Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford S-MAX 2,0 TDCi - miláček publika

Ondřej Láník Ondřej Láník 4. 6. 2007 • 15:34
33
Zobrazit náhledy (33)
Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max Ford S-Max
Ke sportovně zaměřenému S-MAXu se asi lépe hodí benzinový motor, ale nízká spotřeba turbodieselů je velkým lákadlem. Jak jezdí Auto roku 2007 s dvoulitrovým motorem TDCi?

Vysoké kilometrové proběhy, nízká spotřeba paliva a efektní okamžité zrychlení jsou důvody, proč se většina zákazníků ve třídě MPV kloní k turbodieselům. Ford nabízí S-MAX jako sportovnější alternativu ke konzervativnímu Galaxy, což potvrdil i náš první test. Před jedenácti měsíci jsme týden jezdili s S-MAXem s výkonným pětiválcem z Focusu ST, ale asi pro vás není překvapením, že 152 ze 174 letos prodaných S-MAXů mělo pod kapotou tudbodiesel. A to dnes Ford nenabízí nic, co by se – alespoň podle papírových hodnot – vymykalo zvyklostem třídy. V ceníku jsou momentálně tři vznětové agregáty: 1.8 Duratorq TDCi (1753 cm3, 92 kW, 320 resp. 340 Nm) 2.0 Duratorq TDCi (1997 cm3, 96 kW, 320 resp. 340 Nm) a 2.0 Duratorq TDCi (1997 cm3, 103 kW, 320 resp. 340 Nm) s pětistupňovou ručně řazenou, šestistupňovou automatickou resp. šestistupňovou ručně řazenou převodovkou.

ford testy mpv ford testy mpv

 

2.0 TDCi: Silný společník

Vznětový motor je hlavním bodem tohoto testu a tak mu se pojďme věnovat přednostně. Čtyřválcová jednotka má moderní konstrukci s hliníkovou hlavou i blokem motoru, čtyřventilovým rozvodem, vstřikováním common-rail, přeplňováním výfukovým turbodmychadlem s proměnnou geometrií rozvaděcích lopatek a mezichladičem stlačeného vzduchu. V této objemové třídě jde o představitele lepšího průměru, kterému odpovídají také základní parametry: nejvyšší výkon 103 kW při 4000 ot./min a točivý moment vrcholící 320 Nm při 2000 ot./min, který lze krátkodobě zvýšit při potřebě akcelerace až na 340 Nm.

Jízda s tímto turbodieselem znamená jen mírné zhoršení akustického komfortu na palubě, zejména při a po studených startech, ocenili jsme dobrou izolaci interiéru od vibrací (včetně minimalizace vibrací podlahy v místech, kde mají přední cestující nohy). Těžký setrvačník přispívající ke kultivovanému chodu se spolu s motorem nerad roztáčí z nízkých otáček a tak se musíte naučit používat motor až nad 1600 ot./min a nedovolit nesprávným zařazením pád ručky otáčkoměru pod tuto hodnotu. Horní mez využitelného otáčkového pásma sahá až ke 4000 ot./min, za touto hodnotou dochází jen k pozvolnému zmenšování tažné síly. Nejlépe se motor cítí mezi 2000 a 2800 ot./min, kde není problém setrvávat i při běžných dálničních rychlostech.

ford testy mpv ford testy mpv
Spotřeba paliva 1,9 t těžkého vozu kolísá mezi 6,5 a 9 l na 100 km jízdy. Nejnižší hodnotu, která vzhledem k velikosti a přepravním možnostem vozu zasluhuje uznání, dosáhnete klidnou jízdou rychlostí 100 km/h, opačný extrém platí pro velmi rychlou jízdu po německé dálnici na hranici možností motoru, která je stále dost daleko od hranice možností podvozku. Městský provoz znamená odběr mezi 7,5 a 8,5 l, celkový průměr při rovnoměrném použití ve městě a mimo něj bude nejčastěji končit mírně nad sedmilitrovou hranicí.

Sportovní a prostorný

O zvláštní spojení odlišných charakterů ve Fordu S-MAX jsme psali již posledně, a tak dnešní zastavení bude jen stručně. Ve třídě velkoprostorových vozů jsou jízdní vlastnosti tohoto Fordu unikátní. Automobil poslouchá a reaguje na všechny povely (skrz řízení, řazení, pedál brzdy) s elegantní precizností, na kterou se snadno zvyká. Přes dynamický charakter a velká kola s nízkoprofilovými pneumatikami zůstává podvozek přijatelně komfortní i na špatných silnicích, na dálnici zase oceníte vysokou stabilitu danou mj. rozvorem 2,85 m a dobrou aerodynamikou. Dynamický charakter podporují ve voze třídy MPV neobvyklá sportovní sedadla v první řadě, za něž by se nemusel stydět kdejaký sportovně střižený sedan.

ford testy mpv ford testy mpv

 

Prostor uvnitř vozu je dán v prvé řadě velkorysou šířkou. Ta umožňuje královské cestování na kapitánském můstku, kde sedí řidič a spolujezdec, a komfortní prostor třídy business ve druhé řadě. Tam totiž zůstává šířka ve výši loktů 1570 mm, což je pro trojici dospělých již dostatečně komfortní míra. Chceme-li pokračovat v nastolené terminologii, zbylo by i na třetí řadě dost místa pro tzv. travel class, jenže to byste museli připlatit za dvě výklopná sedadla 25.000,-Kč, což dovozce v případě námi testovaného vozu neučinil. Za sedadly tak zbylo místo vyhrazené pro zavazadla. A není jej právě málo. Absencí výklopných sedadel se ušetřila jedna vrstva podlahy a základní objem určený zavazadlům měří 755 l. Po sklopení druhé řady sedadel se bohužel musíte smířit s tím, že plocha není zcela rovná. Přesto do vozu snadno naložíte předměty s délkou až 2 m.

