Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda zredukuje množství vzácných prvků v hybridech

Michal Fokt
Diskuze (2)
Honda díky novým magnetům v elektromotorech sníží svou závislost na čínské těžbě vzácných prvků a to při snížení ceny i hmotnosti

Automobilka Honda oznámila další krůček ve vývoji hybridních systémů, tentokrát ale nejde o pokrok v oblasti akumulátorů, o nichž se mluví nejčastěji. Japonská automobilka se podívala i na elektromotor jednoho ze svých hybridních systémů SH i-DCD (Sport Hybrid intelligent Dual Clutch Drive) pro malé vozy a představila poměrně zásadní inovaci.

Neodymové magnety elektromotoru už nyní nebudou muset být obohaceny o vzácné kovy dysprosium a (nebo) terbium, které byly dosud nutné kvůli požadavkům na odolnost materiálu proti horku. Honda ve spolupráci s firmou Daido Steel vyvinula techniku "horké deformace", díky níž se neodymové magnety bez zmíněných prvků obejdou.

Inovace má hned několik výhod. Zmíněné prvky jsou drahé, téměř výhradním vývozcem je Čína, což není zrovna nejjistější obchodní partner a v dalších letech se očekává dramatický nárůst poptávky po nich (až 14 % ročně). Nové deformované neodymové magnety jsou o 10 % levnější a o 8 % lehčí, což neškodí.

Prvním hybridem s novým elektromotorem bude nová generace minivanu Freed, jenž v Japonsku půjde do prodeje koncem letošního roku. V galerii jsou snímky současné generace freedu.

Michal Fokt
Diskuze (2)
14. 7. 2016 09:38
Ne vzácné prvky
ale prvky (nebo kovy) vzácných zemin je správné označení této skupiny prvků.
14. 7. 2016 06:11
Jde to i líp ?
A jak to vypadá v případě asynchronních motorů (třeba Tesla Model S) ? Předpokládám že u nich není potřeba ani dysprosium ani terbium a dokonce ani ten neodym. Nebo se pletu ?