Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dotaz: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??

neregistrovaný "GooGoo"
14. 6. 2004 19:56
Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
Mam problem s volnobehem, pri nastartovani se dostane dost pod otacky zhruba na 400ot/min a po chvili se vyrovna na standart. Dela to i na studeny motor! Auto je Lancer rv. 90, 4-bod strikacka s pohonem na plyn. A dela to jak na benzin tak i na plyn. Mel jsem stim uz problem pred tim, ale nejak to samo prestalo delat a ted je to tu znova. Cim to muze byt? Jo a jeste kdyz jsem treba vyradil za jizdy tak volnobeh se drzel na 1000ot/min, nez jsem hodne zpomalil, taky zajimave. Muze to byt pricina:

1. treba nejake dirky ve vyfokovym potruby?

2. Netesnost u trubic u sani? Je tam i vaha vzduchu.

3. Klapka? Ale tu jsme uz cistili spec. sprejem a nic

4. ???
Rozbalit vlákno
26
neregistrovaný "Mitsi"
14. 6. 2004 22:01
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
Ad 3, tedy klapka. Očistit nestačí, třeba následně resetovat ŘJ.

Správná funkce "elektronické kompezace" volnoběhu: auto stojí - pootočím volantem, volnoběh okamžitě stoupne; auto stojí s kopce dolů, na neutrál ho odbržděním uvedu do pohybu - volnoběh musí jít krátce poté (max. po ujetí prvního metru nahoru); auto jede - dojíždím na volnoběh s vyřazeným kvaltem ke křižovatce, motor musí držet "zvýšený volnoběh" (cca 1000 - 1200 ot./min. - podle teploty motoru i okolí) ještě cca 3 sec. po úplném zastavení vozu. Když je rozhozený systém "elektronické kompenzace", tak to obvykle funguje úplně protisměrně, tj. při pootočení volantem volnoběh klesá, při uvedení vozidla do pohybu "nemotickou silou" se neděje nic a při vyhození kvaltu před dojezdem ke křižovatce má motor tendenci chcípnout.

Pozor: Pokud se někdo již stačil hrabat v seřizovacích šroubcích na tělese škrtící klapky, tak je potřeba min. několika hodin práce stylem "pokus-omyl", aby se to jakž takž rozchodilo. A to to musí dělat opravdu někdo, kdo o tom něco ví, a ani tak není pozitivní výsledek zaručen!!!
neregistrovaný "GooGoo"
15. 6. 2004 12:19
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
Tak jak jsi popisoval zpravnou funkci, tak mi to tak funguje. To je fajn, Ale jen po tom nastartovani mi klesa volnobeh pod otacky. Nekdo mi rikla ze je i cidlo na otacky, je? RJ byla resetovana odpojenim bat cca 15min.
neregistrovaný "Mitsi"
15. 6. 2004 13:51
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
Žádné čidlo na otáčky tam není. K čemu by také bylo, když si ŘJ bere vždy a za všech okolností údaj o poloze klikového hřídele z příslušného snímače a ty otáčky si prostě dopočítá. Bez správné funkce tohoto snímače bys ten motor vůbec nenastartoval!

Takže nevím, čím by to mohlo být. Snad jen (a to je výstřel od boku) špatným čidlem teploty chlad. kapaliny v komoře termostatu. Pozor! Jsou tam dvě až tři různá čidla podle provedení vozu (jedno pro ŘJ motoru, jedno pro ŘJ klimatizace, jedno pro teploměr na palubce).
neregistrovaný "Mitsi"
15. 6. 2004 15:06
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
Ještě jeden tip k tomu resetu ŘJ: Doporučuji zopakovat "správným postupem" - tedy klíček v zapalování do polohy "kontrolky zapnuté", odpojit minus půl akumulátoru, počkat min. 30 sekund, připojit minus půl aku (škrt. klapka si přitom načte "základní polohu" - prostě to "cvakne"), vypnout zapalování, utáhnout svorku na aku, nastartovat. Nemusí se to povést napoprvé, ale motor by po několik prvních nastartování po resetu ŘJ měl držet hodně vysoko tzv. "zvýšený volnoběh" (až 1500 ot./min.), přičemž po čase nabíhá po nastartování do max. 1200 ot./min. Nikdy po nastartování by neměl nabíhat pouze do "základního volnoběhu" (cca 750 ot./min.), tím spíše se trápit ještě někdo pod jeho úrovní...!
neregistrovaný "Laďa007"
15. 6. 2004 21:12
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
Nechtěl bych být nějaký štváč, ale odpojovat pól baterie při sepnutém klíčku - tohle se ve většině servisních manuálů celkem vážně nedoporučuje... 8-s U svýho auta bych to rozhodně nedělal >:D
neregistrovaný "Mitsi"
16. 6. 2004 00:37
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
Jenže právě takhle se to dělá! Ostatně jsem to nevymyslel já, ale takhle jsem viděl postupovat servisáka od značky MMC.

