Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dotaz: Olej do Lanceru

neregistrovaný "niko"
17. 6. 2004 20:29
Olej do Lanceru
Jaký by jste mi doporučili olej do Lanceru 1,6 16V r.v. 1997 cca 135t.km, uvažuji o polosyntetice SUNOKO (510kč/5l) nebo TEXACO (550kč/5l) nebo stačí minerál?. Díky za Váš názor.
Rozbalit vlákno
3
neregistrovaný "Roman Pecen"
17. 6. 2004 21:57
Re: Olej do Lanceru
Doporučuji nalít olej stejné značky jaký tam byl od začátku, a to proto-že každá značka obsahuje určité přísady a jsou na ně zvyklé simerinky, když změníte značku u staršího motoru, tak simerinky můžou ztvrdnout a začne vám týct olej přes klikový hřídel........
neregistrovaný "Mitsi"
18. 6. 2004 00:56
Re: Olej do Lanceru
- Značku oleje bych vůbec neřešil! Především bych dodržel bázi, tj. pokud tam doposud byla syntetika, pokračoval bych v syntetice, pokud polosyntetika, pak v polosyntetice atd. Rozhodně nelze do motoru se 135 tis. km nalít poté, co se v něm používal minerál, syntetiku! Naopak to sice lze (minerál namísto dřívější syntetiky), ale pak už bude nutné zůstat u minerálního oleje. Stejně tak bych se držel pravidla, že je vhodné pokračovat v doposud užívané viskozitě, např. 5W-40, 10W-40 atd.

- To o těch aditivech a následném ztvrdnutí simeringů patří spíše do kategorie motoristických mýtů a pověr. Prostě bych tam nalil to, co při dodržení shora uvedených pravidel seženu za nejlepší cenu. V praxi rozhodně platí spíše toto: "Raději lacinější olej a častěji měnit, než něco super drahého v přesvědčení, že mohu prodloužit intervaly výměny".

- A nezapomenout na olejový filtr! Měnit vždy s olejem a tady spíše vybírat něco "značkovějšího".
neregistrovaný "Roman Pecen"
19. 6. 2004 20:01
Re: Olej do Lanceru
Bohužel ty aditiva používá každá značka trochu jiné, dokonce některá používají novou technologii na bázi přitahování molekul-olej je schopen vytvořit tlustčí film, nebo dokonce vrchol-použití vázání uhlíku na atomovou mřížku kovu, kterou tvoří základ-uhlík-způsobí zčásti zahlazení škrábanců a vytvrzení do hloubky několika mikronů až na tvrdost jako u diamantu. Hlavně na co by se měl člověk soustředit při výměně oleje je klasifikace API-uvedená na obalu-př.API SF/CE- S znamená,že je určen pro benzinové motory,F-pracující ve zvl.prov. podmínek se zlepšenou ochranou proti oxydaci,otěru,úsadám a korozi vhodný pro motory od r.v. 1980,C- pro naftové mot.,E-pro motory vyrobené po roce 1983. API bývá napsáno v knížce pro obsluhu nebo někdy i na víčku pro dolévání oleje. Rozdíl mezi syntet. a miner. je v tom ,že u syntetiky jsou molekuly oleje upraveny do zvláštních tvarů a mohou vytvořit tenčí a vysoce zatížitelný olej. film.Nesmí se do motoru kde je minerální olej dolít syntetika,ale né že by to způsobylo uvolňování karbonu a následné ucpání olejových kanálků,ale vytvořila by se pěna a olejové čerpadlo by vynechávalo.Viskozní klasifikace SAE-příklad 10W-40----udává čerpatelnost oleje od teplot -25°c až40°. Viděl jsem už hodně a vím,že simerinky opravdu dokážou ztvrdnout tak,že jsou prakticky nefunkční.
neregistrovaný "niko"
18. 6. 2004 14:15
olej
Původně tam byl použit DEA Viscobil, ale nevím zda-li to je minerál nebo polo či plná syntetika?
Rozbalit vlákno
2
neregistrovaný "Mitsi"
18. 6. 2004 20:07
Re: olej
Tak to je potom problém. A nešlo by to nějak zjistit např. v SRN, kde snad DEA benzinky ještě existují?
neregistrovaný "Mitsi"
23. 6. 2004 07:40
Re: olej
A ještě rada pro niko: Pokud nezjistíš, co to bylo za olej od firmy DEA, použij polosyntetiku 10W-40, po cca 2 - 3 tis. km vyměň znovu olejový filtr, a u té polosyntetiky už zůstaň.
neregistrovaný "Laďa007"
22. 6. 2004 12:54
Jo Magnatec a spol
a pohádky o přitahování molekul? >:D

Jinak celkem souhlas-simerinky můžou opravdu ztvrdout, ale nebejvá to změno značky oleje.Spíš je to stářím auta nebo tím, že se do oleje lejou nejrůznější srágory jako Wynn´s atd. na "čištění" a "aditivování".

Já dával postupně Shell (hodně muziky za hodně peněz) přes Castrol (málo muziky za hodně peněz) Total (hodně muziky za úměrně peněz a teď mám Hekru (dobrá hudba za míň peněz) a v zásobě francouzské plně syntetické oleje (velmi levné oproti tuzemským relacím) a problémy s únikem oleje nemám žádné.
Rozbalit vlákno
1
neregistrovaný "Mitsi"
23. 6. 2004 07:37
Re: Jo Magnatec a spol
- Klasifikaci podle API je třeba samozřejmě min. dodržet (dle předpisu výrobce vozu), u Lanceru z r. 1997 by to však v dnešní době rozhodně neměl být problém (ani tehdy MMC nepředepisovala nic světoborného...) a nepředpokládám, že by tam chtěl někdo lít M6A, což byl (a stále je ještě na trhu), olej klasifikace - tuším - API SB, neluvě o tom, že nemá žádný "rozsah" (SAE 30).

- K problematice mísitelnosti olejů jsem se nevyjadřoval, ale i zde nutno dodržet pouze "bázi", jinak je mísitelné prakticky všechno se vším.

- Syntetika se do motoru dosud provozovaného na minerál nesmí nalít právě proto, že OPRAVDU rozpouští úsady karbonu! Nevěřili byste co ty kousky karbonu dokáží vytvořit např. na "šálách", o hydraulických zdvihátkách ventilů ani nemluvě...

- Ztvrdlá gufera jsem samozřejmě také viděl (a měnil), hlavními a na první pohled zjevnými příčinami ovšem vždy byly: stáří; "připečenost" následkem provozu při nedostatku oleje, příliš dlouhé lhůty výměny oleje (z hlediska času, nikoli km proběhu), provoz na nějaké "***" (viz Laďa 007). Rozdílnost aditiv v různých olejích a "zvyknutí si motoru na ně" je pouhý marketingový mýtus vytvořený prodejci drahých olejů!
neregistrovaný "RRSS"
23. 6. 2004 13:01
Olej
Ano, mám taky Lancera a sice r.93, motor 4G92. Doporučen výrobcem pro něj je polosyntetika, 10W-40 (sakra nebo 15W-?). Jednou jsem tam v euforii nalil Shell Helix Ultra, ale od té doby už jen polosyntetiku za pár korun (OMV, Mobil1 - zkrátka co tam nalije servis). Žádný problém jsem neshledal, ale upřímně řečeno, měl bych? :-) Možná tak po 100k km by se projevilo vyšší opotřebení nebo tak něco, ale jinak pokud olej maže - tj. nezadřu při mých oblíbených 6000ot/min, tak je to asi OK. A problém s únikem taky nemám :-)))) Dodržuji výměnu včetně filtru každý rok a je to...

Zato větší "problém" mám s převodovkou. Projevuje se trochu horší řazení, přesně v mezích, které se tady ve fóru o myšácích již vícekrát rozebralo (viz komentáře od Mitsiho). Při přeřazení např. z 1na2 musím prostě chvilku v mezipoloze počkat, jinak následuje citelné chrupnutí zubů dvojky. Prostě pořád mně ještě nepřešla myšlenka, jestli nevyměnit v převodovce olej. No, ještě že nemám zatím peníze navíc :-))
Rozbalit vlákno
0
neregistrovaný "irij"
23. 6. 2004 14:36
převodovka
Výměna oleje mě teprve čeká. Jinak ty převodovky jsou fakt strašný. Z 1 na 2 musím čekat nebo jí tam sprostě vrazit. Pak se zuby neozvou (ale moc se mi ten postup nelíbí). Ještě větší problém mám ale se spátečkou. Stává se, že tam nejde. Mám vyzkoušený zařadit 4 a pak zpátečku. Nejvíc mě ale sere, že ta zpátečka často vypadne.
Rozbalit vlákno
5
neregistrovaný "Mitsi"
23. 6. 2004 20:29
Re: převodovka
- Irij má evidentně dojebanou převodovku nebo alespoň špatně nastavené bowdeny ovládání změny převodů, tj. řazení. Své komentáře k převodovkám Mitsubishi už snad ani raději nebudu opakovat.

- U RRSS nevím, zda je v převodovce původní olej či už byl někdy měněn. Pokud je původní a není starší 6 let (což u auta z r. 1993 asi nelze předpokládat...), pak se s tím nedá nic dělat. Pokud už měněn byl, tak je tam určitě něco, co tam nepatří. Určitě bych to rychle vyprázdnil! Pokud jde o peníze, nalil bych tam klidně český Gyrol 75W-90 GL-2 až GL-5 za nějakých 260,- Kč/litr. Mám vyzkoušeno, že na tenhle olej to funguje, byť jsou oleje, na které to funkguje ještě lépe, ovšem za několikanásobně vyšší cenu...
neregistrovaný "irij"
24. 6. 2004 01:26
Re: převodovka
Vcelku mě unavují výlevy ve stylu, že MMC jsou božská auta a není na nich v podstatě co opravovat. Každé auto, ať se to komukoliv nelíbí nebo ne, má své mouchy. Co jsem se bavil s jinými majiteli, tak vím, že zrovna u Galantů jsou převodovky hodně slabou stránkou. Mimojiné i uložení přední nápravy a úniky oleje z motoru. Jinak Mitsi, koupil jsem si ty elektrony (před kterými jsi mě tak varoval) a jsou naprosto v pohodě. Jsou fungl nový (3200Kč/kus). Doufám, že se moc nenaštveš...
neregistrovaný "Mitsi"
24. 6. 2004 08:15
Re: převodovka
irij: Proč bych se měl zlobit? Měl jsi šťastnou ruku a já Ti to ze srdce přeju.

- A ještě obecně k autům. Ano, žádné není ideální a každé má své mouchy. A vzhledem k tomu, že min. 50 proc. řidičů neumí řídit (např. permanentně podtáčejí, o ovládání převodovky ani nemluvím), vyrábějí se dnes převážně tzv. "tupá auta pro tupé řidiče" (teď nic ve zlém, neber to osobně, hovořím zcela obecně). A poněvadž prostých "uživatelů" přibývá (viz úspěch značky VW a jeho klonů), roste i podíl "tupých aut". Bohužel se to týká všech značek. Jenže zbývá "pár mohykánů", kteří se za specifické zacházení, které vyžadují, dokáží odměnit "něčím navíc". Jenže to něco navíc se postupně vytrácí s tím, jak se "dnešní standardní řidič" snaží to auto "přeučit" na "standardní zacházení". Ovšem právě v tom vězí problém filosofie výrobků MMC, která s tímhle jaksi nepočítá. Výsledný negativní verdikt uživatele je jen logickým důsledkem nepochopení a neakceptování této filosofie. MMC tak má pouze dva druhy klientů: nadšené/nadmíru spokojené a vyloženě rozladěné. Každému, co jeho jest!
neregistrovaný "irij"
25. 6. 2004 15:30
Re: převodovka
Já jsem osobně vcelku spokojený. Krká mě u něj snad jenom spotřeba. Teď mě čeká výměna rozvodů (to zas dostane novech jmen). Ale hlavně musím zjistit kudy z toho motoru chčije olej. Celá strana u řemenů je celá zadělaná. Přijde mi to jako kdyby byl v čoudu jeden simering.
neregistrovaný "Mitsi"
25. 6. 2004 18:18
Re: převodovka
Určitě je to simering a možná ne jen jeden... Bývá to problém vozů, kde:

