Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Divize Hyundai N vyvíjela hybridní supersport s motorem uprostřed, vedení ho zařízlo

Ondřej Mára Ondřej Mára 23. 9. 2022 • 01:40
40
Zobrazit náhledy (40)
Hyundai N Vision 74 Hyundai N Vision 74 Hyundai N Vision 74 Hyundai N Vision 74 Hyundai N Vision 74 Hyundai N Vision 74 Hyundai N Vision 74 Hyundai N Vision 74 Hyundai N Vision 74 Hyundai N Vision 74 Hyundai RN22e Hyundai RN22e Hyundai RN22e Hyundai RN22e Hyundai RN22e Hyundai RN22e Hyundai RN22e Hyundai RN22e Hyundai RN22e Hyundai RN22e Hyundai RN22e Hyundai RN22e Hyundai RN22e Hyundai RN22e Hyundai RN22e Hyundai RN22e Hyundai RN22e Hyundai RN22e Hyundai RN22e Hyundai Pony Coupe Concept (1974) Hyundai Pony Coupe Concept (1974) Hyundai Pony Coupe Concept (1974) Hyundai Pony Coupe Concept (1974) Hyundai Pony Coupe Concept (1974) Hyundai Pony Coupe Concept (1974)

Vůz vyvíjený pod vedením Alberta Biermanna měl mít interní přezdívku „Předsedův vůz“ a vcelku zajímavou techniku.

Automobilka Hyundai si během uplynulých desetiletí vybudovala báječnou pověst, s příchodem divize Hyundai N a prvního N modelu se však její portfolio, pro mnohé vcelku nečekaně, rozrostlo o překvapivě kvalitní a zábavné sportovní vozy. Ambice divize však byly vyšší, než jen sportovní verze běžných modelů.

Albert Biermann, bývalý šéf divize Hyundai N, totiž v rozhovoru pro kolegy z Top Gear prozradil, že sportovně zaměřená divize pracovala dokonce na vývoji vlastní vlajkové lodi. Když totiž značka v roce 2017 představily Hyundai i30 N, měla vcelku vysoké ambice.

Projekt, který dostal interní přezdívku „The Chairman’s Car,“ tedy v překladu „Předsedův vůz“, totiž měl být v podstatně sportovní či supersportovní model s motorem uloženým uprostřed. Hnacím motorem projektu měl být právě Biermann, na kterého označení vozu odkazovalo. Ostatně Biermann měl toužit po vytvoření supersportu i v dobách, kdy šéfoval divizi BMW M.

Video se připravuje ...

Čistokrevný sportovní model N měl mít karbonové šasi a poháněn měl být hybridním ústrojím s elektromotorem a spalovacím motorem uloženým uprostřed vozu. Během vývoje se mělo počítat i s možností integrovat do nové platformy pohon na vodíkové palivové články. Evidentně tak nešlo o nic malého či nezávazného.

Ovšem zatímco v BMW M se Biermann musel s vysněným supersportem rozloučit kvůli rozhodnutí mnichovských manažerů upřednostnit plug-in hybridní BMW i8, v případě Hyundai byl vývoj supersportovního modelu N zastaven rozhodnutím manažerů ze Soulu, kteří se obávali, že vůz s cenovkou přes 150.000 dolarů (cca 3,76 milionu korun) by byl až příliš drahý.

Z dnešního úhlu pohledu nakonec Biermann s rozhodnutím nejvyšších představitelů značky souhlasí. Ostatně místo vrcholného supersportu nám divize Hyundai N nabídla modely jako i30 N, i20 N nebo Kona N, které ke značce přitáhly řadu nových zákazníků. Přitom stále nabízí spoustu zábavy, navíc za podstatně rozumnější ceny.

Design supersportovního modelu z dílny divize N přitom v minulosti mohly naznačit například koncepty RN22e nebo Vision N 74, které nevypadaly ale vůbec marně. Při kvalitách strojů postavených pod vedením Biermanna, ať už v Hyundai nebo BMW, by přitom mohlo být velmi zajímavé sledovat, jak by produkční verze tzv. „Předsedova vozu“ dopadla, a co by způsobila mezi zavedenou konkurencí.

Doporučujeme

Témata