PS: Zapnutý klíček samozřejmě neznamená běžící motor! Na to pozor - to by pak samozřejmě odešel přinejmenším alternátor...
neregistrovaný "Laďa007"
16. 6. 2004 19:11
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
Jasně, tohle už by snad nenapadlo ani úplnýho šílence >:D I když ono to jde, za předpokladu, že se uměle zvýší odběr (světla+větrák+vyhřívání skla) ale zase-zkoušel bych to jen v krajním případě.

K tomu odpojení baterky při rožnutejch kontrolkách-bývá to zdůrazňováno v manuálech, většinou jako striktní zákaz...
neregistrovaný "Mitsi"
16. 6. 2004 21:53
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
Dělal jsem to v případě potřeby doposud snad 100x na vlastních, ale i cizích vozech. Nikdy se nic nestalo! Asi proto, že jsem nikdy nečetl ty manuály... Příště si dám bacha, ale zase nebudu vědět, jak postupovat.
neregistrovaný "Roman Pecen"
17. 6. 2004 22:11
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
Neznám přesně Micinu, ale hlavně BMW,Opel,Hyundai,Renault, ale můžu dát typ-jestli je to čtyřbodý vstřik, tak doporučuji podívat se na ventil přídavného vzduchu sání, který pracuje podle teploty nasávaného vzduchu a teploty chladící kapaliny,dost častá závada u star.aut
neregistrovaný "Mitsi"
18. 6. 2004 00:43
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
Roman Pecen: "...doporučuji podívat se na ventil přídavného vzduchu sání, který pracuje podle teploty nasávaného vzduchu a teploty chladící kapaliny,dost častá závada u star.aut".

- Jo, tuhle závadu znám. Nijak ovšem nesouvisí se čtyřbodovým vstřikováním, zato se jmenuje Bosch! Ten totiž vyrábí ty krajně nespolehlivé ventily přídavného vzduchu!!!

- Ale Mitsubishi tam žádný takový ventil nemá a "pružný volnoběh" je řízen výhradně prostřednictvím servomotorku na škrt. klapce kontrolovaného ECU. Tedy alespoň u auta, o němž se tady bavíme - Lancer generace 1988 - 2002 se vícebodovým elektronickým vstřikováním.
neregistrovaný "Roman Pecen"
19. 6. 2004 21:02
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
To je divný ,protože použití servomotorku na škrtící klapce je na jednobodovém vstřiku(MONO MOTRONIK),nebo elektronicky řízených ekokarburátorů,ale né na vícebodovém vstřiku. V každém případě je důležité zjistit jaký systém je použit pro řízení motoru ,jestli je tam Motronik M1,neboM3 s řídícím šestnáctibitovým procesorem,pak by se to dalo pokecem rozebrat. V žádném případě by se neměla odpojovat baterka při zapnutém klíčku, může dojít ke zničení řídící jednotky.
neregistrovaný "Mitsi"
23. 6. 2004 07:50
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
To Roman Pecen: Přestaň teoretizovat a raději si toho Lancera někdy "osobně ohmatej". Nemáš o něm totiž ani páru! Když Ti řeknu, že to má zdvojenou autoadaptivní 16-bitovou ŘJ s plně elektronickým volnoběhem (umožňuje dokonce "plnohodnotný" rozjezd bez použití pedálu plynu) a s neznámým programem, k čemu Ti to z hlediska řešení daného problému bude? Žádný MOTRONIC či jak se ty srágory od Bosche nazývají, totiž Japonci nikdy neměli zapotřebí používat. A v ŘJ u výrobku MMC rozhodně chybu nehledej, tam určitě není!!! K resetu ŘJ pomocí odpojení aku při zapnutém klíčku jsem se už vyjadřoval. U výrobku MMC je ŘJ motoru rozhodně to poslední, co by odešlo.
neregistrovaný "GooGoo"
25. 6. 2004 16:27
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
To mitsi:

Tak jednotku jsem zresetoval presne jak jsi uvadel. A ted je to jeste horsi nez pred tim, misto aby sli otacky nahoru, tak auto nedrzelo volnbeh vubec a zdechlo. To jsem zkousel asi 10x a pak jsem utahl sroubek(s pruzinkou) ktery naklani klapku, vyladil jsem to na optimalni otacky uz pri teplym motoru. Pak jsem se jel projet a po ujeti 30km jsem zastavil dal neutral a otacky se drzely kolem 1600-1800/min, trochu jsem ten sroubek povolil na 1200/min min to neslo a az motor schladnu tak po nastartovani sel hned pod otacky. Jo a jeste jak jsem to ladil poprve a byly ty optimalni otacky tak vzdicky po proslapnuti plynu klesaly otacky na uroven 400/min ale hned se vyhoupli na optimum a to delalo na benzin pri prentuti na LPG otacky klesaly normalne.
neregistrovaný "Mitsi"
25. 6. 2004 17:38
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
To GooGoo: PRŮSER! To, co popisuješ, pouze svědčí o tom, že si s těmi šroubky už hrál někdo před Tebou (viz některý z mých posledních příspěvků k danému tématu).

- Žádný z těch šroubků totiž nemá funkci klasického dorazu škrtící klapky!!!

- Jeden šroubek udává ŘJ tzv. "základní polohu škrtící klapky", ovšem pouze při prvním otočení klíčkem během resetu ŘJ, resp. při prvním nastartování po resetu. Vychází se přitom z toho, že tato hodnota nastavená při naprosto čisté klapce a difuzoru je základem veškerého nastavení, který si ŘJ uloží do paměti a od ní pak "odpichuje" ostatní hodnoty bez ohledu na postupné špinění klapky a další faktory, a to až následujícího odpojení akumulátoru. Správné nastavení tohoto šroubku je dáno rozpětím ohmického odporu na snímači (potenciometru) polohy škrtící klapky dle předpisu výrobce vozu - v amatérských podmínkách je to však jen těžko měřitelné, nemluvě o potřebě předchozího správného nastavení snímače polohy škrtící klapky, což je další kapitola sama o sobě, zejména u staršího vozu s vysokým km proběhem.

- Druhý šroubek udává "míru kompenzace" volnoběhu, tj. (zjednodušeně řešeno) o kolik mají stoupnout volnoběžné otáčky např. při pootočení volantem. Bohužel i zde jde pouze o "soft-hodnotu", resp. jakýsi pomyslný údaj, od něhož se "odpichuje" ŘJ. U tohoto šroubku si nejsem jist, zda a jakým způsobem se jeho správná poloha dá vůbec exaktně (myšleno dle předpisu výrobce) nastavit.

- Celé je to navíc komplikováno tím, že s veškerým nastavením je nutno "se tzv. vejít" do rozmezí, které "očekává" ŘJ, tj. např. "kompenzaci mohu vyšponovat" až někam k 1400 ot./min., ale už při 1430 ot./min. se mi celé nastavení "sesype", ŘJ se přepne do nouzového režimu a mohu začít znova...

Závěr: "Rozvrtané" nastavení těch šroubků jsem řešil několikrát (na svém i cizích vozech). Byl jsem s tím dokonce i ve vyloženě kvalitním značkovém servisu, což mne ovšem jen dodatečně utvrdilo v tom, že metoda pokus-omyl je stejně nejjistější cestou ke kýženému cíli. Dosáhnout vyhovujícího nastavení mi zabralo v průměru 3 hodiny času, během nichž jsem musel ŘJ resetovat řádově několik desítek krát!!! Téměř po každém zásahu do nastavení těch dvou šroubků totiž musí následovat opětovný reset ŘJ (důvody viz výše)! Přitom bylo třeba akci znovu opakovat, např. následující den, kdy zchladnutí a následné ohřátí motoru ukázalo, že zvolené nastavení nebylo optimální.

PLNĚ ELEKTRONICKÝ VOLNOBĚH U VOZŮ MITSUBISHI TEHDY DALEKO PŔEDBĚHL DOBU, ALE ANI ZNAĆKOVÉ SERVISY SI S TÍM NEVÉDÉLY RADY V PŔÍPADĚ, ŽE SE NÉKDO SNAŹIL "ŚTELOVAT VOLNOBÉH" KLASICKÝM ZPŮSOBEM, TJ. OTÁČENÍM ŚROUBKY, OBVYKLE PO ODPOJENÍ AKUMULÁTORU, KDY ŔJ KVŮLI ŚPINAVÉ KLAPCE ZTRATILA ZÁKLADNÍ NASTAVENÍ. PROTO OD NĚJ (BOHUŽEL) MMC JIŽ DÁVNO UPUSTILA...
neregistrovaný "GooGoo"
27. 6. 2004 13:51
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
To mitsi:

Tak to mam radost. Ale uklidnuje me jedna vec, ze se hybalo jen tim jednim sroubkem! Tak ze ted az bude studeny motor se musim snazit tim sroubkem dosahnout po resetu RJ 1400ot/min a bude to OK? Pak to samo klesne? Jak poznam ze RJ bezi na nouzovy rezim?
neregistrovaný "Mitsi"
27. 6. 2004 22:54
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
- Zásadně pracovat na teplém motoru - na provozní teplotě musí být i olej, tj. min 20 minut ostřejší jízdy. Při stání vozu a běhu motoru na volnoběh by měl větrák na chladiči pravidelně spínat.

- Po nastavení šroubku, resetu ŘJ a nastartování by měl motor vyběhnout na cca 1250 ot./min. a VELMI POMALU je snižovat s jistou prodlevou/zaváháním někde kolem 950-1000. Nevadí, když se na této zvýšené úrovni otáčky chvíli pozdrží nebo dokonce zhoupnou a 1-2x opět vrátí k původním 1200-1300 (tohle se časem samo upraví). Po nalezení správné "hrubé" polohy šroubku je třeba ještě jemného doladění (opět s resetem ŘJ), kdy rozhoduje už 1/8 otáčky šroubkem!!!

- Že celý systém funguje správně se pozná zj. otočením volantem (stačí 1/4 otáčky), kdy volnoběh musí jít okamžitě nahoru, nikoli tzv. "se zpožděním dorovnávat". Pokud ŘJ jede v nouzovém režimu, volnoběžné otáčky naopak při otočení volantem rychle padají a ŘJ na tento spád reaguje až jejich následným (se zpožděním) dorovnáním.

- Absolutní (ZRCADLOVÁ) čistota klapky a difuzoru je nezbytnou podmínkou. Při "ladění" volnoběhu je třeba vypnout všechny spotřebiče s velkým příkonem (zj. klimu, větrák, svědla...), jelikož zatížení motoru přes alternátor by zkreslovalo správné úvodní nastavení.

- Tak přeju hodně štěstí!
neregistrovaný "GooGoo"
28. 6. 2004 22:33
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
Tak diky moc! O vysledkach budu informovat. A s tim zvednuti volnobehu pri otoceni volantu to mi myslim nebude fungovat ani pred tim mi to neslo, nema to posilovac, nebo to nevadi?
neregistrovaný "Mitsi"
28. 6. 2004 22:52
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
Bez posilovače? Tak to opravdu nevím. Dá se ještě pracovat s ovládáním klimatizace, ale když to nemá posilovač, tak klimu asi těžko... Pak snad už jedině ten rozjezd setrvačností s kopce. Po uvolnění brzdy, kdy se dá auto vlastní setrvačností do pohybu, by měl jít volnoběh rovněž nahoru. Ale tady ta reakce není natolik razantní, jako při otočení volantem u auta s posilovačem, navíc event. běžící větrák chladiče motoru ji může téměř zcela eliminovat (nutno zkoušet v momentě, kdy větrák zrovna neběží)...
neregistrovaný "GooGoo"
30. 6. 2004 21:27
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
Tak dnes jsem si stim hral asi 1,5 hodiny pri plne zahratym motoru. Bylo to hodne zbesily. Pri zhruba uz normalnim nastaveni sroubku to melo po resetu tech 1250ot/min a sli hned dolu na 950-1000 Chvylku jsem to nechal bezet pak pridal plyn a otacky lesly na 750ot/min ale jen se zhouply a hned zpet na 950-1000ot/min Pak mi to znicoho nic vyletelo na 1500ot/min a to jsem mohl slapat na plyn jak chtel a nesli vubec dolu az tak po 3-5min spadly na 950-1000ot/min.

Me celkem pripada ze mi nejde sitic. Protoze ted vecer byla celkem kosa a auto uplne studeny a po nastartovani otacky zas na 600ot/min pak na 900 a po nejake dobe vylezli na 1200. Jet o celkem zajimavi.
neregistrovaný "Mitsi"
30. 6. 2004 23:39
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
- Sytič tam žádný není! To jen ŘJ obohatí směs u studeného motoru prostřednictvím prodloužení doby otevření vstřiků. Čidlo teploty motoru pro ŘJ je zašroubováno do komory termostatu a dá se proměřit v kastrolku s vodou na plotně (s měnící se teplotou se mění i ohmický odpor čidla, ale pro konkrétní údaje nutno jít do dílenského manuálu). Měl jsem několik vozů Mitsubishi a najezdil s nimi stovky tisíc km, toto čidlo (stejně jako napropstá většina ostatních) však nikdy nezlobilo!

