GM vyvíjí hořčíkové plechy, jsou lehčí než hliník
Trend zvětšování nových aut oproti předchozím generacím sice stále až na výjimky pokračuje, ale automobilky se alespoň snaží nové modely zlehčit. Prioritou je samozřejmě spotřeba paliva. A nejen ta normovaná.
General Motors se zabývá výzkumem a vývojem lehkých a pevných plechů z hořčíku včetně nutných svářecích procesů. Hořčíkový plech je o lehčí o plné tři čtvrtiny než ocelový, o 60 % oproti titanovému a o třetinu ve srovnání s hliníkovým, představuje k nim tedy velmi zajímavou alternativu. Až dosud se používal ve formě odlitků například na kola. Metoda GM umožňuje materiál zformovat do přesných tvarů. Hořčík se ale musí nejprve zahřát na 450 stupňů Celsia. Pak jej lze použít i ve struktuře karoserie.
Testovací víko zavazadlového prostoru má hořčíkovou pouze vnitřní část, je tak pouze o 1 kg lehčí než ocelové. Při zkouškách ovšem odolalo 77.000 robotickým úderům a zátěži 250 kg bez poškození. Širší aplikace magnesia jej v blízké budoucnosti ještě zlehčí, přitom by si takovýto karosářský díl měl své vlastnosti a odolnost zachovat. „Hořčíkové víko kufru jsme podrobili pevnostním a antikorozním zkouškám a prošlo bez problémů. Očekáváme, že tomu tak bude i v těch nejdrsnějších prostředích,“ prohlásil John Carter, ředitel pro výzkum a vývoj kovů General Motors. První testy v extrémních podmínkách včetně teplot, stoprocentní vlhkosti a slaného vzduchu už proběhly. Trvaly nepřetržitě deset týdnů po 24 hodin denně.
Greg Warden, výkonný ředitel GM pro konstrukci karoserií řekl: „Každý gram ušetřený při snižování nadváhy je důležitý pro zlepšení spotřeby paliva. Budeme-li schopni nahradit těžší kovy jedním z nejlehčích, pomůže to zajistit právě nižší konzumaci pohonných látek. Našim zákazníkům po celém světě ale zároveň poskytneme bezpečnost a spolehlivost, které očekávají.“
Dle odhadů organizace USAMP (United States Automotive Materials Partnership) se průměrná hmotnost nových vozů při využití hořčíku do roku 2020 sníží o 15 %, konzumace paliva tedy bude zredukována o 9-12 %. General Motors samozřejmě usiluje o patentová a licenční práva, což koncernu do budoucnosti zajistí nemalý příjem finančních prostředků.