TEST Fiat Linea 1,3 JTD - sedan s elegancí kupé-kabrioletu
Hezkých a dostupných sedanů v poslední době přibývá a tak se možná dočkáme boomu tříprostorových karoserií, taženého nabídkou. Fiat vsadil na známou kartu – design. Od počátků renesance značky před několika desítkami měsíců se představilo hned několik modelů, které se nelíbí jen opravdu vyhraněným osobnostem. Grande Punto, Bravo i nová pětistovka jsou modely, které budí zájem a přitom jsou cenově dostupné. Přesně to platí také pro sedan Linea. Jeho kořeny jsou v modulární stavbě, která využívá prvky z Grande Punta i Brava. Celek je však tak originální jako málokterý dnešní sedan.
Krásná silueta připomíná svou elegancí luxusní modely, kterým několik automobilek dalo do vínku módní označení čtyřdveřové kupé. Fiat si na nic takového nehraje. Nemá to totiž zapotřebí. Lidé se za Lineou otáčejí i bez masivní marketingové masáže. Vyvážené tvary patří Fiatu, ale přitom příbuznost s Grande Puntem ani Bravem není na první pohled prozrazena.
Příď je vyšší a výrazně zaoblená, a když zvolíte dražší výbavu Emotion, bude tak jako ta naše bohatě chromovaná. Mohutnější tvary dobře doplňují spíše subtilnější zbytek karoserie. Okolí A-sloupku přeci jen připomene mateřské Grande Punto, ale rozvor 2,6 m, který rodinnému sedanu padne jako ulitý, značí, že Fiat šel s novým sedanem daleko za hranice třídy malých vozů.
Zadní pohled patří k nejzdařilejším. Čistotou tvarů s lehkostí připomíná Linea v této póze kupé-kabriolet s nataženou střechou, s tím rozdílem, že boční silueta není tím zklamáním, které vás obvykle u karoserií CC potkává.
Skvělý design podtrhují velká mnohopaprsková kola, která jsou v našem případě obuta do nízkoprofilových pneumatik 205/45 R17 (+10.000,-Kč k výbavě Emotion).
Soulad funkce s formou
Automobilová krása se v případě Liney snoubí s užitnými vlastnostmi v nebývale široké míře. Řeč je především o zavazadelníku s velkým objemem (500 l), pravidelným tvarem a relativně dobrou přístupností. Pod dnem je vzhledem k rozměru pneumatik pouze lepicí sada a několik dalších úložných prostor pro lékárničku a další nezbytnosti. Zavazadlový prostor lze rozšířit sklopením zadních sedadel. Plocha, která tak vzniká, přitom zůstává dobře využitelná, díky zanedbatelnému schodu a dostatečně dimenzovanému průchozímu otvoru.
Slušná šířka vozu spadá přesně mezi Grande Punto a Bravo, podobně jako hierarchické zařazení modelu do nabídky Fiatu. Prostor na předních i na zadních sedadlech odpovídá rodinnému zaměření vozu, přičemž ani vzadu se dospělí nebudou tísnit. Problém budou mít lidí vyšší než 175 cm s místem nad zadními sedáky – kontakt se střechou je nevyhnutelný. Řidič může přizpůsobit polohu sezení svým potřebám díky opravdu velkým rozsahům nastavení sedadla i volantu. Poloha za volantem je velmi sportovní, blíží se více Grande Puntu než Bravu, zřejmě díky převzaté konstrukci přístrojové desky a karoserie v oblasti A-sloupků. Z vozu je dobrý výhled ven, ale karoserie samotná je dost nepřehledná tím, že nejsou vidět konce vozu. Zejména vzadu je od hrany skla ke kraji nárazníku pěkných pár decimetrů. Jestli často parkujete do podélné mezery mezi auta, bude to chtít zpočátku dost cviku, dokonce i s pomocí pomaleji reagujícím parkovacím asistentem vzadu (+ 9.000,-Kč).
Kvalita materiálů nedosahuje špičkové úrovně vnějšího designu. Na fotografiích vyhlíží dvoubarevná kombinace interiérových odstínů takřka prémiově, ale v reálu se dočkáte podivně lesklých plastů, které vás vracejí mezi dostupné modely kategorie Grande Punta.
