Evropský trh v pololetí 2016: Víte, které sporťáky jsou nejprodávanější?
Ekonomická situace v Evropě je na slušné úrovni, prodeje nových automobilů rostou, z čehož těží i výrobci sportovních vozů. Během prvních šesti měsíců se na starém kontinentu prodalo na 70.000 sporťáků, což je o výrazných 31 % více než před rokem. Vyplývá to ze statistik analytické společnosti JATO Dynamics.
I přes mohutný růst zůstává segment sporťáků, vozidel GT, roadsterů, kabrioletů a supersportů z celoevropského hlediska marginální. V prvním pololetí se totiž v Evropě prodalo asi 8,1 milionu automobilů, z čehož je 70.000 sporťáků opravdu jen troška. Přesto je pohled na nejprodávanější sportovní modely nepochybně zajímavý.
Vůbec nejprodávanějším sporťákem v Evropě bylo v prvním pololetí roku Audi TT, které s 12.478 registrovanými kusy drží 17,8% podíl v segmentu. Audina by se však už brzy mohla sklonit před Fordem Mustang, aktuálně nejprodávanějším sporťákem světa (za první čtvrtletí). Na starém kontinentu je mustang zatím třetí, 9.231 prodaných kusů v prvním pololetí je ale nebývalý nárůst o 2151 %. Jestliže mustangu tempo vydrží, jistě brzy titul TT přebere.
Vedle mustangu hlásí výrazný růst také Mazda MX-5. Její prodeje meziročně vyskočily o 405 %, což ve výsledku znamenalo čtvrté místo v dané kategorii a 9.159 prodaných kusů.
Druhá je zatím sportovní stálice, Porsche 911. Jeho 9.538 prodaných kusů znamená 13,6% podíl na trhu sporťáků a meziroční nárůst o 19 %.
Z ryzích supersportů s motorem uprostřed je na tom nejlépe Audi R8. S 899 prodanými kusy skončilo na 13. místě. Úspěch hlásí i celkově patnácté Ferrari 488 GTB s 831 registracemi, které je na tom dokonce lépe než menší a levnější Ferrari California (469 kusů).
Ne všem sporťákům se ale dařilo. Některé zažily pokles prodejů, přičemž více než kde jinde hraje u sporťáků roli stáří daného modelu. Takový Nissan GT-R si pohoršil o 30 % a BMW Z4 o 28 %. Pád Peugeotu RCZ o 84 % je pak způsoben ukončením jeho produkce. Propad ale zažily také mercedesy SLC (-27 %) a SL (-15 %), které nedávno prošly faceliftem, a tak se prodeje jejich modernizovaných verzí zatím nerozběhly. Pokles ale hlásí také třeba Lamborghini Huracán (-17 %) a BMW i8 (-35 %), u nichž ale může hrát roli fakt, že jejich výsledky za předchozí rok byly nebývalé úspěšné.
Důkazem obliby co nejnovějších modelů je nejen zmíněný úspěch mustangu a MX-5, ale také výsledky Porsche Boxster a Fiat 124 Spider. Boxster byl na trh uveden v modernizované formě, a tak je na tom rázem o 50 % lépe než před rokem. To Fiat 124 Spider se teprve nedávno začal prodávat a už má na svém kontě 808 prodaných kusů, což z něj činí 16. nejprodávanější auto v segmentu.
JATO Dynamics počítá prodeje v 29 státech Evropy. Z Evropské unie mezi nimi chybí Bulharsko a Malta, ze států mimo EU jsou v číslech zahrnuty prodeje z Norska, Srbska a Švýcarska.
Evropský trh v pololetí 2016: Nejprodávanější sportovní auta | ||||
Poř. | Model | Prodeje 1-6/2016 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Audi TT | 12.479 | +4 | 17,8 |
2. | Porsche 911 | 9.538 | +19 | 13,6 |
3. | Ford Mustang | 9.231 | +2151 | 13,2 |
4. | Mazda MX-5 | 9.159 | +405 | 13,1 |
5. | Mercedes-Benz SLC | 4.748 | -27 | 6,8 |
6. | Porsche 718 Boxster | 3.730 | +50 | 5,3 |
7. | Jaguar F-Type | 2.633 | +0 | 3,8 |
8. | Porsche Cayman | 2.402 | +45 | 3,4 |
9. | BMW Z4 | 1.955 | -28 | 2,8 |
10. | Mercedes-AMG GT | 1.635 | +37 | 2,3 |
11. | Mercedes-Benz SL | 1.024 | -15 | 1,5 |
12. | Bentley Continental | 933 | +11 | 1,3 |
13. | Audi R8 | 899 | +43 | 1,3 |
14. | BMW i8 | 872 | -35 | 1,3 |
15. | Ferrari 488 GTB | 831 | - | 1,2 |
16. | Fiat 124 Spider | 808 | - | 1,2 |
17. | Toyota GT86 | 807 | -6 | 1,2 |
18. | Alfa Romeo 4C | 775 | +77 | 1,1 |
19. | Chevrolet Corvette | 492 | +26 | 0,7 |
20. | Nissan 370Z | 477 | +7 | 0,7 |
21. | Ferrari California | 469 | -16 | 0,7 |
22. | Peugeot RCZ | 403 | -84 | 0,6 |
23. | Maserati GranTurismo/GranCabrio | 318 | -7 | 0,5 |
24. | Lamborghini Huracán | 283 | -17 | 0,4 |
25. | Aston Martin V8 Vantage | 260 | -5 | 0,4 |