1/ se měnil olej v motoru výrazně později (z časového hlediska), než předepisuje výrobce (zažil jsem Galanta, který dostával nový olej pouze "jednou za 4 roky", jelikož s ním majitel za tu dobu najížděl právě oněch 15 tis. km předepsaných jako km lhůta - na předpis o roční výměně jaksi zapoměl...);

2/ byl permanentně podtáčen motor (podtáčení způsobuje silné záchvěvy v rozvodovém mechanismu, mj. i v náhonu vyvažovacího hřídele, a to především u staršího motoru, kde jsou vytahanější ozubené řemeny a už i určité vůle v ložiskách - dobrým receptem na odepsání simeringů pak je zanedbání lhůty výměny ozubených řemenů...);

3/ je vysoký km proběh a současně stáří (min. 200 tis. km / 10 let).

Pozor! Např. simeringy na vačkách mají sice vcelku standardní rozměry, ale použití "náhradního" gufera může způsobit nevratné poškození těsnící plochy na vačce, jelikož tam neoriginál gufero prostě vyhloubí zářez...

Ad spotřeba: Mitsubishi nestaví vyloženě úsporné motory. Chceš-li jezdit "na spotřebu", kup si raději něco jiného. A když se budeš s Mitsubishi snažit jezdit za každou cenu na spotřebu, dosáhneš pouze výrazně rychlejšího opotřebení motoru!
neregistrovaný "RRSS"
28. 6. 2004 14:13
Spotřeba
U mého Lancera s motorem 4G92 (pravda 1600ccm) jezdím dlouhodobě v městském a příměstském provozu s průměrem asi 7.5l včetně zimních měsíců. Jezdím sice klidně tak do 120km/h, ale občas např. naplno vytočím dvojku, abych se pořádně rozjel nebo někde vyháčkoval. Na delší trasu v létě není problém pod 7l, pokud nejedu jak blázen. Se spotřebou jsem tudíž rozhodně spokojen, nejsem si jist, o kolik lepší výsledek by mi nabídly dnešní, o 11 let mladší vozy :-))

Co se týče oleje, tady musím zaklepat, za celou dobu jsem nikdy nic nedolíval (i když občas stav zkontroluju), pouze jednou ročně měnil :-)
Rozbalit vlákno
0

Nejnovější příspěvky v diskuzích

Název diskuse
Vytvořil(a)
Poslední reakce
Reakcí
mfilip
15. 12. 2004 09:42
1364
Eve Cage
8. 2. 2024 11:11
503
petko Baco
25. 12. 2023 11:44
1356
anonymous
30. 1. 2021 00:01
4
anonymous
5. 8. 2021 17:44
77
Andy_Kaufman
28. 5. 2006 20:57
2797
VilemSin
24. 9. 2021 09:59
1219
PetrS12
11. 8. 2021 11:10
1207
PetrS12
26. 7. 2021 13:40
19
KarelPetrasek
27. 5. 2021 18:10
1077
alitero
15. 3. 2021 13:12
5
PaKe
2. 2. 2021 08:46
4
Midlosek
31. 1. 2021 11:20
57