Jízda v duchu slabé nafty
Marketing Fiatu správně nastavil motorovou nabídku tak, aby Linea zůstala dostupná co nejširšímu spektru zákazníků. Příznivci nafty se musí spokojit se známým čtyřválcem miniaturního zdvihového objemu 1248 cm3, který se v tomto Fiatu poměrně hlasitě projevuje jak při volnoběhu tak i za jízdy. Jeho 66 kW a 200 Nm má pořádně naloženo, neboť 4,58 m dlouhý automobil má provozní hmotnost 1,2 t a vzhledem k nabízenému prostoru se počítá s užitečným zatížením přes 500 kg.
Jízda s ním je podobná jako v Grande Puntu. Musíte však při rozjezdu ještě více přidávat plyn, protože pouštěním spojky pod 2000 ot./min. se vystavujete riziku zhasnutí motoru. Už od zmíněných 2000 ot./min se motor slyšitelně ozývá a subjektivně hlasitá kulisa vás naopak nutká nepřidávat při rozjezdu na křižovatce tolik. Vibrace motoru se při vyšších rychlostech šíří podlahou a sloupkem řízení do volantu.
Převody pětistupňového ústrojí jsou připraveny na těžkou práci, a protože vybírat lze jen z pěti stupňů a pod kapotou je jen 66 kW, na supertichou a úspornou dálniční jízdu Evropou raději rychle zapomeňte. Po zahřátí motoru (které i v počínajícím podzimu chvíli trvá) se lze pohybovat se spotřebou 5,0 l/100 km při rychlosti 100 km/h (2600 ot./min na pětku) resp. 6 l/100 km při konvenční stotřicítce (3100 ot./min na pětku). Nejvíce je motor doma na silnicích mimo město, mezi 70 a 90 km/h, kdy lze spotřebu bez velkých potíží udržet pod 4,5 l/100 km (automobil s polovičním vytížením). Městské kolony jsou problém jak pro spojku a ne právě přívětivou momentovou charakteristiku motoru, tak i pro spotřebu, která se posunuje až k sedmilitrové metě. Na našem palubním počítači se po 1500 km ustálila spotřeba paliva 6,2 l/100 km.
Rodinnému zaměření přiměřeně tuhý podvozek byl v našem případě kombinován s nízkoprofilovými pneumatikami, které milovníkům komfortní jízdy nedoporučujeme, protože zbytečně zhoršují tlumení malých nerovností a při rychlé jízdě jsou také dost slyšet. Jízdní vlastnosti vozu jsou nezáludné, automobil hbitě reaguje na pohyb volantu, i když posilovač je i přes klasickou hydraulickou konstrukci přeci jen příliš horlivý. S ostrými brzdami se Fiatisté asi už sžili a snad je i žádají – jiné vysvětlení pro tuto charakteristiku nemáme. Neznalému člověku chvíli trvá, než kousavému účinku přivykne, zejména v městských pojížďkách a v kolonách.
Krása není všechno, ale za tu cenu…
Fiat stlačil cenu dieselu na lákavých 350 tisíc, což je jen o 30 tisíc více než cena za slabší a žíznivější čtyřválec 1,4 (57 kW). Náš exemplář stojí trochu více (1,3 JTD Emotion od 429.900,-Kč), ale výbava, kterou v tomto krásném balení dostáváte, je nezvykle bohatá. Černým koněm nabídky se brzy stane přeplňovaná verze 1,4 T-JET s 88 kW. Už teď se na ni těšíme…
První cena vozu | 319.900,-Kč (1,4, 57 kW, Active) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 349.900,-Kč (1,3 JTD Multijet 16V, 66 kW, Active) |
Základní cena testovaného vozu | 429.900,-Kč (1,3 JTD Multijet 16V, 66 kW, Emotion) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 502.900,-Kč (1,3 JTD Multijet 16V, 66 kW, Emotion) |
Plusy
- líbivý design, reprezentativní vzhled
- sympatické ceny, nízká první cena dieselu
- velký zavazadlový prostor
- prostorný interiér
Minusy
- jen pětistupňová převodovka, nepřesné řazení
- vyšší hlučnost motoru
- omezený komfort se 17“ koly
- obtížně dávkovatelný účinek brzd
- jediný diesel v nabídce má jen průměrnou dynamiku
- interiér vypadá na fotografiích lépe než ve skutečnosti