Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

EICMA 2006: Aprilia NA 850 Mana (představení)

Roman Daněk
Diskuze (8)
Model NA 850 Mana je dalším zajímavým motocyklem s řadou prvků, které by se v motocyklovém světě daly považovat za revoluční řešení. Zdá se vám Mana obyčejným naháčem? Pak si přečtěte výčet moderní technologie, co má tento bike ve výbavě.

Model NA 850 Mana na výstavě EICMA v Miláně doplňuje naháč středí třídy SL 750 Shiver a u obou motocyklů se Aprilia snažila vyplnit skulinu na trhu. Mana přichází se zajímavými komponenty a orientuje se na odlišný segment zákazníků než Shiver.

Mana má vzhled klasického street-biku, masku tvoří jednoduchý oválný světlomet, přístrojový panel a přední obrácená vidlice. Při pohledu z profilu na kolemjdoucí vykukuje trubkový rám a ve falešné nádrži se ukrývá velký úložný prostor. Samotnou nádrž na 15 l paliva najdete v silnější zadní části motocyklu, samotné hrdlo je pod sedadlem spolujezdce.

Manu pohání kapalinou chlazený čtyřtaktní dvouválec do L s objemem 839 cm3. Agregát je naladěn na výkon 55 kW (75 k) v 7 250 ot/min a maximální točivý moment 76,5 Nm nastupuje v 5 750 ot/min. Nižšímu výkonu motoru je přizpůsobena revoluční převodovka s možností automatického řazení nebo sekvenční volby rychlostního stupně.

V automatickém režimu řazení si řidič bude moci vybrat mezi módy Touring, Sport, Rain (cestovní, sportovní nebo déšť). U sekvence může biker řadit nejen pomocí nožního pedálu, ale i ovládáním tlačítek na levé straně řidítek. Podobný systém s automatickou spojkou a sekvenčním řazením se objevil pouze u cestovní Yamahy FJR1300AS a z mé vlastní zkušenosti vám mohu říct, že to přidává pohodlí a komfortu při jízdě. Uvidíme, jak se bude chovat tato převodovka u univerzálního motocyklu NA 850 Mana.

Vybavení je dost podobné jako u druhé novinky Shiver: na trubkovém rámu je vpředu obrácená vidlice s průměrem trubek 43 mm a zdvihem 120 mm, vzadu je kyvná vidlice s centrální tlumící jednotkou. Brzdový systém obsahuje dvojici ocelových kotoučů o průměru 320 mm s radiálními brzdiči vpředu, vzadu je jeden menší kotouč. Motocykl bude jezdit po asfaltu na 17palcových kolech s pneumatikami 120/70 ZR17 a 180/55 ZR17. Na konci nesmím zapomenout, že Mana splňuje emisní normy Euro 3.

Technické údajeAprilia NA 850 Mana
Modelový rok2007
Celkové rozměry2 080 x 800 x 1 130 mm
Rozvor / výška sedla1 463 mm / 800 mm
Motor, objem4dobý, 2válec do L, 839 cm3
Vrtání x zdvih88,0 x 69,0 mm
Kompresní poměr10-11:1
Počet ventilů / chlazení8 / kapalina
Výkon55 kW (75 k) / 7 250 ot.
Točivý moment76,5 Nm / 8 000 ot.
Převod / převodovkařetěz / automatická-sekvenční
Kola (vpředu/vzadu)120/70 ZR17, 180/55 ZR17
Brzdy vpředu2x kotouč 320 mm, 4pístek, radiální
Brzdy vzadu1x kotouč 240 mm, 1pístek
Přední vidliceUSD vidlice, průměr 43 mm
Zadní odpruženíkyvná vidlice, centrální tlumič
Nádrž15 l
Suchá hmotnost189 kg
Poměr (koně na tunu)503
Cenanz

Roman Daněk
Diskuze (8)
Avatar - Blackblade
18. 11. 2006 22:57
Re: sekvence
Právěže můžete stát i na 1. Je to jak velký skútr, přijedete před semafory, prstíkem lehce odcvakáte na 1 s stojíte. Blikne zelená, jen otočíte plynem, spojka sepne a frrrrr. Bez řazení z N na 1, mačkání spojky, starost, že to zdechne... nic ;-)
Avatar - Blackblade
18. 11. 2006 17:13
Re: sekvence
Za tu chybku si sypu popel na hlavu, máte pravdu, jde o tři módy řazení:
Gearbox: Sequential with manual or automatic mode selectable by the user.
7 ratios in manual mode.
3 mappings (Touring, Sport, Rain) in automatic mode.
Gear change by pedal or handlebar command.
The user can switch from automatic to sequential mode at any moment.
Clutch: Automatic

Díky za upozornění! Opravím to, až budu doma.
Se sekvenční převodovkou jsem se setkal u testu Yamahy FJR1300AS a své závěry jsem publikoval za svého dřívějšího působení u Autorevue. Překopíruji vám část toho testu, ať to nemusíte pracně hledat:
Další zmínku věnuji poloautomatickému elektronickému řadícímu systému (YCC-S, Yamaha Chip Controlled Shift). Ovládání převodovky jde normálně levou nohou, ale i tlačítky na levé straně řídítek. Převodovka má trochu nestandardně poskládané stupně: N – 1 – 2 … 5 a zvláštností je, že na jedničku motocykl začne reagovat až po přidání plynu, jinak se první rychlost chová jako neutrál. Převodovka při změně rychlostního stupně mírně cvakla, pod plným plynem i lehce škubla, ale nic nepříjemného nebo nepředvídatelného se nestalo a poloautomat přidával na pohodlí a komfortu.

Tlačítkem opět na levé straně řidítek aktivujete po nastartování motocyklu ruční řazení, které funguje na principu řazení převodů u horských kol, tedy ukazováčkem řadíte jednotlivé stupně nahoru a palcem podřazujete. Aby si řidič při podřazování palcem občas nezatroubil, je dobré převodovku ovládat pouze ukazováčkem: při řazení nahoru malou páčku mačkám a při podřazování do ní cvrnkám. Je to praktičtější a při dojíždění na křižovatku vám zůstává palec na ovládání směrových světel. Poznámka nakonec: klasické nožní řazení funguje vždy, ruční pouze tehdy, když si jej aktivujete.

Yamaha FJR1300AS je cestovní motorka, umí být zatraceně rychlá a přitom dává řidičovi dostatek pohodlí. Poloautomatická převodovka zvedá pohodlí při řízení motocyklu a je dle mého soudu krokem správným směrem.