TEST Ford Transit SportVan – All you need is LUV
Asi žádná jiná automobilka nemá takovou tradici ve výrobě superrychlých dodávek jako Ford. Jeho Transity Supervan jsou proslulé díky svým výkonům, k nimž jim dopomohly motory z vozů Formule 1. Sériový Transit SportVan sice pohání standardní turbodiesel, ale jeho vzhled mu zaručuje dostatek pozornosti prakticky kdekoliv, kde se objeví.
Ford Transit s označením SportVan se veřejnosti poprvé představil na autosalonu užitkových vozidel v Birminghamu začátkem roku 2007. Tehdy se jednalo o automobil, který vypadal stejně jako současné provedení, ale pod svou kapotou měl motor Duratorq TDCi o výkonu 96 kW (130 k) a měl být vyroben v sérii omezené na 500 kusů, určených pouze pro britský trh. Zájem ze strany zákazníků o tento model byl tak velký, že se Ford rozhodl umožnit převážet zboží v dodávce se vzhledem sportovce i zbytku Evropy. V druhé polovině roku 2007 se tak představuje sériové provedení Transitu SportVan s motorem Duratorq TDCi o výkonu 103 kW (140 k), které je od jara letošního roku k dispozici i na českém trhu.
Trocha historie
Ford Transit SportVan má sice v první řadě uspokojit zájemce o klasickou dodávku s netradičním vzhledem, ale částečně je i připomínkou slavných Transitů Supervan, jejichž historie se začala psát v roce 1971. Tehdy vyjel první Transit Supervan, který měl uprostřed uložený small block V8 o výkonu 313 kW (425 k), pětistupňovou převodovku ZF a rychlostí 160 km/h se dokázal pohybovat už za pouhých 21,6 sekund od startu.
Transit Supervan 2 vyjel v roce 1984 s motorem z F1 – DFL Cosworth V8 o objemu 3,9 l o výkonu 434 kW (590 k) a Martin Brundle, pilot stáje Tyrrell, s ním na okruhu v Silverstone dosáhl maximální rychlosti 283 km/h.
O deset let později se představil Transit Supervan 3 opět s motorem s F1, kterým byl tehdy pouze rok starý šestiválec Cosworth HB o objemu 3,5 l s výkonem 478 kW (650 k).
Na konci tisíciletí se přestavil World Rallye Transit, který upozorňoval na úspěšné působení Fordu v šampionátu WRC především svým válečným zbarvením, protože pod kapotou mu pracoval sériovým agregát Duratorq TDCi o objemu 2,4 l s výkonem posíleným na 121 kW (165 k) a s točivým momentem s maximem na 410 Nm. V roce 2004 opět vyjíždí výkonná dodávka, kterou představuje Transit Connect X-Press s mechanikou Focusu RS. Pod jeho užitkový kabátem pracoval přeplňovaný dvoulitr o výkonu 158 kW (215 k), diferenciál se zvýšenou svorností Quaife, sportovní spojka AP a brzdy Brembo.
Něco je jinak
Ford Transit SportVan vychází ze standardního provedení s nejkratším rozvorem náprav (SWB 260 – 2933 mm), od ostatních zástupců modelové řady se odlišuje vzhledem svého exteriéru, který je výsledkem spolupráce automobilky Ford se společností MS Design. Tato firma dodává optický paket, jehož součástí je přední spoiler v barvě karoserie se světlou střední částí, nástavce prahů, pozměněný zadní nárazník, osmnáctipalcová litá kola s nízkprofilovými pneumatikami 235/45 a poněkud zvláštní koncovka výfuku, kterou zplodiny neopouštějí dvojicí zaslepených otvorů namířených hrdě vzad, ale jsou nesměle vyfukovány neviditelným otvorem namířeným na zem. Vzhled sportovce má podtrhovat metalický lak Performance Blue, který je součástí standardní výbavy a na přání dodávané bílé pruhy.
Beze změn
ford testy mpv zf V interiéru se neodehrávají žádné extrémní změny v podobě ochranného rámu, skořepinových sedadel nebo hliníkových pedálů. Prostor pro posádku je klasickým standardem, který zná prakticky každý řidič současné generace Fordu Transit. Přehledná palubní deska se může oproti jiným verzím pochlubit standardně dodávaným autorádiem s CD přehrávačem a Bluetooth handsfree s dálkovým ovládáním na sloupku řízení. Standardní výbavou Transitu SportVan je i palubní počítač, tempomat a čtyřramenný kožený volant. Posaz za volantem je klasický dodávkový, tedy tak trochu jako na židli s dobrým výhledem před sebe i vedle sebe a samozřejmě, jak je u vozů s plechovými boky běžné, špatným výhledem šikmo vzad. Přímo za sebe je poměrně dobrý výhled díky bez příplatku na přání dodávané přepážce s oknem a vzhůru výklopným zadním dveřím za příplatek 4.000,-Kč.
U dodávky, i když má tvář sportovce, je nejdůležitější její schopnost převážet náklad. Transit SportVan se může pochlubit prostorem o objemu 6550 l a užitečnou hmotností 965 kg. Přístup do nákladového prostoru testovaného Transitu SportVan umožňovaly vzhůru výklopné zadní dveře, po jejichž otevření vznikl vstupní otvor o šířce 1550 mm a výšce 1345 mm. Nákladová hrana je 570 mm nad zemí a spodní hrana výklopného víka je po jeho otevření 1930 mm nad zemí. Testovaný vůz byl za příplatek 15.000,-Kč vybaven bočními posuvnými dveřmi, které doplňují standardně montované boční dveře na pravé straně. Po otevření těchto bočních dveří vznikne vstupní otvor široký 1050 mm a vysoký 1330 mm. Uvnitř nabízí Transit SportVan ložnou plochu dlouhou 2300 mm, širokou 1762 mm v nejširším místě a 1390 mm mezi podběhy. Na výšku disponuje nákladový prostor 1430 mm. Při upevňování nákladu přijdou vhod úchytná oka na podlaze, která byla v případě testovaného vozu vybavena gumovou pokrývkou.
Pod kapotou
K pohonu Fordu Transit SportVan slouží motor Duratorq 2,2 TDCi, který měl právě v tomto voze svou premiéru po přepracování, které vedlo k zvýšení výkonu z 96 kW (130 k) na 103 kW (140 k). Toto zvýšení výkonu doprovází i nárůst točivého momentu na 350 Nm, což je o 40 Nm více, než dříve a navíc v nejdůležitějším rozsahu otáček, od 1800 až do 2400 ot./min.
Další novinkou, kterou v sobě Transit SportVan při svém představení ukrýval, je šestistupňová převodovka pro Transity s pohonem předních kol, která má přispět k nižší spotřebě v prakticky všech provozních režimech. Podle údajů výrobce se má spotřeba paliva pohybovat ve městě v rozmezí 9,6 l až 10,1 l na 100 km, mimo město 6,1 l až 6,6 l na 100 km a v kombinovaném provozu od 7,4 l do 7,9 l na 100 km.
Během testu jsme s Transitem SportVan, který měl od zastoupení automobilky v nákladovém prostoru připevněnu zátěž 300 kg, ujeli přes 300 km v městském provozu, po běžných silnicích, ale i na dálnici a palubní počítač uváděl průměrnou spotřebu 9,1 l na 100 km. Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h na šestý rychlostní stupeň hlásil otáčkoměr 2000 ot./min. a při rychlosti 130 km/h se ručička otáčkoměru držela na hodnotě 2600 ot./min. Při těchto rychlostech si inovovaný turbodiesel Transitu řekl o 7,4 l nafty na 100 km, resp. o 9,3 l na 100 km.
Jízdní vlastnosti Fordu Transit SportVan jsou na velmi vysoké úrovni v rámci kategorie lehkých užitkových vozů. Klasická dodávka na osmnáctipalcových kolech s nízkoprofilovými pneumatikami překvapuje především svou jistotou při rychlých průjezdech sérií zatáček, kdy se Transit SportVan ve srovnání s běžnou dodávkou téměř nenaklání a řidič má pocit, že ovládá vysoký osobní automobil. Díky své pohonné jednotce a šestistupňové manuální převodovce překvapuje Transit SportVan i svými dynamickými vlastnostmi, k nimž samozřejmě přispěla i skutečnost, že v nákladovém prostoru byla zátěž pouze 300 kg a nebyla tak využita maximální možná kapacita zatížení vozu.
Trochu nepříjemný může být pro posádku zvuk motoru pronikající do interiéru a také aerodynamický hluk při vyšších rychlostech na dálnici. V městském provozu jsou velkým plusem vozu rozměrná zpětná zrcátka, usnadňující například parkování podél chodníku.
Závěr
Ford Transit SportVan se na českém trhu s velkou pravděpodobností nezařadí mezi nejprodávanější verze užitkového Fordu, ale svým vzhledem rozhodně přispěje k příjemnému oživení na českých silnicích. Jeho modrý lak a bílé pruhy na kapotě totiž v mnoha případech vyvolávají u ostatních účastníků provozu minimálně podobnou pozornost jako exotický supersport. Majitele této dodávky může vedle atraktivního vzhledu těšit i bohatá základní výbava, dobré jízdní vlastnosti, výkonná a úsporná pohonná jednotka a samozřejmě i dobře využitelný objemný prostor pro náklad.
Související články:
- Test: Ford Transit Kombi 2.2 TDCi - maximalizace užitku
- První jízdní dojmy: Nový Ford Transit
- Ford Transit 3.2 TDCi a Transit SportVan: první jízdní dojmy
- Ford Transit SportVan: ceny na českém trh
První cena vozu | 489.900,- Kč Transit 260 Base, 2,2 TDCi, 63 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 699.900,- Kč (Transit 260 SportVan, 2,2 TDCi, 103 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 699.900,- Kč (Transit 260 SportVan, 2,2 TDCi, 103 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 730.900,- Kč (Transit 260 SportVan, 2,2 TDCi, 103 kW) |
Ceny jsou s DPH |
Plusy
- design exteriéru i interiéru
- řízení a ovladatelnost
- přesná 6stupňová
- pozice za volantem
- komfortní sedačky
- kvalitní dílenské zpracování a použité materiály
- dobře přístupný nákladový prostor
Minusy
- hlučnější motor
- tvrdé plasty v interiéru
- horší výhled dozadu do stran