- Evidentně si někdo hrál (již před Tebou) i s tím druhým šroubkem (kompenzace volnoběhu). Jak jsem již dříve napsal, najít správné seřízení je pakárna na řadu hodin práce. Ale evidentně jsi už pochopil, v čem to vězí a jak postupovat. Jen je před Tebou ještě (bohužel) dlouhá cesta - budeš se totiž muset začít zabývat i tím druhým šroubkem (pravděpodobně honí kompenzaci příliš vysoko, což Tě nutí srážet základní nastavení polohy škrtící klapky příliš nízko...). Výrobce značil správnou polohu šroubků bílou barvou - zkus najít nějaké stopy po tomto značení, možná Ti to pomůže.

- Odkud vůbec jsi? Já jsem to sice naposledy vlastnoručně seřizoval někdy v r. 1999, ale možná bych si ještě troufnul...
neregistrovaný "GooGoo"
1. 7. 2004 21:35
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
Ten druhy sroubek ani nevim kde muze byt. Jeste jsem se ani po nem nekoukal.

Ja jsem ze Šumperka, ale klidne bych nekam dojel pokud by to nebyla velka dalka.
neregistrovaný "Mitsi"
2. 7. 2004 14:01
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
- Ten druhy sroubek je hned vedle prvniho: na sousedni "paralelni" pacce, jenom tak o cca 2 cm niz. Pokud tam nic neni, muze to byt tim, ze proste vypadl, nebo ze se jedna o uplne jine provedeni ustroji klapky, ktere proste neznam - nikdy se mi totiz do rukou nedostala modifikace bez posilovace rizeni a klimatizace ci alespon "pripravy pro klimatizaci".

- Jeste k tem cidlum: Opravdu NIKDY mi na ZADNEM MITSUBISHI (vc. tech, o ktere jsem pouze pecoval) NEODESLO ZADNE ELEKTRONICKE CIDLO. Jen jednou to tak vypadalo: zavada ovsem byla na termostatu (neuzaviral "na tesno"), nikoli na nekterem z tech celkem trech cidel, ktere byly v telese komory termostatu namontovany!

- Sumperk? To je asi dost velky problem - blizky vztah mam spise k jihu Moravy, coz je dost daleko...
neregistrovaný "GooGoo"
2. 7. 2004 20:37
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
Kouknu se po tom druhym sroubku. A myslim ze je ti i nachystany na klimu. Jih moravy zas tak daleko neni. Jede se tam dobre.
neregistrovaný "Mitsi"
5. 7. 2004 15:11
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
Co takhle nekdy o vikendu na Vranovske prehrade: pekne koupani, nadherna priroda...? Jen konkretni termin me nejak nenapada - tohle leto mam dost honicku.
neregistrovaný "GooGoo"
8. 7. 2004 23:12
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
To mitsi

Muzes mi prosim napsat nejaky kontak na muj mail jura.smt@seznam.cz ? Me uz to zas zaclo zlobit! zdalo se ze to je OK a otacky mi ted vylitavaji :-(
neregistrovaný "Elevator"
15. 6. 2004 14:12
Re: Kolisani volnobehu, jaka je pricina??
Tiez si myslim, ze to moze byt bud klimatizacia alebo naposledy som sa s tym stretol u Felicie so vstrekom a bola to lambda sonda. Neviem naisto ci je to aj Tvoj pripad... Mne to blblo az tak ze ked som zisiel z dialnice, tak na prvej krizovatke som ho musel drzat v otackach inak by skapal aj bez pohybu. Teraz mam Carismu a nemam zatial ziadne problemy.

Nejnovější příspěvky v diskuzích

Název diskuse
Vytvořil(a)
Poslední reakce
Reakcí
mfilip
15. 12. 2004 09:42
1364
Eve Cage
8. 2. 2024 11:11
503
petko Baco
25. 12. 2023 11:44
1356
anonymous
30. 1. 2021 00:01
4
anonymous
5. 8. 2021 17:44
77
Andy_Kaufman
28. 5. 2006 20:57
2797
VilemSin
24. 9. 2021 09:59
1219
PetrS12
11. 8. 2021 11:10
1207
PetrS12
26. 7. 2021 13:40
19
KarelPetrasek
27. 5. 2021 18:10
1077
alitero
15. 3. 2021 13:12
5
PaKe
2. 2. 2021 08:46
4
Midlosek
31. 1. 2021 11:20
57