Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

General Motors: Rekordní zisky světové jedničky

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
General Motors je nejen znovu největším světovým výrobcem automobilů, ale hlásí i rekordní zisky.

Za loňský rok je GM v plusu, zisk činil 7,6 miliardy dolarů (144,3 mld. korun). Podle aktuálních informací České televize je nejvyšším čistým ziskem v jeho bohaté, 103 let trvající historii. Oproti letopočtu 2010 se zvýšil o velice nadějných 62 %. Celosvětové prodeje se zvedly o 7,6 %, své zákazníky našlo přes 9 milionů nových automobilů tohoto koncernu. Největší skok se odehrál v Severní Americe. Zde se zisk ztrojnásobil na 7,19 mld. USD (136,5 miliardy korun). Zaměstnanci dostanou bonus ve výši 7 tisíc dolarů (133 tisíc Kč), loni si přišli jen na 4.300.

Vysoké počty prodaných aut hlásí také Čína. V Evropě však GM zaznamenal obří ztráty zejména díky neúspěchům Opelu, což představitelé firmy přiznali ve čtvrtek 16. února. 700 milionů dolarů (13,3 miliardy korun) je poměrně vysoká částka. Nedaří se jí ani v Jižní Americe, která je pro ni také velice důležitá, vždyť má například v Brazílii výrobní závod. Zde se ztráta prohloubila na 100 milionů dolarů (1,9 miliardy Kč). Finanční ředitel GM Dan Ammann prohlásil: Naším cílem bude dosáhnout ziskovosti i na těchto trzích. O případném masivním propouštění se ale Ammann nezmínil.

Celkové výsledky ovšem vzbuzují optimismus. Vždyť si vzpomeňme, jak na tom byl koncern před necelými čtyřmi lety. V roce 2008 byl nucen požádat o ochranu před věřiteli a zachránila jej vládní dotace ve výši 50 miliard dolarů. Stát je stále jeho podílníkem, patří mu 26,5 % akcií společnosti. Nyní čeká na zvýšení jejich hodnoty na burze, aby je mohl prodat a své investice dostat zpět.

Problémy z let 2008-2010 a následnou restrukturalizaci přežily v USA značky Buick, Cadillac, Chevrolet a GMC. Pontiac a Saturn jsou již historií, stejně jako Hummer, který se nepodařilo prodat. Mimochodem, GM kdysi koupil pouze divizi výroby pro civilní sektor, vojenské verze stále vznikají v původní společnosti AM General. Také Saab už je bohužel mrtev, byť ten koupil nizozemský Spyker.

Koncern se nakonec nezbavil evropské divize (Opel/Vauxhall). Australský Holden do jiných rukou hned tak nepřejde, vždyť kdo by na pátém kontinentu konkuroval Japoncům a místní pobočce Fordu?

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - JDM
18. 2. 2012 18:43
Re: Good Job!
škoda toho pontiacu ale i tak svět potřebuje velký žravý neohrabaný americký káry bez nich by v tom světě aut byla nuda :-) :yes:
18. 2. 2012 08:50
Good Job!
:yes: