Převodovky dog box a dog leg nemají se psy nic společného. O co jde?
Doslovný překlad zní „psí krabice“ a „psí noha“. Ve skutečnosti znamená „dog box“ princip řazení převodovky a „dog leg“ schéma řazení. Pojďme se na oboje podívat blíže.
Manuální převodovka je stále tím, co nadšení řidiči aut milují. Ti ostatní dávají přednost raději samočinné převodovce. Kdo hodně jezdí, pro toho je automat nejlepší volbou. Také méně zkušení řidiči jsou raději, když za ně řadí auto samo.
I přes větší rozšíření samočinných převodovek napříč rozličnými třídami aut stále existuje prostor pro manuální skříň. S pojmem dog box se u běžných automobilů nesetkáte. Jde o výsadu opravdových sportovních a také závodních vozů dle nejlepších tradic, kam ještě nedoputovala moderní samočinná převodovka.
Žádní psi
Označení dog box je odvozeno od spojení dog clutch, což je zubová spojka. „Pes“ v názvu má evokovat právě zuby. U moderní manuální převodovky se při řazení používá synchronizace.
V principu má manuální převodovka kola převodů na dvou sousedních hřídelích (hnacím a hnaném, případně předlohovém u podélně uložených převodovek) ve stálém záběru. Po hřídeli se posouvají pouze řadicí objímky s vnitřním ozubením, které zajišťují spojení ozubeného kola s hřídelem (na kterém se volně otáčí). A to přes synchronizační kroužky. Synchronizace využívá kuželovou plochu k vyrovnání otáček hřídele s ozubeným kolem, které se na něm otáčí volně a je ve stálém záběru s kolem na druhém hřídeli, které je k němu naopak napevno.
Díky synchronizaci je možné řadit nahoru bez dvojího vyšlápnutí pedálu spojky a dolů bez takzvaného meziplynu. Tohle dobře znají lidé, kteří někdy jezdili staršími nákladními auty. Právě jejich skříně a také převodovky různých strojů, například traktorů, synchronizaci nepoužívaly, nebo jen na některých stupních.
Synchronizace umožňuje snadné a lehké řazení, ale zároveň změna převodu probíhá spíše pomaleji. Důvodem je čas potřebný k vyrovnání otáček dvou kol, která se otáčejí rozdílnou rychlostí, ale mají se spojit. Tam, kde je důležitá rychlost přeřazení, například u závodních aut, se místo synchronizačních spojek používá zubová spojka (dog clutch). To znamená, že řazení se děje natvrdo bez synchronizace.
Platí, že pokud řadíte pomalu a s citem, budete mít problém u takové skříně stupeň zařadit. Mnohem lepší je řadit rychle a silou. Řazení je sice doprovázené rázy a mnohdy nepříjemnými zvukovými efekty, avšak změna probíhá velmi rychle. A zejména u závodních aut je rychlost takřka vším i za cenu opotřebení a malé životnosti, což je druhá stránka převodovky s řazením dog box.
Ovšem pozor: převodovka se zubovými spojkami není totéž co nesynchronizovaná převodovka, používaná u zmíněných starších strojů a nákladních aut. U dog boxu můžete měnit převody bez spojky (byť s tvrdými rázy a hlukem). Ta se u tohoto konceptu používá hlavně při rozjezdu, poté už není potřeba. U klasické nesynchronizované skříně byste takto rychlostní stupeň patrně nezařadili. Nebo jen obtížně, respektive spíše náhodně.
Tady je potřeba nejprve srovnat otáčky dvou ozubených kol, která se mají spojit, a k tomu slouží zmíněný meziplyn, pokud řadíte na nižší převod. Při meziplynu je nutné sešlápnout spojku, vyřadit do neutrálu, pustit spojku, přidat plyn (jen tak se hřídel s ozubenými koly může od motoru roztočit), ubrat plyn, znovu sešlápnout pedál spojky a zařadit nižší stupeň.
Při řazení nahoru se meziplyn nepoužívá, stačí dvakrát sešlápnout a povolit pedál spojky. Převodovka dog box je běžná u závodních a extrémních sportovních aut. V civilních vozech ji najdete snad jen u Abarthu 695, kde byla nabízena na přání.
K sobě a dozadu
Něco jiného je převodovka dog leg, tedy tzv. psí noha. Označení se váže na schéma řazení, kdy jedničku neřadíte k sobě a dopředu, ale naopak k sobě a dozadu. Smyslem je, aby dvojka a trojka byly v jedné rovině a neřadily se tudíž vychylováním páky do strany. Opět kvůli rychlému řazení.
Schéma dog leg používají některá sportovní nebo sportovně laděná auta. Typické je třeba pro Mercedes-Benz 190 2.3 (2.5)-16, tedy sportovní verzi původního baby-benzu s motorem částečně od firmy Cosworth a převodovkou od Getragu. Stejnou skříň, a tedy i řazení, má jeho přímý konkurent BMW M3 E30. Stejné schéma ovšem používala i některá starší porsche, ferrari nebo lamborghini.
Zdroj: učebnice Převodová ústrojí motorových vozidel, wikipedia
Foto: Jalopnik, Abarth, BMW, Mercedes-Benz, Porsche a archiv Světa motorů