Vyšší cena a bohatší výbava

ford testy mpv ford testy mpv
Nový modelový rok (2008) znamená pro S-MAXe několik změn. V ceníku se objevil nový motor 2,0 TDCi (96 kW), který dává 96 kW při 4000 ot./min a 320 Nm (krátkodobě až 340 Nm) při 1750 ot./min. Slabší provedení vznětového dvoulitru je kombinováno výhradně se šestistupňovou automatickou převodovkou.

Sériová výbava je bohatší o ESP a světla s funkcí pro denní svícení. Díky tomu vzrostly ceny základních modelů o 10 resp. 20 tisíc korun. Nejlevnější S-MAX 2,0 (107 kW) Core dnes pořídíte za 749.990,-Kč, S-MAX 1,8 TDCi (92 kW) Core příjde na 804.990,-Kč a naše testovaná motorizace stojí v provedení Trend 899.990,-Kč. To není právě málo, vztáhneme-li cenu na výkonnější zážehovou jednotku 2,0 Duratec (107 kW) s pětistupňovou převodovkou, která vozu dodává jen nepatrně horší dynamiku. Většina zákazníků přesto považuje příplatek 86 tisíc korun za turbodiesel za rozumný. Podle našich zkušeností lze se základním benzinovým motorem v Galaxy jezdit na dálnici s plným zatížením i pod deset litrů, takže rozdíl v provozních nákladech není nijak propastný. A propos zatížení: S-MAX uveze podle rozsahu zvolené příplatkové výbavy 600 až 769 kg, což dobře koresponduje s nabízeným prostorem.

Závěr

ford testy mpv ford testy mpv
Na první pohled to vypadá, že na trhu je mnoho podobných vozů, které jsou v závěru modelového cyklu nabízeny s výraznými slevami a lepší výbavou. S-MAX ale není obyčejné MPV a Ford to dobře ví. Auto roku 2007 nosí toto ocenění oprávněně a odpovídá mu i cena. Podobná kombinace jízdních vlastností, prostoru a komfortu se na současném trhu hledá jen obtížně.
 
 
 
 

Související články:

První cena vozu749.990,-Kč (Core, 2.0 Duratec 107 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací899.990,-Kč (Trend, 2.0 Duratorq TDCi 103 kW)
Základní cena testovaného vozu899.990,-Kč (Trend, 2.0 Duratorq TDCi 103 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.112.090,-Kč (Trend, 2.0 Duratorq TDCi 103 kW)

Plusy

  • špičkové jízdní vlastnosti
  • prostorný interiér
  • dobrá variabilita
  • kvalitní sedadla
  • přesné řazení
  • přesné řízení
  • silný motor
  • odpovídající spotřeba paliva

Minusy

  • vysoká cena ve srovnání se zážehovou verzí
  • pozvolný nástup motoru: použitelné pásmo začíná až od 1600 ot./min

Témata
Ford S-MAX 2,0 TDCi
Cena základní sestavy 899 990 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, stropní airbagy pro první i druhou řadu sedadel, kolenní airbag, ABS s EBD, elektronický stabilizační systém ESP (+TCS, EBA), dálkově ovládané centrální zamykání, přední sedadla s elektricky nastavitelnou výškou a bederní opěrkou, sportovní přední sedadla, příprava pro rádio, audiosystém s CD přehrávačem a osm reproduktorů, úchyty pro dětské sedačky ISOFIX, palubní počítač, digitální hodiny, přední a zadní elektricky ovládaná okna, hlavice řadicí páky obšitá kůží, věnec volantu potažený kůží, duální automatická klimatizace Kč
Cena testované sestavy 1 112 090 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+19.500,-Kč), elektronická parkovací brzda (+13.000,-Kč), tmavě tónovaná zadní skla od B-sloupku dále (+9.000,-Kč), parkovací asistent s čidly vpředu i vzadu (+16.900,-Kč), bi-xenonové adaptivní světlomety s odbočovacími světlomety (+30.800,-Kč), kola z lehkých slitin s pěti paprsky (+45.000,-Kč), tempomat (+12.100,-Kč), vyhřívání předních sedadel (+10.800,-Kč), sedadla čalouněná kůží (+55.000,-Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 196
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 5.4 / 6.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 775 / 2000
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1780 / 725
Rozměr pneu: 235/45 R18
Ford S-MAX 2,0 TDCi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4768
b) šířka (mm): 1884
c) výška (mm): 1658
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1578
f) rozchod vzadu (mm): 1600
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 1020 / 1220
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 1040 / 1180
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1050
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1570
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 800
výška opěradla vzadu (mm): 670
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku