na výklopné stěně , je aerodynamicky velmi zdařilá a s cx=0,29 se řadí mezi nejlepší v této třídě . Opticky ji odlehčuje velká zasklená plocha , díky níž a poměrně štíhlým sloupkům je z vozu dobrý výhled všemi směry , se souhrným slepým úhlem ve vodorovné rovině jen 66.4stupňů z pohledu řidiče . Jen dosti vysoká záď je daní dobré aerodynamice a jí vrcholí výrazná klínovitá linie pontonu , prodlužuje zadní slepou vzdálenost .

Designérům se podařilo úspěšně vyřešit i problém mnoha hatchbacků - poněkud menší výšku stropu nad zadními sedáky . Velikosti vozu je přiměřený i objem zavazadlového prostoru , který lze zvětšit sklopením zadních sedadel a opěráků . Pohodlí a bezpečnost předních sedadel zvyšuje dvojí tuhost jejich polštářů . Standardní výbava je na úrovni nejlepších vozů této třídy a u typů s větším motorem k ní patří i klimatizační soustava .

Při vývoji vozu , využivajícim nejmodernějších metod , se kladl velký důraz na aktivní a pasivní bezpečnost . Při havárii chrání posádku nejen napínače pásů a airbagy pro řidiče a spolujezdce , ale zejména sama karoserie s velmi tuhou klecí kolem prostoru pro cestující a účinnými deformačními zonami přídě i zádě . Ačkoli hatchback je handicapován větším počtem dveří , karoserie Carismy se torzní tuhostí vyrovná většině čtyřdveřových tříprostorových sedanů a překonává je téměř o 50% větší tuhostí v ohybu .

Velmi dobrá je hluková izolace . Při plné akceleraci nepřesáhne hladina vnitřního hluku při 5000 ot.min u typu s menším motorem a manual. převodovkou 77dB , s větším motorem je ještě asi o 2dB nižší . Při 100km/h je na předních sedadlech jen 66dB1.6 , 66.5dB 1.8 , při 140km/h nepřesáhne u nejhlučnějšího typu 74.5dB.

Zájemci o Carismu si mohou vybrat ze tří motorů obdobné konstrukce lišících se objemy a výkony . Řadové čtyřválce o objemu 1597 a 1834 s elektronickým vstřikováním paliva a šestnáctiventilovým rozvodem mají shodné vrtání , ale jiný zdvich . Výkonější verze 1834řky má rozvod se dvěma vačkovými hřídeli . Při vývoji motorů se pomocí počítače pečlivě zkoumaly všechny možnosti zvýšení jejich účinnosti a zlepšení provozních vlastností , zejména spotřeby paliva , složení výfukových plynů , hluku , vybrací a spolehlivosti . Optimalizace spalování se dosáhlo tvarem spalovacího prostoru a sacích kanálů , vyvolávajícím vertikální víření směsi s osou kolmou na osu válce , jež je účinější než obvyklejší víření kolem osy válce . Ke snížení obsahu škodlivin ve výfukových plynech přispělo i zmenšení mrtvých prostorů ve válci , do nichž se sice dostává směs , ale čelo plamene ji zasáhne příliš pozdě , takže část neshořelého paliva uniká do výfuku a zvyšuje obsah škodlivin . Zlepšení se dosáhlo posunutím horního pístního kroužku co nejblíže ke dnu pístu a použitím tenčího těsnění z korozivdorného ocelového plechu pod hlavou válců . Mechanickou účinost motoru zvýšila mj. hliniková vahadla ventilů s kladkami . Podařilo se i snížit hmotnost motorů optimálním tvarováním jejich bloku , hlavy a i části klikového mechanismu při současné zvýšené tuhosti , a tak se spolu se zavěšením poháněcí soustavy v karoserii potlačily i vybrace a hluk . Sběrné výfukové potrubí je z korozivzdorné oceli a je asi o polovinu lehčí než litinové , čímž se kromě prodloužení životnosti také zrychlilo ohřívání katalizátoru na teplotu podmiňující jeho účinnost .

Kromě pětistupňové převodovky s přímým řazením shodné pro všechny typy , mohou mít oba jednovačkové motory i novou čtyřstupňovou samočinnou převodovku , poprvé použitou u sportovního kupé FTO a označenou INVECS-II . Díky důmyslnému elektronickému ovládání spraženému s motormanagementem je ,učenlivá, a spojuje tak přednosti manuální a samočinné prevodovky . Řídící počítač neustále vyhodnocuje údaje polohy škrtící klapky , rychlost jízdy , natočení volantu , četnosti používání provozní brzdy a stavu vozovky , zdělované jednotlivýmí čidly . Ty pak porovnává s předem navrženým programem a ,řadí, tak jako běžný řidič manuální převodovkou , optimálně využivající motoru pro ekonomickou a plynulou jízdu . Po krátké jízdě se program přizpůsobí temperamentu a zvyklostem každého řidiče . Dává-li řidič přednost sportovní jízdě s častějšími dynamickými změnami a prudší akceleraci , řadí vyžší stupně při větších otáčkách . Naopak používá-li při sjíždění svahu častěji provozní brzdu , počítač řadí dříve nižší stupně , aby se využil brzdný účinek motoru . Typ GLS s jednovačkovým motorem 1.8l může mít na přání elektronickou protiprokluzovou soustavu ulehčující rozjezd vozu a omezující prokluz hnacích kol při zhoršené adhezi .

Příště podvozek a základní tech. údaje

Hoj
Rozbalit vlákno
1
neregistrovaný "lancer11"
11. 3. 2004 17:18
Re: Japonec ze země tulipánů
Lancer má rozvor 2500 mm - mám ho :*)

Nejnovější příspěvky v diskuzích

Název diskuse
Vytvořil(a)
Poslední reakce
Reakcí
mfilip
15. 12. 2004 09:42
1364
Eve Cage
8. 2. 2024 11:11
503
petko Baco
25. 12. 2023 11:44
1356
anonymous
30. 1. 2021 00:01
4
anonymous
5. 8. 2021 17:44
77
Andy_Kaufman
28. 5. 2006 20:57
2797
VilemSin
24. 9. 2021 09:59
1219
PetrS12
11. 8. 2021 11:10
1207
PetrS12
26. 7. 2021 13:40
19
KarelPetrasek
27. 5. 2021 18:10
1077
alitero
15. 3. 2021 13:12
5
PaKe
2. 2. 2021 08:46
4
Midlosek
31. 1. 2021 11:20
57