Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat Chrysler: Pomůže úprava softwaru?

Tomáš Dusil
Diskuze (30)
Jeep Cherokee byl spolu s Range Roverem Evoque asi prvním uživatelem devítistupňové samočinné převodovky pro příčnou zástavbu. Zařízení, vyráběné na základě licence od firmy ZF Friedrichshafen, ale není bez nedostatků.

Všechno začalo naštvanými uživateli prvních Jeepů Cherokee, kteří se vraceli do servisů s žádostí o vyřešení problému s převodovkou. Prvotním impulsem bylo rozsvícení kontrolky diagnostiky doprovázené padáním převodovky, přesněji jejího TCM (Transmission Control Module) do nouzového režimu.

Problémy s převodovkou ale byly už v době příprav Jeepu Cherokee do prodeje. Z toho důvodu došlo ke zpoždění v jeho uvedení o zhruba tři měsíce. Problémy byla údajně v komunikaci mezi převodovkou a pohonnou jednotkou, což ve výsledku znamenalo odpojení pohonu zadní nápravy.

Netrvalo dlouho a převodovka se zabydlela také v dalších modelech, jmenovitě Fiatu 500X či Jeepu Renegade. Z dalších automobilů jsou to Range Rover Evoque, nový Land Rover Discovery Sport a také inovovaná Honda CR-V.

Problém je jinde

Řešením problému má být nahrání nového software, neboli takzvané flashování. Alespoň to tvrdí zástupci Chrysleru v Americe. Bohužel problémy mají širší spektrum a jak se ukazuje, do značné míry souvisejí se samotnou konstrukcí skříně. Jak asi víte, mezi čtvrtý a pátým a také mezi sedmým a osmým převodem nepoužívá převodovka obvyklé třecí lamelové spojky, nýbrž zubové spojky.

Ty jsou běžné v off-roadech, kde přiřazují přední nápravu. V planetovém automatu jsou použity poprvé. Vzhledem k absenci synchronizačního zařízení může být zmíněný převod zařazen pouze za předpokladu perfektně srovnaných otáček dvou kol, která mají být v záběru. Pokud tohle software nezvládne, výsledkem bude nadměrné opotřebení zubů. A právě tenhle problém je v USA v souvislosti s touto převodovkou často zmiňován.

Problém tak není jenom v software, nýbrž v samotném principu této převodovky. Jako lepší alternativa se ukazuje konkurenční osmistupňové ústrojí pro příčnou zástavbu, dodávané společností Aisin. To zubové spojky nepoužívá, má však o jeden převod méně.

Nabízí se však otázka, zda těch devět rychlostí stojí za ty problémy. Dnešní motory jsou tak pružné, že takový počet převodů je spíše marketingovým trikem, než nezbytností...

Tomáš Dusil
Diskuze (30)
Avatar - Barrichello
5. 2. 2015 22:20
Re: Sladění převodovek fiatu nejde
Ne, protože těch aut je tu nejvíc a jsou na to dobře dostupné ND, narozdíl od japonců a korejců (pokud tedy nemají německé nebo americké převodovky - ony třeba převodovky GM používalo i BMW nebo třeba rolls :-) )
5. 2. 2015 16:53
Re: Sladění převodovek fiatu nejde
No jasne čo sa opravuje veľa má aj veľa servismenov sám si si odpovedal - tie čo držia nik nerobí - (zase ale keď sa pokazí majiteľ má celkom problém.
5. 2. 2015 16:52
Re: Sladění převodovek fiatu nejde
1. asi preto lebo ludia sú trochu ovplyvňuní aj reklamou - klasika má to sused chcem aj ja
2. rekordy netrha ,ale zufale pomalá zase nie je a to nejazdím pomaly a stačí keď budem chcieť závodiť tak by som iné auto kúpil, mal som aj manual na tom istom aute len kombi ale to bolo z mojho pohladu horsie.
Avatar - TeeJay
5. 2. 2015 15:08
Re: Sladění převodovek fiatu nejde
Asi zřejmě proto, že ji mají pouze v 5AT a 6AT a někomu se to zdá jako málo. ;-) A jak známo, vícestupňové převodovky už neuděláš jen tak, že přidáš další hřídel a ozubená kolečka, kvůli prostorovým a váhovým nárokům.

Nechápu, co tě tak zaráží na ZF u Hondy, která stále ještě patří ke značkám s největším podílem vlastní techniky. Jsou automobilky, co už ani nemají vlastní motory. Pointa mého příspěvku byla, že pokud by ta převodovka představovala nějaké mechanické riziko, Honda by do toho nešla. Vzpomeň si na Isuzu diesel 1.7 - na svou dobu relativně standardní TDI, Honda z toho ale nechala beze změny pouze blok. Z toho usuzuji, že problém není v převodovce, naopak - díky tomuto řešení zvládá rychlé podřazování, ale v těch, co nedokáží vyladit jejich funkčnost. Ale to se uvidí časem, zatím to u Hondy nejezdí. ;-)
Avatar - Ham.
4. 2. 2015 22:00
Re: Sladění převodovek fiatu nejde
Jak jinak, zbývá si zodpovědět otázku, proč kupují ZF9 a vyvíjí dvojspojky, když mají zázrak techniky Hondamatic. :-)